Geld & Recht alle pijlers

Digitale camera stuk na anderhalf jaar. Één jaar garantie.

17-06-2012 09:15 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,

Niet mijn.. camera maar de camera van mijn nichtje van 12 jaar is na anderhalf jaar al stuk! Hij geeft een zwart beeld op het display. Ze zegt dat ze hem niet heeft laten vallen. M'n zus wilde dus gebruik maken van haar garantie, keek op de bon en zag tot haar schrik dat ze slechts één jaar garantie had op het toestel! Het is een Canon Powershot en hij heeft ¤150,- gekost!

Ik sprak haar hier gisteren over en ik vind dit raar. Ik heb laatst een neustrimmer gekocht bij Douglas en daar kreeg ik gewoon twee jaar garantie op!

Ik hoorde lang geleden iets op Kassa! over garantie en vervaltermijn en dat die overschreden mag zijn tot een maximum ofzoiets vaags... Kan iemand hier meer over vertellen? Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks? Zou terug naar de winkel gaan/schrijven naar Canon zin hebben? Ik weet wel dat niet geschoten altijd mis is maar ik zou graag ervaringen van anderen lezen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
KLIK hier.voor de uitzending van radar 25-1-2010. Daar gaat het onder andere over garantie dit gaat dus over laptops maar ook worden er algemene zaken over garantie besproken.Hij staat niet vooraan in de uitzending maar ongeveer over de helft.

http://www.trosradar.nl/uitzending/
Zie hier waar ik dat lees:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... -garantie/
Je mag ervan uitgaan dat een camera het langer dan een jaar doet. Gewoon teruggaan naar de winkel dus.
Wat Untxia zegt klopt. Heeft te maken met deugdelijkheid product:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa
een zwart beeld op het display of is het hele beeldscherm zwart/werkt niet meer.
Een zo'n goedkoop cameraatje is na 1,5 jaar wel afgeschreven. Mooi tijd voor 'n nieuwer model dus!
quote:sundream schreef op 17 juni 2012 @ 09:22:

Wat Untxia zegt klopt. Heeft te maken met deugdelijkheid product:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... uropaSuper! Ik kon het niet zo snel vinden!!quote:laana schreef op 17 juni 2012 @ 09:24:

een zwart beeld op het display of is het hele beeldscherm zwart/werkt niet meer.Het toestel werkt nog wel maar hij geeft zwart beeld.quote:elninjoo schreef op 17 juni 2012 @ 09:26:

Een zo'n goedkoop cameraatje is na 1,5 jaar wel afgeschreven. Mooi tijd voor 'n nieuwer model dus!Ik vind ¤150,- voor een cameraatje niet echt goedkoop. Ook niet superduur... mijn camera is duurder maar da's niet relevant. Voor een meisje wat toen 11 jaar werd was het een prachtig kado waar ze toch minimaal twee jaar plezier van mag hebben vind ik...
Was laatst bij familie en die hadden een zwarte stip op het schermpje. Heeft ooit wat klem gezeten tegen een rits en door de druk op dat scherm werd het dus zwart. Misschien dat er zoiets is gebeurd?
Tja, je nichtje is 12. Misschien spreekt ze de waarheid dat er niets met de camera gebeurd is, misschien ook niet.
quote:Ikbenanoniem schreef op 17 juni 2012 @ 09:50:

Tja, je nichtje is 12. Misschien spreekt ze de waarheid dat er niets met de camera gebeurd is, misschien ook niet.Natuurlijk kan dat maar het gaat er niet om of ze jokt of niet. We gaan er van uit dat ze eerlijk is en dat de camera gebreken vertoont.
Iig, terug naar de winkel en hen wijzen op de wettelijke garantieperiode

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!!!
Er zit vaak een knopje op de camera waarmee je het beeldscherm uit kan zetten (bespaart stroom als de batterij bijna leeg is). Kan het zijn dat die ingedrukt is? En zoniet, sowieso mee terug gaan! Ik vind dat zo'n camera echt niet na een jaar al stuk mag gaan.. Ik heb een goedkoop toestelletje dat al zeker 5 jaar meegaat.
In principe mag je verwachten dat een camera'tje in die prijsklasse in twee jaar is afgeschreven. Als de winkel/Canon hem kan repareren kunnen ze in principe eisen dat jullie dus zelf Eur 75,- aan reparatiekosten betalen. Natuurlijk kan de winkel uit coulance hem geheel gratis repareren of zelf een nieuwe geven, maar ze zijn dat dus niet verplicht. Als de ouders van je nichtje een bijzonder goede inboedel/kostbaarheden verzekering hebben dan kunnen ze het eventueel ook nog via die weg proberen! Succes!
Waarom lees ik hier zoveel onzin, over een levensduur van 2 jaar? het is je mobieltje niet hoor, daarbij is 150 euro een dure camera voor een 12 jarige. Ik heb mijn camera van * kuch* 125 euro toendertijd gekocht (2004) en is inmiddels al paar keer gevallen, van de kast a 2 meter gevallen en nog doet ie het perfect.

Als hij moeilijk doet moet je aan hem vragen wat hij voor advies geef qua economische levensduur, dit zal naar alle waarschijnlijk 4 jaar zijn. Hierbij kan je je dus beroepen op de wet van verwachte levensduur. de precieze wet ken ik niet, maar is makkelijk op te zoeken. De fotozaak is dan verplicht je camera te repareren, garantie of geen garantie.

Dit is net zo met wasmachines, die hebben hedendaags ( mits een wat beter merk) een levensduur van 10 jaar. als na 2 jaar je garantie vervalt en hij is na 3 jaar stuk, zonder zichtbare schade, zal hij hem toch echt moeten repareren.

succes
Zitten de batterijen niet verkeerd om?
it's a big club and you ain't in it
Sja, wettelijk gezien heb je gelijk, maar zie dat maar eens te krijgen. Als winkel keihard blijft weigeren, moet je een zaak aanspannen. Ze gaan ervanuit dat de meeste mensen die moeite niet nemen, dus weigeren ze.
De economische levensduur van een camera'tje van Eur 150,- zal redelijkerwijs zo rond de twee jaar zijn. Of dat al dan niet duur is voor een kind van 11 jaar, of dat er goedkopere camera's zijn die het na 8 jaar nog prima doen, doet (juridisch) niet ter zake.
quote:m10000 schreef op 17 juni 2012 @ 11:04:

Waarom lees ik hier zoveel onzin, over een levensduur van 2 jaar? het is je mobieltje niet hoor, daarbij is 150 euro een dure camera voor een 12 jarige. Ik heb mijn camera van * kuch* 125 euro toendertijd gekocht (2004) en is inmiddels al paar keer gevallen, van de kast a 2 meter gevallen en nog doet ie het perfect.

Als hij moeilijk doet moet je aan hem vragen wat hij voor advies geef qua economische levensduur, dit zal naar alle waarschijnlijk 4 jaar zijn. Hierbij kan je je dus beroepen op de wet van verwachte levensduur. de precieze wet ken ik niet, maar is makkelijk op te zoeken. De fotozaak is dan verplicht je camera te repareren, garantie of geen garantie.

Dit is net zo met wasmachines, die hebben hedendaags ( mits een wat beter merk) een levensduur van 10 jaar. als na 2 jaar je garantie vervalt en hij is na 3 jaar stuk, zonder zichtbare schade, zal hij hem toch echt moeten repareren.

succesHier klopt weinig van, zie mijn reactie(s) hierboven.
quote:hkgirl schreef op 17 juni 2012 @ 11:43:

De economische levensduur van een camera'tje van Eur 150,- zal redelijkerwijs zo rond de twee jaar zijn. Of dat al dan niet duur is voor een kind van 11 jaar, of dat er goedkopere camera's zijn die het na 8 jaar nog prima doen, doet (juridisch) niet ter zake.Waar haal je die informatie vandaan?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als ik op 'levensduur camera' Google, kom ik op een levensduur van 5 a 20 jaar uit, afhankelijk van de camera.

Garantie is afhankelijk van wat je als levensduur mag verwachten, eventueel met een procentuele verrekening. (Dus levensduur 5 jaar, kapot met 2,5 jaar, beide partijen 50% delen in de kosten)

Dit is op Europees niveau geregeld, geloof ik, hebben we tóch nog wat aan dat Europa-gedoe.
Je zou trouwens eens bij de fabrikant kunnen informeren wat zij als levensduur aanhouden?
quote:Tickel schreef op 17 juni 2012 @ 12:16:

[...]

Waar haal je die informatie vandaan?Ervaring vakgebied.
Je mag ervan uit gaan dat een camera langer mee gaat dan 1,5 jaar, als er goed voor de camera is gezorgd uiteraard. Veel bedrijven proberen je extra garantie te laten kopen, wat wettelijk gezien helemaal niet nodig is.

De Europese wetgeving zegt dat je langer garantie hebt. Terug naar de winkel dus. De winkel moet kunnen aantonen dat er niet goed met de camera is omgegaan, niet de consument. Als de winkel dat niet kan, dan is die verplicht om de camera kosteloos te laten repareren, of een nieuwe mee te geven, of het geld terug te geven (indien model niet meer bestaat en er geen vergelijkbaar model beschikbaar is voor dezelfde aankoopprijs).
Mocht de winkel overigens moeilijk doen dan helpt dreigen met negatieve publiciteit ook nog wel eens. Bvb Consumentenbond, Tros Radar en dat soort zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven