Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:Blondie456 schreef op 10 augustus 2015 @ 18:06:

Ik zou echt niet zonder tv willen. Ik zou zelfs niet 1 van de 3 weg willen doen. Onze zoon heeft tv op zijn slaapkamer en wij ook. Als mijn man wat anders wilt zien dan ik dan gaat 1 van ons boven kijken.

Ik zou dan ook niet de TV weg doen maar wel de zenders.

Ik kan boven ook smart kijken, dus netflix en uitzending gemist.
Laat het mijn man maar niet horen met al zijn sportzenders.
quote:Bumba1985 schreef op 10 augustus 2015 @ 15:41:

Ik vind het soms best pittig hoor, meoder zijn... Alle dingen die hij goed doet heeft ie van mij geleerd, maar voor mijn gevoel is ook alles wat hij nog niet kan mijn schuld....

Doordat we geen TV hebben, hebben we bijvoorbeeld ook geen radio.... Dan vraag ik me wel eens af of hij wel genoeg muziek hoort bijvoorbeeld. Stomme twijfels af en toe

Ik heb een radio van de aldi.

Werkt op wifi. Heel handig. Heb via internet dus echt 1001 zenders.

Zonder radio zou ik echt niet kunnen. Schoonmaken is zo veel fijner met muziek.

Een radio hoeft je de kop niet te kosten.

Fietsen zonder zijwielen doet ze hier pas sinds een paar weken. Ze is 5,5

Ze wilde nooit echt fietsen (verkoop die fiets maar op mp mama )

En ineens wou ze wel en fietste ook zo weg.

Kortom, komt vamzelf goed.
quote:Hyperbole schreef op 10 augustus 2015 @ 18:03:

[...]

Je kunt via bijvoorbeeld nederland.fm alle nederlandstaling radiostations beluisteren. Ze hebben ook een app voor de smartphone of tablet.

Over schoonmaaktips; ik heb een lege glasex spuitfalcon die ik vul met een scheut allesreiniger en aanvul met water. Dit gebruik ik om op de tafels, deuren, gasfornuis, keukenkastjes ect en neem ik af met een vaatdoekje. Vooral lekker makkelijk omdat je geen sopje hoeft te maken en zo doe je heel lang met een fles allesreiniger.

Ik zit eraan te denken om in ons nieuwe huis ook geen tv/ telefoon abbonement te nemen want we kijken naar het nieuws en 1 a 2 keer per week wat anders. maar ik vraag me af of ik het tv aanbod niet ga missen.. wat zijn jullie ervaringen?Ik heb al jaren geen tv meer en heb het nog geen moment gemist. Toegegeven heb ik er nooit echt van genoten. Vind dat er in de meeste programma s vooral veel geschreeuwd wordt en in de bergen met reclames is het niet veel beter. Zoveel rustiger in huis zonder die constante geluiden om je heen. Ik heb enkele maanden een Netflix abonnemen gehad maar toen ik de afleveringen daar gezien had van de series die me aanspraken heb ik me weer afgemeldt. Mis ik ook niet. Zal het misschien weer een paar maanden nemen wanneer er weer nieuwe seizoenen bijkomen van de series die mij aanspreken. Nieuws bekijk ik online en ik kijk wel eens een programma op Youtube (zonder reclame)
Alle reacties Link kopieren
quote:lechatrose schreef op 10 augustus 2015 @ 09:11:

[...]

Tandpasta an sich is overbodig. Zonder worden je tanden ook prima schoon, heb ik mij door een tandarts laten vertellen. Voor het frisse gevoel zijn wij inmiddels gewend aan tandpasta, dus denken we inmiddels massaal dat het onmisbaar is voor schone tanden. Maar het is gewoon weer zo'n product dat ons is aangesmeerd door de levensmiddelenindustrie.

Dat van die verkooptrucs herken ik ook trouwens. Soms ga ik er wel bewust op in, als het de plaatselijke middenstand betreft en ik het item nodig heb en het niet erg vind/kan missen er iets meer voor te betalen dan misschien nodig is. Ik ben opgevoed met het idee dat je plaatselijke middenstand moet steunen omdat die belangrijk zijn. Dat is ook bewust consumeren.

Dit doe ik ook vaak. Bijv op voedselmarkten, fairs en kleine ondernemers. Daar zijn er steeds minder van en het straatbeeld maakt steeds meer plaats voor grote ketens. Er komt bijv alweer een HM in de Kalverstraat. Serieus hoeveel filialen kan je hebben binnen 1000 meter?

Verschrikkelijk
quote:Jane-Ice schreef op 10 augustus 2015 @ 13:08:

[...]

Een tijdje geleden ook geprobeerd, ik hang de was aan een wasrek en rook die azijngeur wel.

Maar als de kleren droog zijn dan weer niet maar dan ook helemaal niks. Ik hou wel van een lekkere ruikende was...dus hier geen succes met azijn.Azijn met citroengeur heb je ook
quote:Miss-Colorado schreef op 10 augustus 2015 @ 14:40:

Geen idee hoe het komt maar ik merk dat ik me al snel geërgerd voel wanneer ik een topic als dit lees. Het is absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik kan er zo slecht tegen wanneer iemand leeft als een zwerver terwijl er bakken met geld op de spaarrekening staan. Ik zeg niet dat men moet verkwisten maar ik vraag me wel af waarom je in hemelsnaam azijn zou gebruiken voor je kleding wanneer je gewoon met gemak een flesje lekker geurende wasverzachter kan kopen. Zeker in een tijd als deze weet niemand hoe oud hij of zij wordt met al die nare ziektes. Waarom dan niet gewoon genieten van de dingen die kunnen? Geld kun je immers niet meenemen. Wat mij vooral stoort is dat sommige mensen er zo mee te koop lopen. Het lijkt wel aandacht vragen. Zie mij eens....

Misschien ligt het wel aan mij. Zit mijn "ik moet genieten nu het nog kan" gevoel bij mij wel veel te hoog.

Misschien zou je dan even verder moeten lezen want azijn doodt bacterien. Iets wat wasverzachter dus niet doet.

Als je zweet en je kleding wast. Dan ruik je de zweet niet meer maar de bacterien zijn er nog steeds en worden geactiveerd zodra je weer transpireert. Vandaar hevige zweetgeuren terwijl je niet eens zo veel zweet.

En het is een ontkalker voor je wasmachine en leidingen.

Wasverzachter daarentegen is niet eens goed voor je wasmachine.

Waarom zou je het dus niet doen?
Ach broodtrommel, sommige mensen verdiepen zich niet in andermans beweegredenen en kijken vanuit hun eigen kader. Ik heb ook zo mijn redenen om geen wasverzachter te gebruiken. Ik zie er dan wel weer uit als een zwerver idd ;)
.
quote:Mevrouw75 schreef op 10 augustus 2015 @ 11:27:

[...]

Ik heb ook al ja-ren geen tv meer, of vaste telefoonaansluiting. Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom mensen tegenwoordig nog een vaste telefoonaansluiting hebben, tenzij je een oud vrouwtje bent zonder mobiel. Ik denk dat ik in mijn hele volwassen leven maar een paar jaar een vaste lijn heb gehad.

Zo dan! Praat even voor jezelf. Zelf weet ik niet wat ik zou moeten zonder mijn vaste telefoon, maar ach misschien val ik wel onder 'oud vrouwtje'. Ik bel veel en zou me geen raad weten zonder vaste lijn en ik ben nou niet bepaald de enige. Van sept. vorig jaar tot januari dit jaar was ook tv een van de weinige dingen die ik had/kon doen. En ook niet iedereen heeft een snelle laptop/internetverbinding.

Ik heb een mobiel waar ik, als het nodig is, mee bel of sms. En ik ben echt niet de enige zonder smartphone of wat dan ook. Vind je posting vrij stom overkomen.

B.t.w. voor mensen die zoekende zijn qua abonnement. Ik heb de afgelopen 2 jaar een abo bij Online gehad voor 29,95 all incl. en 'gratis' bellen naar vaste lijnen (alleen 10 cent starttarief). Twijfelde of ik wilde blijven maar krijg nu nieuw abo voor 2 jaar voor 34,95 en heb dan digitale tv en 30 zenders meer. Nieuwe kastje moet nog komen, ben benieuwd.

Zo, nu ga ik weer verder lezen in dit leuke, praktische topic.
Ik zie ook veel recepten voor diy shampoobars, ik maak zelf al lipbalms en serums.. vind wel leuk een beetje zelf klooien, eens zien of ik er een paar ga maken als de vakantie weer voorbij is en ik een dagje tijd heb!
Ik doe bijna alles op de fiets, koop bepaalde producten alleen in de aanbieding, let op energielabels, scheid m'n afval, koop veel groenten e.d. bij de boeren in de buurt, ga niet naar de kapper, gooi bijna nooit etenswaren weg, hebben veel meubels van de kringloop en we vermaken ons goed met uitjes die niks kosten.

Maar aan de andere kant als we bijv. zin hebben om uit te gaan eten, dan letten we niet op de prijzen. En dat is dan de ene keer goedkoop en de andere keer prijzig.

Dus ik consumeer graag dingen die ik nodig en/of leuk vind. Maar ik gooi, voor mijn gevoel, weinig geld/energie over de balk. Soms is het wat uit balans en dan probeer ik het weer wat bij te stellen, daarom is zo'n topic als dit wel leuk om te lezen
Ja! Heb alles gelezen. Ik wil ook heel graag bezuinigen, maar vind het nog erg moeilijk. Dank voor de tips! Ook ik wil graag het tv-abo opzeggen (moet manlief nog overhalen ), aangezien je alles via internet kan kijken (we hebben Apple tv, dus kunnen vanaf I-pad/I-Phone naar onze tv streamen).

@thee: Online heeft idd het goedkoopste internet abo, maar zie heel veel slechte recensies over deze provider. Wat zijn jouw ervaringen?
quote:thee schreef op 10 augustus 2015 @ 21:49:

[...]

Zo dan! Praat even voor jezelf. Zelf weet ik niet wat ik zou moeten zonder mijn vaste telefoon, maar ach misschien val ik wel onder 'oud vrouwtje'. Ik bel veel en zou me geen raad weten zonder vaste lijn en ik ben nou niet bepaald de enige. Van sept. vorig jaar tot januari dit jaar was ook tv een van de weinige dingen die ik had/kon doen. En ook niet iedereen heeft een snelle laptop/internetverbinding.

Ik heb een mobiel waar ik, als het nodig is, mee bel of sms. En ik ben echt niet de enige zonder smartphone of wat dan ook. Vind je posting vrij stom overkomen.

B.t.w. voor mensen die zoekende zijn qua abonnement. Ik heb de afgelopen 2 jaar een abo bij Online gehad voor 29,95 all incl. en 'gratis' bellen naar vaste lijnen (alleen 10 cent starttarief). Twijfelde of ik wilde blijven maar krijg nu nieuw abo voor 2 jaar voor 34,95 en heb dan digitale tv en 30 zenders meer. Nieuwe kastje moet nog komen, ben benieuwd.

Zo, nu ga ik weer verder lezen in dit leuke, praktische topic.Ik ben dan ook heel dom en praat altijd voor mezelf, dat spreekt voor zich natuurlijk.
quote:thee schreef op 10 augustus 2015 @ 21:49:

[...]

laat ook maar

Zo, nu ga ik weer verder lezen in dit leuke, praktische topic.
Wij zijn al een tijdje bezig met het aflossen op de hypotheek. Zijn er hier nog meer mensen die het boek: "Hypotheek vrij!" hebben gelezen? Ik vond het een inspirerend boek.
quote:bubbelwijn schreef op 10 augustus 2015 @ 23:09:

Wij zijn al een tijdje bezig met het aflossen op de hypotheek. Zijn er hier nog meer mensen die het boek: "Hypotheek vrij!" hebben gelezen? Ik vond het een inspirerend boek.

Ja, heb hem ook gelezen! Mede door dit boek zijn wij bij ons nwe huis uitgekomen op een prijscategorie ruim onder onze max.

En ik hoop binnen 5 jaar helemaal klaar te zijn. Ik kan er soms wel een beetje te extreem in doordraven maar dan trapt man wel even op de rem
quote:thee schreef op 10 augustus 2015 @ 22:50:

[...]

Nooit van gehoord dat online.

Ik zit nog steeds bij het retedure ziggo. Mss toch maar eens kijken.
quote:Goede-Fee schreef op 10 augustus 2015 @ 15:50:

Ik zit op pinterest ook vet leuke dingen te pinnen mbt life hacks en goedkope oplossingen voor in huis. Doe eens wat linkjes
Online is redelijk. Ik vind Ziggo niet duurder dan de andere.
quote:Flashy schreef op 10 augustus 2015 @ 23:25:

Online is redelijk. Ik vind Ziggo niet duurder dan de andere.

Ik vind de service van ziggo beroerd.

Je verhuisd, geeft dit netjes door. En vervolgens heb je dus toch geen telefoon en internet op de gewenste dag. Nee dat moet weer een week duren... why? En excuses ho maar. Maar ik betaal wel meer dan die 34 euro die hier boven genoemd werd
He leuk Anna. Wij hebben nu het aflossingsvrij gedeelte afgelost. Maar het ander gedeelte is een spaarhypotheek en daar is het lastig op aflossen. We zullen dan moeten wachen tot we de hyp 15 jaar hebben. Dat is over 5 jaar. Toen we de hypotheek afsloten hebben we ons nooit gerealiseerd dat we zo spaarzaam zijn. Anders had ik een hypo van 100% aflossingsvrij genomen. (dat kon toen nog)

Maar het lijkt mij een heerlijk idee om hypotheekvrij te zijn.
In het begin wel wat problemen met Online gehad, frozen beeld bijv. Kreeg dan wel een nieuw ontvangstkastje gratis toegestuurd, meermaals. De klantenservice is telefonisch redelijk bereikbaar en heeft inmiddels ook een normaler tarief. Nieuwe abo gaat over een paar weken in, dus hoe dat gaat met interactieve tv weet ik nog niet.
Verder, ik heb een huurflat, sociale woningbouw en ook 0,0 verstand van hypotheekzaken.

Hier bij de flats staan alleen containers voor glas, papier en restafval. Sinds het ondergrondse containers zijn geef GFT afvoer mogelijkheid meer. Voor plastic is de container me echt te ver, daar begin ik niet aan. Batterijen uiteraard wel.

Ik koop zelden iets nieuws. Ik woon nu 21 jaar in deze flat en heb mijn van toen nieuwe meubels nog. Wel 7 jaar geleden nieuw behang en een nieuw bankstel, dat was niet duur en echt op. Ik verwacht niet nog nieuwe meubels te zullen kopen, haha tenzij voor een seniorenwoning.

Ik heb grenen en vind dat nog steeds prima. Donker koloniaal vond ik een aantal jaren geleden erg mooi maar als ik nu iets nieuws zou mogen uitzoeken, zou ik niet eens weten wat. Zie eigenlijk zelden een eethoek of salaontafel, bankstel, dressoir waarvan ik denk 'wow, dat zou ik ook wel willen'.

Bij de bank- en behangwisseling zijn wat kleuren en accessoires veranderd maar ik heb bijv. nog steeds mijn klok op het dressoir die ik kocht in 1988 voor op de schouw van mijn toenmalige flat.

Servies (Arzberg, wit) is van 1991 (begonnen op trouwdag) en was heel uitgebreid (ook dekschalen, soepterrines, eierdopjes, botervloot, sauskommen, zuurschaaltjes etc.). Bij scheiding niet veel later, had ex voorkeur voor andere dingen, dus deels heb ik 12-persoons. Komt ook geen vervanging meer voor.

Kan wel redelijk creatief budget koken. Uitstapjes zelden tot nooit omdat daar geen mogelijkheden voor zijn nu.

Flat heeft blokverwarming, woon 8 hoog (hoogste woonlaag) en hoek en ben een koukleum. Heb wel standen op de radiatoren maar eigenlijk wordt ie alleen warm op de hoogste stand. En een best grote woonkamer in vergelijking tot de ene radiator die daar zit.

Heb een koelvriescombinatie en een losse 4 laden diepvries. Heb een ligbad en geen aparte douchemogelijkheid. Bad is laatste 1,5 niet gebruikt en douchen kon vanaf september tot voor kort niet i.v.m. gezondheid/instap. Maar voor de wastafel word je ook schoon als het even niet anders is.

Tv meestal aan, laptop altijd.

Lees wel graag consuminderblogs en zo en ik noemde Teunie al. Al roepen haar blogs vaak nog veel meer vragen op, maar er is daar geen reactiemogelijkheid meer.

Via dit topic kwam ik bij Green Evelien, dat vind ik helemaal niks en gaat me persoonlijk echt veel te ver.

Ik heb het van de week toevallig gekocht op het station toen ik moest wachten. Nog geen tijd gehad om te lezen maar dat komt wel.

Leek me een interessant boek. Ik heb 2,5 jaar geleden een huis gekocht en ben afgelopen jaren vooral bezig geweest de inhoud bij elkaar te krijgen. Ik wil binnenkort beginnen met kijken naar vervroegd aflossen.

No way dat ik tot mijn 67e ga werken. Heb wel wat beters te doen met mijn tijd

Edit: in normaal tempo zou ik klaar zijn op mijn 60e verjaardag. Doel is om dat minstens op mijn 50e voor elkaar te hebben.

Vertel eens, wat is de clue van het boek?

Wij krijgen aan het einde van het jaar de sleutel van onze eerste koopwoning, en ik ben zeker van plan om versneld af te lossen als ons budget dat toestaat. We zijn ons ook aan het verdiepen op zonnenpanelen/ zonnenboiler en willen een moestuintje aanleggen.

Nu hebben wij tele2 abbonement van 30 eu per maand voor Tv, internet en telefonie (belkosten komen er nog bij). Ik vind de prijs/ kwaliteit wel waard voor je geld. Als we gaan verhuizen denk ik dat ik ons abbonement een maandje eerder ga opzeggen om te kijken of we ons vermaken zonder TV

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven