Geld & Recht alle pijlers

Deel kindgebonden budget overmaken aan ex?

08-05-2024 19:30 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, ik heb een vraag: sinds kort krijg ik, al jarenlang uit elkaar en alleenstaand met 1 kind, kindgebonden budget. Ik was gek genoeg niet op de hoogte van het bestaan ervan en las hier een paar maanden terug, gelukkig!, dat het omhoog ging en ben toen het een en ander uit gaan zoeken. Wat bleek? Omdat mijn ex de aanvrager van de kinderbijslag was (we krijgen beiden de helft) kon ik het niet aanvragen. Mijn ex heeft nu dus geregeld dat ik de aanvrager ben en ik blijk recht te hebben op een behoorlijk leuk bedrag iedere maand.

Nu mijn vraag: mijn ex en ik hebben dus 1 kind. Hij is intussen hertrouwd met een vrouw met een riant salaris. Hij verdient zelf ook prima. Ik trouwens ook. De kosten voor onze dochter betalen we altijd 45/55, ik 45, hij 55 (omdat hij ook toen hij alleen was meer verdiende dan ik). In eerste instantie heb ik met hem besproken dat ik 45% van het kindgebonden budget naar hem overmaak, maar ik merk dat het me toch niet lekker zit. Hij is en niet alleenstaand en beiden verdienen (een stuk) meer dan ik. Nu is geld altijd wel een dingetje tussen ons en ik ben bang dat als ik die 45% niet naar hem overmaak, hij moeilijk gaat doen over het 55% betalen van de gezamenlijke kosten voor ons kind.

Wat zijn hierin mijn rechten? Is het onlogisch om het geld naar hem over te maken omdat ze samen zoveel meer verdienen dan ik? Ze hebben ook hogere kosten, bijvoorbeeld omdat ze een stuk groter wonen. Daar begint hij altijd over als we het over de verdeling van de kosten hebben. Wat vinden jullie? Ik heb geen zin in gedoe maar ook geen zin om geld over te maken waar hij geen recht op heeft.

Alvast bedankt!
blablachocoladevla wijzigde dit bericht op 09-05-2024 08:34
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
08-05-2024 19:47
Waarom niet goed laten berekenen en vastleggen en elke zoveel tijd laten indexeren/herberekenen?
Gaat hij dan moeilijk doen kan LBIO het innen.
Dit lijkt me op zich fijn, maar weet niet zo goed door wie ik dit kan laten berekenen? Ik ben zeker niet inhalig, maar het voelt toch een beetje scheef om dit geld nu naar hem over te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
08-05-2024 19:40
Betaalde jouw ex ook een deel van het kindgebondenbudget en de kinderbijslag aan jou toen hij het kreeg?
We hebben de kinderbijslag altijd 50/50 verdeeld, hij zegt geen kindgebonden budget aan te hebben gevraagd in het verleden (zegt dat hij net als ik niet van het bestaan wist). Ik ga ervan uit dat hij daarover niet liegt. Ik weet dus niet of hij er recht op zou hebben gehad. Hij is sinds 4 jaar hertrouwd, en woont al lang samen met zijn nieuwe vrouw.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
08-05-2024 19:47
Eerlijkheidshalve: ik kies zelf ervoor om niet alle geld te halen waar ik waarschijnlijk wel recht op heb. Ex verdient - voor zover ik weet- niet heel lekker en het kleine beetje extra wat het zou kunnen schelen, is me alle gedoe niet waard.
Maar nu wil deze heer ook nog extra geld van haar hebben. Natuurlijk ga je dat niet geven, zeker niet als de kans is dat sowieso al niet een eerlijke verdeling van de kosten van de kinderen is. En die man van alles aan haalt om TO te laten denken dat hij niets meer hoeft bij te dragen voor zijn kinderen.

Gewoon hier een grens trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet delen met ex. Wat hier al benoemd werd zal hij wel mogelijk met zijn partner recht hebben op iack met de belastingaangifte. Dit wordt vast niet ook naar jou overgemaakt?

Voordat je iets van plan bent, kun je natuurlijk ook even bellen met de belastingtelefoon afdeling scheiden. Wat als blijkt dat je achteraf teveel kgb hebt ontvangen? Splitten jullie de aanslag dan ook. Het is nog best ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
08-05-2024 19:40
Kindgebonden budget gaat op inkomen van degene die de kinderbijslag heeft aangevraagd. Hij had er geen recht op toen hij kinderbijslag had, jij nu wel.
Het is dus geld voor jou om jouw deel van de kosten van jullie kind mee op te vangen. Het staat los van hem dus ik zou hem niks geven. Wel kun je voor de vorm zeggen dat je nu een clubje of de schoenen oid voor je rekening neemt.
Maar ik zou hem geen geld geven.
Het is niet voor hem bedoeld.
Je geeft hem toch ook je huurtoeslag niet.
Weet jij of je bericht krijgt als je de aanvrager van de kinderbijslag bent en recht hebt op kindgebonden budget? Ik heb het direct aangevraagd nadat hij mij als aanvrager heeft aangegeven, dus ik weet niet of ik anders automatisch bericht had gehad dat ik recht op had? Want dan weet ik sowieso dat hij er geen recht op heeft..
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:46
Door wie zou ik zoiets onafhankelijk kunnen doen? Hij begint er dus altijd over dat zij ook veel hogere kosten hebben, omdat ze duurder wonen dan ik. Maar ja, hun huis is ook drie keer zo groot..
Het lijkt me hun eigen beslissing om duur te wonen.
Daar heeft kind of jij weinig mee te maken.

Kind heeft bij jou toch ook een slaapkamer?

Zijn argumentatie slaat dus op niet veel.


Heb je het geld écht nodig? Anders zou ik het als een leuk spaarpotje voor kind voor later zien.
Hij kan straks waarschijnlijk - met zijn job - de helft van pakweg een studie of een rijbewijs cash neerleggen, jij waarschijnlijk moeilijker.

Ik zou hem dus gewoon melden dat het geld opgespaard wordt voor later.
En dat hij zijn deel maar komt vragen als hij het écht ooit nodig heeft.

(Zet het wel onder je eigen naam bij de bank. Anders kan kind op haar 18de de rekening volledig opkopen aan een nieuwe kleerkast.)
wissewis wijzigde dit bericht op 08-05-2024 19:54
0.36% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de alleenstaande ouderkorting.
Die krijgt hij niet, want hij is niet alleenstaand. Het is dus voor jou.
Ik heb het nooit aangevraagd, maar krijg het wel altijd. Volgens mij nav het doen van inkomstenbelasting.
Hoewel ik ook alleen een prima inkomen heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Renskepper schreef:
08-05-2024 19:51
Ik zou het niet delen met ex. Wat hier al benoemd werd zal hij wel mogelijk met zijn partner recht hebben op iack met de belastingaangifte. Dit wordt vast niet ook naar jou overgemaakt?

Voordat je iets van plan bent, kun je natuurlijk ook even bellen met de belastingtelefoon afdeling scheiden. Wat als blijkt dat je achteraf teveel kgb hebt ontvangen? Splitten jullie de aanslag dan ook. Het is nog best ingewikkeld.
Ja, bedankt! Ik ben overigens niet gescheiden, ik zal dat even aanpassen in de OP.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-05-2024 19:53
Het lijkt me hun eigen beslissing om duur te wonen.
Daar heeft kind of jij weinig mee te maken.

Kind heeft bij jou toch ook een slaapkamer?

Zijn argumentatie slaat dus op niet veel.


Heb je het geld écht nodig? Anders zou ik het als een leuk spaarpotje voor kind voor later zien.
Hij kan straks waarschijnlijk - met zijn job - de helft van een studie of een rijbewijs cash neerleggen, jij waarschijnlijk moeilijker.

Ik zou hem dus gewoon melden dat het geld opgespaard wordt voor later.
En dat hij zijn deel maar komt vragen als hij het écht ooit nodig heeft.


(Zet het wel onder je eigen naam bij de bank. Anders kan kind op haar 18de de rekening volledig opkopen aan een nieuwe kleerkast.)
Dat zou ik dus helemaal niet zeggen, denkt hij dadelijk dat hij er recht op heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:51
We hebben de kinderbijslag altijd 50/50 verdeeld, hij zegt geen kindgebonden budget aan te hebben gevraagd in het verleden (zegt dat hij net als ik niet van het bestaan wist). Ik ga ervan uit dat hij daarover niet liegt. Ik weet dus niet of hij er recht op zou hebben gehad. Hij is sinds 4 jaar hertrouwd, en woont al lang samen met zijn nieuwe vrouw.
Als je kinderbijslag aanvraagt, krijg je automatisch (bericht over) kindgebonden budget als je er recht op hebt. Dus als hij het nooit heeft gehad, had hij er geen recht op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als alleenstaande ouder heb je per maand misschien wel recht op € 200 meer dan wanneer je een partner had gehad, zelfs al verdiende die partner € 0,= per jaar. Het zou dus ronduit vreemd zijn om de helft van dat bedrag aan hem cadeau te doen. Maar goed, hij is blijkbaar nogal op z'n centen, als ik jouw reacties zo lees. Dus mocht hij moeilijk doen dan kun je voorstellen om de boel opnieuw te laten berekenen, "zodat jij en hij precies krijgen en geven waar jullie recht op en plicht toe hebben". De kans is levensgroot dat dat een dure grap zal worden voor hem.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-05-2024 19:49
Ja maar lijkt mij dat haar inkomen wel van belang is bij berekening van een kgb aan die kant. Dus als ex kgb zou hebben aangevraagd zou het salaris van zijn partner zijn meegewogen lijkt mij.
In dat geval zou hij waarschijnlijk er geen recht op hebben
Juist, er staat duidelijk in de voorwaarden dat het gezamenlijk inkomen telt.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
08-05-2024 19:55
Als je kinderbijslag aanvraagt, krijg je automatisch (bericht over) kindgebonden budget als je er recht op hebt. Dus als hij het nooit heeft gehad, had hij er geen recht op.
Dat is goed om te weten! Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
08-05-2024 19:54
Dat zou ik dus helemaal niet zeggen, denkt hij dadelijk dat hij er recht op heeft.
Hij denkt nu al dat hij er recht op heeft :-).
Als het ergens op een rekening staat en ik het zelf niet nodig heb zou ik hem best een deel willen uitbetalen als hij ooit (net niet) onder een brug belandt.
Al was het maar opdat kind op dat moment eten krijgt bij hem.

Op dit moment klinkt het gewoon niet alsof hij het écht hard nodig heeft.
Wel dat hij het wel handig vindt om zijn spaargeld aan te vullen of om zijn grote huis te betalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
08-05-2024 19:55
Als alleenstaande ouder heb je per maand misschien wel recht op € 200 meer dan wanneer je een partner had gehad, zelfs al verdiende die partner € 0,= per jaar. Het zou dus ronduit vreemd zijn om de helft van dat bedrag aan hem cadeau te doen. Maar goed, hij is blijkbaar nogal op z'n centen, als ik jouw reacties zo lees. Dus mocht hij moeilijk doen dan kun je voorstellen om de boel opnieuw te laten berekenen, "zodat jij en hij precies krijgen en geven waar jullie recht op en plicht toe hebben". De kans is levensgroot dat dat een dure grap zal worden voor hem.
Ja, dat is een goede. Ik kan hem meegeven dat als hij er recht op had gehad hij daarover bericht zou hebben gehad (heb ik net geleerd) en goeie om aan te geven dat we het anders kunnen laten herberekenen. Ik denk inderdaad dat het een dure grap voor hem zou kunnen worden. Al zou ik die kant helemaal niet op willen gaan..
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus eerst stond kind bij hem ingeschreven en kreeg hij kinderbijslag? En nu hebben jullie dat gezamenlijk ten gunste van jou aangepast, krijg je kgb én dus ook de kinderbijslag neem ik aan. En hebben jullie op voorhand afgesproken dat je een deel naar hem zou overmaken? Je zou er immers dan op vooruit gaan ten opzichte van de vorige situatie en hij op achteruit (want geen kinderbijslag meer). Nu alles geregeld is wil je op die afspraak terugkomen? Dat is nogal een naaistreek eerlijk gezegd....
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Simpel beredeneerd, het is belastingvoordeel gebaseerd op jouw specifieke situatie. Het heet dan wel kindgebonden maar het is echt van jou.
Hij heeft andere belastingvoordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-05-2024 19:57
Hij denkt nu al dat hij er recht op heeft :-).
Als het ergens op een rekening staat en ik het zelf niet nodig heb zou ik hem best een deel willen uitbetalen als hij ooit (net niet) onder een brug belandt.
Al was het maar opdat kind op dat moment eten krijgt bij hem.

Op dit moment klinkt het gewoon niet alsof hij het écht hard nodig heeft.
Wel dat hij het wel handig vindt om zijn spaargeld aan te vullen of om zijn grote huis te betalen.
De kans is nul dat hij ook rechten heeft op dat geld.

Als ik TO lees zal deze exheer bij een echte berekening nog veel meer geld missen omdat de verdeling ws gewoon niet klopt, ook is er geen herindexering gedaan.

Dus nogmaals, leuk dit maar is gewoon slecht en onnodig advies.
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
08-05-2024 19:58
Dus eerst stond kind bij hem ingeschreven en kreeg hij kinderbijslag? En nu hebben jullie dat gezamenlijk ten gunste van jou aangepast, krijg je kgb én dus ook de kinderbijslag neem ik aan. En hebben jullie op voorhand afgesproken dat je een deel naar hem zou overmaken? Je zou er immers dan op vooruit gaan ten opzichte van de vorige situatie en hij op achteruit (want geen kinderbijslag meer). Nu alles geregeld is wil je op die afspraak terugkomen? Dat is nogal een naaistreek eerlijk gezegd....
Hij kreeg tot voor kort de helft van de kinderbijslag.
En stortte de helft door naar moeder.

Hij krijgt nog altijd de helft van de kinderbijslag doorgestort van haar.

Hij verliest dus geen cent.

Hij wint alleen geen KGB die bedoeld is voor alleenstaanden want hij is helemaal niet alleenstaand.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:53
Ja, bedankt! Ik ben overigens niet gescheiden, ik zal dat even aanpassen in de OP.
De afdeling heet alleen zo. Alle vraagstukken over co-ouderschap icm toeslagen loopt ook via die afdeling
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
08-05-2024 19:58
Dus eerst stond kind bij hem ingeschreven en kreeg hij kinderbijslag? En nu hebben jullie dat gezamenlijk ten gunste van jou aangepast, krijg je kgb én dus ook de kinderbijslag neem ik aan. En hebben jullie op voorhand afgesproken dat je een deel naar hem zou overmaken? Je zou er immers dan op vooruit gaan ten opzichte van de vorige situatie en hij op achteruit (want geen kinderbijslag meer). Nu alles geregeld is wil je op die afspraak terugkomen? Dat is nogal een naaistreek eerlijk gezegd....
Hij kreeg de kinderbijslag maar deelde dat. Zij krijgt dat nu en deelt het nog. De kgb is echter op haar situatie van toepassing en dus ook voor haar
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij kreeg het (waarschijnlijk) niet omdat hún gezamenlijk inkomen te hoog was/is.

Jij krijgt het nu wel omdat jouw inkomen aanzienlijk lager is, én je bent alleenstaande ouder. Het is een deel belastingkorting. (als je jouw huidige inkomen fictief over twee ouders zou verdelen in de berekening, zou je aanzienlijk minder krijgen namelijk).

Dat hij hogere kosten heeft omdat ze duurder wonen, is hun probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:57
Ja, dat is een goede. Ik kan hem meegeven dat als hij er recht op had gehad hij daarover bericht zou hebben gehad (heb ik net geleerd) en goeie om aan te geven dat we het anders kunnen laten herberekenen. Ik denk inderdaad dat het een dure grap voor hem zou kunnen worden. Al zou ik die kant helemaal niet op willen gaan..
Je bent een hele slechte onderhandelaar. En dat geeft niks, voor jezelf, maar doe het dan voor je kind.

Stel dat je recht hebt op € 300 kgb per maand, of bij herberekening € 300 minder bijdrage in de kosten per maand, dan kun je dus € 300 per maand apart zetten voor je dochter, op een depositorekening met goede rente.

Stel dat ze nu 6 jaar is en je doet dit tot ze 18 is, dan maak je pijnvrij zomaar een spaarpotje voor haar dat zo richting de € 50.000 gaat.
gemberthee wijzigde dit bericht op 08-05-2024 20:07
0.51% gewijzigd
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-05-2024 20:00
Hij kreeg tot voor kort de helft van de kinderbijslag.
En stortte de helft door naar moeder.

Hij krijgt nog altijd de helft van de kinderbijslag doorgestort van haar.

Hij verliest dus geen cent.

Hij wint alleen geen KGB die bedoeld is voor alleenstaanden want hij is helemaal niet alleenstaand.
Ja precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou trouwens echt wel melden aan hem dat je je eens geïnformeerd hebt en je blijkbaar te snel hebt geroepen dat hij een deel van die KGB ging krijgen.

Dat je alleen maar recht hebt op dat bedrag omdat jij alleenstaand bent en dat het bedrag dus voorlopig in zijn geheel bij jou blijft.

Hij wist niet van het bestaan, jij wist niet van het bestaan.
Dan is het niet heel gek om je mening te herzien wat betreft verdeling als je nu hebt uitgevogeld dat je het enkel krijgt omdat jij alleenstaand bent.

Wil hij stampij maken over 100 euro dan meld je dat het hoog tijd is om de hele financiële situatie eens door te laten lichten :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven