Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Nee, mijn man heeft daar echt totaal niks mee....
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 10 augustus 2015 @ 11:18:

[...]

Ik kan het iedereen aanraden!!

Wij hebben de TV eruit gegooid nadat we erachter kwamen dat ons zoontje de kabel eruit had getrokken en dat we dat helemaal niet hadden gemerkt, omdat we alleen nog maar via Netflix kijken We konden ons beiden niet meer herinneren hoe lang geleden het was dat we voor het laatst gewoon TV hadden gekeken. Eigenlijk zaten we nog een half jaar aan Ziggo vast, maar toen veranderden die iets aan het zenderpakket en dan mag je kosteloos je abonnement eerder opzeggen Scheelt toch weer ruim ¤20 per maand!Ik heb ook al ja-ren geen tv meer, of vaste telefoonaansluiting. Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom mensen tegenwoordig nog een vaste telefoonaansluiting hebben, tenzij je een oud vrouwtje bent zonder mobiel. Ik denk dat ik in mijn hele volwassen leven maar een paar jaar een vaste lijn heb gehad.
quote:Mevrouw75 schreef op 10 augustus 2015 @ 11:27:

[...]

Ik heb ook al ja-ren geen tv meer, of vaste telefoonaansluiting. Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom mensen tegenwoordig nog een vaste telefoonaansluiting hebben, tenzij je een oud vrouwtje bent zonder mobiel. Ik denk dat ik in mijn hele volwassen leven maar een paar jaar een vaste lijn heb gehad.Ook geen vaste lijn al 12 jaar al niet meer.
Leuk topic, al schaar ik me niet echt in een van de drie genoemde categorieën in de OP. Wat ik belangrijk vind is dat ik weinig afval produceer, en dat gaat dan wel gepaard met zo min mogelijk (nieuw) kopen of zo min mogelijk in verpakkingen kopen (dus vers fruit en groenten die ik meeneem in een eigen boodschappentas bv).

Koop ook veel tweedehands kleding voor mezelf en krijg veel kleding voor mijn zoon.

Ga ook niet elke dag douchen (soms schiet het er ook gewoon bij in), niet perse om minder geld aan water uit te geven, maar omdat ik dat verspilling van water vind. Al is de kostenbesparing wel een leuke bijkomstigheid natuurlijk.
.
quote:mandylion schreef op 10 augustus 2015 @ 11:31:

Leuk topic, al schaar ik me niet echt in een van de drie genoemde categorieën in de OP. Wat ik belangrijk vind is dat ik weinig afval produceer, en dat gaat dan wel gepaard met zo min mogelijk (nieuw) kopen of zo min mogelijk in verpakkingen kopen (dus vers fruit en groenten die ik meeneem in een eigen boodschappentas bv).

Koop ook veel tweedehands kleding voor mezelf en krijg veel kleding voor mijn zoon.

Ga ook niet elke dag douchen (soms schiet het er ook gewoon bij in), niet perse om minder geld aan water uit te geven, maar omdat ik dat verspilling van water vind. Al is de kostenbesparing wel een leuke bijkomstigheid natuurlijk.Klinkt toch als een consuminderaar.
Ja goede-fee, dat is wel het gevolg van mijn 'ideologie' (klinkt een beetje zwaarder dan ik het bedoel) inderdaad. Heb ook wel wat met het minimalisme/consuminderen. Denk dat dat voor meerdere mensen een beetje door elkaar loopt.
.
quote:mandylion schreef op 10 augustus 2015 @ 11:35:

Ja goede-fee, dat is wel het gevolg van mijn 'ideologie' (klinkt een beetje zwaarder dan ik het bedoel) inderdaad. Heb ook wel wat met het minimalisme/consuminderen. Denk dat dat voor meerdere mensen een beetje door elkaar loopt.

Ja voor mij ook, ik let op meerdere dingen maar ben geen kniepert of iets met een snor.

Al vind ik die tips ook leuk om te lezen. Vind hele topic erg fijn.
quote:Mevrouw75 schreef op 10 augustus 2015 @ 11:27:

[...]

Ik heb ook al ja-ren geen tv meer, of vaste telefoonaansluiting. Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom mensen tegenwoordig nog een vaste telefoonaansluiting hebben, tenzij je een oud vrouwtje bent zonder mobiel. Ik denk dat ik in mijn hele volwassen leven maar een paar jaar een vaste lijn heb gehad.Toen wij de vaste lijn eruit wilden doen stuitte dat op veel weerstand bij mijn oudders, die vonden dat ik bereikbaar moest zijn. Ik heb toen nog een jaar de vaste lijn aangehouden, maar op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: ik lijk wel gek! Het kost mij elke maand weer geld, omdat mijn ouders persé willen dat ik constant bereikbaar ben! Toen heb ik dus gewoon medegedeeld dat de vaste lijn weg zou gaan en ze moesten het maar gewoon accepteren
Voor diegene die het vroeg over marseillezeep voor wasmiddel: dit kun je geraspt en al kopen via internet. Kun je zo 80L wasmiddel mee maken voor eurootje of 8.

Je kunt met groene zeep, natuurazijn en baking soda al heel veel schoonmaken. Goedkoop, goed voor het milieu en dan heb je ook geen andere middelen meer nodig.

In de badkamer gebruik ik aleppozeep en zeep obv notenolie (daar kun je ook je haren mee wassen, maar ik gebruik eerst mijn andere shampoobars en shampoo op), kokosolie en zelfgemaakte deo. Dat is het wel zo'n beetje. Mijn man gebruikt het ook en zoontje laat ik zo min mogelijk wennen aan allerlei badproducten. Allemaal natuurlijk en goedkoop. Ik koop een stuk zeep van 5 euro (of ik vraag er een voor de Sint bv) en daar kunnen wij met het gezin een half jaar mee vooruit.
.
En nu Bumba bellen ze je op je mobiel?

Heel herkenbaar je verhaal.
.
quote:Bumba1985 schreef op 10 augustus 2015 @ 11:42:

[...]

Toen wij de vaste lijn eruit wilden doen stuitte dat op veel weerstand bij mijn oudders, die vonden dat ik bereikbaar moest zijn. Ik heb toen nog een jaar de vaste lijn aangehouden, maar op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: ik lijk wel gek! Het kost mij elke maand weer geld, omdat mijn ouders persé willen dat ik constant bereikbaar ben! Toen heb ik dus gewoon medegedeeld dat de vaste lijn weg zou gaan en ze moesten het maar gewoon accepteren Op je mobiel ben je toch hartstikke bereikbaar? Zelfs veel beter ook, want als je onderweg bent of uit logeren ben je op de vaste lijn echt niet te bereiken.
Wij hebben wel een vaste lijn in principe, zit bij het abonnement in. Maar gebruiken doen we 'm niet. Een vaste telefoon? Wat is dat? Sowieso bel ik maar heel weinig meer.

Tv hebben we nog wel, ik kijk graag wielrennen bij de Belg en dat kan niet online. Verder soms zo rond zessen journaal en EenVandaag. Maar goed, voor de prijs hoef ik dat ook niet te laten. Door een actie betalen we twee jaar 15 euro p/m voor tv, internet en dus die mysterieuze vaste lijn.
quote:mandylion schreef op 10 augustus 2015 @ 11:47:

Voor diegene die het vroeg over marseillezeep voor wasmiddel: dit kun je geraspt en al kopen via internet. Kun je zo 80L wasmiddel mee maken voor eurootje of 8.

Je kunt met groene zeep, natuurazijn en baking soda al heel veel schoonmaken. Goedkoop, goed voor het milieu en dan heb je ook geen andere middelen meer nodig.

In de badkamer gebruik ik aleppozeep en zeep obv notenolie (daar kun je ook je haren mee wassen, maar ik gebruik eerst mijn andere shampoobars en shampoo op), kokosolie en zelfgemaakte deo. Dat is het wel zo'n beetje. Mijn man gebruikt het ook en zoontje laat ik zo min mogelijk wennen aan allerlei badproducten. Allemaal natuurlijk en goedkoop. Ik koop een stuk zeep van 5 euro (of ik vraag er een voor de Sint bv) en daar kunnen wij met het gezin een half jaar mee vooruit.Dat doen wij ook. Mijn vriend is van de no-poo zeg maar, en kind wil hij ook zonder zeep, shampoo en dat soort dingen groot brengen. Dat lukt aardig, hoewel ik af en toe wel zeep gebruik voor de noodzakelijke schrobbeurten.
quote:mandylion schreef op 10 augustus 2015 @ 11:47:

In de badkamer gebruik ik aleppozeep en zeep obv notenolie (daar kun je ook je haren mee wassen, maar ik gebruik eerst mijn andere shampoobars en shampoo op), kokosolie en zelfgemaakte deo. Dat is het wel zo'n beetje. Mijn man gebruikt het ook en zoontje laat ik zo min mogelijk wennen aan allerlei badproducten. Allemaal natuurlijk en goedkoop. Ik koop een stuk zeep van 5 euro (of ik vraag er een voor de Sint bv) en daar kunnen wij met het gezin een half jaar mee vooruit.Als ik dit zo lees heb jij misschien wel een tip voor een natuurlijke vervanging van handcrème. Kokosolie heb ik geprobeerd, maar dat deed niet zoveel. Nou was dat geen exta vergin, zou dat nog uitmaken?
Ik vind het toch wel makkelijk een vaste telefoonlijn en zou het niet willen missen. Ik ben vaak te laat met het opladen van mijn mobiel. Nu is hij ook weer helemaal leeg. Vaak hoor ik mijn mobiel ook niet omdat hij dan nog in mijn tas zit. Vrienden en familie weten dat van mij dus ze bellen altijd eerst naar de huistelefoon. Als ik weg ga dan heb ik mijn mobiel 9 van de 10 keer niet eens bij.
Zelf gebruik ik geen handcreme lechatrose, maar misschien kun je aan de kokosolie een butter toevoegen?
.
quote:iusco schreef op 04 augustus 2015 @ 15:57:

Misschien ook een leuke tip: http://www.buynothingnew.nl/. Oktober is buy nothing new maand, een maand waarin je - als je aan het initiatief mee doet - een maand lang niets nieuws koopt (niet voor jezelf maar ook niet voor anderen, dus ook geen cadeautjes voor verjaardagen ofzo). Ik heb twee jaar geleden hieraan mee gedaan en vond het best moeilijk, maar het zet je wel aan het denken en na een maand heb je ook nog eens veel geld overgehouden! Ik denk dat ik dit jaar weer mee ga doen. ps: nee, ik heb geen aandelen van buy nothing new

Beetje lastig als je net allemaal verjaardagen in die maand hebt

Wij doen niet actief aan consuminderen of zoiets, maar kopen gewoon niet zo vaak wat nieuw. Ik in elk geval geen kleding. Dat zit er bij mij gewoon niet in. Als ik 5x per jaar kleding koop is het veel en ook echt nodig. Vaak zijn het dan een paar shirts of broeken. Heb een hekel aan shoppen.

Ik douche vaak koud af (onze douche wordt na een paar minuten koud ), maar heb nog steeds geen interne thermostaat, die mij lekker warm laat zijn. Integendeel, ik heb het bijna altijd koud. Dat helpt dus zeker niet voor iedereen. Het zorgt er wel voor dat ik kort douche
Later is nu
quote:Bumba1985 schreef op 04 augustus 2015 @ 19:44:

Af en toe vind ik mezelf ook zo'n muts

De supermarkt hier in de buurt is een maand dicht geweest voor verbouwing. Vanavond liep ik er toevallig langs en zag dat ze goodie bags uitdeelden om te vieren dat ze morgen weer opengaan. Dus ik ben zo'n goodiebag gaan halen. Helemaal blij mee Het slaat nergens op, want de helft van de spullen die erin zitten had ik helemaal niet nodig, maar ik word gewoon altijd zo blij van gratis dingetjes Ik schaam me er soms wel een beetje voor hoor dat ik daar zo enthousiast van kan worden.

Herkent iemand dit? zeg aub ja Ik ben elk jaar helemaal gelukkig met mijn kerstpakket, om vervolgens het grootste gedeelte weg te geven. Krijg is zo leuk
Later is nu
Leuk, dit topic! Sommige dingen die genoemd worden gaan mij wat ver, zoals koud douchen en de tv eruit doen. Maar dankzij dit topic ben ik net mooi wel overgestapt van energieleverancier haha.

Verder vind ik dat ik al best bewust bezig ben, we hebben overal ledlampen in huis, ook de tv is led. We scheiden plastic/papier/glas en proberen het gebruik van plastic zakjes te beperken. Ook ga ik minderen met zooi kopen. Het huis begint aardig vol te raken, en eigenlijk heb ik alles al wat ik nodig heb. Ik begin een beetje onrustig te worden van al die spullen hier in huis! Enige uitzondering die ik maak is voor boeken Morgen doe ik 50 boeken naar de kringloop en dan heb ik weer lekker kastruimte voor nieuwe boeken haha.

Verder hebben we geen auto en doen we al onze boodschappen bij de Lidl, maar dat is meer omdat we nog half studenten zijn en de Lidl om de hoek is. Ik kan niet zeggen dat we erg zuinig zijn met boodschappen: we gaan elke dag wel eventjes voor een boodschap en kopen altijd meer dan gepland. Ook houden we van uit eten gaan, uitstapjes, etc. Maar dat vind ik ook geen dingen om op te besparen. We hebben geld zat, maar ik wil gewoon mijn 'voetafdruk' wat verkleinen.
Wat het huis verwarmen betreft wonen wij helaas niet zo lekker. We wonen in een tochtig huis dat maar moeilijk warm te krijgen is in de winter. Beter isoleren gaan we niet doen, want we wonen anti-kraak haha. Ik zit er wel over te denken om deze winter dikkere gordijnen op te hangen. We verwarmen alleen de benedenverdieping, en dan ook maar tot 19 graden. Dan trek ik wel een warme trui aan en ga ik onder een dekentje zitten. Als er bezoek komt zet ik de verwarming wel op 21 graden. Ik wil niet dat mensen het koud hebben in mijn huis.
quote:Dreamer schreef op 10 augustus 2015 @ 12:03:

[...]

Beetje lastig als je net allemaal verjaardagen in die maand hebt

Wij doen niet actief aan consuminderen of zoiets, maar kopen gewoon niet zo vaak wat nieuw. Ik in elk geval geen kleding. Dat zit er bij mij gewoon niet in. Als ik 5x per jaar kleding koop is het veel en ook echt nodig. Vaak zijn het dan een paar shirts of broeken. Heb een hekel aan shoppen.

Ik douche vaak koud af (onze douche wordt na een paar minuten koud ), maar heb nog steeds geen interne thermostaat, die mij lekker warm laat zijn. Integendeel, ik heb het bijna altijd koud. Dat helpt dus zeker niet voor iedereen. Het zorgt er wel voor dat ik kort douche

Vooruit kopen dan?

Maar ben het met je eens, ik koop al weinig zonder dat het echt nodig is.

We een goed begin voor mensen die zelf vinden dat het nog wel minder kan.
quote:Penelopeia schreef op 10 augustus 2015 @ 12:17:

Wat het huis verwarmen betreft wonen wij helaas niet zo lekker. We wonen in een tochtig huis dat maar moeilijk warm te krijgen is in de winter. Beter isoleren gaan we niet doen, want we wonen anti-kraak haha. Ik zit er wel over te denken om deze winter dikkere gordijnen op te hangen. We verwarmen alleen de benedenverdieping, en dan ook maar tot 19 graden. Dan trek ik wel een warme trui aan en ga ik onder een dekentje zitten. Als er bezoek komt zet ik de verwarming wel op 21 graden. Ik wil niet dat mensen het koud hebben in mijn huis.Gordijnen helpen echt, maar zijn wel heel duur.
quote:Goede-Fee schreef op 10 augustus 2015 @ 12:22:

[...]

Gordijnen helpen echt, maar zijn wel heel duur. Ja, daarom twijfel ik ook een beetje. We weten niet hoe lang we hier nog wonen, dus het is de vraag of je meer energie bespaart dan die gordijnen kosten. Aan de andere kant: minder gasgebruik is sowieso winst voor het milieu, ook als het niet per se winst is voor onze portemonnee...

Al schrijvende heb ik mezelf al een beetje overtuigd geloof ik haha.
quote:Dreamer schreef op 10 augustus 2015 @ 12:10:

[...]

Ik ben elk jaar helemaal gelukkig met mijn kerstpakket, om vervolgens het grootste gedeelte weg te geven. Krijg is zo leuk Mijn man zit op de afdeling inkoop en krijgt in december heel veel relatiegeschenken. Hij geeft daar ook een gedeelte van aan collega's.
Maar met vaste telefoon bellen en gebeld worden is toch goedkoper dan mobiel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven