Geld & Recht alle pijlers

Druk bij badkameraankoop

22-10-2014 08:42 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een bepaalde badkamer- (en keuken)verkoper zijn wij een tijdje geleden op bezoek geweest voor een nieuwe badkamer. Na een leuk gesprek werd er e.e.a. voor ons getekend en werd verteld over een actie van 25% korting. We moesten dan wel voor zondag iets op papier tekenen (het was al zaterdag). We kwamen overeen dat we voor een 4000 euro iets zouden afnemen, dit bedrag na aftrek van de 25% korting. Hiervoor hebben we getekend, omdat we dachten: dit zijn we toch wel kwijt. Hierna zouden we eens rustig thuis kijken wat voor soort spullen we wilden hebben en dan terugkomen.

Een paar weken later wederom naar de badkamerboer en met de mevrouw door de zaak gelopen, op zoek naar spullen voor een waarde van ongeveer 4000 euro. Na een en ander op papier gezet te hebben, bleek het geheel ineens 6000 euro te kosten inclusief de 25% korting. Na melding dat dit te duur was voor ons heeft de vrouw ons geadviseerd de offerte te tekenen, waarna we álles nog zouden kunnen veranderen in de offerte. Volgens haar geen enkel probleem. We hebben ook gevraagd of behalve het totaalbedrag op de offerte ook het bedrag per onderdeel er op gezet kan worden, zodat we nog e.e.a. kunnen vergelijken en zodat we weten op welk artikel we kunnen besparen om op 4000 euro uit te komen. Dit kon volgens haar echter niet.

Op het contract zagen we staan dat we minstens 75% van het bedrag op de offerte moeten aanschaffen. We hebben expliciet gevraagd of dit geldt voor deze offerte en zij liet doodleuk weten dat dit hier geen enkel probleem was. Helaas getekend met dit in het achterhoofd.

Thuis weer eens verder gekeken en producten bleken bij andere winkels véél goedkoper. Allereerst al het vermoeden dat er bij onze zaak eerst 25% is bij geteld, waarna er 25% 'af' is gegaan, zeker omdat de prijzen per onderdeel niet vermeld waren.

Morgen gaan we terug naar de bewuste zaak en we zijn bang dat ze nu ineens op die 75% terug gaat komen, waardoor we voor 4500 euro spullen zouden moeten afnemen.

Hierover een aantal vragen:

1. Zij heeft ons mondeling iets anders toegelicht dan wat in de offerte staat (ze zij immers dat dat met die 75% geen probleem was om eronder te gaan), is dat wat we getekend hebben dan wel rechtsgeldig?

2. Moeten zij op de offerte niet melden hoe deze is opgebouwd? Dus zodat we voor elk onderdeel weten waarop we kunnen besparen.

3. De offerte staat op naam van mijn vriendin, maar ik heb getekend. Kunnen we daar nog iets mee?

4. Mag zo'n aggressieve verkooptechniek überhaupt? Wij hebben namelijk nu ook geen onderhandelingsruimte meer. Als zij bijvoorbeeld zeggen: "twee kranen kosten bij ons 4500 euro", kunnen we ook geen kant meer op, want we zijn verplicht 4500 euro uit te geven.
Ik ben bang dat je eraan zit. Je hebt 8 dagen bedenktijd maar die zijn al ruim verlopen. Wijze les voor volgende keer. Als ze er druk op zetten is het dus geen goede aanbieding.
tja, achteraf is het makkelijk praten maar ik denk dat je de eerste keer al niks had moeten tekenen.

je had je immers nog niet georiënteerd bij andere zaken want nu kom je tot de ontdekking dat het elders veel goedkoper is

jullie hebben vrijwillig getekend en kunnen lezen, ik denk dat je jezelf in de problemen hebt gebracht
Een getekende offerte is helaas rechtsgeldig. Jullie hadden er op moeten staan dat de mondeling gemaakte afspraken ook op de offertje kwamen te staan.

Of zo'n verkoopmethode mag? Geen idee. Maar ik vind het wel raar dat je uberhaupt een bedrag afspreekt terwijl je nog niet weet wat je precies wil kopen.

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Anders die even bellen.
Je rechtsbijstand bellen of en hoe je er nog onderuit kan!
Nog een lesje voor de volgende keer: een offerte teken je pas als alles er precies zo instaat als je het wil hebben. Een offerte waar nog wijzigingen in aangebracht moeten worden, teken je nooit!
Dit is een bekende verkoopmethode, waar helaas nog veel mensen intrappen. Niets tekenen voordat je er een paar nachten over geslapen hebt en de offerte duidelijk is.

Informeer eens bij je rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket.
Dat zijn toch bekende praatjes, als je nu dit afneemt krijg je korting de aanbieding verloopt morgen, vanmiddag enz..

Hier kan je in ieder geval niet onderuit zonder boete kosten als je mazzel hebt dan he? Ik denk/weet dat je moet afnemen en betalen.

En zolang ze niet met echte dreiging dingen laten ondertekenen is een beetje verkoopdruk echt niet een reden om onder de koop uit te komen. Was gewoon dom van jullie.
Rare gang van zaken dat je een offerte "moet" tekenen en daarna pas gaat kijken wat je precies bij ze wilt afnemen.

Ik zou idd contact opnemen met je rechtsbijstand.
Rare gang van zaken, eerst een overeenkomst tekenen en dan kijken welke wijzigingen mogelijk zijn. Hoe heet dat bedrijf, Beun de Haas? Ik snap alleen niet dat je erin bent getrapt.
verba volant, scripta manent.
Je hebt je huiswerk niet gedaan, hebt vervolgens getekend voor afspraken die je niet gemaakt had, en nu wil je er alsnog vanaf? Ik vind dat jullie heel erg dom bezig zijn geweest!
quote:stellar schreef op 22 oktober 2014 @ 08:54:

Rare gang van zaken dat je een offerte "moet" tekenen en daarna pas gaat kijken wat je precies bij ze wilt afnemen.

Ik zou idd contact opnemen met je rechtsbijstand.Was geen offerte, was gewoon het koopcontract met tekeningen en al als ik de OP goed lees.
Ja, bekende methode. Bij keukenboeren gaat het ook zo. Voordat je een winkel binnenstapt had je beter even een rondje kunnen googelen, dan was je hiervan op de hoogte geweest van de tactieken en was je zo wijs geweest niets te tekenen.
Twee keer, TWEE Keer, tekenen jullie voor iets waar van je geen idee hebt wat je nou precies tekent. Waarom?!?!!?
Helaas herkenbaar. Ik heb er een fantastisch mooie keuken voor, maar het aankoopproces was een drama. Ach, ik heb het als een les voor de volgende keer beschouwd. Ik moet wel zeggen dat het proces erna perfect is gegaan. Alles is keurig op tijd geleverd en het is heel netjes geïnstalleerd. Dat verzachtte de pijn weer een beetje.
Tsja, je bent een volwassen vrouw, en dan zijn zowel jouw woord als jouw handtekening gewoon rechtsgeldig.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je zou proberen hier onderuit te komen. Je bent gewoon heel erg dom geweest.

Zo leer je een hele dure les!
quote:Suze02 schreef op 22 oktober 2014 @ 09:39:

Twee keer, TWEE Keer, tekenen jullie voor iets waar van je geen idee hebt wat je nou precies tekent. Waarom?!?!!?

Inderdaad dat je de eerste keer niet zo goed weet hoe het werkt en je zo onder druk laat zetten dat je je handtekening is tot daar aan toe.

Maar twee keer in dezelfde verkooptruc staapen is uitermate stom.

Als je van te voren een beetje georienteerd had op internet of even wat vrienden had nagevraagd dan weet je dat het gros van de keuken en badkamerboeren zo werkt.

Bovendien heb je nu te veel betaald want na een aantal dagen wachten met tekenen kan er meer vanaf.

Maar je zit er wel an vast want je hebt twee keer je handtekening gezet.
Laat me raden, de mandemakers groep?? Brugman, keukenkampioen, keukenconcurrent, en volgens mij ook nog wat meubelzaken...

Allemaal dezelfde verkooptechniek.

En tja.... getekend is getekend...
waarom teken je iets waar je zoveel vragen over hebt ? Waarom trap je in die onzin van NU tekenen anders GEEN korting ? Op diverse fora staat dit soort druk toch duidelijk beschreven.. Niet op ingaan.. Nu zit je er aan vast en kan je er alleen vanaf door annuleringskosten te betalen.. tja.. en dat loopt op.. kan zo maar 500 euro zijn
Misschien heb je aan het onderstaande forum iets?

http://www.geldenrecht.nl ... annuleren#john-1204112257

De reactie van ene John, op Woensdag 11 April 2012 22:57, zou jemisschien verder kunnen helpen.
Ik vind het lullig dat je nu meer moet gaan betalen dan je van plan was, maar je hebt het wel helemaal jezelf aan te rekenen. Hoe kom je erbij dat een mondelinge toelichting op iets wat je tekent meer zou gelden dan wat er zwart/wit in het document staat?? Dat is toch heel erg onvoorstelbaar? Dan zou geen enkel contract meer waarde hebben, omdat iedereen zou kunnen zeggen 'ja, maar mondeling was er iets anders afgesproken….'
Als je nog een keer terug moet naar die winkel neem dan iemand mee die wat sterker in zijn schoenen staat dan jullie om te voorkomen dat je straks een wijziging doet en nog minder krijgt voor dat geld omdat jullie goedkopere wijzigingen laten doorvoeren.
Topantwoorden!

Dat het heel dom is dat besefte ik al. Jullie zijn zeer behulpzaam :S

Voor degenen die wel een fatsoenlijk antwoord gaven, bedankt!

Mondeling iets heel anders toelichten dan wat er staat beschreven is volgens mij misleiding, zo zie ik het nog steeds! Ik ga eens met het zaakje praten daar, ben er nu even klaar mee.
quote:mpmpmp schreef op 22 oktober 2014 @ 15:52:

Topantwoorden!

Dat het heel dom is dat besefte ik al. Jullie zijn zeer behulpzaam :S

Voor degenen die wel een fatsoenlijk antwoord gaven, bedankt!

Mondeling iets heel anders toelichten dan wat er staat beschreven is volgens mij misleiding, zo zie ik het nog steeds! Ik ga eens met het zaakje praten daar, ben er nu even klaar mee.

Je wist op het moment van tekenen al dat er iets anders stond.

Dat maakt je positie niet sterk.

Met ze praten lijkt me sowieso de beste eerste stap.

Tip: teken deze keer niets, behalve eventueel een ontbinding van voorgaande offertes.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wel iemand meenemen die zich niet zo snel laat ompraten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven