Geld & Recht alle pijlers

Contract kinderdagverblijf

13-01-2011 21:26 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit zit.

Ik ben sinds augustus werkloos maar had al wel ons dochtertje, (dat in november is geboren) ingeschreven bij het kinderdagverblijf waar ook mijn zoontje zit. Zij zou per februari daarheen gaan, maar omdat ik nog thuis ben wil ik haar graag nog even thuis houden.

Vandaag heb ik met het KDV gebeld hoe lang de wachtlijst ongeveer is voor het geval ik haar er voorlopig niet heen wil brengen. (ook omdat ik niet zeker ben of ik kinderopvangtoeslag krijg).

Nu kreeg ik te horen dat ik niet kan opzeggen omdat ik de baby minstens 5 maanden ingeschreven moet houden, dit schijnt in het contract te staan.

Blijkt nu dat ik het plaatsingsbewijs nooit heb ondertekend dus ze hebben geen handtekening op papier EN ik heb sowieso nooit het contract erbij gekregen. Dat kreeg ik vanmiddag.

Kunnen ze ons nu toch aan dat contract houden?
Ik zou zeggen: nee. Er is geen contract.
Je zou toch denken dat er genoeg animo is?!
Wat AJ zegt.
Waarom gaat ze niet gewoon in februari?

Misschien heb jij dan alweer werk of kun je gaan solliciteren.

Zonder handtekening is het contract lijkt mij niet geldig, maar of dit goed is voor de verstandhouding
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 13 januari 2011 @ 21:29:

Je zou toch denken dat er genoeg animo is?!Verschilt per regio. Hier worden open dagen gehouden om nieuwe mensen te trekken, bij ons op het KDV gaat 1 groep dicht omdat er te weinig kinderen zijn. (woon in een stad)
Omdat ik merk dat het op het moment wel wat langer kan duren voordat ik werk heb. Heb al veel gesolliciteerd maar het is best lastig. Bovendien kan ik het ook even zelf oplossen.

Ik wilde ook helemaal niet moeilijk doen, maar informeerde gewoon even en toen ik mijn situatie had uitgelegd kreeg ik alleen te horen dat ik aan dat contract vast zit. Ook niet echt goed voor de verstandshouding.
Bovendien weet ik niet zeker of ik in aanmerking kom voor kinderopvangtoeslag als ik niet werk maar een uitkering heb EN het is best duur geworden allemaal dit jaar. (eigen bijdragen kinderopvang). Vind ik zonde als ik thuis zit.
geen getekend contract is geen getekend contract.. alleen wordt dat lastig als je haar daar wel weer wilt plaatsen als je wel weer werk hebt.. lastige is dat je toch met elkaar door moet helemaal omdat je oudste al daar zit, dus misschien kan het het aardig en netjes brengen dat je dat best begrijpt, maar dat er geen contract is, dat je dat heus wel wilt, maar dan met een andere ingangsdatum?
Er is hier achter een kinderdagverblijf waar ze allebei per direkt terecht kunnen. Dat is bij de school waar mijn oudste over een paar maanden heen gaat.

Maar ik wil gewoon niet aan een contract vast zitten waar ik

1. niet voor getekend heb

2. niet eens heb gezien

Ben eigenlijk best boos daarover.
Inderdaad: Als er geen (getekend) contract is, kunnen ze je daar ook niet aan houden. Van de andere kant, is ze nu eigenlijk ook niet echt geplaatst per februari. Hier krijg je in ieder geval pas na het terugsturen van het contract een definitieve bevestiging van de plaatsing.

Overigens vind ik 5 maanden ook wel erg lang. Hier is het twee maanden, en dat is in een situatie zoals die van jou tenminste nog te overzien.
Besef je wel dat als je geen opvang hebt, je dus ook niet direct beschikbaar bent voor werk? (want je moet eerst nog opvang regelen). En dat je daarmee geen recht meer hebt op WW?
...
Ik heb echt geen problemen met 2 maanden, maar als we straks 5 maanden terug moeten betalen, dan vind ik dat belachelijk.

Ik vind mijn situatie nu toch ook wel echt anders dan wanneer je het kindje liever op een ander KDV wil.
2Ankalida: Er is hier op een kinderdagverblijf gewoon plaats dus ik kan haar daar altijd kwijt. Bovendien kunnen we het zelf wel even oplossen. Mijn vriend werkt 4 dgn en ik heb ook nog ouders die op willen passen.

Ik weet dat het lastig is met werk zoeken maar we kunnen het gewoon niet betalen en officieel hebben we nu geen recht op kinderopvangtoeslag. Als we de kinderen op de opvang houden dan hou ik niks van mijn WW over.
@ Mar: wat die KOT betreft... daar heb je al recht op als allebei de ouders allebei minimaal 1 dag in het jaar werken. Foutje in de wet. Lees de andere topics hierover maar. Daar zou ik me dus niet al te druk om maken. Stel dat jullie allebei in de WW zitten en je gaat allebei 1 dag bij de AH achter de kassa zitten dan kan je het hele jaar KOT krijgen. Niet netjes, maar het kan dus wel.

Verder lijkt het me verstandig om haar toch gewoon te laten gaan voor de uren die je besproken hebt. Zo voorkom je dat je, als je werk hebt gevonden, ineens opvang moet zoeken.

Wat betreft de foutjes in de papieren rompslomp. Volgens mij hebt jij gelijk en kunnen ze niet van je verlangen dat je iets betaalt zonder contract. Aan de andere kant; je zoontje zit al op dit dagverblijf. Ben je tevreden over zijn opvang? Dan zou ik me niet te druk maken en je dochtertje ook gewoon plaatsen.
Als je niets getekend hebt, betekent dat dat je ook niets verplicht bent. Echter, als jij nu een lange neus maakt en je besluit je kind voorlopig voor onbepaalde tijd thuis te houden, ben je ook alle goodwill kwijt en zou je wel eens plaatsing op langere termijn op je buik kunnen schrijven. Wat je zou kunnen proberen is het op een akkoordje met hen te gooien, nl. dat je het contract wel tekent maar dan met een ingangsdatum van 1 augustus, een half jaar later dus. Dan zou je er ook nog in op kunnen nemen dat als je eerder werk hebt dan per 1 augustus, je haar eerder plaatst, mits er op dat moment geen wachtlijst is.
Wat ik al zei: Ik kan ze allebei kwijt op een ander KDV ,dat bovendien in de buurt zit van de school waar mijn zoontje over enkele maanden heen gaat. Dan wil ik haar sowieso daarheen.

En mocht de nood aan de man zijn, dan passen mijn ouders iets meer op. Ik ga geen 40 uur werken, maar zoek iets voor 24 uur. Het gaat om 8 uur opvang!!
Als jij zeker weet dat daar altijd plaats is, zou je, met inachtneming van de opzegtermijn, ook de plaatsing van je zoon op kunnen zeggen en ze aanmelden bij het andere kdv op het moment dat je werkt hebt. Als je zeker weet dat je ze bij je ouders kunt brengen als jij een sollicitatiegesprek hebt.

Alleen vind ik het niet zo netjes van je dat je, als je al sinds augustus zonder werk zit, pas een goede 2 weken voor de ingangsdatum van de plaatsing contact opneemt met het kdv. Zij gingen er tot nu vanuit dat je kindje zou komen, en hebben een plaats voor haar vrijgehouden. Je hebt mazzel dat zij hun administratie blijkbaar niet op orde hebben, maar anders was je idd gebonden geweest aan die minimale plaatsingstermijn van 5 maanden, dat is een vrij standaard bepaling in een plaatsingscontract van een kdv.
HoHo, dat is niet waar, ik wilde wel gewoon betalen voor februari en informeerde gewoon naar een eventuele wachtlijst als ik haar later "kwijt" zou willen. Toen kreeg ik pas te horen van die 5 mnd... Het contract bestaat uit 2 delen blijkbaar. En het gedeelte waarin stond over die 5 maanden, heb ik nooit gehad en daar wist ik dus niks van.

ALs je mensen wil houden aan een plaatsingstermijn, moet je wel zorgen dat mensen daarvan op de hoogte zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven