Geld & Recht alle pijlers

Contract ontbonden,vakantiedagen verplicht uit laten betalen

29-08-2011 14:38 28 berichten
Als je arbeidsovereenkomst ontbonden wordt en je hebt nog een hele boel vakantiedagen staan mag een werkgever je dan verplichten om ze uit te laten betalen ipv ze op te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever mag alleen verlof weigeren bij een zwaarwegend bedrijfsbelang.
Volgens mij wel, omdat hij/zij anders in de problemen kan komen doordat jij morgen weg bent omdat je gedurende je opzegtermijn vakantie opneemt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, dat kan.
*
Maar als je er toch niet meer werkt hoef je ze toch ook niet op te nemen? Of snap ik hier echt iets niet?
Als je al niet meer fysiek werkt bij je werkgever, waarom zou je dan verlof opnemen? Tenzij je ziek bent en op vakantie wilt?

Maar het lijkt me sterk dat de werkgever in een dergelijk geval kan aantonen dat er een zwaarwegend bedrijfsbelang is.
Het is de keus tussen een aantal maanden verlof opnemen of gelijk de ww in
Maar je contract loopt toch op dag X af? En tot die tijd ben je niet (meer) aan het werk, maar heb je ziekteverlof?

Dus op dag X + 1 gaat je ww in?
Heb een vast contract, maar er is een probleem ontstaan dat niet op te lossen valt. Ik wil mijn vrije dagen opnemen zodat ik zonder druk van het UWV kan kijken wat ik wil gaan doen.
Hoi Bankje! Ik heb geen advies voor je maar wel een

Wat een rotsituatie joh! Succes.
Maar als je een paar maanden verlof opneemt kun je in die periode toch al kijken wat je wilt doen?

Sorry, maar de situatie is me in het geheel niet duidelijk. Je contract voor onbepaalde tijd wordt/is ontbonden, op wiens verzoek? En tot aan de datum van ontbinding mag je nu geen verlof opnemen, of juist wel of je moet meteen de ww in?
Thnx Vin.
als de werkgever niet zonder je kan, kan hij je verplichten om te werken en je vrije dagen uit te laten betalen
*
Ik zou gaan voor dagen opmaken, omdat je dan langer in dienst bent. Je hebt dan echt de tijd om rustig voor jezelf te kijken.

Stel je zou per morgen (8-11) ontslagen worden, en dan wel met een leuk bedrag mee, dan moet je je wel per overmorgen (9-11) bij het uwv melden.

Kun je niet een compromis voorstellen, bijv 1 maand opnemen en 1 maand afkopen?
Ik wil de dagen opmaken maar ik weet dat ze heel veel haast hebben om mij uit dienst te krijgen en daar alle middelen voor gaan gebruiken.
Denk eraan dat als verlofdagen worden uitbetaald, dat ze hoger belast worden, valt in het bijzondere tarief.
Daarom wil ik ze ook opmaken.
quote:begonia_blueee schreef op 07 november 2011 @ 08:01:

Denk eraan dat als verlofdagen worden uitbetaald, dat ze hoger belast worden, valt in het bijzondere tarief.Het bedrag wat ik mee zou krijgen valt dat ook onder het bijzondere tarief?
Voor je uitbetaalde vakantiedagen geldt gewoon je marginale belastingtarief. Dit inkomen is dus niet hoger belast dan je gewone marginale inkomen.

Als het einde van je contract ergens in het begin van het jaar zou vallen en je daarna in inkomen omlaag gaat, kan het zelfs zo uitvallen dat deze uitbetaalde vakantiedagen lager belast worden, omdat je door een lager jaarinkomen in 2012 in een andere schijf uitkomt.

Maar als je contract voor 31 dec beeindigd wordt gaat dat niet op en worden je vakantiedagen gewoon volgens je marginale tarief belast.
En als je een "oprotpremie"krijgt hoe wordt die belast?
Ook zo.

De belasting wordt altijd pas na het verloop van het jaar bepaald: al je inkomen wordt bij elkaar opgeteld en daar wordt uiteindelijk van bepaald hoeveel belasting je moet betalen. Iedere euro die je dus boven op je gewone inkomen krijgt wordt belast in het hoogste tarief dat je betaalt. En als je heel veel extra inkomen krijgt, kan het zijn dat je in een hogere schijf terecht komt met een hoger tarief.

Of je extra inkomen nu uit vakantiedagen, een oprotpremie of een tweede baantje bestaat maakt dan niet uit.

Op deze website staan de tarieven en bedragen van de belastingschijven voor 2011 (Even naar beneden scrollen)

http://financieel.infonu. ... heffing-2010-en-2011.html
quote:bankje schreef op 07 november 2011 @ 07:33:

Ik ben nog steeds bezig om mijn vakantiedagen op te nemen in overleg met de werkgever. Nu willen ze het dienstverband zo snel mogelijk beëindigen tegen een vergoedingDus dan krijg je én een vergoeding én je vakantiedagen worden uitbetaald? Of bestaat de 'vergoeding' uit het uitbetalen van je vakantiedagen?
Ik krijg een vergoeding en inmiddels zijn mijn vakantiedagen bijna op. Ik was benieuwd hoeveel belasting je over die vergoeding moet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven