Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 12 augustus 2015 @ 18:05:

@Dianaf: heb je een gmail account? Dan kun je zulk soort berkeningen uploaden in de google drive en dan delen Helaas geen gmail. Ik zal eens kijken of ik ergens een werkzaam formatje gaan plaatsen. Ik gebruik het elke keer als we weer iets willen aflossen en vriend niet zeker is over aflossen of hoe af te lossen. Als je het voor je ziet, dan is het het toch anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 13 augustus 2015 @ 08:45:

[...]

Helaas geen gmail. Ik zal eens kijken of ik ergens een werkzaam formatje gaan plaatsen. Ik gebruik het elke keer als we weer iets willen aflossen en vriend niet zeker is over aflossen of hoe af te lossen. Als je het voor je ziet, dan is het het toch anders.Als je wilt kun je het naar mij sturen dan zorg ik ervoor dat er een bestandje met een linkje komt dat iedereen kan zien...
quote:annavanandelle schreef op 12 augustus 2015 @ 19:06:

In het kader van onze zonnepanelen plannen heb ik een aantal offertes opgevraagd.

Van een zon landelijk opererende aanbieder hadden we een offerte gekregen.

Li van onze dakkapel 6.

Rechts 1 paneel...

De callcentermedewerker begreep niet dat ik dat raar vind? Het was slechts als voorbeeld gedacht.

Ben ik zo raar dat ik dat niet zo zie? En dus wel graag een realistisch passend voorstel wil?

Is het niet zo dat het uiteindelijk niet uitmaakt in het voorbeeld waar ze liggen, als het totale aantal panelen op de oppervlakte van het dak maar past? Op basis van oppervlakte krijg je een x aantal panelen, voor het voorbeeld maakt het niet zoveel uit waar die dan liggen.

Ik vind dat soort dingen trouwens ook vreemd hoor, maakt toch niet uit wat je in die computer zet, kan je toch net zo goed het juiste aantal op de juiste plek invullen. Maar goed, voor het totaal zou het inderdaad niet uit moeten maken.
quote:Goede-Fee schreef op 12 augustus 2015 @ 19:06:

Heel veel mensen hebben de keus niet om zeer versneld af te lossen. Leuk die berekeningen maar niet iedereen houd geld over elke maand ook niet als ze al flink op centjes zitten. Maar wel fijn als dat wel kan.

Wij doen het dit jaar ook niet, want net gekocht. Wij kunnen ook niet zo veel sparen dat we én versneld kunnen aflossen én investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen. Daarbij is het ook niet ieders keuze natuurlijk.

Maar ik vind het wel leuk om er over te lezen.
quote:hedwig... schreef op 11 augustus 2015 @ 15:58:

Leuk topic!

Ik lees mee.

Eigenlijk zou ik ook extra op de hypotheek willen gaan aflossen, maar hier moet ik mij nog in verdiepen. Volgens een of andere berekensite zou dit zelfs nadelig zijn.

Vraagje aan de aflossers:

Hebben jullie ook overwogen om het geld dat je 'over' hebt niet te gebruiken om te beleggen?

Betaal je niet ook meer belasting?

Zoals ik al zei, moet mij er duidelijk nog in verdiepen

Ik heb een dubbele strategie hierin. Kon ook eerst niet kiezen omdat ik de voor- en nadelen van beide zie. Uiteindelijk besloten allebei te doen. Van geld wat "over" is gaat een deel naar de hypotheek en een deel naar beleggen. Dit zal 50/50 of 60/40 liggen, net hoe ik dat op dat moment voel.

Voordeel van aflossen voor mij is lagere maandlasten en een goed gevoel. Het blijft een schuld, al weegt die voor mij wel veel minder zwaar dan bv een lening omdat mijn huis meer waard is dan de uitstaande hypotheek en in een gewilde wijk staat, dus ik heb er vertrouwen in dat ik bij verkoop zeker goed uitkom.

Nadeel is dat het geld vast staat in stenen en je er als het echt moet niet zomaar bij kan. Plus bij een verhuizing moet je dat geld ook in het nieuwe huis stoppen, over dat deel krijg je geen renteaftrek meer. Nu is dat ook de bedoeling, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Hiermee staat het geld dus echt vastvast.

Bij beleggen blijf je cash achter de hand houden, je kan immers altijd iets verkopen (zelf als dat een lagere waard heeft, wat niet de bedoeling is want ik beleg alleen voor hele lange termijn (buy & hold), maar het kán).

Daarbij, maar dat is een argument wat niet iedereen aan zal spreken, verwacht ik op lange termijn meer rendement te kunnen maken met beleggen dan het renteniveau. Dan heb ik het dus niet over actief handelen he, dat is speculeren in mijn ogen. Maar een horizon van 10-20-30 jaar, net als je hypotheek dus eigenlijk. Ik ben wel overtuigd (door historische cijfers) dat bij bv 100 euro per maand aflossen of 100 euro per maand solide beleggen je in scenario 2 na die 30 jaar meer hebt dan bij 1. Je zou dan dus alsnog je huis kunnen aflossen + nog overhouden.

Een van beide 100% voelde niet lekker voor mij en bij combi voel ik me goed.

Misschien nog een leuk blogje voor je hierover.

http://affordanything.com ... ho-wins-the-championship/

En gefeliciteerd met je zwangerschap!!
quote:hedwig... schreef op 11 augustus 2015 @ 15:58:

Leuk topic!

Ik lees mee.

Eigenlijk zou ik ook extra op de hypotheek willen gaan aflossen, maar hier moet ik mij nog in verdiepen. Volgens een of andere berekensite zou dit zelfs nadelig zijn.

Vraagje aan de aflossers:

Hebben jullie ook overwogen om het geld dat je 'over' hebt niet te gebruiken om te beleggen?

Betaal je niet ook meer belasting?

Zoals ik al zei, moet mij er duidelijk nog in verdiepen

Als je aflost krijg je inderdaad minder hypotheekrenteaftrek, dus je kunt het zien als minder belasting terugkrijgen. Maar je betaald wel een x bedrag om y terug te krijgen, dus als dat x bedrag lager wordt, krijg je welliswaar minder terug, maar in zijn geheel betaal je minder.

Stel dat je eerst 10.000 rente had, en laten we zeggen dat je daar 2.000 van terugkreeg via de HRA (even allemaal fictieve getallen, dat rekent makkelijker). Dan betaal je in totaal alsnog 8.000.

Stel dat je aflost naar 8.000, dan krijg je daar 1.600 voor terug. Inderdaad is dat 400 minder dan bij het eerste bedrag, maar per saldo kost het je nog maar 6.400. Je bespaart dan 1.600. Slimmerikken zullen zeggen dat je ook nog 2.000 kwijt bent ivm de aflossing, dat klopt. Maar je moet toch een keer aflossen, dus die 2.000 moet je sowieso een keer kwijt. (nu laat ik even de eigenwoningforfeit en spaarrente buiten beschouwing)

Conclusie ja minder belastingteruggave, maar minder geld kwijt.

Ik beleg ook, maar niet voor mijn huis. Over de waarde van je beleggingen moet je ook gewoon belasting betalen. Als het rendement van je aandelen (na box 3 heffing) beter is dan je hypotheekrente, dan is het zeker een goede optie. Veel mensen vinden het handelen in aandelen lastig/ingewikkeld of willen voor meer zekerheid gaan, dus kiezen eerder voor sparen.

Nu denk ik dat de meesten die aflossen, wel een buffer achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven en niet elke cent die over is 100% gebruiken voor de aflossing.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 13 augustus 2015 @ 11:37:

[...]

Als je aflost krijg je inderdaad minder hypotheekrenteaftrek, dus je kunt het zien als minder belasting terugkrijgen. Maar je betaald wel een x bedrag om y terug te krijgen, dus als dat x bedrag lager wordt, krijg je welliswaar minder terug, maar in zijn geheel betaal je minder.

Stel dat je eerst 10.000 rente had, en laten we zeggen dat je daar 2.000 van terugkreeg via de HRA (even allemaal fictieve getallen, dat rekent makkelijker). Dan betaal je in totaal alsnog 8.000.

Stel dat je aflost naar 8.000, dan krijg je daar 1.600 voor terug. Inderdaad is dat 400 minder dan bij het eerste bedrag, maar per saldo kost het je nog maar 6.400. Je bespaart dan 1.600. Slimmerikken zullen zeggen dat je ook nog 2.000 kwijt bent ivm de aflossing, dat klopt. Maar je moet toch een keer aflossen, dus die 2.000 moet je sowieso een keer kwijt. (nu laat ik even de eigenwoningforfeit en spaarrente buiten beschouwing)

Conclusie ja minder belastingteruggave, maar minder geld kwijt.

Ik beleg ook, maar niet voor mijn huis. Over de waarde van je beleggingen moet je ook gewoon belasting betalen. Als het rendement van je aandelen (na box 3 heffing) beter is dan je hypotheekrente, dan is het zeker een goede optie. Veel mensen vinden het handelen in aandelen lastig/ingewikkeld of willen voor meer zekerheid gaan, dus kiezen eerder voor sparen.

Nu denk ik dat de meesten die aflossen, wel een buffer achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven en niet elke cent die over is 100% gebruiken voor de aflossing.

Hier niet nee. Ik zou best extra kunnen aflossen, maar hou die buffer liever achter de hand. En hoe groot die gewenste buffer is, is natuurlijk ook weer per persoon verschillend.

Overigens vind ik net ergens in een kast nog een Marseillezeep. Die had ik dus gewoon nog.

Nu ja, ik wist dat ik nog zeep uit uit Frankrijk, maar wist niet zeker of het Marseillezeep was. Had ik dus beter even kunnen checken alvorens ik een nieuwe zeep kocht. Maar ja, het spul bederft niet toch?
quote:dianaf schreef op 13 augustus 2015 @ 11:37:

[...]

Heel belangrijk punt wat dianaf maakt!

ik zie zo vaak het argument gebruikt worden van de HRA (ik deed dit zelf ook), maar als je doorrekent klopt het niet. Het is als zeggen ik blijf 10K betalen om 2K niet te betalen. Uiteindelijk ben je met minder dan 10K betalen beter af. (Dianaf's berekening is duidelijker, ik bedoel meer het idee hier)

Financieel adviseurs ed adviseren van alles maar niet altijd perse in jouw individuele belang. Dit bedoel ik overigens niet om te haten op een beroepsgroep, maar de berekeningen verschillen gewoon nogal al naar gelang je eigen doelstellingen. Je hoeft echt geen whizzkid te worden maar een beetje verdiepen in de basisprincipes helpt al zo om een goede keus te kunnen maken die jou beste past.
quote:baboushka76 schreef op 13 augustus 2015 @ 11:47:

[...]

Heel belangrijk punt wat dianaf maakt!

ik zie zo vaak het argument gebruikt worden van de HRA (ik deed dit zelf ook), maar als je doorrekent klopt het niet. Het is als zeggen ik blijf 10K betalen om 2K niet te betalen. Uiteindelijk ben je met minder dan 10K betalen beter af. (Dianaf's berekening is duidelijker, ik bedoel meer het idee hier)

Financieel adviseurs ed adviseren van alles maar niet altijd perse in jouw individuele belang. Dit bedoel ik overigens niet om te haten op een beroepsgroep, maar de berekeningen verschillen gewoon nogal al naar gelang je eigen doelstellingen. Je hoeft echt geen whizzkid te worden maar een beetje verdiepen in de basisprincipes helpt al zo om een goede keus te kunnen maken die jou beste past.

Nog een aanvulling:

Voor mensen die het niet lijken te snappen gebruik ik altijd de volgende analogie: Stel je ziet een jas hangen, afgeprijsd van 400 naar 200. Ook al heb je nog 12 jassen en is het niet echt jouw smaak, je koopt het toch. Want zo beredeneer je, dan heb ik 200 euro bespaard!

De meesten snappen dan wel, dat je jezelf voor de gek houdt en die 200 euro korting een sigaar uit eigen doos is.

@baboushka76

Uit die blog hetgeen dat van toepassing is op de HRA.

First, an important Public Service Announcement: Never spend money for the sole purpose of a tax deduction. You’d literally spend $1 for the sake of saving 33 cents.
Marieke Henselmans legt dat ook heel mooi uit in haar boek....

Ze zegt: je gaat toch ook niet akkoord met een huurverhoging van ¤200, omdat je dan ¤100 extra huurtoeslag krijgt? Waarom rekenen mensen zich dan wel rijk met de HRA...

Dat vond ik wel een goede manier om het uit te leggen
quote:Bumba1985 schreef op 13 augustus 2015 @ 08:59:

[...]

Als je wilt kun je het naar mij sturen dan zorg ik ervoor dat er een bestandje met een linkje komt dat iedereen kan zien...Ik zal er van het weekend even aan mijn bestandje gaan zitten om te zien of ik het algemeen bruikbaar kan maken. Hoe kan ik het dan naar jou sturen?
Volgens mij ligt het ook aan welke hypotheek vorm je hebt. Maar het is zeker goed om daar naar te laten kijken of zelf als je dat kan.
quote:dianaf schreef op 13 augustus 2015 @ 12:19:

[...]

Ik zal er van het weekend even aan mijn bestandje gaan zitten om te zien of ik het algemeen bruikbaar kan maken. Hoe kan ik het dan naar jou sturen?Ik kan jou geen PB sturen geloof ik. Anders zou ik mijn email-adres in een PB kunnen zetten...
quote:Bumba1985 schreef op 13 augustus 2015 @ 12:17:

Ze zegt: je gaat toch ook niet akkoord met een huurverhoging van ¤200, omdat je dan ¤100 extra huurtoeslag krijgt? Waarom rekenen mensen zich dan wel rijk met de HRA...

Dat vond ik wel een goede manier om het uit te leggenDat is inderdaad een hele goede.
quote:Bumba1985 schreef op 13 augustus 2015 @ 12:21:

[...]

Ik kan jou geen PB sturen geloof ik. Anders zou ik mijn email-adres in een PB kunnen zetten...Ik heb hem volgens mij nu aangezet?
quote:dianaf schreef op 13 augustus 2015 @ 12:26:

[...]

Ik heb hem volgens mij nu aangezet?Ja klopt, je hebt een PB
Ik ben erg benieuwd naar het schema/berekening .
quote:Flashy schreef op 13 augustus 2015 @ 12:48:

Ik ben erg benieuwd naar het schema/berekening .

O nee, straks kan ik de druk niet meer aan!

Ach ja, dan open ik gewoon een nieuw topic.
quote:dianaf schreef op 13 augustus 2015 @ 13:30:

[...]

O nee, straks kan ik de druk niet meer aan!

Ach ja, dan open ik gewoon een nieuw topic. Hahaha
Door al dat geklets over hypotheken krijg ik ook zin om een extra aflossing te doen. Maar dat duurt wel weer even (begin november weer!)
quote:Bumba1985 schreef op 13 augustus 2015 @ 12:17:

Dat vond ik wel een goede manier om het uit te leggenIs dat het boek 'eigenwijs je hypotheek aflossen'?
quote:hedwig... schreef op 13 augustus 2015 @ 20:42:

[...]

Is dat het boek 'eigenwijs je hypotheek aflossen'?Ja, die inderdaad. Verder vond ik het een flutboekje overigens, maar die opmerking was wel goed
quote:Bumba1985 schreef op 13 augustus 2015 @ 20:43:

[...]

Ja, die inderdaad. Verder vond ik het een flutboekje overigens, maar die opmerking was wel goed :D Dan neem ik die opmerking mee en ga ik niet in het boekje investeren haha!
quote:hedwig... schreef op 13 augustus 2015 @ 21:29:

[...]

:D Dan neem ik die opmerking mee en ga ik niet in het boekje investeren haha!Goed idee.... Ik vond het echt een boekje voor absolute beginners. Heel veel rekensommen die je ook zelf kunt maken en veel ervaringsverhalen, wat opzich leuk is, maar op blogs kun je die ook gratis lezen... En dan over elke hypotheekvorm iets uitgelegd... Maarja, je hebt er maar 1 of 2, dus de rest van het boekje heb je dan eigenlijk niks aan...
Tvp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven