Werk & Studie alle pijlers

Niet gezien worden

11-10-2025 10:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,
Ik werk inmiddels al 4 jaar bij een werkgever en heb nog nooit een functioneringsgesprek gehad. Er wordt door de leidinggevende nooit een gesprek ingepland, niet gevraagd naar je ontwikkelingsdoelen, of je nog ambities hebt en hoe je in je werk zit. Het is gewoon je werk doen en verder niet. Er is per jaar een studie/opleidingsbudget beschikbaar, ik heb gevraagd of ik een persoonlijke ontwikkelingscursus mocht doen maar dat werd geweigerd. Ik vraag me af of dit soort gesprekken vanuit een leidinggevende gedaan moeten worden of dat ik zelf aan de bel moet trekken en moet vragen om zo’n gesprek. Andere collega’s vinden het prima, geen gezeik en commentaar en gewoon doen wat je moet doen. Ik begin er de balen van te krijgen en voel me niet gezien. Kan iemand mij hier advies in geven?
Wat mij betreft is dit slecht leiderschap en een reden om door te gaan zoeken naar wat anders! Maar ik moet ook zeggen: er zijn tegenwoordig zoveel coaches, waarom zoek je niet extern hulp voor je doelen en ambities?
Voor mij hangen gezien worden en een functioneringsgesprek voeren niet samen.
Ik heb me vrijwel altijd gezien gevoeld en zelden een functioneringsgesprek gehad.
Je kan overigens ook zelf om zo’n gesprek vragen.

Of gewoon een leukere werkgever zoeken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Niemand krijgt dus functioneringsgesprekken bij jullie? Iets anders zoeken dan als het je niet past.
Waarom werd je verzoek geweigerd voor een ontwikkelingscursus?
Ik vind nou juist de functioneringsgesprekken een rookgordijn in een mistig knollenveld, waarbij mensen zelden gezíen worden.

Ik ken het niet anders dan bedacht door een bovenlaag veraf, met stoffige mappen op een kast, een P.O.P.penverzameling enger dan Annabelle.

De goede teamleiders die ik had deden niet alsof de functioneringsgesprekkencyclus enkele waarde had, vinkten het enkel af omdat dat nou eenmaal moest. En daarnaast praten ze gewoon met iedereen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Hoog tijd om je CV af te stoffen. Op naar een betere plek.
feow schreef:
11-10-2025 11:45
Ik vind nou juist de functioneringsgesprekken een rookgordijn in een mistig knollenveld, waarbij mensen zelden gezíen worden.

Ik ken het niet anders dan bedacht door een bovenlaag veraf, met stoffige mappen op een kast, een P.O.P.penverzameling enger dan Annabelle.

De goede teamleiders die ik had deden niet alsof de functioneringsgesprekkencyclus enkele waarde had, vinkten het enkel af omdat dat nou eenmaal moest. En daarnaast praten ze gewoon met iedereen.
Bij ons zijn de functioneringsgesprekken afgeschaft omdat het eenzijdige gesprekken waren. Je mocht luisteren wat een manager te zeggen had en een handtekening zetten. Voor iedereen was het een jaarlijks "moetje".
Ik zou beginnen met het verzoek bij je LG. Mag ik een functioneringsgesprek? Lijkt me geen ingewikkelde vraag.
feow schreef:

Eens.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Je gevoel klopt, dit zijn niet de beste omstandigheden om je in te ontwikkelen. Sommigen. Vinden dat prima, jij wil meer. Heel begrijpelijk. Hoe groot is het bedrijf? Is er iets van personeelsvertegenwoordiging?
Hebben jullie een cao?
Je kunt om feedback vragen aan je leidinggevende? Een gesprek aanknopen met P&O? Je leidinggevende en collega 's om feedback op je functioneren vragen?
Je kan kortom van alles, maar in de kern heeft een werkgever de plicht een minimale structuur voor ontwikkeling meer te zetten. Dus de vraag is hoeveel je op je schouders wil nemen en tot waar jouw verantwoordelijkheid reikt? En of je niet liever naar een bedrijf overstapt waar dit allemaal geregeld is.
Zie jij zelf binnen het bedrijf functies waar jij naartoe wil werken? Zo ja, vraag dan een gesprek aan en bespreek dan of het mogelijk is om daarnaartoe te groeien en wat daarvoor nodig is (bepaalde ervaring opdoen, specifieke cursus).
tinytiny wijzigde dit bericht op 11-10-2025 14:23
1.27% gewijzigd
feow schreef:

Nou dit vat mijn visie op die hele gesprekscyclus wel samen. Ik werk toch al een heel aantal jaren en nog nooit is er iets terechtgekomen van de 'afspraken' in die gesprekken.

Tegenwoordig laat ik chatgpt die dingen invullen. En dan zet ik in de prompt, laat het lijken alsof het geen onzin is wat hier staat.
Bij ons krijg je tijdens functioneringsgesprek ook te horen of dat je er wat op vooruit gaat qua salaris. Krijg je wel elk jaar verhoging of zit je nu al 4 jaar op hetzelfde salaris?
Bij ons moet je zelf het initiatief nemen. Ik heb zelf geen gesprek nodig, maar plan het wel in. Ik heb een leuke leidinggevende dus ook leuk gesprek. Niet zozeer functioneren, maar meer hoe bijpraten over doelen, ambities.
Ik heb al jaren geen functioneringsgesprek meer, prima want ik zit goed op m’n plek, wil niet weg en zit aan de max van de cao-schaal. Ik vind zo’n jaarlijks gesprek een wassen neus. Als er iets besproken moet worden, is iedere werkdag daarvoor geschikt. Ook voor het aanvragen van een opleiding, of salarisverhoging of wat dan ook.
feow schreef:

Een functioneringsgesprek zou eigenlijk alleen een formeel moment moeten zijn waarin zaken worden gedocumenteerd. Feedback op het functioneren zelf zou een continu proces moeten zijn en die feedback hoeft niet altijd dan de direct leidinggevende hoeven te zijn. Fatsoenlijke bedrijven hebben dit goed geregeld, maar helaas zijn er ook nog veel bedrijven die het allemaal wel prima vinden om slecht met personeel om te gaan.
Ik vind die hele FG-cyclus waanzin

Maar als jij er goed op gaat: andere baan zoeken.
De functioneringsgesprekken die ik gehad heb in het verleden gingen na 'wat vindt je zelf' vrijwel altijd over anderen. Kennelijk voldoe ik prima maar heb daarbij dus wel info gekregen die helemaal niet voor mij bedoeld was. Hoe onprofessioneel wil je het hebben.
Van mij hoeft het dus niet.
There is always something happening, and it's usually right now
Hoe vaak spreek je je leidinggevende? En waar gaan die gesprekken over? Is er een cultuur van feedback geven, frequent overleg waarin je ook doelen of ambities kan bespreken etc., dan vind ik een functioneringsgesprek niet zo boeiend.

Als er geen ruimte is om over dit soort onderwerpen in gesprek te gaan - op welk moment dan ook-, en er wordt ook niet op gehandeld als je aangeeft hier wel behoefte aan te hebben, dan is het tijd om een organisatie te zoeken die beter bij je past.
Bij mij waren fg gesprekken heel professioneel en zeker geen wassen neus.
Goede gesprekken over ontwikkelingsbehoefte, evt trainingen, ervaring opdoen, belastbaarheid, positie van de afdeling, takenpakket, communicatie, klantrelaties, dynamiek op de afdeling etc.
Hangt ook wel af denk ik van hoe je er zelf instaat ..ik haalde vooraf breed feedback op.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven