Geld & Recht alle pijlers

Copyrights

30-11-2011 01:57 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is een groot fan van Roger Federer en maakt al jaren collages van foto's van ieder tournooi wat hij speelt. Ook maakt ie verslagen van zijn wedstrijden. Hij heeft al een groot aantal mappen vol hiermee. Ik vind dat hij schitterende collages maakt en kwam op het idee om te proberen of hij ze kan uitgeven. Het enige waar ik nu mee zit is het recht van de plaatjes. Is er iemand die weet hoe dat zit? Zijn plaatjes haalt ie van het internet af dus zijn officieel eigendom van anderen. Ik ben bang dat als ie iets zou uitgeven dat er allerlei boetes gaan komen enzo. Ik hoop dat er hier iemand is die weet hoe deze dingen werken. Alvast bedankt.
@banaanaap Iets is niet zo snel kunst hoor. Zo'n productie over Federer zeker niet. Dat is gewoon sportjournalistiek. En foto's gebruiken zonder toestemming is echt not done. Wat je ook met die foto's doet.
Kak, zie het nu ook. Afijn, ik ben de advocaat niet. Overigens heb ik in het verleden ook met collages gewerkt, vandaar dat het hierover met hem gehad heb.
Is het echt mooi, of is het wel een leuke hobby? Ik zoue erst maar eens bij wat mensen met verstand vanz aken de boel laten bekijken. In galeries ofzo. Misschien vind jij het leuk, maar is het het kleuterschoolniveau maar net ontstegen.
@mademoisellelexie

Daar heb je een punt. Ik zit wat dat betreft inderdaad vanuit het perspectief van een kunstenaar te kijken. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het me absoluut niet kan voorstellen wat de journalistieke meerwaarde is van een collage.

In mijn ogen is een collage dan ook meer dan het lukraak samenvoegen van foto's. Het moet wel een meerwaarde hebben in beeld,, betekenis, beleving. Als het ware het origineel overtreffen. Wat nog verdomd moeilijk is als je goede foto's gebruikt van een professioneel fotograaf.
Waar mijn inziens de kracht inzit, is de hoeveelheid die je beschrijft. Tegenwoordig is op veel tentoonstellingen plek voor uit de hand gelopen (verzamel)hobbies die het predikaat kunst krijgen. De gedrevenheid en de herhaling zijn dan van grotere betekenis dan het werk zelf.
Ik zat ook vanuit de kunstwereld te denken.
Hoi, bedankt voor alle reacties. Leuk dat jullie meedenken. De foto's zijn in die zin bewerkt dat het formaat gewijzigd is om alles passend te maken. Inderdaad het is gewoon een leuke hobby en mijn idee was eigenlijk om in eigen beheer een beperkte oplage te laten maken voor andere Federerfans. Het moet eigenlijk een verrassing voor hem zijn. Maar ja, als die verrassing ook een boete inhoudt van enkele duizenden euro's kan ik het beter laten.
Met enkele duizenden euro's ga je het waarschijnlijk niet redden als het om een flink aantal foto's van gerenommeerde fotografen gaat.

Leuk bedacht, maar ik zou het zeker niet doen.
quote:Manonna schreef op 30 november 2011 @ 13:09:

De foto's zijn in die zin bewerkt dat het formaat gewijzigd is om alles passend te maken.Dan is het duidelijk, dan zijn ze niet bewerkt, en ik zou dat ook geen collage noemen maar een vormgegeven bladzij. En voor niet bewerkte foto's moet je rechten betalen.

Een collage is als hij bijvoorbeeld driehonderd keer hetzelfde hoofd naast elkaar plakt met een kleurverloop erin, ik noem maar iets doms.
Nog afgezien van het copyright. Foto's van internet zijn zelden geschikt om afgedrukt te worden. Je hebt dan foto's nodig van minstens 300 DPI.

Je zou bij de Hema een fotoboek kunnen maken. Als je die negens te koop aanbiedt, kraait er geen haan naar.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Die Hema-boeken zien er best professioneel uit. Lijkt me een goed alternatief in dit geval.
Dan zijn het vormgegeven bladzijden Nouevenniet. Als het beestje maar een naam heeft en we weten waar het ongeveer over gaat. De kwaliteit van de foto's is trouwens erg goed omdat de meesten toch een vrij hoge resolutie hebben.

Misschien is dat van de Hema wel een goed idee inderdaad. Ik ga het eens nakijken. Bedankt voor de tip Nou en Kopje
Ja, maakt verder niet uit hoe je het noemt, maar voor het ene beestje moet je dus rechten betalen en voor het andere niet.
quote:banaanaap schreef op 30 november 2011 @ 10:35:

Waar mijn inziens de kracht inzit, is de hoeveelheid die je beschrijft. Tegenwoordig is op veel tentoonstellingen plek voor uit de hand gelopen (verzamel)hobbies die het predikaat kunst krijgen. De gedrevenheid en de herhaling zijn dan van grotere betekenis dan het werk zelf.Ik wil het zeker niet onder de noemder kunst vatten hoor Maar wel leuk om te weten hoe dat tegenwoordig gaat.
Niks te danken hoor.
dana wijzigde dit bericht op 01-12-2011 22:54
Reden: smiley toegevoegd
% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ten aanzien van je laatste reacties en omschrijvingen valt te concluderen dat het geen kunst is.

Dan mag je het werk alleen uitgeven met toestemming en betaling van de fotografen. Het maken van een boek bij de Hema kan wel als verrassing voor vriend. Het aanbieden bij andere Federer fans, is not done (en kan tot boetes leiden).

Bevriende advocaat houdt naar eigen zeggen heel veel van auteursrechelijke zaken. In veel gevallen is het bewijs zo overduidelijk dat de artiest wel gewoon wint.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven