Geld & Recht alle pijlers

Dure boodschappen

23-06-2017 14:19 154 berichten
Hoi iedereen,

Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.

Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.

Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.

Hebben jullie tips die kunnen werken?

Bedankt alvast!
SanPellegrino schreef:
23-06-2017 14:49
Zo te zien ben je dat bedrag niet kwijt aan deze boodschappen. Waar bij ons ongemerkt toch veel geld naar uit gaat/ging (ben nu zwanger) is bier, wijn en lekkers voor bij de borrel. Als vrienden langskomen even snel naar de supermarkt en dan ben je toch snel weer zo'n 30/40 euro kwijt. Kan dat bij jullie ook een verklaring zijn?
Ik loop wel alle rekken af "schrik om iets te vergeten" dan gaat er wel een koek, snoep, aperitiefkaasjes, soms een kant en klare lasagne,... in de kar erbij, het zal wel kloppen dat ik er veel impulsaankopen bij gooi.

Als er mensen op bezoek komen koop ik ook extra's, maar deze maand is dat nog niet echt het geval geweest.

Het kan bijna niet anders dan in mijn impulsaankopen zitten...
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
23-06-2017 14:43
Je lijstje is geen 600 euro 'waard'.
Ik zou de kassabonnen eens bewaren en kijken wat je precies koopt en waarom het zo duur is.
En hoeveel impulsaankopen staan daar op?
.
inderdaad
Water kopen vind ik zonde, zekere klein flesjes.

Salade kan je zelf maken. Groente kun je zelf schoonmaken en snijden. Dara kun je echt op besparen. Krielaardappelen kun je ook zelf maken. Een zak aardappelen van 2.5 kg is veel goedkoper. Fruit kun je in het seizoen kopen. Activia is pure marketing, je kunt ook gewone yoghurt eten. Koop een liter pak yoghurt en voeg zelf wat vezels toe.
Ik check de bon altijd op alles dat duurder is dan €2, dan kom je erachter wat duur is. Meestal is dat de enkele keer dat we vlees eten en luxeproducten.

Ga je naar een ecologische supermarkt of koop je alles biologisch? Dat maakt het ook duurder, maar is je geld misschien wel waard. Delhaise zal ook wel een stuk duurder zijn dan een Aldi, of een andere goedkope supermarkt.

Coca cola zal ook wel een stuk duurder zijn dan het huismerk. En drinken jullie serieus 4 flessen cola per week?? Want dat lijkt me wel een goeie om op te besparen (en dan bespaar je misschien gelijk ook op je tandartsrekening).

Dat water zal het niet zijn. Weet je zeker dat het geen wodka is? ;-)

En waarom ben je boos op de eieren?
Ga vooral geen boodschappen doen als je honger hebt. Bedenk bij alles dat niet op je lijstje staat, maar wel in je handen hebt - 'heb ik het echt nodig? Of kan ik het ook nu laten zitten?'
2 personen, max 200 in de maand (thnx to Picnic en vriezer) en we bestellen ook nog wel eens wat!
Wij geven dit ook wel uit hoor, en ik denk maandelijks nog wel meer ook, voor 2 personen en 2 katten.

Ik let er niet op en koop veel, bv kant en klaar, en ben ook wel een hamsteraar. Qua budget kunnen we dit makkelijk veroorloven dus ik maak me er niet druk om. En we sparen ook nog genoeg dus ik blijf lekker kopen.
wij zitten met 5 op 125 euro per week !

Afgelopen week

3 x 1 1/2 liter melk
5 liter yoghurt
6 kilo appels
4 broden
5 kilo aardappelen
1 krop sla
1 kilo tomaten
2 komkommers
1 bloemkool
1 prei
1 wortel
1 paprika
1 courgette
1 1/2 kilo sperciebonen
1 kilo gekookte bietjes
2 potten rode kool met appel (vind ik alleen lekker uit pot)
4 kilo verse spinazie
1 kilo kipfilet
1 kilo gehakt
5 ongepanneerde snitzels
2 pakken visticks
12 flessen mineraal water met bubbels
1 fles aanmaak limonade
pak waspoeder (huismerk)
fles afwasmiddel
toiletpapier
keukenrol
doos eieren
zak winegums
1 zak paprika chips
1 zak dorito's
deodorant

Ik haal mijn boodschappen bij jumbo en liddl

Dit was zo rond de 93 euro. Dit is een week eten. Ik haal tussendoor soms nog wat broodbeleg (heb nu nog wat in vriezer en met warm weer nemen ze hier geen vleesbeleg mee)

Hier zit geen dieren spul bij.. Ik kom GEMIDDELD uit op 125 voor 5 per week
Nouschi schreef:
23-06-2017 14:46
Hier op vf komt iedereen makkelijk van 5 euro in de week rond! En dat is inclusief verzorgingsproducten. Dus wat jullie uitgeven is be-la-che-lijk veel!
En dan kopen ze ook nog alles biologisch! En zeker niet zoveel verpakkingen!

Voor jou to:
Het is best veel maar man kan ook rustig zoveel uitgeven.
Afhaal, elke dag twee stukken vlees, grote porties, vis voor de lunch, naast de boodschappen ook nog wekelijks op de markt nootjes, vis, droge worst etc.
Dat mag hij dus niet meer :-D maar omdat hij het leuk vind om dagelijks boodschappen te doen, kookt en goed verdient geven we wel teveel uit, ik denk nu 500 voor met zijn vieren.
Om te besparen is:
Wekelijks boodschappen doen
Een weekmenu verzinnen en je daaaraan houden
Zaken als rijst etc bij de turk of lidl ofzo kopen.
Een goed idee.

Verder zie ik veel apart verpakte zaken. Kun je geen flesjes met een filter erin kopen voor je vriend, dat hij daaruit drinkt?
Mijn man heeft die fratsen ook namelijk en is nu verslingerd aan die flessen en flesjes.
Nouschi schreef:
23-06-2017 14:46
Hier op vf komt iedereen makkelijk van 5 euro in de week rond! En dat is inclusief verzorgingsproducten. Dus wat jullie uitgeven is be-la-che-lijk veel!
:rofl:

Ik zeg eerlijk dat ik in mijn eentje 60-75 euro per week uitgeef (inclusief hondenvoer). Dus voor 5 euro gaat mij dat nooit lukken. 2 broden kosten al 5 euro.....
Dezegebruikersnaamisalingebrui schreef:
23-06-2017 15:04
Ik check de bon altijd op alles dat duurder is dan €2, dan kom je erachter wat duur is. Meestal is dat de enkele keer dat we vlees eten en luxeproducten.

Ga je naar een ecologische supermarkt of koop je alles biologisch? Dat maakt het ook duurder, maar is je geld misschien wel waard. Delhaise zal ook wel een stuk duurder zijn dan een Aldi, of een andere goedkope supermarkt.

Coca cola zal ook wel een stuk duurder zijn dan het huismerk. En drinken jullie serieus 4 flessen cola per week?? Want dat lijkt me wel een goeie om op te besparen (en dan bespaar je misschien gelijk ook op je tandartsrekening).

Dat water zal het niet zijn. Weet je zeker dat het geen wodka is? ;-)

En waarom ben je boos op de eieren?
Ik koop wel bij Delhaize, omdat deze makkelijk bereikbaar is, ik weet dat dat geen reden is. Het probleem is gewoon ik heb het gevoel bij Aldi niet alles te vinden dat ik zou willen.

Ik wou dat het wodka was :)

Bij die eieren typte ik 6 maar dan tussen haakjes (6) wat blijkbaar zo'n emoticon wordt.
70 euro per week voor 2 volwassenen
Als student hadden we een budget van 300 euro voor 2 personen inclusief 1 keer per maand uit eten (daghap). Dat ging makkelijk. Volgens mij konden we er zelfs van sparen.
Nu we beide werken zal het budget wel iets hoger zijn omdat we minder op de prijzen letten, maar ik verwacht niet veel meer dan 400 per maand.

Boodschappenlijstje
Per week:
Appels
Geraspte wortels / snacktomaten
Broccoli / bloemkool / spitskool
Paprika
Sla (meestal 2 stuks)
Courgette /aubergine
Tomaat
Diepvriesgroente of blik bonen
Tomatensaus / blikjes puree
3 a 4 verpakkingen vlees
Brood
1 stuk hartig beleg
1 stuk zoet beleg
Kwark
Melk
Ei
(Verse) Pasta of rijst
Wraps of naanbrood oid
Krieltjes of frietjes
Cola
Blok jonge kaas

Per maand of mineer (meestal als er aanbiedingen zijn)
- kaas voor kaas plankje a 20 euro
- kattenvoer
- 2 zakken muesli (niet budget maar die met stukjes fruit of noten)
- reep chocola
- zak chips
- een tube saus
- shampoo / Deo / conditioner
- wattenstaafjes
- schoonmaakmiddelen

Oja sinds we hebben bedacht dat we prima zelf kunnen schoonmaken ipv een schoonmaakster huren zo'n 25 per week aan afhaal.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wij zijn met zijn tweetjes (en drie katten en een hond) en ons budget voor boodschappen is 50 euro per week. Meestal lukt dit (moet wel bekennen dat de dieren hier niet bij in zitten). Ik zou niet eens weten hoe ik 600 euro per maand aan de boodschappen uit moet geven.

Als ik trouwens zonder lijstje winkel vergeet ik de belangrijke dingen en neem veel meer extra's mee. Dus maak een lijstje en haal de boodschappen in 1 keer. Bedenk een regel dat je 1 of 2 extra's/luxe dingen mee mag nemen. Dat zal al vrij veel schelen gok ik zo.
Ik ging al vragen of je in België woont... Ik ook en ik vind het echt niet zo'n gek bedrag dan. Aan de hoge kant, dat wel, maar niet belachelijk. Als ik hier Nederlandse boodschappenlijstjes zie staan, met prijzen: dat lukt hier gewoon niet. Het is echt een stuk duurder.
Wat wel helpt om van de impulsaankoopen af te geraken is Delhaize Direct of Collect & go. Ik ben ook een impuls shopper en die 5 euro per keer haal ik er gemakkelijk uit. Aldi vind ik ook geen oplossing. Dan moet ik inderdaad nog eens naar een 2e winkel omdat ze niet alles hebben.
ik koop geen pakjes en zakjes , geen voorgesneden spul, geen frisdrank (domweg omdat wij het niet drinken en de kinderen zelden). Wij drinken spa rood (huismerk) en wil ik daar smaak aan doe ik er aanmaak in.

Snacks halen we nooit in huis, in het weekend alleen chips etc. Ik vind het zelf onnodig om door de week te snaaien. Voor de kinderen haal ik snoepjes (1 zak op is op) en als er vraag is haal ik het wel, maar mijn kinderen maken liever een tosti met kaas dan dat ze chips pakken.

Koekjes heb ik zelden in huis. We eten dit weinig, ik bak ze nog wel eens zelf. Soms neem ik stroofwafels of speculaas mee. Maar uit zelfbescherming zo min mogelijk ;-). Melk etc koop ik huismerk.
€50,- per week voor 2 personen lukt ons ook echt niet hoor, maar €600,- per maand is wel heel veel.
Gooien jullie veel eten weg? Misschien eens wat vaker dingen invriezen of ergens gewoon 2 dagen van eten. En wat anderen al zeggen, hou gewoon eens een tijdje al je bonnetjes in de gaten. Waarschijnlijk zie je dan toch dingen die je echt niet nodig hebt, en waarvan je je op dit moment niet eens echt bewust bent dat je ze koopt.
RMJ schreef:
23-06-2017 14:38
Ik doe boodschappen voor een gezin van 5 en heb in juni tot nu toe een vergelijkbaar bedrag uitgegeven en schat dat daar deze maand nog zo'n 120 euro bij komt. En dit was een hele dure maand omdat ik al dat lekkere zomerfruit niet kan laten liggen.

Meestal zit ik aan de 100-120 euro per week. En dan kijk ik wel bewust naar prijzen, maar er zijn eigenlijk geen dingen waar ik wel zin in heb, maar die ik nooit koop.

Globaal gezien koop ik vooral basis producten, brood, groenten, vlees (waren), melk kaas etc. en relatief weinig snacks ed.
Ik neem in principe het goedkoopste merk, tenzij ik dat niet lekker vind dan een duurder merk.
Koop vrijwel nooit voorgesneden groenten, snack size verpakkingen ed
Geen maaltijdmixen (mix voor bechamelsaus, pannenkoekenmix ed) maar basis producten (bloem, boter, melk, eieren) waar ik zelf wat mee maak.

Dus de vraag is vooral, wat koop jij wel dat ik niet koop. Want voor 2 is 600 euro per maand in mijn ogen best royaal
Dit had ik kunnen schrijven.
Ik doe eenmaal per week veel boodschappen en daar komt verdeeld over de week nog wat bij. We eten relatief weinig vlees maar wel brood van de bakker.
Ik geef ook teveel uit, ik let niet echt op en zit vaak aan 800 euro per maand. Maar dat is wel voor 4 personen + kat + zo nu en dan stiefkinderen die over de vloer komen. 600 euro met zijn tweeën vind ík zelfs al heel veel. Krijg je vaak eters of geef je feestjes? Of gaat het echt allemaal op aan jullie tweeën?
Koop je weleens fruit en groente op de markt? Hier in Nederland scheelt dat best wel in prijs.
En ik kijk op zondagavond de folders door met de aanbiedingen.
Mieke15 schreef:
23-06-2017 15:08
Ik koop wel bij Delhaize, omdat deze makkelijk bereikbaar is, ik weet dat dat geen reden is. Het probleem is gewoon ik heb het gevoel bij Aldi niet alles te vinden dat ik zou willen.

Ik wou dat het wodka was :)

Bij die eieren typte ik 6 maar dan tussen haakjes (6) wat blijkbaar zo'n emoticon wordt.
Bij de Delhaize hebben ze luxere producten, die ze bij de Aldi niet hebben :lightbulb:

Wat hier ook helpt is dat we boodschappen laten bezorgen. We mogen voor ongeveer €80 bestellen van onszelf.
Pluisi schreef:
23-06-2017 15:25
Koop je weleens fruit en groente op de markt? Hier in Nederland scheelt dat best wel in prijs.
En ik kijk op zondagavond de folders door met de aanbiedingen.
De markt bij ons is op woensdag terwijl ik dus aan het werk ben, veel markten hier zijn tijdens weekdagen, het zal wel goedkoper zijn, maar ik geraak er dus niet.

Folders door kijken kan wel eens helpen.
ik maak sowieso een weekmenu, dat scheelt ook enorm. Als ik een periode heel druk ben het er bij inschiet dan haal ik ad hoc boodschappen en ben ik duurder uit. Als ik dat gestructueerder doe is het goedkoper. Ik eet in principe waar ik zin in heb maar let wel op de aanbiedingen
Roken jullie? Drinken jullie? Die twee dingen kunnen natuurlijk ontzettend veel geld kosten. Verder: koekjes, kaasjes (kaas=duur!) en snoepjes, toetjes, yoghurt met smaakjes en frisdrank en dat soort rommel, kun je simpelweg schrappen.

Wij gaven ook altijd veel geld uit. Nu houden we de regel aan dat we 5x in de week 'normaal eten, dat zijn maaltijden met veel groentes die we zelf bereiden, plus soms iets van vlees/vis (3x p/w) en rijst/aardappels/pasta voor een euro of 7-10 voor 3 personen. Verder bestellen we nog 1x p/w wat duurder spul, of eens een patatje/pizza of iets dergelijks wat juist weer vrij goedkoop is.
150 per week ongeveer voor 6 personen waarvan vier pubers, waarvan weer drie jongens en die eten alsof je water in een bad gooit zonder stop....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven