Geld & Recht alle pijlers

einde relatie...hypotheek

01-02-2012 19:32 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn relatie is over ,wij hebben samen een hyptptheek,ex stelt voor dat degene die in het huis blijft wonen ,de totale lasten op zich neemt tot verkoop huis. nu heb ik andere woonruimte en ga dus weg,wat betekent dat hij de hypotheek gaat betalen.

hoe zit dat wanneer hij niet meer (kan) betalen?komen ze dan alsnog bij mij,moet ik dit notarieel vast laten leggen en ik wil ook niet voor eventuele schulden opdraaien mocht hij die gaan krijgen,we hebben een samenlevingscontract.

ben ik duidelijk?iemand ervaring???
zonder tegenslag is er geen overwinning
Je blijft hoofdelijk aansprakelijk totdat de hypotheek is ingelost of je naam wordt doorgehaald (bv als hij de hypotheek volledig op zijn naam zet).

Dus al hij niet betaalt komen ze bij jou, en ze kunnen zelfs voor de volledige som bij je komen (dus niet alleen de helft).
Die afspraak kun je prima maken, maar je blijft beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.

Op het moment dat hij niet betaald kunnen ze ook bij jou aankloppen.

Kan hij de hypotheek op zijn naam krijgen? Als dat mogelijk is en jullie dat beiden zien zitten zou ik daar zsm achteraan gaan.

Good Luck!
Je kunt niet notarieel vast laten leggen dat jij niet meer hoofdelijk aansprakelijk bent. Zolang de hypotheek op jullie beider namen staat blijf je verantwoordelijk voor betaling. Dus mocht hij schulden oplopen en zijn hypotheek niet meer kunnen betalen ben jij alsnog het bokkie.
Iets vast laten leggen heeft geen enkele zin.

De bank bepaalt namelijk, en zolang ze je niet uit de hoofdelijkheid ontslaan komen ze bij jou aankloppen wanneer er een achterstand is.

Simpel as that.
Idd, zo snel mogelijk zorgen dat ook jouw naam van die hypotheek wordt afgehaald. Nu kunnen jullie misschien nog door één deur, maar dat kan veranderen in de toekomst!
Kan je naam van de acte ook als het huis nog niet verkocht is dan? Een vriendin van mij heeft dit via de hypotheekverstrekker voor elkaar gekregen , zou dat n optie zijn?
Natuurlijk. Hij koopt jou dan uit. Maar dan moet hij dus wel de volledige hypotheek zelf kunnen dragen.
Alleen als de bank er in gelooft dat hij de lasten helemaal zelf kan dragen.
Er zijn twee opties:

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid uit huidige hypotheek

Oversluiten hypotheek op alleen zijn naam

Voor beide opties moet hij de volledige hypotheek wel kunnen dragen (volgens de laatste regels).
je kan alleen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen als het huis op zijn naam wordt gezet. Als het huis voor de helft van jou is, blijf je hypotheekgever. Dan gaat de bank echt niet akkoord met het ontslaan van jou als schuldenaar.

Verder wordt er elke week wel een topic geopend waar dit de vraag is, dus ik zou zeggen loop het geld en recht even door
Het is ook nog maar de vraag of je vriend de hypotheek überhaupt kan betalen. Heeft hij spaargeld? Of moet hij bijlenen om jou uit te kopen?
Het is nog maar de vraag of TO uitgekocht moet worden natuurlijk . Niet iedereen heeft overwaarde.
Krijgt jouw ex een hypotheek alleen op zijn naam over het hele bedrag met zijn inkomen? Dus max vier keer zijn jaarsalaris? Zo nee, is er geen enkele andere optie dan verkopen.
de bedoeling is dat het huis verkocht gaat worden zowiezo,en tot die tijd wil hij erin blijven en de hele hypotheek last en de vaste lasten dragen,ik ga weg en draag dan mijn eigen lasten.

dat is zijn voorstel

hij kan met zijn salaris de hypotheek dragen .
Heef het huis overwaarde of zal het met een restschuld verkocht worden? Dat is nogal van essentieel belang om te weten voordat je wat dan ook afspreekt met je ex.

En het feit dat hij de hypotheek in zijn eentje kan betalen betekend nog niet dat de hypotheekverstrekker accepteert dat hij de hypotheek alleen op zijn naam krijgt. De eisen zijn streng tegenwoordig.
Het is ook niet de bedioeling dat hij het huis gaat kopen, alleen tot verkoop heeft hij beloofd alle lasten te dragen.hij kan t zeker niet op zijn naam krijgen dat weet ik ook wel maar nu het op 2 namen staat, kan hij t dragen. Maar ik wil straks niet ceconnfronteerd worden met " tis ook jou huis" terwijl de afspraak anders was...snappie
quote:habithere schreef op 01 februari 2012 @ 22:53:nu het op 2 namen staat, kan hij t dragen. Maar ik wil straks niet ceconnfronteerd worden met " tis ook jou huis" terwijl de afspraak anders was...snappieDat kan dus niet. De bank heeft niks met jullie onderlinge afspraak te maken. Als hij stopt met hypotheek betalen komt de bank bij jou het geld halen. Ook al heb je zwart op wit afgesproken dat hij alles betaalt.
Wat smormel zegt dus. Zoals jij het bedacht hebt werkt het niet TO. En zoals eerder gezegd dat kan je ook niet regelen. Zolang het huis op jullie beider namen staat blijf je verantwoordelijk. In die zin kan je beter zelf in het huis blijven wonen, dan hou je zelf de controle.
Je kunt wel onderling afspraken maken. Indien je deze op een juridisch juiste wijze vastlegt kun je elkaar later aanspreken op deze gemaakte afspraken. Deze afspraken hebben voor de hypotheekverstrekker uiteraard geen enkele waarde. Wel is het zo als de hypotheekverstrekker bij jou aanklopt, jij dit weer kunt vorderen van je ex. Je blijft dus nog wel de risico's lopen, maar kunt eventuele betalingen, op basis van de gemaakte afspraken, terugvorderen van je ex.

Of je dit op deze wijze moet willen hangt geheel van de situatie af.
quote:Dahlia74 schreef op 02 februari 2012 @ 10:40:is het zo als de hypotheekverstrekker bij jou aanklopt, jij dit weer kunt vorderen van je ex.

Maar ja, zie maar eens dat je het krijgt.

Als ex de hypotheek niet meer betaalt, doet-ie dat óf omdat hij het geld niet heeft, óf omdat hij dwars wil liggen. In beide gevallen ga je een zware kluif krijgen om dat geld ooit nog terug te zien.

Ik kan me moeilijk een situatie voorstellen waarin je dat zou willen.
wel, er is wel een mogelijkheid om hier aan te ontkomen.

dat is het zg ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid en ga daar morgen met ex over praten.moet wel notarieel worden vastgelegd.....

ik weet nog niet wat dit exact inhoud maar dat zien we morgen wel
Ik ben benieuwd. Een notaris kan jou niet ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid, dat kan alleen de hypotheekverstrekker.
weet ik , maar het moet wel notarieel worden vastgelegd
Als de hypotheekverstrekker zijn geld wil en je ex heeft het niet dat komen ze bij jou, of het nou notarieel vastgelegd is of niet. Alleen de hypotheekverstrekker kan je naam van de overeenkomst afhalen. Jij hebt geen overeenkomst met de notaris maar met de bank. Een derde die niet betrokken is bij de overeenkomst (in dit geval de notaris) kan niet bepalen dat jij niet meer hoofdelijk aansprakelijk bent. De hypotheekverstrekker heeft daar geen enkele boodschap aan wanneer hij zijn geld wil. Dus bespaar je de moeite van de notariskosten en ga naar de bank om te kijken of het mogelijk is de hypotheek op naam van je ex alleen te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven