Geld & Recht alle pijlers

Druk maken om financiën

02-04-2020 21:19 392 berichten
Dag allen,

Ik ben de laatste tijd een stuk bewuster bezig met mijn financiën dan voorheen, maar ik wil graag wat advies van jullie hierin. Ik heb namelijk het idee dat ik er soms iets te veel mee bezig ben en te ongeduldig in het stukje sparen, dus misschien dat iemand dit herkent.

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en ik heb een studieschuld van ongeveer 10.000 euro. Ik denk, als ik naar mijn omgeving kijk, dat het erger had gekund, maar eigenlijk was het ook weer niet helemaal nodig geweest. Ik heb een tijdje maximaal geleend omdat ik in het buitenland ging studeren, dit was het absoluut waard, maar achteraf gezien had ik ook gewoon veel meer kunnen werken en sparen i.p.v. de luie student uithangen. Maar ja, dat is achteraf, niets aan te doen.

Eerst kon die studieschuld me eigenlijk ook vrij weinig interesseren, ik had immers toch 15 jaar de tijd om dit af te betalen en dat kwam wel goed. Nog steeds denk ik dat dit te overzien is, maar ik vraag me toch af wat een beetje handig is. Ik ben nooit een held geweest in sparen, in tegendeel zelfs, maar hier ben ik het afgelopen half jaar actief mee bezig geweest. Ik had tot een half jaar geleden een vrij hoge huur, waardoor ik eigenlijk vrijwel niets heb kunnen sparen, nu ik door een verbroken relatie weer even bij mijn ouders woon heb ik de ruimte om goed te sparen. Naar mijn mening gaat dit eigenlijk nog steeds te langzaam, maar ja, dat is ook niet binnen een dag gerealiseerd natuurlijk. Dat realiseer ik me. Ik merk alleen dat ik elke maand heel erg gefixeerd ben op het krijgen van mijn salaris, daar excel berekeningen op loslaat hoe veel ik aan de kant kan zetten, maar dan eigenlijk nog niet helemaal tevreden ben. Toen ik hoorde dat mijn vakantie werd geannuleerd vanwege corona, was ik ook ergens opgelucht want: ik hou vakantiegeld over.

Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen? Mijn spaargeld daarin te stoppen, of mijn vakantiegeld extra aflossen nu mijn vakantie toch niet doorgaat? Daarnaast weet ik ook nog niet helemaal wat mijn woonsituatie gaat worden (kopen of huren), doe ik er dan wel verstandig aan?

Kortom: ik ben nog heel erg mijn weg aan het zoeken in mijn financiën en ik worstel er wel een beetje mee. Ik ben nog jong, het liefst heb ik geen schulden, maar eigenlijk wil ik ook gewoon een leuke bankrekening hebben voor mijn toekomst.

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal. Iemand die dit herkent, tips heeft om hier wat meer rust/wijsheid in te creëren?
Alle reacties Link kopieren
Moet je ook nog steeds zijn sokken op een bepaalde manier vouwen, of is dat probleem ook opgelost?
Kastanjez schreef:
03-04-2020 16:47
Ik hoop echt dat je dan de komende tijd gebruikt om het hier nog heel vaak over te hebben. Niet alleen als er dingen mislopen, dat is nu geregeld vind je, maar onder het genot van een drankje, samen op de bank: hoe zien jullie dit in de toekomst voor je?

Wat vinden jullie schappelijke verdelingen? Wat als de salarissen nog meer uit elkaar gaan lopen dan nu? Wat als je minder gaat werken wegens mantelzorg/kinderen? Hoe doen jullie het verder in het huishouden, ook in genoemde scenario's? Welke kosten vallen als je samenwoont onder 'gezamenlijke kosten' en welke niet?

Praat erover met elkaar, echt. Anders open je nog een hele hoop topics nu en in de toekomst.

OVerigens, WIL je ook echt met hem samenwonen nu? Is je idee van lekker een eigen huisje nu helemaal weg? Dat mag he, maar denk er goed over na met welke redenen je nu wat kiest en of het goed voelt voor je.
Yes die vraag over de toekomst heb ik ook al wel echt bij hem neergelegd. En toen ik vroeg of ik dan minder moet gaan werken omdat ik minder verdien maar nog steeds evenveel moet betalen, keek hij me heel verward aan. "Tuurlijk niet, we doen dan toch alles naar verhouding". Dus ik denk dat we met (heel veel) gesprekken wel meer naar elkaar toe zullen komen wat betreft dit onderwerp.

Ik wil wel met hem samenwonen, ja, althans, nu doen we het al een paar weken op 'proef' en het voelt wel heel goed. Maar met een vriendin zou ik nog steeds ook erg leuk vinden. Ik moet daar nog even over nadenken, voor nu vind ik dit even prima zo eigenlijk, eerlijk gezegd.
Kastanjez schreef:
03-04-2020 16:48
Tot vanochtend woonden jullie nog niet samen. Dat wou hij niet. Jij was je opties nog aan het overwegen. Nu zegt hij 'ik wil samenwonen' en per direct wonen jullie samen....
We wonen niet officieel samen, hoe kom je daarbij? Dat met die inschrijving was niet echt serieus ofzo.
Ik ben hier nu (en of dat tijdelijk is of permanent weten we nog niet) 7 dagen vanwege de corona, zoals eerder uitgelegd
purake schreef:
03-04-2020 16:37
Haha ja. Ik bleef net echt voet bij stuk houden en toen zei hij "Oké dan schrijf je je hier in als je dat zo belangrijk vindt" toen zei ik "oké prima, dan wonen we nu samen"
Nee hij is daarna tot bezinning gekomen, het 'maandbedrag' is nu omlaag geschroefd, het is naar verhouding en ZONDER onderhoud/verzekeringen etc. En zijn intentie is dat ik hier ook gewoon blijf na de coronacrisis, tenzij dit 'proefsamenwonen' niet goed gaat. Ik heb hem ook even gezegd dat hij dit soort dingen dan wel moet communiceren en niet kan ruiken wat hij wil/voelt/voor zich ziet.

Ik ben iig blij dat hij water bij de wijn wilde doen. Ik denk dat hij ook slechter afgeschilderd wordt hier dan het in realiteit is, maar dat hij soms even een zetje nodig heeft omdat hij dit echt zo heeft meegekregen vanuit huis.
En hoe hij je verder behandeld is ok? Gedoe over het huishouden. Niet willen dat je met vriendin gaat wonen maar ook niet samen willen wonen.

Nu je voor jezelf gaat opkomen krabbelt hij ineens terug maar hij heeft al laten zien hoe hij in de kern in elkaar zit. Maargoed je wil dit zelf nog niet zien. We wachten geduldig op een nieuw topic over een paar weken.
Tess1981 schreef:
03-04-2020 16:51
En hoe hij je verder behandeld is ok? Gedoe over het huishouden. Niet willen dat je met vriendin gaat wonen maar ook niet samen willen wonen.

Nu je voor jezelf gaat opkomen krabbelt hij ineens terug maar hij heeft al laten zien hoe hij in de kern in elkaar zit. Maargoed je wil dit zelf nog niet zien. We wachten geduldig op een nieuw topic over een paar weken.
Oh maar dat met een vriendin willen wonen was al de lucht uit, hoor. Hier is hij een maand of twee uit zichzelf op teruggekomen dat dat niet oké van hem was, en dat ik moest doen waar ik me goed bij voelde.

Ik zie het wel hoor. Maar het maakt hem geen slecht mens. En elke relatie is werken en de juiste afstemming vinden met elkaar. En soms heb ik daar wat advies in nodig, ja. Maar ik vind dat op dit forum nogal snel wordt geroepen dat je het maar moet uitmaken en dat er geen andere uitweg is. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.
purake schreef:
03-04-2020 16:50
We wonen niet officieel samen, hoe kom je daarbij? Dat met die inschrijving was niet echt serieus ofzo.
Ik ben hier nu (en of dat tijdelijk is of permanent weten we nog niet) 7 dagen vanwege de corona, zoals eerder uitgelegd

Nee, maar hij heeft nu toch gezegd dat deze situatie wat hem betreft voort mag duren en na de corona officieel gemaakt? En jij zegt toch 'ok, dan wonen we nu samen'.

Waarom ik dit postte was in reactie op 'hij bepaalt'. Want hij vindt het nu goed.
anoniem_92501 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 16:57
4.28% gewijzigd
Kastanjez schreef:
03-04-2020 16:54
Nee, maar hij heeft nu toch gezegd dat deze situatie wat hem betreft voort mag duren en na de corona officieel gemaakt?

Waarom ik dit postte was in reactie op 'hij bepaalt'. Want hij vindt het nu goed.
Dat is zijn intentie. Of dat dan vanuit beide kanten goed voelt, moeten we tegen die tijd eventjes kijken.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
03-04-2020 16:55
Dat is zijn intentie. Of dat dan vanuit beide kanten goed voelt, moeten we tegen die tijd eventjes kijken.
Nou, succes d'r mee.
Hoe voel je je nu?

Ik weet nog toen ik ging samenwonen met man. Eigenlijk trok ik voor een weekje bij hem in, om mijn flat verkoopklaar te maken, we ouden officieel gaan samenwonen als die verkocht was. Na die week, vroegen we ons af waarom ik eigenlijk terug naar mijn flat zou gaan. Of ik nou daar of bij hem woonde, maakte voor de verkoop niet uit. Dus we bleven lekker samen.
Dat was een gezamenlijk proces en we waren allebei over the moon dat we samenwoonden.

Ik hoop dat jij ook zoiets voelt. Dat jullie elkaar vanavond bespringen en ongelooflijk ontiegelijk blij met elkaar zijn en van gekkigheid niet weten hoe je dat aan elkaar duidelijk moet maken.
purake schreef:
03-04-2020 16:53
Oh maar dat met een vriendin willen wonen was al de lucht uit, hoor. Hier is hij een maand of twee uit zichzelf op teruggekomen dat dat niet oké van hem was, en dat ik moest doen waar ik me goed bij voelde.

Ik zie het wel hoor. Maar het maakt hem geen slecht mens. En elke relatie is werken en de juiste afstemming vinden met elkaar. En soms heb ik daar wat advies in nodig, ja. Maar ik vind dat op dit forum nogal snel wordt geroepen dat je het maar moet uitmaken en dat er geen andere uitweg is. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Maar als je dit gedrag ziet, zie je toch ook dat het wel een slecht mens is? Iemand die jou zo behandeld, op zondag zeurt over het huishouden, zeurt over hoe je zijn sokken opvouwt, waarbij je steeds op je tenen moet lopen om aan zijn eisen te voldoen minderwaardig over jou denk is toch niet iemand waar je bij wil zijn voor de rest van je leven?
Hou die vis maar.

Waag het niet om hem de vijver weer in te gooien.
Kumiko schreef:
03-04-2020 17:17
Hou die vis maar.

Waag het niet om hem de vijver weer in te gooien.
:rofl:

Sorry hier moest ik even hard om lachen
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
03-04-2020 16:53
Oh maar dat met een vriendin willen wonen was al de lucht uit, hoor. Hier is hij een maand of twee uit zichzelf op teruggekomen dat dat niet oké van hem was, en dat ik moest doen waar ik me goed bij voelde.

Ik zie het wel hoor. Maar het maakt hem geen slecht mens. En elke relatie is werken en de juiste afstemming vinden met elkaar. En soms heb ik daar wat advies in nodig, ja. Maar ik vind dat op dit forum nogal snel wordt geroepen dat je het maar moet uitmaken en dat er geen andere uitweg is. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.
een leuke relatie gaat juist opvallend eenvoudig
"werken" is een slecht teken (helemaal als maar 1 van beiden werkt)
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
03-04-2020 16:46
Nee hoezo? Als ik niet wil samenwonen doe ik dat ook niet. Maar ik wil het wel.
met hem????
dan trek ik nu mijn handen er af hoor
happy unhappiness!
lilalinda wijzigde dit bericht op 03-04-2020 19:37
0.45% gewijzigd
Je mag recht praten wat krom is, maar zorg dan in ieder geval dat je altijd je eigen zaakjes kunt regelen. Dus niet minder gaan werken en afhankelijk worden van hem terwijl je geen recht hebt om te wonen. Dus niet al je spaargeld in zijn huis steken, zodat je geen kant meer op kunt.
Bedenk ook wat er nu precies zo leuk is aan deze man. Kun je in zijn huis doen of je thuis bent, en kun je je eigen slechte eigenschappen laten zien zonder dat er gelijk kritiek of een uitbarsting volgt.
Ik weer niet of je een goede relatie hebt met je ouders, maar bespreek het ook eens met hen. Mijn ouders vonden mijn ex echt een vreselijke man. Achteraf bezien hadden ze gelijk, maar ik beweerde bij hoog en laag dat we toppen en dalen hadden maar dat we heel veel van elkaar hielden. Dat geloofde ik ook, en zelfs toen ik niet meer van hem hield bleef ik omdat dat nu eenmaal mijn leven was.
Blijf ook twijfels eventueel hier spuien. Ik had destijds geen forum, maar ik weet zeker als ik het had durven delen dat ik niet zo lang gebleven zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Minke, precies hetzelfde meegemaakt.
purake schreef:
03-04-2020 14:36
Dit bedrag hebben ze door vieren gedeeld (ook zusje), dus volgens mij betalen ze allemaal €2,45 ofzo ;)
Hij komt blijkbaar uit een familie van krenten. ;)

Kijk ook even hoe dingen er in zijn familie aan toegaan, daar zal hij misschien ook veel van hebben overgenomen. Dat geeft je misschien inzicht in wat je te wachten staat.

Ik kom bijvoorbeeld uit een familie die niet met geld kan omgaan (te makkelijk, niet vooruit denken), en ik heb daar zelf ook jaren over gedaan om datzelfde gedrag bij mezelf af te leren. Je neemt soms ongemerkt dingen over.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
03-04-2020 19:46

Ik kom bijvoorbeeld uit een familie die niet met geld kan omgaan (te makkelijk, niet vooruit denken), en ik heb daar zelf ook jaren over gedaan om datzelfde gedrag bij mezelf af te leren. Je neemt soms ongemerkt dingen over.
en hij hebt jezelf veranderd, en dat is al verrekte moeilijk. TO wil haar vriend veranderen (terwijl vriend niet wil) dat gaat dus niet gebeuren
dit wordt 1 groot tranendal
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
03-04-2020 17:17
Hou die vis maar.

Waag het niet om hem de vijver weer in te gooien.
:HA:

En TO; voor iemand van 25 kom je echt ongelooflijk naïef over. Succes ermee. Je weet het schijnbaar zelf heel goed allemaal.
dweedledee schreef:
03-04-2020 19:55
:HA:

En TO; voor iemand van 25 kom je echt ongelooflijk naïef over. Succes ermee. Je weet het schijnbaar zelf heel goed allemaal.
En ook onnodig desperate om te settelen.

Ga gewoon lekker met een vriendin wat zoeken, haal de druk van de ketel en neem afstand van de situatie. Je hoeft niet meteen de relatie te verbreken, maar trek eens je eigen plan, zonder dat je overgeleverd bent aan de grillen en hernieuwde inzichten van je huisbaas vriend.
Alle reacties Link kopieren
Ik word echt verdrietig van topics als dit.

Onbegrijpelijk hoe sommige vrouwen zich 'schikken' naar hun man en genoegen nemen met weinig 'want hij is heel leuk hoor'.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
03-04-2020 20:13
Ik word echt verdrietig van topics als dit.

Onbegrijpelijk hoe sommige vrouwen zich 'schikken' naar hun man en genoegen nemen met weinig 'want hij is heel leuk hoor'.
en dan over tien jaar, en 2 kinders, ineens wel een leuke vent tegenkomen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-04-2020 20:14
en dan over tien jaar, en 2 kinders, ineens wel een leuke vent tegenkomen
Of niet. Er is geen nieuwe vent nodig om van deze af te willen.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
03-04-2020 20:19
Of niet. Er is geen nieuwe vent nodig om van deze af te willen.
Joh
Ik vind het vooral bijzinder dat je dit pas vanmorgen met hen bent gaan bespreken toen hij zag dat er wat aan de hand was. Ineens is aan het eind van de dag alles gied wat het afgelopen jaar niet lukte. Raar ook dat je vanmorgen nog samen wilde wonen met een vriendin en uit zag naar je eigen plekje en wijntjes drinken en nu ineens graag met hen wil samen wonen. Blijkbaar weet je zelf niet zo goed wat je wil en klets je met alle winden mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven