Geld & Recht alle pijlers

dierenartsen goudmijntje?

05-04-2011 08:59 107 berichten
Lees al tijden mee, maar nu toch maar eens geregistreerd om jullie mening te vragen.

Ik sla al een tijdje achterover van de tarieven van dierenartsen de laatste jaren. Die zijn wel met 300 procent omhoog gegaan in 6 a 7 jaar tijd. Ik woon in het oosten van het land en ben benieuwd of het in andere delen van nederland nog erger is. Ik heb 2 honden en 3 katten, en er zijn nog nooit kosten noch moeite gespaard voor hen, maar het is tegenwoordig echt niet leuk meer.

Afgelopen jaar mijn reu laten castreren, 1 bal niet ingedaald, moest naar gezocht worden dus iets meer tijd voor nodig dan een normale castratie, kosten 580 euris. Rontgenfoto, 55 euro, ter vergelijking, heb zelf laatst een foto van mijn pols laten maken in het ziekenhuis, rekening 33 euro, enting, 60 euro. Normale castratie, vanaf 190 euro op gewicht. Een castratie(ben zelf dierverzorger) is voor een dierenarts nog geen 20 minuten werk. 5 jaar terug kostte zoiets 45 euro. Een echo bij faculteit utrecht, 350 euro, nadat mijn hondje lek geprikt was door een stomme student. Dieetvoer? zak kattevoer a 65 euro per zak. Bij iedere dierenarts staat groot aangegeven a contant of pin. Een gebroken poot? spoed? vanaf circa 2000 euro voor een operatie a contant, kenettergek zijn ze! Nou kan ik het betalen, vind het alleen niet leuk meer, maar heb dierenartsen mensen zien weigeren, omdat ze dat niet gelijk op hun betaalrekening hadden staan. Er bestaat toch zoiets als een eed voor dierenartsen om spoedeisende hulp te verlenen? Aangereden dier gevonden? Er wordt eerst gezeurd over wie de rekening betaald voordat er naar het dier wordt gekeken. Er worden geen diagnoses meer gesteld, nee eerst ik weet niet hoeveel onderzoeken laten doen en dan werken volgens de manier van uitsluiting, als het dit niet is, dan kan het nog dit, dit of dit zijn, en zo ben je 500 euro verder en weet je nog niet wat je dier heeft. Zakkenvullers zijn het geworden OVER DE RUG VAN HUN PATIENTEN, dat durf ik wel te zeggen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, sommigen zijn nog om de juiste reden dierenarts.

Hebben wij hier in twente nou alleen maar idioten of is het overal zo erg tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Rotterdam. De prijzen zijn de laatste jaren inderdaad enorm gestegen. Ik schrik er altij weer van. Natuurlijk weet je dat als je aan dieren begint je ook rekening moet houden met de kosten. Gelukkig zijn onze dieren nooit ziek of gewond geweest, maar de standaard zaken kosten al enorm veel geld. Vorig jaar mijn konijn laten castereren, was 175 euro. Twee jaarlijks prikje voor de konijnen kost mij 120 euro (3 kleine konijnen).Nageltjes laten knippen voor 2 konijnen (was 5 minuten werk) was 20 euro, waarbij nog gezegd werd dat het normaal 20 euro per konijn was. Ik heb nu twee voedsters die moeten van het voorjaar eigenlijk onder het mes. Vrouwtjes konijnen hebben op een bepaalde leeftijd zeer grote kans op baarmoedrkanker. Baarmoeder en eierstokken moeten er preventief uit. Kosten 250 euro per konijn! Koken waarscheinlijk nog extra kosten bij als consult en pijnmedicatie o.i.d. Dus dat wordt misschien wel 700-750 euro voor 2 konijnen. Jaarlijks consult en vaccinatie voor onze chihuahua is tussen de 100 en 150 euro. Oh en nog een tijdje geleden een muis laten inslapen (arme beestje was gewond geraakt). Manlief verklaarde mij voor gek, maar ik heb 85 euro moeten betalen. En dat terwijl er voor een muis maar amper (1 druppel misschien) middel kost. Overigens zijn alle prijzen in de regio zo hoog, of ik zal ver uit de regio naar de dierenarts moeten gaan.
Ik schrik enorm van alle bedragen die ik hier voorbij zie komen. Pfffffffff........... Niet normaal!

Ik heb een veearts (paardenarts) die evengoed ook kleine huisdieren kan doen.

Ze werkt gewoon vanuit haar huis (boerderij) in een simpel schuurtje wat haar praktijk is. (dit is al een heel belangrijk iets wat uitmaakt op de tarieven van DA / VA)

Zij is heel erg begaan met dieren, dus de mijne zijn in goede handen bij haar.

Als er iets is bel ik en het contact is erg amicaal. Daar hou ik ook wel van.

Met mijn pony, paard, hond en 2 katten kan ik me geen gekke onkosten permitteren in mijn uppie.

Ik ben dus voordat ik bij haar terecht kwam via een vriend, altijd eerst rond gaan bellen bij verschillende DA naar de tarieven.

Alleen dit scheelt al enorm in prijzen en ik koos dan voor de goedkoopste.

Dat alleen al loont.

Nu zit ik bij haar en ik blijf bij haar.

Voorbeeld van het verschil in prijzen:

Ik moest 2 katers laten castreren en mijn hond laten enten.

Bij de ene kostte mij dat ¤ 175,- samen.

Bij haar ¤ 75,- samen.

Mijn paard had een aandoening aan zijn been en ik wist welke aandoening dit was. (erg bekend verschijnsel in de paardenwereld waar je geen VA voor hoeft te zijn om te weten wat het is.)

Ik belde haar, kon medicatie ophalen en dit voor nog geen ¤40,-

Bij een andere VA was deze eerst langs gekomen, had een kweekje gemaakt en daarna pas de medicatie gegeven.

Bedenk zelf maar wat dit gekost had met voorrijdkosten, laboratoriumkosten etc.

Mijn hond had een gezwel in zijn kin en bultje in zijn nek.

Deze is operatief verwijderd door haar.

Alles samen met 3 x uurloon, narcose, 2 x snijden en 2 x hechten en antibiotica ¤80,-

Ik vind een luxe praktijk of kliniek met alle dure toeters en bellen volstrekt niet belangrijk.

Dat maakt nl de tarieven zo belachelijk duur.

Evenals een dikke jeep als auto wat je vaak ook ziet.

Geef mij maar gewoon een simpele bedoening.

Als de medische zorg maar vakkundig is.
Bij ons (midden van het land) zijn de kosten ook zo hoog! Onze kat wil nog wel eens gras gaan eten en laatst zat er dus ook een grassprietje vast in haar keel. Kosten: 200 euro om die te laten verwijderen! Het was weliswaar in het weekend, maar toch. Ik had misschien toch beter diergeneeskunde kunnen studeren ;)
Iedereen wil altijd de beste zorg voor hun huisdier. De beste/veiligste narcosemiddelen, gebruik van pijnstilling indien nodig, gebruik van degelijk materialen, zeer uitgebreidt onderzoek bij vage klachten. Eigenlijk wil men gewoon de zorg die men ook voor zichzelf zou eisen bij huisarts of ziekenhuis. Totdat het op betalen aankomt want dan blijkt er een bijbehorend kostenplaatje te zijn ontstaan. En dan moet er ineens rondgeshopt worden waar het voordeliger kan. En vervolgens klagen omdat de zorg niet optimaal is geweest.
quote:baukje schreef op 09 maart 2012 @ 17:45:

Iedereen wil altijd de beste zorg voor hun huisdier. De beste/veiligste narcosemiddelen, gebruik van pijnstilling indien nodig, gebruik van degelijk materialen, zeer uitgebreidt onderzoek bij vage klachten. Eigenlijk wil men gewoon de zorg die men ook voor zichzelf zou eisen bij huisarts of ziekenhuis. Totdat het op betalen aankomt want dan blijkt er een bijbehorend kostenplaatje te zijn ontstaan. En dan moet er ineens rondgeshopt worden waar het voordeliger kan. En vervolgens klagen omdat de zorg niet optimaal is geweest.

Ik had niet het idee dat 6 jaar geleden mijn huisdieren niet de optimale zorg kregen.

Toch zijn de kosten soms wel 300% gestegen!

Laat me raaien? Je bent of werkt bij een dierenarts ???
quote:tikal schreef op 09 maart 2012 @ 18:21:

[...]

Ik had niet het idee dat 6 jaar geleden mijn huisdieren niet de optimale zorg kregen.

Toch zijn de kosten soms wel 300% gestegen!

Laat me raaien? Je bent of werkt bij een dierenarts ???Zijn in de humane zorg de kosten ook niet drastisch gestegen? En ja de eisen die de mensen aan de zorg voor hun huisdier stellen wordt steeds groter. Met dat verschil dat men bij de huisarts of in het ziekenhuis het heel gewoon vind soms weken tot maanden te moeten wachten op een diagnose laat staan behandeling. Itt als men met een huisdier naar een dierenarts gaat. Dan verlangt men direct een diagnose en gelijk een behandeling.
Mijn 5 kg hondje moet 8 tandjes getrokken hebben en verder alle tandsteen verwijderen. Heb even gebeld, dat gaat 95 Euro kosten. Vind ik een heeeeel schappelijk bedrag als ik de bedragen hier verder zo lees

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven