Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:petram schreef op 12 augustus 2015 @ 14:32:

Denk ik te gemakkelijk over de consequenties over pak-em-beet 15 jaar?

Nee hoor, het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat je het huis zonder restschuld kunt verkopen over 15 jaar. Of je tegen die tijd een nieuwe hypotheek kunt afsluiten weet je nooit zeker. De regels kunnen (nóg verder) aangescherpt worden, misschien hebben jullie op dat moment toevallig nét allebei geen vast contract, de rente is dan misschien wel torenhoog, dat zijn allemaal onzekere factoren. Daarbij komt dat als je hypotheek langer dan dertig jaar loopt je de hypotheekrente niet meer kunt aftrekken, waardoor een volgende hypotheek netto al gauw duurder uitvalt.

Ik heb mijn hypotheek niet zozeer afgelost omdat mijn huis onder water stond, maar omdat ik graag schuldenvrij leef. Daarnaast scheelt het gewoon ontzettend veel geld als je geen dertig jaar rente hoeft te betalen. Wanneer je dat wel doet, betaal je de aankoopprijs van je huis namelijk meerdere keren gedurende de totale looptijd (afhankelijk van het rentepercentage), en dat vind ik gewoon zonde.
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook gaan fantaseren over het volgende plan (onder andere geinspireerd door de mensen die hun woning hebben afbetaald ).

Stel dat we ons huis zouden verkopen en een paar maten kleiner zouden gaan wonen. We zouden dan met de overwaarde die we krijgen uit ons huidige huis een hele kleine hypotheek kunnen afsluiten. Met ons huidige inkomen zou een dergelijke hypotheek snel af te lossen zijn, zeker binnen 10 jaar.

Mijn man deed er nog een schepje bovenop: stel dat we ons huis zouden verkopen. Dan zouden we volgend voorjaar en volgende zomer ons chalet als ' hoofdwoning' kunnen aanhouden en de hele zomervakantie kunnen reizen! Want dat plan hebben we ook, om een keer met de kinderen een hele zomervakantie te gaan reizen. In een camper, bijvoorbeeld.

Maar: ik ben vrij behoudend opgevoed. Bij een werkgever blijf je zo ongeveer je hele leven, aan modegrillen werd niet meegedaan en de koffie is altijd en altijd van Douwe Egberts. Impulsief waren mijn ouders nooit.

Ik ben dat op de een of andere manier ook niet. Ja, in gedachten wel, dat wel.
quote:petram schreef op 12 augustus 2015 @ 14:50:

Mijn man deed er nog een schepje bovenop: stel dat we ons huis zouden verkopen. Dan zouden we volgend voorjaar en volgende zomer ons chalet als ' hoofdwoning' kunnen aanhouden en de hele zomervakantie kunnen reizen! Want dat plan hebben we ook, om een keer met de kinderen een hele zomervakantie te gaan reizen. In een camper, bijvoorbeeld.

Zeker geen gek idee!
quote:petram schreef op 12 augustus 2015 @ 14:32:

Ik heb in het kader van versneld aflossen wel een vraag waar ik niet uitkom. Wij hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek. Ons huis staat niet onder water. Wij konden vanuit de verkoop van een vorige woning een flink deel eigen vermogen in ons huidige huis steken. Destijds adviseerde ons hypotheekadviseur om het overige deel dan aflossingsvrij te doen, aangezien de kans niet zo groot is dat sprake zal zijn van onderwaarde. (we hebben destijds 1/3 van de aanschafwaarde zelf ingelegd) De hypotheekrente periode loopt nog 13 jaar.

Ik heb nooit nagedacht over versneld aflossen. Dit topic heeft me nu dus wel aan het denken gezet. Maken we nu wel de juiste keuze?

Ik ga ervan uit dat wanneer de rentevaste periode afloopt, wij vast een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten en als dat niet het geval is dat we de woning dan kunnen verkopen met volledige aflossing tot gevolg. Wij hebben deze woning nu 7 jaar en in die 7 jaar hebben we een bijkeuken laten aanbouwen, een gashaard in de woonkamer laten aanleggen en we hebben een dakkapel geplaatst op de zolder, waardoor we daar nu 2 grote slaapkamers hebben gekregen. Deze verbouwingen hebben we uit eigen middelen betaald.

Denk ik te gemakkelijk over de consequenties over pak-em-beet 15 jaar?

De achterliggende gedachten van een aflossingsvrije hypotheek was, dat de lasten lager zijn dan wanneer je ook nog eens af moet lossen en men ging er vanuit dat aflossen sowieso geen probleem zou zijn, want bij verkoop zou een huis voldoende opbrengen of gewoon een nieuwe hypotheek afgesloten kon worden.

Super dat jullie al zo'n groot deel zelf in hebben kunnen leggen. Aflossen is toch verstandig om verschillende redenen:

- de rente op spaargeld is laag, minder dan je hypotheekrente, dus je bespaart geld/rente door af te lossen.

- door nu al wat af te lossen, heb je daar in de toekomst voordeel van als je gaat oversluiten bv doordat je dan minder rente hoeft te betalen

- de lening wordt lager, dus als er salaris wegvalt of minder wordt, kun je hem misschien ook op dit nieuwe salaris afsluiten.

- het is niet onwaarschijnlijk dat je tzt misschien af moet lossen omdat regels veranderd zijn. Het is fijner om dit te doen als je het zelf wilt en kunt, dan dat het straks door je strot wordt geduwd.

- als je alle rente optelt die je al die jaren betaald hebt, zul je zien dat je je huis waarschijnlijk al afbetaald hebt, maar eigenlijk is het nog steeds niet helemaal van jou, want bank heeft vinger in de pap

- ik vind het zelf een fijne gedachte om straks onafhankelijk van de bank te zijn

- ik zie het ook als een pensioenvoorziening, want ik vraag mij af of er tzt nog pensioenvoorzieningen zijn

- geen/minder rente betalen is gunstiger dan hetzelfde blijven betalen om de hypotheekrente-aftrek.

Ik zou graag mijn berekening willen plaatsen hoeveel het scheelt als je versneld aflost, geen idee hoe ik dat moet doen. Het is zo'n mooi overzicht met hoeveel je huis kost als je niet aflost, wel aflost met looptijdverkorting of aflost met lagere maandlasten... Dat maakt het allemaal veeeeel duidelijker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Naar aanleiding van dit topic ben ik ook gaan fantaseren over het volgende plan (onder andere geinspireerd door de mensen die hun woning hebben afbetaald ).

Stel dat we ons huis zouden verkopen en een paar maten kleiner zouden gaan wonen. We zouden dan met de overwaarde die we krijgen uit ons huidige huis een hele kleine hypotheek kunnen afsluiten. Met ons huidige inkomen zou een dergelijke hypotheek snel af te lossen zijn, zeker binnen 10 jaar.

Maar: ik ben vrij behoudend opgevoed. Bij een werkgever blijf je zo ongeveer je hele leven, aan modegrillen werd niet meegedaan en de koffie is altijd en altijd van Douwe Egberts. Impulsief waren mijn ouders nooit.

Het begint met een gedacht en een droom hoor!

Ik heb mensen ontmoet die inderdaad hun grote flat verkocht hadden want ze waren er nooit. Zaten 5-6 maanden in het buitenland om te overwinteren, rest van het jaar gingen ze reizen (dochter werkte bij een cruisereder, dus kregen veel korting). Waren er alleen nog niet uit waar ze gingen wonen voor die paar weken in Nederland, waarschijnlijk een charletje of zo. Dus zo gek is je idee niet hoor!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Stel dat we ons huis zouden verkopen en een paar maten kleiner zouden gaan wonen. We zouden dan met de overwaarde die we krijgen uit ons huidige huis een hele kleine hypotheek kunnen afsluiten. Met ons huidige inkomen zou een dergelijke hypotheek snel af te lossen zijn, zeker binnen 10 jaar. Wij zien ook weleens huizen te koop staan die we zo kunnen betalen van de overwaarde en het deel dat we al hebben afgelost. Maar dat zijn vaak goedkopere huizen (logisch natuurlijk ) die meestal niet in de beste wijken staan. Ik vind het nu bijvoorbeeld heerlijk dat ik maar aan één kant buren heb en de auto's bij het huis kan parkeren in een ruim opgezette, groene wijk. Dat zijn meestal grotere, en dus duurdere, huizen. Wij kúnnen hypotheekvrij wonen, maar kiezen voor meer woongenot.
quote:nerdopviva schreef op 12 augustus 2015 @ 15:13:

[...]

Wij zien ook weleens huizen te koop staan die we zo kunnen betalen van de overwaarde en het deel dat we al hebben afgelost. Maar dat zijn vaak goedkopere huizen (logisch natuurlijk ) die meestal niet in de beste wijken staan. Ik vind het nu bijvoorbeeld heerlijk dat ik maar aan één kant buren heb en de auto's bij het huis kan parkeren in een ruim opgezette, groene wijk. Dat zijn meestal grotere, en dus duurdere, huizen. Wij kúnnen hypotheekvrij wonen, maar kiezen voor meer woongenot.Tweede huisje kopen en gaan verhuren. De eerste stap naar je vastgoedimperium.
quote:dianaf schreef op 12 augustus 2015 @ 15:20:

Tweede huisje kopen en gaan verhuren. De eerste stap naar je vastgoedimperium. Daar hebben wij ook wel eens over nagedacht. Voor mij wegen de mogelijke opbrengsten echter niet op tegen de mogelijke ellende die je ervan hebt. Je moet zo'n tweede huis onderhouden, als er iets niet goed is komen de huurders bij jou klagen, je loopt het risico dat de huurders je huis uitleven waardoor de waardedaling sneller gaat dan je verdiensten, plus nog wat van die nadelen. Ik heb het dus bewust niet gedaan.

[...]

Tweede huisje kopen en gaan verhuren. De eerste stap naar je vastgoedimperium.

Zo zie ik mijzelf ook wel over pak hem beet 15 jaar

Wel inspirerend topic, bij het afsluiten van de hypotheek 5 jaar geleden nooit zo bij stilgestaan. Eigenlijk ook wel een goede tijd om dit jaar of volgend jaar weer eens een afspraak met ons financiële mannetje te maken.

[...]

Tweede huisje kopen en gaan verhuren. De eerste stap naar je vastgoedimperium. Verhuurder worden? Ik moet er niet aan denken...
quote:nerdopviva schreef op 12 augustus 2015 @ 15:44:

[...]

Verhuurder worden? Ik moet er niet aan denken... Is de eerste stap naar presidentschap hoor!
Wij hebben eind vorig jaar samen een huis gekocht met een annuïteitenhypotheek, looptijd 30 jaar. We hebben de rente vastgezet voor 10 jaar, a 2,8%. En nu... nu twijfelen we of we die rentevaste periode niet zouden moeten verlengen. Want je hoort zo vaak dat de rente alleen maar kan gaan stijgen nu het zo historisch laag is. Dus is 20 jaar of zelfs 30 jaar rentevast dan niet verstandiger? Maar dan moet je neem ik aan een boete betalen, en daar hebben we geen zin in. Bovendien zitten we financieel even niet zo handig, dus is dit ook niet het beste moment. Maar ja, het knaagt nu wel.
Leuk topic!

Sinds een paar jaar ben ik ook veel bewuster met mijn geld aan het omgaan. Vaste lasten met 1/3 naar beneden terwijl ik naar een duurder huis ben verhuisd. Variabele lasten ook stuk lager (ik gok wel 40%). Bij mij was de voornaamste reden omdat ik op een gegeven moment gewoon niet goed werd van mezelf. Zo makkelijk ging het eruit, honderden euros aan kleding, 4x per week buiten de deur eten, dingetje hier, 2 datjes daar, en ondertussen wel een krediet hier en een roodstand daar. Ik ben gewoon "ergens" begonnen en in de afgelopen jaren is het bijna een soort hobby geworden. De eerste stappen zijn het makkelijkst omdat je dan nog relatief grote klappers kan maken, nu wordt dat lastiger. Ik laat er niks voor wat ik belangrijk vind. Het verschil zit vooral in al die dingen waar ik (bijna ongemerkt) veel geld aan uitgaf maar die me eigenlijk niets deden.

Gek genoeg voel ik me nu veel rustiger. Alsof ik eerder in een soort buying frenzy zat en het nu allemaal niet zo nodig meer hoeft. Heerlijk!

Ik ben veel tevredener geworden met wat ik heb en ben de kleine dingen veel meer gaan waarderen.

Ik doe niet aan knieperacties zoals tandpasta tubes knippen. Maar ben bv wel eens gaan kijken naar de hele voorraad halfvolle bodycreme flessen die ik nog had en me voorgenomen die eerst maar eens op te maken. Ik gebruik dure dagcreme en serums, omdat ik dat lekker vind. En koop kilos (duur) fruit en dure koffie, omdat dat dingen zijn waar ik echt van hou en daar geef ik zonder moeite geld aan uit. Maar eet ook gerust een kliekjesmaaltijd die vast niemand bij elkaar vindt passen, omdat ik het zonde vind om weg te gooien.

Hier ook van plan en begonnen met het versneld aflossen van de hypotheek. Dat staat nu even op een laag pitje omdat ik nu eerst een buffer wil opbouwen ivm zwangerschapsverlof (en zelfstandige, dus niet doorbetaald). Daarna gaat dat weer verder. Babyuitzet wordt dus ook grotendeels 2e hands gekocht. Veel via via en FB groepen. Er wordt zo ontzettend veel goed spul weggedaan. Als het nog goed en netjes is en een fractie van de prijs zeg ik gewoon dankjewel hoor.

Als je me dit een paar jaar geleden had gezegd had ik je voor gek verklaard!! Hahaha. Maar ik voel me er heel goed bij.
quote:dianaf schreef op 12 augustus 2015 @ 15:04:

[...]

Ik zou graag mijn berekening willen plaatsen hoeveel het scheelt als je versneld aflost, geen idee hoe ik dat moet doen. Het is zo'n mooi overzicht met hoeveel je huis kost als je niet aflost, wel aflost met looptijdverkorting of aflost met lagere maandlasten... Dat maakt het allemaal veeeeel duidelijker.Ik ben erg benieuwd naar die berekening.
@Dianaf: heb je een gmail account? Dan kun je zulk soort berkeningen uploaden in de google drive en dan delen
@baboushka: gefeliciteerd met je zwangerschap! Wanneer ben je uitgerekend??

Dat veriesd wel een goede timing om je huis dan precies in het voorjaar verkocht te krijgen.

Qua 2e woning hebben we het wel eens over een vakantiehuisje ergens gehad maar uiteindelijk wil ik niet iedere vakantie naar hetzelfde 'moeten'.

Verhuur ben ik ook te bang voor eventuele ellende.

Ik spaar wel even door en koop tzt wel een appartement als dochter gaat studeren. Als het dan net zon goede investering blijkt als het huis dat mijn ouders kochten toen ik ging studeren dan ben ik blij
quote:Moondancer schreef op 12 augustus 2015 @ 16:19:

Wij hebben eind vorig jaar samen een huis gekocht met een annuïteitenhypotheek, looptijd 30 jaar. We hebben de rente vastgezet voor 10 jaar, a 2,8%. En nu... nu twijfelen we of we die rentevaste periode niet zouden moeten verlengen. Want je hoort zo vaak dat de rente alleen maar kan gaan stijgen nu het zo historisch laag is. Dus is 20 jaar of zelfs 30 jaar rentevast dan niet verstandiger? Maar dan moet je neem ik aan een boete betalen, en daar hebben we geen zin in. Bovendien zitten we financieel even niet zo handig, dus is dit ook niet het beste moment. Maar ja, het knaagt nu wel.

Een nog geen jaar oud hypotheek open breken? Dan heb je wel heel slecht nagrdacht of ben je erg wispelturig.

Ik zou het niet openbreken. Ik zou versneld aflossen. Met een beetje geluk heb je over 10 jaar een flink deel afgelost.
quote:Bumba1985 schreef op 12 augustus 2015 @ 18:07:

@baboushka: gefeliciteerd met je zwangerschap! Wanneer ben je uitgerekend?? Dankjewel! 2 december. En de eerste. Spannende tijd.
In het kader van onze zonnepanelen plannen heb ik een aantal offertes opgevraagd.

Van een zon landelijk opererende aanbieder hadden we een offerte gekregen.

Li van onze dakkapel 6.

Rechts 1 paneel...

De callcentermedewerker begreep niet dat ik dat raar vind? Het was slechts als voorbeeld gedacht.

Ben ik zo raar dat ik dat niet zo zie? En dus wel graag een realistisch passend voorstel wil?
Heel veel mensen hebben de keus niet om zeer versneld af te lossen. Leuk die berekeningen maar niet iedereen houd geld over elke maand ook niet als ze al flink op centjes zitten. Maar wel fijn als dat wel kan.
quote:baboushka76 schreef op 12 augustus 2015 @ 17:43:

Hier ook van plan en begonnen met het versneld aflossen van de hypotheek. Dat staat nu even op een laag pitje omdat ik nu eerst een buffer wil opbouwen ivm zwangerschapsverlof (en zelfstandige, dus niet doorbetaald). Daarna gaat dat weer verder. Babyuitzet wordt dus ook grotendeels 2e hands gekocht. Veel via via en FB groepen. Er wordt zo ontzettend veel goed spul weggedaan. Als het nog goed en netjes is en een fractie van de prijs zeg ik gewoon dankjewel hoor.

Hier ook een zwangere! Worden we daarom zo vreselijk verstandig? Verder ook herkenbaar: uitzet veel tweedehands, behalve de dingen die ik graag nieuw wilde hebben. Veel babyspul ook in de uitverkoop gekocht.

Ik ga mijn huishoudexcelletje weer eens bijwerken.
Over huishoudexcelletjes, ik probeer alles te pinnen en kijk regelmatig op de rabobankrekening bij extra inzicht.
quote:hedwig... schreef op 12 augustus 2015 @ 19:39:

Over huishoudexcelletjes, ik probeer alles te pinnen en kijk regelmatig op de rabobankrekening bij extra inzicht.Ik gebruik daar Afas Personal voor...
Wij zijn van tweeverdieners naar rondkomen met 1 uitkering gegaan door mijn ziekte en doordat manlief helaas niet meer kon werken omdat hij mantelzorg verleende en de zorg voor onze kinderen op zich nam. Gelukkig hadden wij een buffer opgebouwd in de jaren ervoor en hebben wij ook die periode kunnen overbruggen. Die buffer is er gekomen omdat wij jaren geleden zijn begonnen met zuinig leven. Echt consuminderen zat er toen nog niet in (nu ook nog niet hoor) alhoewel het steeds meer die kant op gaat. Wij zijn meer en meer van niet kopen als het niet nodig is, opknappen, hergebruiken, etc. geworden. En het bevalt me enorm goed Dus ik volg graag dit topic! Hier ook trouw een huishoudboekje sinds 3 jaar en ik vind het heerlijk overzichtelijk om te zien waar je geld heen gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven