Geld & Recht alle pijlers

Dwingen tot contractvermeerdering

24-08-2010 22:43 21 berichten
Ik werk een 2 dagen. Heb hier destijds bewust voor gekozen ivm de zorg voor de kinderen. Ben naar een minder verantwoordelijke baan gegaan om die 2 dagen te kunnen werken. Een bewuste beslissing. Overigens intern in organisatie.

Nu wordt mij gevraagd om weer naar 3 dagen te gaan. Aan de ene kant zeg ik ja waarom niet. Al moet het kostenplaatje wel in balans komen aan de andere kant zou ik nog dolgraag 2 jaar voor mijn jongste willen zorgen en dus maar 2 dagen in de week werken.

Nu wil leidinggevende minder werken, maar wel een uitbreiding van zijn takenpakket aangaan. Dit betekent een verhoging van de werkdruk terwijl het aantal uren op de afdeling naar beneden gaat. Kan mijn werkgever mij dwingen meer uren te gaan maken? Mijn angst is uiteindelijk dat ze zeggen dat ik alsnog op zoek kan gaan naar een andere baan omdat de baan nu meer uren vereist dan in het verleden. Kan een werkgever dwingen tot contractvermeerdering (bedrijfsbelang enzo).
Alle reacties Link kopieren
Nope! Wat voor contract heb je? Bepaalde of onbepaalde tijd. Mocht het bepaalde tijd zijn dan kunnen ze wel je contract beeindigen straks natuurlijk mocht je niet meer willen werken.
quote:Poffertjes schreef op 24 augustus 2010 @ 22:46:

Nope! Wat voor contract heb je? Bepaalde of onbepaalde tijd. Mocht het bepaalde tijd zijn dan kunnen ze wel je contract beeindigen straks natuurlijk mocht je niet meer willen werken.Heb een contract voor onbepaalde tijd.
Dan kunnen ze dat echt niet maken. Dit soort dingen kan alleen in overleg en ze kunnen je niet dwingen.

En ontslaan kunnen ze je niet om deze reden.

Suc6!!
Poffertjes, ik vermoed dat je reactie echt veel te kort door de bocht is.
Tjah, er zijn een paar hele goeie P&O ers hier toch? Wie roept? Mijn idee: ze kunnen je niet dwingen. Wel lastig maken als je tegen wenselijkheden ingaat.... Maar dat kan altijd.
Volgens mij ligt het er ook aan of er in je contract staat hoeveel uur je per week werkt. Ik heb gister een nieuw contract getekend (stage) en daar staat in dat ik 16 uur per week werk en 8 uur per dag. Op die manier kunnen ze mij niet dwingen om meer uren te werken of mijn uren te verdelen over meer dagen. Maar ik ben geen expert misschien zit ik er wel naast.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Was die vermindering van uren op basis van ouderschapsverlof dat kunnen ze je volgens mij wel verplichten om naar de eerdere werkweek terug te gaan. Is dit niet het geval dan lijkt het me niet.

En dit wordt bij jou neergeled omdat je leidinggevende minder gaat werken? Heb je nog meer collega's waaronder deze taken verdeeld gaan worden?
Vermindering is puur op basis van contract. Vaste dagen en uren per dag staan vermeld. Reden klopt idd. Lg gaat minder werken en er zijn wel meer collega's die de afdeling kunnen ondersteunen, maar is niet de ideale situatie. Voorkeur gaat, uiteraard, naar een oplossing binnen de afdeling. En we zijn met 2-en.
Nee, ze kunnen je niet dwingen. In tijden van nood of groot bedrijfsbelang, zonder andere opties, zou het anders liggen. Maar ik lees hier dat jij meer zou moeten werken omdat je lg dan kan minderen. Lijkt mij niet dat het hier gaat om bedrijfsbelang, het gaat om het persoonlijk belang van de leidinggevende. En dat geeft een andere situatie.

Overleggen kan natuurlijk altijd. En heb je zelf al nagedacht of je haar tegemoet wil en kan komen? Kun je misschien wat extra taken oppakken die je thuis kunt doen? Of om de week een dagje extra werken? Of.... Kortom, denk in oplossingen die voor jou werken en ga vervolgens in gesprek.
Neem jij daarbij ook echt taken van de leidinggevende over die in haar meer verantwoordelijke takenpakket horen? Neem dan wel in je oplossingsgerichte denken ook mee dat dit mogelijk een verzwaring is die formeel vastgelegd moet worden. Op basis van die taak zou je bovenop de uitbreiding van je eigen uurloon met 8 uur, ook een persoonlijke toelage wegens die uitbreiding kunnen beargumenteren.
Mijn reactie is echt niet te kort de bocht. Dit is gewoon antwoord op de vraag. Heb genoeg ervaring kan ik je vertellen.
@poffertjes

Het fijne van het arbeidsrecht is dat elke situatie anders is en dan ook op zichzelfstaand aan de wetten getoetst dient te worden. Ervaringen in het verleden bieden derhalve geen garanties voor de toekomst. En ik ben het dan ook eens met TD dat jouw reactie iets te kort door de bocht was.
@poffertjes, lang leven de term "dit hangt af van alle omstandigheden van het geval" Als die er niet was was er in het arbeidsrecht zo weinig werk.
quote:nummerzoveel schreef op 25 augustus 2010 @ 10:06:

En ik ben het dan ook eens met TD dat jouw reactie iets te kort door de bocht was.Zeg Nummerke, je kunt het ook té vaak met me eens zijn hoor, want dat was ik helemaal niet... *kiept de eer door naar Suze2*
Ohw... Sorry!
Thanks voor de reacties. We zijn ook wel bezig met het nadenken hoe we hier een richting aan kunnen geven. Financieel moet het echter ook uitkomen omdat je meer opvang nodig hebt, meer km's maakt enz. Maar in ieder geval bedankt.
Hoe kan de opvang en reiskosten je nu meer kosten dan wat je in een dag meer werken verdient?
quote:es1450 schreef op 25 augustus 2010 @ 15:08:

Hoe kan de opvang en reiskosten je nu meer kosten dan wat je in een dag meer werken verdient?Omdat ik niet alle reiskosten vergoed krijgt en de afstand behoorlijk is. Grotere afschrijving en we moeten de afweging maken of we een diesel moeten hebben. En natuurlijk levert het altijd iets meer op dan je uitgeeft, maar het moet wel in verhouding zijn vind ik.
quote:Tia Dalma schreef op 25 augustus 2010 @ 12:21:

[...]

Zeg Nummerke, je kunt het ook té vaak met me eens zijn hoor, want dat was ik helemaal niet... *kiept de eer door naar Suze2*Merci!
quote:es1450 schreef op 25 augustus 2010 @ 15:08:

Hoe kan de opvang en reiskosten je nu meer kosten dan wat je in een dag meer werken verdient?

Dit gaat niet over mij maar als ik zou kijken naar mijn eigen situatie:

Een dag extra opvang kost mij 150 euro extra in de maand, komt daarbij de extra reiskosten die ik maak en niet (helemaal) vergoed krijg dan betwijfel of ik er netto iets aan over houd en als ik er al iets aan over zou houden zo dat de moeite niet waard zijn.
Erger u niet, verwonder u slechts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven