Geld & Recht alle pijlers

Een stuk maand over

11-04-2011 11:29 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb helaas vandaag al mijn geld op, maar ik heb nog wat kosten die betaalt moeten worden. Ik moet 4 dagen in de week met mijn auto naar mijn werk, ik rook en ik moet boodschappen doen.

Nu wil ik graag 2000,- lenen, zodat ik ook direct mijn roodstand bij de bank op kan heffen. Ik heb dan tot mijn salaris nog 1000,- over en zou houd ik in ieder geval wat over zodat ik niet volgende maand weer direct in het rood kom als ik geld uitgeef. Ik verdien ongeveer 1500 netto in de maand. Ik sta nu 1000,- rood, dus ik houd maar 500,- over. Dit zijn mijn vaste lasten waardoor ik direct weer rood sta als ik meer uit ga geven.

Heeft iemand tips waar ik snel en makkelijk geld kan lenen zonder dat ik daar jaren aan vast zit?
@anniekje, we hadden een crosspost. Ik zeg dat een familielid de beste optie lijkt, maar tegelijkertijd (1 minuut ervoor) geef je aan dat je niemand kent van wie je kan lenen.

Mijn berichtje was dus mosterd na de maaltijd.
Je hoeft je roodstand toch niet in een keer af te lossen ? Laat 4 maanden lang 250-, op de bank staan en kom zo langzaam uit het rood. Je kunt dan toch rondkomen en je komt uit het rood. Vind wel dat wanneer je 500-, vaste lasten hebt en 1500-, verdiend dat je best rond zou moeten komen. Maar goed dat is natuurlijk mosterd.

Misschien en tip voor de toekomst: verdeel je geld over 4 weken. Je pint dan 1x in de week een bepaald bedrag en daar moet je van uit zien te komen. Je zult zien dat je dan veel zuiniger wordt met je geld !
wie zegt dat ik een lening niet kan betalen?

Ik ga mijn levenspatroon ook zeker wel aanpassen... Ik heb hier wel van geleerd....
Wat heb je meegerekend in je vaste lasten?

Er zijn hier goede topics over besparen, daar kun je goede tips uithalen. Tevens kun je natuurlijk ook extra gaan werken als uitzendkracht ergens om gewoon meer geld te krijgen voor een paar maanden om je achterstand weg te werken of om je lening zo snel mogelijk af te lossen.

Je hebt er wel wat aan om nu te stoppen met roken: je hebt minder geld nodig om de rest van de maand door te komen, dus makkelijker om het bedrag van iemand te lenen en je houdt vanaf nu ook meer over.

Idem voor boodschappen: de rest van de maand zo goedkoop mogelijk en verder ook kijken waar je kunt besparen. Geen extra's, eenvoudig eten, gebruik maken van je voorraadkast.
quote:Anniekje schreef op 11 april 2011 @ 11:39:

een voorschot is wel mogelijk, maar ik wil heeeeeeeel graag van mijn roodstand af.... levert een hoop stress op.... had ik eerder moeten bedenken, maar het is al te laat!Precies. Dat is nu te laat. Dus laat het een les zijn en zorg dat het nooit meer zover komt. Nu heb je 'm, dus je zult er alles aan moeten doen om 'm weg te werken.
Je hebt straks dan toch ook stress doordat je de lening af moet betalen met hoge rente? Kan je denk ik toch beter nu idd klein bedrag lenen voor eten, voorschot vragen van vakantiegeld, en het roodstaan in delen aflossen (en gelijk bij de bank regelen dat je niet meer rood kunt staan).
quote:ModestMouse schreef op 11 april 2011 @ 11:33:

Kun je niet wat van familie/vrienden lenen? Lenen kost echt veel rente, en als je denkt dat het eenmalig gaat zijn, zou ik eerder bij iemand aankloppen dan een dure lening afsluiten.Da's ook een manier om je vrienden kwijt te raken...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:Anniekje schreef op 11 april 2011 @ 11:41:

wie zegt dat ik een lening niet kan betalen?

Jijzelf, door aan te geven dat je niet met geld om kan gaan....
Ben het eens met yellowlove.

Die roodstand zou ik zeker niet oplossen met een lening. Voor elke 100 euro die je leent, moet je 200 euro moeite doen om het terug te betalen (zei een collega van me altijd). Gewoon rustig iedere maand een beetje inlopen. De roodstand hoeft niet à la minute te worden opgelost, als het over een halfjaartje is opgelost, dan is het ook goed. En je bedrag aanpassen, zodat je niet weer in die valkuil stapt.
@ kaatje:

dat is zeker waar....

helaas heb ik het eerst moeten proeven voordat ik dit onder ogen zie....

ik hoop dat ik met een lening mijzelf veilig stel, zodat ik alleen nog de lening heb om af te betalen en verder mijn levenspatroon aan kan passen!
Rood staan levert stress op?

Dus kies je voor een lening met torenhoge rente....

Juist. Klinkt mij heel logisch in de oren...
quote:_yellowlove_ schreef op 11 april 2011 @ 11:38:

Probeer elke maand 50 euro minder rood te staan (bij sommige banken kun je dit ook aanpassen, bv elke maand 50 of 100 euro minder rood staan, anders moet je het op wilskracht doen)

Voor nu, nu heb je geen eten. Dat kan niet. 2,5 week kun je eetsgewijs makkelijk uitzingen met minder dan 100 euro. Probeer dat van een vriend of vriendin te lenen, je zult moeten eten, dat is een eerste levensbehoefte. Ga naar de Aldi, en koop daar pasta, brood, blikjes tomatenpuree en pindakaas. Kun je voor 30 euro nog wel 2,5 week eten.

Helemaal eens met deze post.

En ook met die 30 euro voor 2,5 week ja. Soep is ook nog zo'n goedkope maaltijd. Even geen snoep en kant-en-klare AH maaltijden meer etc.
quote:Anniekje schreef op 11 april 2011 @ 11:45:

@ kaatje:

dat is zeker waar....

ik hoop dat ik met een lening mijzelf veilig stel, zodat ik alleen nog de lening heb om af te betalen en verder mijn levenspatroon aan kan passen!Kom dan maar van die rose wolk af, want lenen brengt je nog veel verder in de shit. Je moet je uitgavepatroon aanpassen. Lenen en op dezelfde voet doorgaan zorgt alleen maar voor nog meer geldstress.
Nickname kwam me bekend voor, dus heb ik (heel slecht) even geloept. Werkte verhelderend. Anniekje, ga asjeblieft niet lenen! Er is je al een paar keer eerder uitgelegd dat het ene gat met het andere dichten niet werkt!

Er worden hierboven goede tips gegeven, zowel voor de korte als de lange termijn. Dat zijn echt betere ideeën dan nu zelf ook nog eens leningen aan te gaan!
quote:Anniekje schreef op 11 april 2011 @ 11:45:

@ kaatje:

dat is zeker waar....

ik hoop dat ik met een lening mijzelf veilig stel, zodat ik alleen nog de lening heb om af te betalen en verder mijn levenspatroon aan kan passen!

Als je het mij vraagt is dat de omgekeerde wereld.

Begin eerst maar eens met je leefpatroon (eigenlijk je uitgavenpatroon) om te gooien. Is nu veel te makkelijk om een lening af te sluiten, dan ben je uit de gevarenzone, en wie zegt dat het je inderdaad lukt om te bezuinigen?? Straks heb je weer dezelde situatie.

Je kunt het beste vandaag nog beginnen met anders gaan leven, dus weg met die sigaretten. Pak de bus maar i.p.v. de auto. Nodig jezelf uit bij vrienden en familie om te eten. Zoiets. Doe in ieder geval iets.
Ik denk ook dat je beter je roodstand langzaamaan kunt proberen weg te werken.

het is goed dat je een topic opent, want je ziet zelf dat het zo niet meer gaat, dus dat is hardstikke positief.

Lastige met geld lenen, is dat het toch het ene gat vullen is het met het andere. ik heb het ook gehad, en zo'n lening schiet gewoon niet op. Je kunt beter bezuinigen.

Vraag een voorschot van 100 euro bij je baas, en daar kun je echt 2,5 week van leven, ik heb het van minder gedaan. Je koopt shag, vloeitjes, en veel pasta, saus en brood en pindakaas. Dat red je daar echt van. Verder kun je dan idd de aankomende tijd geen moer. Maar die roodstand is nu eenmaal zo, en daar kun je nu niets meer aan veranderen
Heb je door dat rood staan ook lenen is? Je leent nu dus al 1000 euro. En je wilt nog eens 2000 gaan lenen? Nog meer 'rood staan' dus.
JA!

ik ben een slecht persoon, ik heb meerdere topics die niet positief zijn, ik heb een slecht levens/uitgavepatroon, ik moet het ene gat niet met het andere vullen, ik moet stoppen met roken, rood staan bij de bank is al een lening....

Ik denk dat als ik 2000,- leen, ik mijn lening bij de bank opzeg en daardoor nog 1 lening heb lopen! Ik weet dat ik dit zo niet langer kan doen, dus ben mijn vaste lasten en vooral mijn uitgavenpatroon van plan aan te passen.... Maar met 0,- voor nog 2,5 week.... ??? Hoe moet dat dan?

@yellowlove:

Bedankt voor je reactie... En het delen van je ervaring... Ik probeer het beste te doen en zal je tips meenemen!
Eh... Lees jij niet? Hoeveel tips heb je al gekregen?
Sorry blackdress....

Iedereen natuurlijk heel erg bedankt... :$

En ook alvast voor alles wat er nog komt!
quote:Anniekje schreef op 11 april 2011 @ 11:54:

JA!

ik ben een slecht persoon, ik heb meerdere topics die niet positief zijn, ik heb een slecht levens/uitgavepatroon, ik moet het ene gat niet met het andere vullen, ik moet stoppen met roken, rood staan bij de bank is al een lening....

Ik denk dat als ik 2000,- leen, ik mijn lening bij de bank opzeg en daardoor nog 1 lening heb lopen! Ik weet dat ik dit zo niet langer kan doen, dus ben mijn vaste lasten en vooral mijn uitgavenpatroon van plan aan te passen.... Maar met 0,- voor nog 2,5 week.... ??? Hoe moet dat dan?

@yellowlove:

Bedankt voor je reactie... En het delen van je ervaring... Ik probeer het beste te doen en zal je tips meenemen!Je hebt al een lening. Nl. die 1000 euro. Maar jij wilt nog eens 1000 euro erbij gaan lenen. Je hebt nu ook 1 lening!!! Dus je plan klopt van geen kanten en helpt je nog veel meer in de shit. Maar als jij dat wilt, ga je gang. Je zult alleen nergens een lening krijgen denk ik met je 1000 euro roodstaan.
Waarom niet direct je leefpatroon aanpassen? Je hebt de roodstand op het eind van de maand als graadmeter. Elke stap dichter bij de 0 is het resultaat van je inspanningen.

Hou vooral ook elke maand bij hoeveel je bespaard hebt. Geef jezelf 2 doelen: een minimaal doel en een optimaal doel.

Vb: elke maand minimaal 150¤ besparen zodat je binnen 7 maanden op 0 uitkomt. Dit kun je daarna doorzetten om in de toekomst een buffer te hebben (en dan stort je het op je spaarrekening).

Het optimale doel is elke maand minstens de 400 ¤ besparing te halen. Dan heb je ook jn je bespaarprogramma een buffer voor grotere uitgaves zoals je examen. Zonder dat het ten koste gaat van het complete spaarplan.

(cijfers zijn op basis van 1500 in en 500 uit aan vaste lasten, waarvan Ik het idee heb dat ze wellicht hoger zijn dan 500. Klopt dat TO?)
Heb je geen spullen over die je op MP kunt zetten? Zo heel veel geld heb je niet nodig hoor om 2,5 week door te komen.
@blackdress:

Ik wist niet dat dat het geval was... Met mijn 1000,- rood! Bedankt! Ik ga door met alle tips die ik heb gekregen en ik zie wel even waar het schip strand! Komende maanden heeeeel zuinig leven in ieder geval!

Echt zo'n typisch geval van: EIGEN SCHULD DIKKE BULT!
Nou, ik denk dat er al heel veel tips zijn. Ik zal wati k gelezen heb concreet samenvatten

- stoppen met roken

- je roodstand langzaamaan verminderen, waardoor je over een jaar of langer weer uit het rood bent

-voorschot vragen van 100 euro en daarvan bij de aldi boodschappen doen(eventueel incl shag)

-fietsen naar je werk

-een overzicht maken van je inkomsten en uitgaves zodat je ziet waar het misgaat.

-NIET nog een lening aangaan, daar raak je alleen maar meer van in de problemen. Echt waar, geloof ons nou maar. Ik ben er geweest, het wordt alleen maar erger. Vooral omdat je niet alleen die 1000 euro wilt oplossen van je roodstand, maar nog eens 1000 erbij wilt lenen. Dat is veel teveel geld voor jouw inkomen, dat gaat gewoon niet.

Je kunt ook hier een overzicht neerzetten van je lasten?

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je 1500 euro netto verdient.

En je betaalt voor je huis incl water/gas/elektra/tv/internet 500e uro? Dus dan heb je nog 1000 euro over. Wat moet je daar nog allemaal van betalen? hoeveel schulden heb je verder naast dat je 1000 euro rood staat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven