Geld & Recht alle pijlers

De Nieuwe Soberheid

10-08-2013 10:58 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gelezen op Telegraaf.nl vanmorgen: De Nieuwe Soberheid.

Steeds meer Nederlanders leven vrijwillig in soberheid. ,,Vijf jaar geleden, aan het begin van de crisis, deden de mensen met moeite en uit noodzaak een stap terug", zegt Hilde Roothart van Trendslator.

,,Als positief neveneffect van de schaarste ontdekken mensen dat ze dingen in overvloed hebben. Ze kijken eerst op zolder wat daar nog staat, of wat er in de kledingkast hangt, en zaaien groente in de tuin. Van de graaicultuur gaat het naar de geefcultuur. Je bent net zo rijk als het geld dat je nodig hebt."

-----------------

Ik vond het niet helemaal passen in het vrekkentopic. Ik herken wel dat ik nu heel anders leef dan een paar jaar geleden. Buiten de deur eten, nieuwe kleding kopen, op vakantie altijd weg gaan was heel normaal.

Nu probeer ik dit seizoen geen kleding te kopen, maar te dragen wat ik heb. De koel-/voorraadkast gewoon eens leegeten ipv steeds nieuw kopen waar ik die dag trek in heb. Of in het weekend thuis blijven ipv met vrienden (duur) op stap. En het bevalt eigenlijk wel. Sta opeens niet meer rood, etc.

Schijnt een trend te zijn... haha. Wie nog meer?
Ik heb die noodzaak om alles te spenderen dat je hebt, nooit zo goed begrepen. Hoewel ik elke dag vers eet en wel kleding koop, loop ik niet te hoop op het consumentisme.

Eens is je huis compleet, eens heb je voldoende gegeten en eens heb je genoeg om aan te trekken.

Ik heb die jaarlijks veranderende woontrends ook nooit begrepen, waar je elk jaar de voorramen van huizen zag veranderen in dat wat de trendwatchers eisten dat iedereen zou doen. Ik vond dat altijd een kwestie van wansmaak en geen eigen inzicht in wat mooi en leuk is en waar je je prettig voelt om in te wonen. Huizen werden op zo'n manier eigenlijk nooit een thuis.

Tja, ik ben dus eigenlijk een trendsetter en wordt nu eindelijk begrepen, *snif*

Misschien gaan we nu met z'n allen eindelijk weer eens gewoon doen en wordt dat gewoon de nieuwe en langdurende trend. Heerlijk!
De horeca mijden, tweedehands kleding/Primark, kamperen, alleen naar gratis straatfestivals voor theater, Lidl, niet verhuizen al woon je te klein enz...

Het is een sport! ;p
Die trend is al jaaaaren aan de gang. Toen heette het niet de nieuwe soberheid, maar consuminderen en was een tegenreactie op het overdadig consumeren tijdens de hype.
Dit vind ik dus het werkelijke vrekken. Niet het aanbiedingjagen dat in het vrekkentopic gebeurt.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Deze "sobere leefstijl" hanteer ik al sinds mijn 7e. Resultaat, hypotheekvrij huis, en financiele vrijheid. En ik kom werkelijk niks te kort.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik doe rustig tien jaar met een winterjas. Als ie nog goed is, waarom dan een nieuwe kopen? Wat een flauwekul om elk jaar met de mode mee te gaan.

Ik geef/gaf liever geld aan goede doelen. (En dan goede doelen zonder overbetaalde topmanagers.)

De bibliotheek vind ik overigens één van de beste uitvindingen van de afgelopen eeuwen.
quote:temporary2 schreef op 10 augustus 2013 @ 11:35:

Ik doe rustig tien jaar met een winterjas. Als ie nog goed is, waarom dan een nieuwe kopen? Wat een flauwekul om elk jaar met de mode mee te gaan.

Ik geef/gaf liever geld aan goede doelen. (En dan goede doelen zonder overbetaalde topmanagers.)

De bibliotheek vind ik overigens één van de beste uitvindingen van de afgelopen eeuwen.dat vond ik ook, maar mijn huidige woonplaats heeft echt een stomme bibliotheek en qua Engelstalig zijn bibliotheken ook niet helemaal je van het (als je liever niet thrillers leest, want daar schijnen bibliotheken een abonnement op te hebben qua Engelstaligheid)
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 augustus 2013 @ 11:20:

Dit vind ik dus het werkelijke vrekken. Niet het aanbiedingjagen dat in het vrekkentopic gebeurt.

Ja, erg hè?

Ik heb trouwens jarenlang een aantal vrekken-/ consuminderblogs gevolgd en die waren echt heel erg leuk en daadwerkelijk op het minderen gericht.
Zouden meer mensen moeten doen! Je kan blijven jammeren over wat je niet hebt. Zoek het dicht bij huis en consuminder!
Waarom is dit een sobere leefstijl? Ik vind het een normale leefstijl. Ik heb meer dan dat ook nooit begrepen en vind shoppen om het shoppen dan ook behoorlijk leeg en oppervlakkig.
Dit is helemaal geen nieuwe trend.
Ik heb jaren sober geleefd tijdens mij studiejaren (8jr) maar er komt een tijd dat dingen toch echt aan vervanging toe zijn.

Ik voel me nu big spender, mijn laptop(10jr oud) is aan vervanging toe, ik loop op schoenen die ik al zo'n 5-6 jaar heb, spijkerbroeken krijgen gaten, mijn koelkast begeeft het etc.

Bijna alles wat ik thuis heb staan komt van de kringloop, marktplaats of heb ik ergens goedkoop kunnen kopen. Alleen bovengenoemde zaken zijn van die dingen die graag nieuw koop en van goede kwaliteit. Aan de andere kant kan ik er dan wel weer jaren mee vooruit. Helaas komt het nu allemaal tegelijk.

Ik merk wel dat de kringloop en marktplaats steeds meer geaccepteerd worden. Mensen moeten wel lachen om mijn bij elkaar verzamelde meubels en spullen. Ook bel ik regelmatig een vriendin wanneer er ergens een goede sale is om samen te gaan kijken. Mensen zijn nu meer enthousiast dan jaren geleden.
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:schouderklopje schreef op 10 augustus 2013 @ 11:46:

Waarom is dit een sobere leefstijl? Ik vind het een normale leefstijl. Ik heb meer dan dat ook nooit begrepen en vind shoppen om het shoppen dan ook behoorlijk leeg en oppervlakkig.Snap ik dus ook niet.
Mijn huisraad is ook tweedehands en superleuk! Ben helemaal into Retro.
Ik heb voor mijn aanstaande kind vrijwel alles op marktplaats gekocht, op de maxicosi na (uit veiligheid) en het beddengoed (wil dat kind in een vers fris bedje beland ). Kleertjes voornamelijk van kennissen gekregen.

En dan is het nog een enorme berg geld, maar het doet me wel deugd dat ik toch alles prima voor elkaar heb, voor een bedrag dat niet in verhouding staat tot alles nieuw kopen.

En met alle spullen die ik heb weggedaan om ruimte te maken voor het kind, heb ik weer anderen blij kunnen maken. Nu nog een grote slag slaan in de kledingkast, want daar kan ook veel weg, maar dat durf ik pas te doen een poos na de bevalling, als ik een idee heb van wat mijn figuur dan is...
Wat wel een nadeel is van marktplaats-kopen voor je noodzakelijke spullen, is dat je er veel tijd mee kwijt bent. Veel meer dan met gewoon naar een winkel gaan en kopen wat je nodig hebt.
Ik maak sinds kort mijn eigen wasmiddel. Super makkelijk, goedkoop en beter voor het millieu. Ik maak een grote pan zodat ik altijd wat kan uitdelen.
Sober is meteen zo negatief, als of je bewust zijn van wat je echt nodig hebt, en wat je zou willen hebben zo negatief is.

Het is echt fun en een hobby van mij om verbouwingen, opknapbeurten in en om het huis juist zo goedkoop mogelijk te doen.. zelf maken, tweedehands zoeken..

Eten, leren koken met minimale middelen, zo heb ik een slowcooker die de goedkoopste hamlapjes en runderlapjes omtovert tot de heerlijkste gerechten.. En wat een fun is het om daar recepten voor te zoeken. Ik geef dan wel geld uit aan de slowcooker,.. en het kopen van zo'n ding, dus veel geld uitgeven is voor mij niet de fun. De fun zit hem in leren omgaan met minder.
Zo stond het in de telegraaf :-)
quote:Louise70 schreef op 10 augustus 2013 @ 11:53:

Mijn huisraad is ook tweedehands en superleuk! Ben helemaal into Retro.

ik ben opgegroeid met tweedehands en merk bij mezelf echt een tegenreactie. Ik heb het he-le-maal gehad met 2e hands.

Hoewel mijn huisraad voor 80% nog steeds gekregen/ geërfd/ 2e hands is, vind ik het fantastisch leuk om een gloednieuwe bank te kopen bij een hip winkeltje.
quote:sondra_74 schreef op 10 augustus 2013 @ 12:11:

Zo stond het in de telegraaf :-)

Jij snapt iets niet.

De Telegraaf is ook een krant die bij deze trend hoort. Je krijgt niet alleen krant voor je geld, maar er nog eens een gratis mening bij ook. Dat is natuurlijk een waanzinnige besparing.
quote:Sensual_D schreef op 10 augustus 2013 @ 12:07:

Sober is meteen zo negatief, als of je bewust zijn van wat je echt nodig hebt, en wat je zou willen hebben zo negatief is.

Het is echt fun en een hobby van mij om verbouwingen, opknapbeurten in en om het huis juist zo goedkoop mogelijk te doen.. zelf maken, tweedehands zoeken..

Eten, leren koken met minimale middelen, zo heb ik een slowcooker die de goedkoopste hamlapjes en runderlapjes omtovert tot de heerlijkste gerechten.. En wat een fun is het om daar recepten voor te zoeken. Ik geef dan wel geld uit aan de slowcooker,.. en het kopen van zo'n ding, dus veel geld uitgeven is voor mij niet de fun. De fun zit hem in leren omgaan met minder.Ik wilde net zeggen, kun je niet je runderlapjes laten garen in de hooikist ipv de slowcooker? Nou ja, je hebt dat ding nu eenmaal, dan moet je hem gebruiken ook.
quote:sondra_74 schreef op 10 augustus 2013 @ 12:11:

Zo stond het in de telegraaf :-)Kan me best voorstellen dat de trend al jaren aan de telegraafredactie voorbij is gegaan
quote:Mevrouw75 schreef op 10 augustus 2013 @ 12:12:

[...]

ik ben opgegroeid met tweedehands en merk bij mezelf echt een tegenreactie. Ik heb het he-le-maal gehad met 2e hands.

Hoewel mijn huisraad voor 80% nog steeds gekregen/ geërfd/ 2e hands is, vind ik het fantastisch leuk om een gloednieuwe bank te kopen bij een hip winkeltje.Ik doe alleen aan tweede hands prulletjes. Mijn huisraad is wel nieuw gekocht en dat blijft hier wel de trend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven