Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:broodtrommel schreef op 25 augustus 2015 @ 17:32:

Wasbaar maandverband is me echt een stap te ver. Het is net de liftscene van de shining die tijd van de maand. Gebruik nu al het grootste en zwaarste maandverband wat er is en wissel elke twee uur.

My god, moet er niet aan denken dit.

Ik ben met max 2 dagen klaar, en heb slechts een paar inlegkruisjes nodig, godzijdank.
Alle reacties Link kopieren
quote:shisensa schreef op 25 augustus 2015 @ 18:26:

Overigens weet ik niet wie hier (heel Mustachian) belegd maar ik werd gisteren gebeld door een vriendin dat de aandelenkoersen flink waren gedaald. Ik had vorige week toevallig aan haar verteld dat ik hoopte op een koersdaling maar wist niet dat die zo snel zou komen. Hopelijk blijft hij nog even zo laag zodat ik veel kan kopen.

Ik had net voor de daling een flink bedrag ingelegd in de hoop dat het tot ongekende hoogte zou rijzen, nou niet dus. Naar mijn gevoel dondert de boel altijd net nadat ik inleg on elkaarbom vervolgens heel langzaam weet op te krabbelen.

Ik beleg overigens niet echt heel groen, want die groene fondsen groeien voor geen meter, maar in techniek, gezondheid en biotechnologie. En jij?
Eigenlijk wilde ik niet meer aandelen kopen nu we veel kosten hebben. Maar het is wel heel erg aantrekkelijk nu. Misschien toch in een fonds beleggen.

En denk nu ook aan de technieksector.
Ik vind beleggen wel steeds interessanter klinken, maar momenteel zie ik het nog niet zitten om uit te proberen (geen geld beschikbaar wat ik nu kan missen).

Net de jaarafrekening voor het water gehad, krijg ¤10,46 terug (althans, dat wordt van het nieuwe voorschot afgetrokken), jeej!

Verder zijn wij wel bewust van wat we uitgeven. We hebben budgetten en ik reken eens per maand na of het nog allemaal goed gaat. Maar we vinden leuke dingen doen en lekker eten ook belangrijk (hier hebben we dus ook geld voor gebudgetteerd), we proberen balans te houden tussen bewust leven en genieten. Lukt vrij aardig tot nu toe.

Tot op heden spaarden we braaf elke maand, maar nu gaat vriend (per september) met een fulltime studie beginnen (en heeft dus geen baan meer) en hebben we dubbele lasten ivm onze nieuwbouwwoning, waardoor het sparen vanaf nu wat moeizamer zal gaan. Ik heb flink opgeruimd, zooi verkocht op marktplaats/bol.com en bezuinigingen doorgevoerd zoals ziggo eruit (we hadden internet en tv bij hen) en ergens anders goedkoper internet genomen. Dit in combi met netflix (die hadden we al) en onze smart tv waar we gewoon programma's kunnen terug kijken mis ik de tv echt niet. We zijn wel van plan om in de toekomst versneld te gaan aflossen, maar eerst eind volgend jaar verhuizen en inrichten en dan kijken hoeveel we over houden van ons spaargeld.

Ik heb inmiddels ook een paar favoriete blogs die ik volg over consuminderen/mustachiaans leven (en ik las mee met dit topic ) en dat geeft ook steeds weer leuke inzichten en tips
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Uggla schreef op 25 augustus 2015 @ 21:03:

[...]

Ik had net voor de daling een flink bedrag ingelegd in de hoop dat het tot ongekende hoogte zou rijzen, nou niet dus. Naar mijn gevoel dondert de boel altijd net nadat ik inleg on elkaarbom vervolgens heel langzaam weet op te krabbelen.

Ik beleg overigens niet echt heel groen, want die groene fondsen groeien voor geen meter, maar in techniek, gezondheid en biotechnologie. En jij?

Ik beleg 'gewoon' in een indexfonds met lage kosten. Heb een aantal ETF's van Think en daar leg ik elke maand automatisch in in. Proberen dat bedrag nu dus wat te verhogen maar dat zal wel lastig gaan. Ik leg nu elke maand zo'n 1000 euro in en hoop daar over een aantal jaren onze hypotheek mee af te lossen. (Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek met een heel laag rentepercentage waardoor direct aflossen op de hypotheek minder aantrekkelijk is).

Groen beleggen doe ik ook niet. Die enkele fondsen waarover je inderdaad geen belasting hoeft te betalen, zorgen voor zulke lage rendementen dat dat gewoon aandoenlijk is.

Oh en om te voorkomen dat de markt in elkaar dondert net nadat ik heb ingelegd. Leg ik wel altijd gespreid in. Vooral met een lange termijndoel is het handig dat ie nu 'lager' zou staan zodat je veel goedkoop bij kunt komen. Dat ik op papier bij een koersdaling van 5% opeens een paar duizend euro armer ben, maakt me dus niet zoveel uit.

Op het moment dat ik voel dat het risico me te groot wordt, haal ik het bedrag overigens gewoon van de rekening en doe in een keer een grote aflossing. Mijn nachtrust is het allerbelangrijkste.
Indexfondsen heb ik geprobeerd maar dat leverde me veel te weinig op terwijl ik er veel geld op had staan. Gewone aandelen heb ik ook geprobeerd en dat is wel n stuk rendabeler maar ook bewerkelijker. Doe op t moment even niks omdat ik er de laatste tijd te weinig tijd voor had. Maar moet me er toch weer eens even in gaan verdiepen want die spaarrekening is qua rente echt om te huilen natuurlijk. Ik denk een strategie met een percentage etf's en een percentage gewone aandelen.
quote:lechatrose schreef op 25 augustus 2015 @ 17:58:

[...]

Ik heb er soms ook van die maanden tussen zitten. Nou heb ik van het reguliere spul ook weinig last, dus ik zie er het nut en de noodzaak niet van in om wasbaar te gaan gebruiken. Moet zeggen dat de traumaverhalen van mijn moeder over 'vroeger' over wasbaar maadnverband ook niet helpen.

Dacht even bijlezen op dit topic.

Voel me om de één of andere reden niet meer zo thuis hier.
Haha, wees blij dat het inmiddels over beleggen gaat.
quote:Uggla schreef op 26 augustus 2015 @ 08:34:

Haha, wees blij dat het inmiddels over beleggen gaat.

Da's waar.

Maar eigenlijk heb ik daar zelfs minder verstand van dan van menstruatie.

Veel verder dan boterham pindakaas met surinaamse sambal is lekker, kom ik niet.
quote:noreservations schreef op 26 augustus 2015 @ 08:37:

[...]

Da's waar.

Maar eigenlijk heb ik daar zelfs minder verstand van dan van menstruatie.

Veel verder dan boterham pindakaas met surinaamse sambal is lekker, kom ik niet.Ik ook niet. Van beleggen heb ik absoluut geen kaas gegeten en ik heb dus echt geen idee hoe dat werkt.
Ik ook absoluut niet. Ik heb het ooit als kind 'per ongeluk' gedaan (ik was 12, zag wat staan bij de postbank waar ik wat spaargeld had staan en was nieuwsgierig, en ineens was mijn spaargeld belegd!) en gelukkig ging dat goed, en had ik uiteindelijk meer geld in de aandelen zitten dan ik erin had gestopt. Maar ik wist zo slecht wat ik deed, dat ik het daarna nooit meer gedurfd heb. Ik heb wel meteen geleerd dat ik uit moet kijken met op dingen klikken

Bumba, een houtkachel lijkt me ook nog steeds heerlijk! Helaas (hoewel het waarschijnlijk wel even goed is voor ons ...) gaat dat niet in een appartement, en ik wil ook op dat gebied niet teveel investeren in een huurwoning.
Ik heb de prikpil, kost me 2 euro per kwartaal ( eigen risico is toch altijd op jammer genoeg) en scheelt vreselijke PMS 10 dagen bloeden en dus heel veel maandverband. Kinderen krijgen kan ik al niet meer. En ik ben niet geschikt voor wasbaar maandverband.

Van beleggen geen kaas gegeten. Heb ook niets over om te beleggen.
een houtkachel is ook absoluut heerlijk

Ik denk dat we hem komend jaar ook een stuk vaker aan zullen zetten dan afgelopen jaar. Hopelijk begrijpt ons zoontje nu wat beter dat hij eraf moet blijven en daarnaast loopt hij nu ook een stuk stabieler dus zal hij er ook niet zomaar opeens tegenaan vallen (hoop ik).
Mijn ouders hebben een spekstenen houtkachel, en dit scheelt ze behoorlijk wat verwarmingskosten in de winter. Als je deze kachel overdag brand, en 's ochtends beneden komt geven de stenen nog warmte af. Ze gebruiken hem als bijverwarming omdat ze een huis uit 1900 hebben. Dit extra isoleren durven ze niet aan ivm evt problemen met vocht etc die je dan misschien juist veroorzaakt. Dak is wel extra geïsoleerd en er zitten speciale ramen voor de oude glas in lood ramen om toch dubbel glas te hebben.

Het scheelt ook dat mijn ouders hun hout altijd gratis of zo goed als gratis weten te krijgen. Via via gaat mijn vader bv een dagje hout zagen, waarna hij de helft van de opbrengst mee mag nemen bv. Als er in een groot park gesnoeid wordt of een grote boom om gaat en hij ziet dat ze er bezig zijn vraagt hij altijd of hij wat hout weg mag halen. Meestal mag dat wel, want anders wordt het toch versnipperd. Hij vraagt dan toestemming op papier zodat als er gecontroleerd zou worden hij kan bewijzen dat hij toestemming heeft om dit te doen.

Zelf hebben wij een open haard, dit is qua rendement voor het hout stoken niet heel effectief en wij hebben hem meer voor de leuk dan voor de verwarming. Was er afgelopen winter wel enorm blij mee toen de stroom uitviel en ik met een klein kindje thuis was :P

Ooit in de toekomst als de woonkamer veranderd wordt willen wij de open haard vervangen door een kachel.
Toen wij hier kwamen wonen zat hier ook een open haard. Die hebben we dus nu zo'n 2 jaar geleden laten vervangen door een kachel. Je merkt het wel flink in het rendement. In principe zouden we op puur de houtkachel de hele woonkamer kunnen verwarmen.

Eigenlijk moeten we een keer op zoek naar goedkope adressen voor hout, maar daar zijn we nog niet echt aan toegekomen...
Zij van eenvoudigleven doet dat ook zo met hout. Nou heeft zij ook een stuk of wat zonnen die lekker kunnen zagen en hakken, dat scheelt natuurlijk. Ze kookt ook op die kachel, gebruik je de warmte dubbel.

Beleggen heb ik ook geen kaas van gegeten. Man heeft het wel gedaan en met de vorige crisis veel winst gemaakt. Zal hem eens vragen of hij het een goed idee vindt weer in te stappen bij lage koersen.
Wij hebben een pelletkachel, ideaal voor bij ons. En daarmee verwarmen we de hele benedenverdieping.
Ouders hebben geen kookkachel, zetten er wel eens een pan stoofperen oid op die ze eerst op het gas aan de kook gebracht hebben. En een kachel die je op je cv aansluit is helemaal prijzig ;P
Wij hebben wel nagedacht over een kachel die op de cv aangesloten kon worden (idd prijzig) maar uiteindelijk toch gewoon voor een stand-alone in de kamer gekozen. Met deuren open verwarmt deze kachel ook de hal en andere ruimten beneden, erg goed rendement. cv is hier maar heel minimaal nodig. En wij houden van de warmte van een kachel (vuur), cv vind ik "kille warmte", maar dat is persoonlijk.
Het liefst zet ik sowieso zo min mogelijk verwarming aan. Altijd eerst een dekentje. Pas als het echt niet anders kan verwarmen we de hele kamer... Voor mij hoeft het niet zo warm ;)
ja ik ben ook niet zo van de verwarming maar wij wonen buitenaf in een oud vrijstaand huis en dan wordt het in een goede winter toch wel erg koud als je geen kachel oid gebruikt.
quote:naomi1978 schreef op 26 augustus 2015 @ 20:29:

Wij hebben wel nagedacht over een kachel die op de cv aangesloten kon worden (idd prijzig) maar uiteindelijk toch gewoon voor een stand-alone in de kamer gekozen. Met deuren open verwarmt deze kachel ook de hal en andere ruimten beneden, erg goed rendement. cv is hier maar heel minimaal nodig. En wij houden van de warmte van een kachel (vuur), cv vind ik "kille warmte", maar dat is persoonlijk.Dat vind ik ook ... Wij hebben nog een gaskachel, en met die een paar seconden aan is het hier eigenlijk alweer behaaglijk. Mijn moeder heeft de verwarming 's winters vaak zo'n 4 graden warmer staan, en toch vind ik het daar vaak killer aanvoelen dan bij mij thuis, terwijl het dus wel warmer is.
Ik ga niet kou zitten lijden, we hebben wel alle ruiten vervangen afgelopen jaar, beneden was er dubbel glas maar geen HR++ en een paar lekke ramen.

En boven enkel glas, was zo koud in de kinderkamers en heel erg vochtig, dus daar zit nu ook HR++ en de zolder geisoleerd ook afgelopen jaar.

Ik ben benieuwd of de stookkosten flink gaan dalen.
Wij doen ook vrij zuinig met energie, al heb ik soms wel buien dat ik de verwarming lekker om hoog draai en geen zin heb om een dikkere trui aan te doen.

In ons nieuwe huis krijgen we stadsverwarming, van wat ik hoor is dat vrij duur, iemand die daar ervaring mee heeft? Aangezien het nieuwbouw betreft is het gelukkig wel goed geïsoleerd, dus hopelijk balanst dat elkaar een beetje uit.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Roxy21 schreef op 27 augustus 2015 @ 10:54:

Wij doen ook vrij zuinig met energie, al heb ik soms wel buien dat ik de verwarming lekker om hoog draai en geen zin heb om een dikkere trui aan te doen.

In ons nieuwe huis krijgen we stadsverwarming, van wat ik hoor is dat vrij duur, iemand die daar ervaring mee heeft? Aangezien het nieuwbouw betreft is het gelukkig wel goed geïsoleerd, dus hopelijk balanst dat elkaar een beetje uit.Ik heb stadsverwarming en nee het is niet heel veel duurder, betaalde 8 jaar geleden ongeveer hetzelfde aan gas en elektriciteit als nu aan stadsverwarming en elektriciteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven