Geld & Recht alle pijlers

Eindafrekening kinderopvangtoeslag

31-05-2019 22:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er al mensen die de eindafrekening van de KOT binnen hebben? Ik ben benieuwd of het wat sneller is dan vorig jaar. Toen duurde het heel lang, pas eind 2018. Dus ben even nieuwsgierig of jullie het al hebben ;-)
Nog niet binnen maar ik hou me er ook niet echt mee bezig eigenlijk. Ik geef wijzigingen direct door en geef mijn inkomen altijd iets hoger door zodat ik nooit terug hoef te betalen.
Ik ben ook benieuwd waneer we wat horen. Wij hadden ons inkomen veel te hoog staan, dus als het goed is krijgen we nog een nabetaling!

Volgend jaar zal het minder interessant zijn want nu hebben we kdv en psz. Met de gastouder varieerden de uren nogal eens vorig jaar.
Als je na de belastingaangifte je verzamelinkomen wijzigt op de site van toeslagen dan heb je eindafrekening binnen 8 weken.
Als je dat niet doet dan kan het zijn dat je hem pas in het najaar krijgt.
Ik heb hem al een maand geleden binnen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Die eindafrekening kan pas nadat je inkomen voor de inkomstenbelasting is vastgesteld dus ik denk dat je optimistisch vroeg met je vraag bent.
Ik wacht hier nog op de eindafrekening van 2017, dus ik heb geen illusies..
Nog niks vernomen, maar we waren ook laat met de IB aangifte.
Nu krijgen we over 2018 waarschijnlijk niks terug, hebben maar 1 maand opvang afgenomen, dus dat zal wel loslopen qua bijbetalen of extra ontvangen
Alle reacties Link kopieren
Belastingdienst Toeslagen start in juni al met het versturen van definitieve beschikkingen.
Of je snel aan de beurt bent hangt van meerdere dingen af.
- ben je aangifte plichtig en heb je/jullie op tijd inkomstenbelasting aangifte gedaan?
- heb je, of Je partner (of boekhouder) uitstel gevraagd voor aangifte inkomstenbelasting? Dit doen best veel ondernemers. Zonder vastgesteld inkomen en zelfstandigen aftrek kan de toeslag ook niet definitief gemaakt worden.
- is je kinderopvangorganisatie een convenantpartner van de belastingdienst? (10% van de koo's zijn maar convenant). Deze verstrekken de jaaropgaaf met afgenomen uren al vroeg aan de belastingdienst. Anders krijg je vanaf juni een brief van de belastingdienst waar ze om je jaaropgaaf van de kinderopvang verzoeken.
-was je, of je partner student, of in een traject naar werk of andere vorm van participatie, ook dan kan het langer duren.
- je kan in een steekproef terecht komen waarbij ze extra onderzoek doen.

Je kan, als je inlogt op het burgerportaal, bij tabblad 'actuele berekening' en dan kiezen voor 2018 zien of er een 'geschat' inkomen staat( het inkomen wat je zelf hebt opgevoerd) of dat er een 'geregistreerd' inkomen staat. Bij geregistreerd inkomen is je inkomen al vastgesteld door de inkomstenbelasting en doorgegeven aan belastingdienst toeslagen.
crea73 schreef:
01-06-2019 00:31
Als je na de belastingaangifte je verzamelinkomen wijzigt op de site van toeslagen dan heb je eindafrekening binnen 8 weken.
Als je dat niet doet dan kan het zijn dat je hem pas in het najaar krijgt.
Ik heb hem al een maand geleden binnen gehad.
Dit hebben wij ook gedaan nadat ons verzamelinkomen bij de belastingaangifte definitief is geworden, maar hier nog geen bericht gehad.
Alle reacties Link kopieren
crea73 schreef:
01-06-2019 00:31
Als je na de belastingaangifte je verzamelinkomen wijzigt op de site van toeslagen dan heb je eindafrekening binnen 8 weken.
Als je dat niet doet dan kan het zijn dat je hem pas in het najaar krijgt.
Ik heb hem al een maand geleden binnen gehad.
Als je Je verzamelinkomen vanuit je aangifte IB invult vóór 1 april krijg je gewoon een voorlopige beschikking met je eigen opgegeven inkomen. Je eigen inkomen wijzigen is natuurlijk geen vastgesteld inkomen en niet betrouwbaar voor de Belastingdienst.

Vanaf halverwege mei gaat Toeslagen wachten op de definitieve inkomensgegevens van belastingdienst IB. En zal je je eigen inkomen aanpassen geen versnelling opleveren voor een definitieve beschikking.
Alle reacties Link kopieren
“Die eindafrekening kan pas nadat je inkomen voor de inkomstenbelasting is vastgesteld dus ik denk dat je optimistisch vroeg met je vraag bent.”

De eindafrekening van de inkomstenbelasting hebben we al een maand binnen.
Alle reacties Link kopieren
Ons inkomen fluctueerde nogal in 2018 en daarnaast hadden we verschillende soorten opvang dus ik ben heel benieuwd hoeveel we terug krijgen. Ik weet dat je je verzamelinkomen kunt invoeren, naar dit jaar durfde ik het niet aan vanwege al die verschillende tarieven en periodes.
Weet iemand bij voorbeeld hoe het uurtarief van een gastouder berekend wordt? Alles van het hele jaar opgeteld en dan delen door het aantal uur?
Alle reacties Link kopieren
marilene26 schreef:
01-06-2019 23:33
“Die eindafrekening kan pas nadat je inkomen voor de inkomstenbelasting is vastgesteld dus ik denk dat je optimistisch vroeg met je vraag bent.”

De eindafrekening van de inkomstenbelasting hebben we al een maand binnen.
Inderdaad. Zodra ik de definitieve aanslag IB binnen heb (hier was het begin mei) geef ik dat inkomen ook door aan Toeslagen. Dan komt er binnen een paar weken een 'wijziging toeslag' over het afgelopen jaar, die dus feitelijk de eindafrekening KOT is (mits je afgenomen uren kloppen, natuurlijk, maar die zijn hier erg constant). Wanneer dan de échte definitieve berekening komt, en dat kan idd. zomaar maanden later zijn, staat daarop 0 onder de streep. Dat levert dan dus geen verrassingen meer op.
Deze truc heb ik hier op het forum geleerd, en ik doe het nu al een paar jaar zo.

Ik wist trouwens niet dat het zo uitzonderlijk was dat de opvangorganisatie de uren rechtstreeks doorgeeft. Onze organisatie doet dat al heel lang en ik wist eigenlijk niet beter dan dat dat (bijna) overal zo was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren bericht gehad dat ik de jaaropgaves van de opvang moet opsturen en online zag ik dat onze salarissen al zijn aangepast aan de belastingaangifte. Ben benieuwd hoe lang het duurt. Heb het net met de post gedaan.
Ik heb gisteren ook bericht gehad dat ik de jaaropgaaf moest opsturen en wat gegevens invullen, maar ik had maandag ook al een teruggaaf over kinderopvangtoeslag 2018 op de rekening staan.
Alle reacties Link kopieren
marilene26 schreef:
05-06-2019 20:58
Ik heb gisteren bericht gehad dat ik de jaaropgaves van de opvang moet opsturen en online zag ik dat onze salarissen al zijn aangepast aan de belastingaangifte. Ben benieuwd hoe lang het duurt. Heb het net met de post gedaan.
Same here. Ook meteen weer op de post gedaan. Ben benieuwd wanneer ik wat hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nieuw in de kinderopvangtoeslag wereld 🙈 We hebben ons inkomen waarschijnlijk aan de hoge kant doorgegeven - om te voorkomen dat we teveel krijgen.

Klopt het dat we dan over het gehele jaar alsnog een correctie krijgen en dat geld terugkrijgen?
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
11-06-2019 20:09
Ik ben nieuw in de kinderopvangtoeslag wereld 🙈 We hebben ons inkomen waarschijnlijk aan de hoge kant doorgegeven - om te voorkomen dat we teveel krijgen.

Klopt het dat we dan over het gehele jaar alsnog een correctie krijgen en dat geld terugkrijgen?
Ja, dat is het idee.
Alles wat je gedurende het jaar aan toeslag krijgt is voorlopig toegekend, pas na het jaar gaat er een streep onder en bekijken ze waar je daadwerkelijk recht op had (op basis van inkomen, totaal aantal werk- en opvanguren en de kosten van de opvang).
Alle reacties Link kopieren
Dank Lariba.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
11-06-2019 20:09
Ik ben nieuw in de kinderopvangtoeslag wereld 🙈 We hebben ons inkomen waarschijnlijk aan de hoge kant doorgegeven - om te voorkomen dat we teveel krijgen.

Klopt het dat we dan over het gehele jaar alsnog een correctie krijgen en dat geld terugkrijgen?
Jep. Wij doen dat bewust (hoog inkomen en minder uren doorgeven) zodat we ergens het jaar erop (nu dus over 2018) een leuk spaarpotje terugkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
De definitieve berekening van 2017 heb ik toen gekregen rond 21 juli 2018.. dus denk dat het niet lang meer zal duren.. :)
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
14-06-2019 11:39
Jep. Wij doen dat bewust (hoog inkomen en minder uren doorgeven) zodat we ergens het jaar erop (nu dus over 2018) een leuk spaarpotje terugkrijgen.
Dit heb ik ook gedaan en ik hoopte al dat het zo zou werken. Voelt lekker :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu pas een definitieve berekening gekregen over 2017 en daar afgelopen week wat geld van terug gekregen.
Maar klopt het dat nu ook de definitieve berekening van 2018 gedaan wordt?
Ik moest ook alles opsturen, blijkbaar vallen we dit jaar onder de steekproef oid. Vorig jaar corrigeerden ze automatisch aan de hand van digitale jaaropgaven, waarom dat nu allemaal op papier moet...?
Ik ben niet anders gewend dan dat ik elk jaar mijn gegevens op moet sturen naar de belastingdienst.
Maar schijnbaar dus niet standaard..

Overigens vind ik er geen peil op te trekken of ik terug krijg of moet terug betalen. Want dan krijg ik weer navordering als later weer een een ontvangst over hetzelfde jaar. Echt geen idee hoe ze soms rekenen de belastingdienst.
En dan zet ik de gegevens erin zoals ik vind dat ze moeten zijn en dan zie je later dat ze gewoon zelf weer aanpassingen hebben gedaan in uur tarief. Ik hou het gewoon continue door zo goed mogelijk bij dat de gegevens zo kloppend mogelijk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven