Geld & Recht alle pijlers

Deel kindgebonden budget overmaken aan ex?

08-05-2024 19:30 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, ik heb een vraag: sinds kort krijg ik, al jarenlang uit elkaar en alleenstaand met 1 kind, kindgebonden budget. Ik was gek genoeg niet op de hoogte van het bestaan ervan en las hier een paar maanden terug, gelukkig!, dat het omhoog ging en ben toen het een en ander uit gaan zoeken. Wat bleek? Omdat mijn ex de aanvrager van de kinderbijslag was (we krijgen beiden de helft) kon ik het niet aanvragen. Mijn ex heeft nu dus geregeld dat ik de aanvrager ben en ik blijk recht te hebben op een behoorlijk leuk bedrag iedere maand.

Nu mijn vraag: mijn ex en ik hebben dus 1 kind. Hij is intussen hertrouwd met een vrouw met een riant salaris. Hij verdient zelf ook prima. Ik trouwens ook. De kosten voor onze dochter betalen we altijd 45/55, ik 45, hij 55 (omdat hij ook toen hij alleen was meer verdiende dan ik). In eerste instantie heb ik met hem besproken dat ik 45% van het kindgebonden budget naar hem overmaak, maar ik merk dat het me toch niet lekker zit. Hij is en niet alleenstaand en beiden verdienen (een stuk) meer dan ik. Nu is geld altijd wel een dingetje tussen ons en ik ben bang dat als ik die 45% niet naar hem overmaak, hij moeilijk gaat doen over het 55% betalen van de gezamenlijke kosten voor ons kind.

Wat zijn hierin mijn rechten? Is het onlogisch om het geld naar hem over te maken omdat ze samen zoveel meer verdienen dan ik? Ze hebben ook hogere kosten, bijvoorbeeld omdat ze een stuk groter wonen. Daar begint hij altijd over als we het over de verdeling van de kosten hebben. Wat vinden jullie? Ik heb geen zin in gedoe maar ook geen zin om geld over te maken waar hij geen recht op heeft.

Alvast bedankt!
blablachocoladevla wijzigde dit bericht op 09-05-2024 08:34
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-05-2024 19:57
Hij denkt nu al dat hij er recht op heeft :-).
Als het ergens op een rekening staat en ik het zelf niet nodig heb zou ik hem best een deel willen uitbetalen als hij ooit (net niet) onder een brug belandt.
Al was het maar opdat kind op dat moment eten krijgt bij hem.

Op dit moment klinkt het gewoon niet alsof hij het écht hard nodig heeft.
Wel dat hij het wel handig vindt om zijn spaargeld aan te vullen of om zijn grote huis te betalen.
Ik merk dat ik er eigenlijk best wel een beetje verdrietig van word.. Geld is een beetje een ding voor mij, ik doe er niet graag 'moeilijk' over. Maar als ik het zo lees voelt het toch akelig dat hij dit deel van mij wil krijgen. ik ben zo vreselijk bang voor gedoe met hem als ik dit zeg. Omdat hij iedere keer moeilijk gaat doet over dat zij meer kosten hebben (duur huis).
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat dure huis in hun keuze. Ze kunnen ook goedkoper wonen. Daar hoef jij niet aan bij te dragen
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
08-05-2024 19:58
Dus eerst stond kind bij hem ingeschreven en kreeg hij kinderbijslag? En nu hebben jullie dat gezamenlijk ten gunste van jou aangepast, krijg je kgb én dus ook de kinderbijslag neem ik aan. En hebben jullie op voorhand afgesproken dat je een deel naar hem zou overmaken? Je zou er immers dan op vooruit gaan ten opzichte van de vorige situatie en hij op achteruit (want geen kinderbijslag meer). Nu alles geregeld is wil je op die afspraak terugkomen? Dat is nogal een naaistreek eerlijk gezegd....
Nee, kind stond altijd al bij mij ingeschreven maar hij stond geregistreerd als aanvrager van de kinderbijslag (geen idee waarom dat toen zo is geregeld eigenlijk). We hebben de kinderbijslag altijd 50/50 verdeeld (we krijgen het allebei rechtstreeks uitgekeerd). Omdat ik er via dit geweldige forum achter kwam dat ik wellicht recht had op kindgebonden budget heb ik een proefberekening gemaakt, en ja hoor. Toen heb ik hem gevraagd of hij mij als aanvrager van de kinderbijslag wilde laten registreren. Dat heeft hij gedaan. Ik dacht dat je het actief moest aanvragen, dus ging ervan uit dat hij er wellicht ook recht op zou hebben gehad. Maar toch voelde het al niet helemaal lekker. Nu kom ik erachter dat als hij er recht op zou hebben gehad, hij het zou hebben gekregen. Dat is niet het geval, dus weet ik nu dat hij er geen recht op heeft. Nu moet ik hem alleen nog gaan vertellen dat ik dit budget niet met hem ga delen zoals ik eerst wel dacht te gaan doen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 20:10
Ik merk dat ik er eigenlijk best wel een beetje verdrietig van word.. Geld is een beetje een ding voor mij, ik doe er niet graag 'moeilijk' over. Maar als ik het zo lees voelt het toch akelig dat hij dit deel van mij wil krijgen. ik ben zo vreselijk bang voor gedoe met hem als ik dit zeg. Omdat hij iedere keer moeilijk gaat doet over dat zij meer kosten hebben (duur huis).
Je hoeft niet met hem in discussie. Zorg voor een onpartijdige persoon die de discussie voert, of een advocaat voor jezelf. Doe het niet voor jezelf, maar voor je dochter. Je bent te lief, je mijdt het conflict. Je doet jezelf maar vooral je dochter tekort!
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-05-2024 20:11
Dat dure huis in hun keuze. Ze kunnen ook goedkoper wonen. Daar hoef jij niet aan bij te dragen
Ja, dat vind ik ook een kul argument. Het is ook nog eens drie keer zo groot..
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou natuurlijk ook kunnen berekenen wat voor jou het voordeligste is, een deel van de kgb doorstorten of een alternatieve regeling verzinnen, bijv. voortaan de kosten voor dochter 50-50 doen.
Dat laatste is misschien fijner: dan hoef je al zijn gezeur over zijn dure huis en over wat eerlijk is etc. niet meer aan te horen.

Bovendien kan jouw inkomen fluctueren / ga je misschien ook wel ooit met iemand samenwonen en dan houdt die kgb ook op.

En wees blij dat je geen relatie meer hebt met die inhalige gier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
08-05-2024 20:15
Je hoeft niet met hem in discussie. Zorg voor een onpartijdige persoon die de discussie voert, of een advocaat voor jezelf. Doe het niet voor jezelf, maar voor je dochter. Je bent te lief, je mijdt het conflict. Je doet jezelf maar vooral je dochter tekort!
Op zich doe ik mijn dochter niet tekort als ik het geld naar hem overmaak denk ik, maar wel mezelf. Ik ben inderdaad te lief, en te makkelijk, met dit soort zaken. Conflict vermijdend. Ik wil ook gewoon zo graag geen gedoe over geld. Tot nu toe voelde het ook prima, maar nu ik hier over nadenk heb ik een knoop in mijn buik...
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 20:10
Ik merk dat ik er eigenlijk best wel een beetje verdrietig van word.. Geld is een beetje een ding voor mij, ik doe er niet graag 'moeilijk' over. Maar als ik het zo lees voelt het toch akelig dat hij dit deel van mij wil krijgen. ik ben zo vreselijk bang voor gedoe met hem als ik dit zeg. Omdat hij iedere keer moeilijk gaat doet over dat zij meer kosten hebben (duur huis).
Dan zou ik eens repliceren dat mijn huis even duur is.
Want dat ik in mijn ééntje ook een slaapkamer voor kind moet voorzien.

Het lijkt mij toch écht hun eigen keuze om in pakweg een villa of een kasteel te gaan wonen.
Die ze dan nog met zijn twee kunnen betalen, daar waar jij alles alleen moet dragen.
Jij hebt niet eens de keuze om naar een duur huis te verkassen, want dat geld is er waarschijnlijk niet eens.

Als er geen andere kinderen zijn kunnen ze net zo goed in een soortgelijk huis als jij wonen.

En zo'n beetje élke woning is op dit moment in Nederland "duur" :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-05-2024 20:16
Dan zou ik eens repliceren dat mijn huis even duur is.
Want dat ik in mijn ééntje ook een slaapkamer voor kind moet voorzien.

Het lijkt mij toch écht hun eigen keuze om in pakweg een villa of een kasteel te gaan wonen.
Die ze dan nog met zijn twee kunnen betalen, daar waar jij alles alleen moet dragen.
Jij hebt niet eens de keuze om naar een duur huis te verkassen, want dat geld is er waarschijnlijk niet eens.

Als er geen andere kinderen zijn kunnen ze net zo goed in een soortgelijk huis als jij wonen.

En zo'n beetje élke woning is op dit moment in Nederland "duur" :-).
Ze hebben samen nog een kind, maar inderdaad, helemaal gelijk hoor. Het is alleen altijd lastig met hem discussiëren over geld..
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 20:16
Op zich doe ik mijn dochter niet tekort als ik het geld naar hem overmaak denk ik, maar wel mezelf. Ik ben inderdaad te lief, en te makkelijk, met dit soort zaken. Conflict vermijdend. Ik wil ook gewoon zo graag geen gedoe over geld. Tot nu toe voelde het ook prima, maar nu ik hier over nadenk heb ik een knoop in mijn buik...
Iedere euro die jij niet betaalt aan de gezamenlijke dagelijkse zaken kun jij voor haar opsparen.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
08-05-2024 20:16
Je zou natuurlijk ook kunnen berekenen wat voor jou het voordeligste is, een deel van de kgb doorstorten of een alternatieve regeling verzinnen, bijv. voortaan de kosten voor dochter 50-50 doen.
Dat laatste is misschien fijner: dan hoef je al zijn gezeur over zijn dure huis en over wat eerlijk is etc. niet meer aan te horen.

Bovendien kan jouw inkomen fluctueren / ga je misschien ook wel ooit met iemand samenwonen en dan houdt die kgb ook op.

En wees blij dat je geen relatie meer hebt met die inhalige gier.
Ik denk dat ik me er het fijnst bij voel om de verdeling zoals we die altijd hadden (hij 55, ik 45 procent) te houden zoals die was en het kgb zelf te houden. Dat voelt eerlijk en prima. Wellicht zou ik zelfs recht hebben op alimentatie, maar dat hoef ik niet, ik verdien prima. Maar iig weinig genoeg om recht te hebben op kgb ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
08-05-2024 20:18
Iedere euro die jij niet betaalt aan de gezamenlijke dagelijkse zaken kun jij voor haar opsparen.
Dat klopt (al sparen we al veel voor haar). Lief van je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 20:19
Ik denk dat ik me er het fijnst bij voel om de verdeling zoals we die altijd hadden (hij 55, ik 45 procent) te houden zoals die was en het kgb zelf te houden. Dat voelt eerlijk en prima. Wellicht zou ik zelfs recht hebben op alimentatie, maar dat hoef ik niet, ik verdien prima. Maar iig weinig genoeg om recht te hebben op kgb ;-)

Dat lijkt me heel stug als je niet getrouwd bent geweest/gepartnerd ( je bent niet gescheiden zeg je eerder) dat jij recht hebt op alimentatie. Zo werkt dat niet..
Ik gok zomaar dat er wel een kans is dat jij recht kan hebben op meer alimentatie voor jullie kind dan wat hij nu betaald.

Ik zou ook echt helemaal niet dan je eigen aandeel gaan verhogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je je nu wel laat informeren! Dat betekent dat je een goede afweging kunt maken wat jij wilt, binnen alle redelijkheid en wat eerlijk is.
Je hebt kennelijk de belofte gedaan dat de kgb gesplit zou worden, maar toen had je nog niet de informatie van nu. Ik zou dus dat gesprek aangaan, zakelijk, dat dit een tegemoetkoming is voor alleenstaande ouders, die niet al te veel geld hebben. Dus, dat die voor jou is. Punt. Deze regeling houdt niet rekening met een ex of zijn inkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lezen jullie even mee met mijn bericht aan hem? Hebben jullie aanvullingen/opmerkingen? Ik merk dat ik het heel spannend vind om dit met hem te bespreken. En ja, dat vind ik suf en stom van mezelf, maar het is wat het is..

Onlangs heb ik zoals je weet kindgebonden budget aangevraagd. Ik was in de veronderstelling dat dit blijkbaar actief moest worden aangevraagd en dacht daarom dat we er wellicht beiden recht op zouden hebben. Nu ben ik er echter achter gekomen dat als je als aanvrager van de kinderbijslag recht hebt op dit budget, je hier automatisch bericht over krijgt en dit ontvangt. Dit betekent dus dat jij er geen recht op hebt gehad al die tijd en ik nu dus wel. De voorwaarden voor het ontvangen van dit extra budget is namelijk dat je inkomen niet te hoog moet zijn. Het is daarom niet logisch dat ik een deel van dit geld over maak naar jou. Ik begrijp dat dat een tegenvaller voor je is, maar ga ervan uit dat begrijpt dat ik niet voor niets recht heb op dit extra budget.

Zoiets?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
08-05-2024 20:26
Dat lijkt me heel stug als je niet getrouwd bent geweest/gepartnerd ( je bent niet gescheiden zeg je eerder) dat jij recht hebt op alimentatie. Zo werkt dat niet..
Ik gok zomaar dat er wel een kans is dat jij recht kan hebben op meer alimentatie voor jullie kind dan wat hij nu betaald.

Ik zou ook echt helemaal niet dan je eigen aandeel gaan verhogen.
Ik bedoel kinderalimentatie, geen partneralimentatie. Maar ik heb me hier nooit in verdiept en ik hoef dit dus ook helemaal niet. Ik bedoel meer dat ik nooit zo bezig ben geweest met geld en dat dit nu ineens iets is waarover ik met hem in gesprek moet, en dat vind ik dus lastig..
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet hoog genoeg en alleenstaand volgens mij
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsunami schreef:
08-05-2024 20:27
Goed dat je je nu wel laat informeren! Dat betekent dat je een goede afweging kunt maken wat jij wilt, binnen alle redelijkheid en wat eerlijk is.
Je hebt kennelijk de belofte gedaan dat de kgb gesplit zou worden, maar toen had je nog niet de informatie van nu. Ik zou dus dat gesprek aangaan, zakelijk, dat dit een tegemoetkoming is voor alleenstaande ouders, die niet al te veel geld hebben. Dus, dat die voor jou is. Punt. Deze regeling houdt niet rekening met een ex of zijn inkomen.
Dank je wel! Ik denk erover hem een mail te sturen. Ik spreek hem niet vaak live, vandaar. Een gesprek erover aanvragen voelt ook zo.. zwaar ofzo. Inderdaad, een tegemoetkoming voor ouders die niet al teveel geld heb. Ik heb begrepen dat hij niet perse voor alleenstaande ouders is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je stuurt gewoon even niets nu, ga je dan ook echt laten informeren en misschien eens doorrekenen voor jezelf.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 08-05-2024 20:32
53.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er geen kinderalimentatie regeling?
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-05-2024 20:30
Niet hoog genoeg en alleenstaand volgens mij
Over alleenstaand kan ik niets vinden, maar lijkt mij dat je als alleenstaande automatisch een stuk minder verdiend dan als koppel. Ik denk echter dat toen hij nog alleenstaand was, de twee jaar nadat wij uit elkaar gingen, hij ook al teveel verdiende, omdat hij er dus blijkbaar nooit recht op heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-05-2024 20:31
Is er geen kinderalimentatie regeling?
Nee, dat hebben we nooit geregeld. Gewoon samen afgesproken dat we een verdeling hebben van 45/55. Ik heb daar al die jaren prima mee kunnen leven en voelt voor mij nog steeds prima. Wellicht heb ik recht op meer, maar soit. Maar dit bedrag naar hem overmaken.. nee, dat voelt echt niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-05-2024 20:31
Is er geen kinderalimentatie regeling?
Niet getrouwd, co-ouderschap, alle kosten door 2 (met afwijking omdat hij meer verdient) én het kindergeld ook door 2 lijkt mij het niet geheel ongebruikelijk dat er tot nu toe geen kinderalimentatie was.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
08-05-2024 20:31
Of je stuurt gewoon even niets nu, ga je dan ook echt laten informeren en misschien eens doorrekenen voor jezelf.
Maar dan zit ik al snel in een juridisch traject denk ik?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-05-2024 20:33
Niet getrouwd, co-ouderschap, alle kosten door 2 (met afwijking omdat hij meer verdient) én het kindergeld ook door 2 lijkt mij het niet geheel ongebruikelijk dat er tot nu toe geen kinderalimentatie was.
Ja, zou goed kunnen hoor. Ik heb het nooit uitgezocht en het heeft mij ook nooit bezig gehouden. Maar met dit extra bedrag is het anders.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven