Geld & Recht alle pijlers

Elkaars rekeningafschriften inzien?

10-04-2012 09:24 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe andere samenwonende koppels hiermee omgaan. Mijn partner en ik (6 jaar samenwonen, hypotheek, 2 kinderen) hebben een geschil over de rekeningafschriften.

We hebben ieder een eigen bankrekening. Aangezien hij het meeste verdient gaan van zijn rekening alle vaste lasten. Ik betaal de boodschappen.

Ik vind dat ik zijn rekeningafschriften moet kunnen inzien (en hij ook die van mij) om te kijken of alle vaste lasten zijn betaald. Hij vindt dat ik daar op moet vertrouwen. Deze discussie is nu zo uit de hand gelopen dat hij zijn rekeningafschriften verstopt. Hij vindt dat een aantasting van zijn vrijheid als ik er in kijk.

Ik op mijn beurt vindt het belachelijk dat je je rekeningafschriften voor je partner verstopt. Heb daarbij ook jaren bij een bank gewerkt en genoeg mensen gesproken die er te laat achter kwamen dat hun partner diep in het rood stond.

Wat denken jullie?
Ik ben al aan het rondkijken voor een baan, maar vind het ook prima als het pas komt als ik afgestudeerd ben. Kan niet alles tegelijk met kleine kinderen.

En het zit 'm echt niet in wel of geen baan.

Daarbij ben ik juist die opleiding gaan doen om mijn baankansen te vergroten. in mijn vorige baan zat geen toekomst.
Jullie wonen samen hebben samen kinderen?

en samen een hypotheek?

Waarom dan geen gezamelijke openheid?

(pfff zeikerd btw)

en stel nou je partner heeft een hele dikke lening afgesloten en int het geld betaald een aantal termijnen en vertrekt dan?

etc?

Nee in mijn optiek moet er openheid zijn van zaken (je bent samen verantwoordelijk dus ook samen aansprakelijk mocht er e.v.t. wat misgaan?)
Ik zie een huwelijk, relatie, samenwonen (welke combinatie dan ook) als een zakelijke overeenkomst of financieel gebied. De ene partner kan wel alles in beheer willen houden en geen openheid van zaken geven. Maar uiteindelijk ben je bij wet gelijk aan elkaar dus in geval van problemen komen ze het bij beide partners halen.

Begrijp me niet verkeerd: Liefde is fantastisch, een gezin, relatie, huisje boompje beestje. Top als je dat hebt. Maar er moet wel sprake zijn van gelijkheid. Samen de lusten dus ook samen de lasten. Als er de keuze wordt gemaakt dat iemand gaat sturen dan maak je die keuze samen en dan ben je ook samen verantwoordelijk voor de eventuele financiele gevolgen.

Een huishouden is net als een bedrijf, jullie runnen het samen en dienen samen de verantwoordelijkheid voor alles te dragen.

Persoonlijk zou ik bij zo'n vent vertrekken. Ook al is het niet leuk en het geeft de komend 2/3 jaar veel ellende uiteindelijk denk ik persoonlijk dat je er vrijer en beter van wordt. Verslaving is een ziekte die terug blijft keren, is het niet nu dan wellicht in de toekomst.
Hij lijkt daadwerkelijk om haar te geven. Laat haar studeren en betaalt nu alles voor het gezin. Zo lijkt het. Iets wat voor haar fijn is dat ze daar de kans voor krijgt.

Ik weet natuurlijk niet hoe de relatie verder in elkaar zit, maar zoiets is wel belangrijk.

Ken ook wel meer mannen die zoiets in eerste instantie nogal hoog opnemen en het echt niet zo verkeerd bedoelen, maar het neemt niet weg dat je het je niet kan veroorloven om nergens vanaf te weten.

Als het niet anders kan, dan inderdaad een rondje bellen bij bedrijven.
Paekzwart, je ziet het goed. Ik voel dat hij echt om mij en zijn gezin geeft.

Openheid en gelijkwaardigheid zijn de sleutelwoorden waar ik - dankzij al jullie reacties - op uitgekomen ben.

Hij is vooral een trotse en heel eigenwijze man, die het er moeilijk mee heeft dat zijn partner verlangt dat hij meer open is over wat er bij hem speelt, en gelijkwaardig wil zijn in alle opzichten. En dat gelijkwaardig zijn zit hem niet zozeer in hoeveel geld iemand maandelijks binnenbrengt, maar of je je verantwoordelijkheid neemt naar elkaar toe. Ik werk ook hard; huishouden en kinderen doe ik het meeste, ik studeer veel (behalve nu dan met al dat geforum) en bracht overigens voorheen met werk en spaargeld ook een aanzienlijk deel binnen. Het benauwd hem af en toe ook denk ik dat ik groei in mijn vakgebied door mijn opleiding, en er straks een mooie baan op me wacht. Veel mannen willen volgens mij toch idd enigszins een afhankelijke vrouw.
Het valt me op dat je steeds zijn gedrag goedpraat. Nu zou het weer komen doordat jij een opleiding volgt en straks hoger geschoold bent. Dat is jouw invulling, misschien denkt hij daar wel heel anders over.

Feit blijft, dat hij de controle wil houden onder het mom 'ik breng alles in, dus ik kan zeggen wat ermee gebeurt'. En die houding vind ik heel erg fout.
Ik kan alle rekeningen in. Of ze nou van mijn man zijn, of van mezelf of gezamelijk. Zou het erg vreemd vinden als dat niet zou mogen. Ik wil weten wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Andersom geldt precies hetzelfde.
quote:ketricken schreef op 11 april 2012 @ 12:09:

[...]

Nou, vind ik niet normaal! Mijn post is van mij. Ik heb niets te verbergen, maar zou het absoluut niet waarderen als mijn man mijn post open maakt. En zo denkt hij daar ook over.

Dat klinkt toch alsof je iets te verbergen hebt.

Ik vind elkaars post open maken ook heel erg normaal. Doen wij al vanaf het begin en hebben we niet eens hoeven te bespreken.
Wij zijn open naar elkaar over onze financien. Hebben allebei eigen rekeningen en kunnen daar internetbankieren niet van elkaar inzien. We hebben het wel regelmatig over onze financien en mogen dat van elkaar zien.

We maken niet elkaars post open. Nou ja, dan roept de een "er is post voor jou van de bank/pensioenfonds/tv-gids-abonnement of weet ik veel wat, die maak ik open" en dan roept de ander "dat is goed".

Ik vind het inderdaad een raar verhaal dat hij de bankafschriften verstopt, zeker als daar gezamenlijke zaken van betaald worden. Ben het eens met Marije, dat het lijkt alsof je zijn gedrag goedpraat, maar het klinkt allemaal wel heel schimmig en zeker verdacht in mijn oren.
Ik praat het volgens mij niet goed, maar ik probeer wel zijn gedrag te begrijpen. En ik heb - al vaker - gemerkt heb dat een deel van de communicatiestoornissen - volgens mij dan - veroorzaakt worden door het feit dat mannen en vrouwen vaak heel anders tegen dingen aankijken... Dat maakt dat ik zijn reactie beter begrijp en het relativeert ook e.e.a.

Wat idd niet wil zeggen dat ik daarom bepaalde dingen maar moet laten zoals ze zijn.

Het is verder niet zo dat hij helemaal bepaalt wat er met zijn geld gebeurt. Ik doe de boodschappen - nu ik niet werk - van zijn salaris en hij zal zich daar nooit mee bemoeien. Ik heb hem in al die jaren nog nooit horen klagen over telefoon- of energierekeningen of zo. Ik koop boeken voor school, kleren voor de kids, ga zo 1x in de 2 mnd uit met vriendinnen, naar de kapper. En dat nu dus allemaal van zijn salaris en ik krijg wat ik nodig heb. Hij zal er nooit iets van zeggen (al let ik zelf nu natuurlijk beter op mijn uitgaven, van 1 salaris kunnen we ook maar tijdelijk volhouden). Hij zit dus helemaal niet zo op zijn geld of zo.
Nog een vraag, iets anders gesteld:

Mag het dat een hypotheek die op beide namen staat gekoppeld is aan een rekening die maar op 1 naam staat?

Het lijkt mij dat dit voor problemen kan zorgen en dus niet mag?
Het lijkt mij vooralsnog meer dat hij liever niet ziet dat er bepaalde bedragen opstaan die hij mogelijkerwijze aan zoiets als coffeeshops of andere zaken heeft besteed waarvan hij liever niet heeft dat TO dat weet.

En en/of rekeningen zijn bij mij wel vaker in het verleden fout gegaan dat de bank er iets raars mee deed zodat ze ineens op de verkeerde naam aankwamen.

Zolang je zaken niet op de spits hoeft te drijven en er het voordeel van de twijfel is, probeer je te kijken hoe je er het beste uit kan komen zonder dat de relatie er aan onderdoor gaat.

Dat wil niet zeggen dat je het zomaar hoppakee allemaal moet pikken maar wel dat de juiste communicatie in deze alles is.
Volgens mij mag het wel - kon in de hypotheekakte niets daarover vinden zo snel - alleen is ten tijde van het afsluiten van het samenlevingscontract geadviseerd om de hypotheek van een e/o rekening te betalen zodat de één bij een evt breuk niet kan zeggen dat hij / zij alles alleen betaald heeft. Heb net ff gegoogled en kon zo snel niets vinden.

Ik was niet van plan om het op te spits te drijven, maar wel er zodanig uit te komen dat hij beseft dat hij met mij rekening moet houden in dit soort dingen. En niet zomaar een dotje kan doen.
Ik zie je nu al een aantal keer zijn gedrag vergoelijken met de opmerking dat zijn gedrag verklaarbaar is door verschillen tussen man en vrouw. Maar daar sus je alleen jezelf mee. Iemands geslacht is geen enkele reden om je iemand buiten te sluiten van iets gezamenlijks. Je geslacht is ook geen excuus om je als een botte hork of een asociale hufter te gedragen.

Je praat zijn gedrag wel degelijk goed. Ik zou zulk gedrag van niemand accepteren. Niet van een vrouw, niet van een man, niet van een ondergeschikte en ook niet van een meerdere. Bij gezamenlijke verantwoordelijkheid hoort openheid en gezamenlijk inzicht. Daar hoef je geen vrouw voor te zijn om dat te kunnen snappen.
Aha, dus hij heeft gedacht, ik zorg hier voor het inkomen en jij brengt geen ene stuiver binnen, dus waarom zou je uberhaupt inzage moeten hebben in de vaste lasten..... In dat geval zou ik hem voorstellen dat de hele hypotheek dan toch maar op zijn naam komt te staan en niet meer op jou naam, aangezien je er toch niet aan mee betaald. Want nu ben je dus wel mooi voor de helft aansprakelijk voor een evt. hypotheekschuld. Ik zou zeggen, haal mijn naam maar van die akte's en overeenkomsten als je zo geheimzinnig en egoistisch blijft doen!
quote:qwerttu schreef op 11 april 2012 @ 16:21:

Ik zie je nu al een aantal keer zijn gedrag vergoelijken met de opmerking dat zijn gedrag verklaarbaar is door verschillen tussen man en vrouw. Maar daar sus je alleen jezelf mee. Iemands geslacht is geen enkele reden om je iemand buiten te sluiten van iets gezamenlijks. Je geslacht is ook geen excuus om je als een botte hork of een asociale hufter te gedragen.

Je praat zijn gedrag wel degelijk goed. Ik zou zulk gedrag van niemand accepteren. Niet van een vrouw, niet van een man, niet van een ondergeschikte en ook niet van een meerdere. Bij gezamenlijke verantwoordelijkheid hoort openheid en gezamenlijk inzicht. Daar hoef je geen vrouw voor te zijn om dat te kunnen snappen.Jij zegt het altijd zoveel duidelijker dan ik. Heel erg eens met bovenstaande.
quote:yoshe schreef op 11 april 2012 @ 17:13:

Ik zou zeggen, haal mijn naam maar van die akte's en overeenkomsten als je zo geheimzinnig en egoistisch blijft doen!Lekker plan. En bij eventuele verkoop zijn alle jaren die zij heeft meebetaald ineens weg en strijkt hij de winst op? Daar zou ik voor passen.
Dat van dat goed praten, dat moet ik even laten bezinken. Ik denk wel dat het voor een deel klopt maar dat ik daar ook mezelf mee help door niet op elke slak zout te leggen zeg maar. Dat ik bepaald gedrag accepteer omdat het me niet waard is om daar een hoop heisa om te maken, en omdat ik bij bepaald gedrag ook denk dat het typisch voor een man is om zo te reageren.

Maar als hij ergens aankomt wat echt heilig voor me is, dan ga ik wel op mijn strepen staan. Dan is er geen enkel excuus.

Hij doet nu overigens weer gewoon aardig tegen me, nu hij terug is van zijn werk. Maar ik hou hem even op afstand.
quote:helene31 schreef op 11 april 2012 @ 17:31:

[...]

Lekker plan. En bij eventuele verkoop zijn alle jaren die zij heeft meebetaald ineens weg en strijkt hij de winst op? Daar zou ik voor passen.Ja, of hij heeft al die tijd niks betaald en is zij ook aansprakelijk voor een schuld. Dan liever nog niks dan een schuld waarbij je niet kan ingrijpen.
Jemig, ga dit gewoon regelen.... Neem die en/of rekening en betaal vanaf daar de vaste lasten. Het issue is volgens mij dat jij hem ook daadwerkelijk wil controleren en dat voelt hij heus wel. En dat voelt zo als wantrouwen dat hij gaat steigeren. Ik denk dat het jou niet alleen om inzicht in de hypotheek/andere lasten gaat, want als dat wel zo was, had dit vandaag al opgelost kunnen zijn toch? Klopt dat wellicht? Ik denk dat jij iets wilt dat veel dieper gaat dan die hypotheek inzien. Zo komt dit dan op mij over, maar ik kan er naast zitten uiteraard.
Ja Zazu,

Na weer een nachtje alleen slapen merk ik dat ik toch vooral pissig ben dat hij eenzijdig de afspraak verbreekt dat ik zijn rekeningafschriften in kijk. Dat ik daar in mag kijken (wat ik eigenlijk ook heel normaal vind omdat daar de vaste lasten vanaf gaan en ik heb al gezegd dat hij het dan maar anders moet regelen met een e/o) heb ik 1,5 jaar geleden gewoonweg geeist toen ik er achter kwam dat hij verslaafd is, al vele euro's in de coffeeshop had gespendeerd en hij al zover rood stond dat er aanmaningen binnen kwamen.

Hij kan niet van mij verwachten dat ik hem blindelings vertrouw daarin, ook al is het blowen stukken minder. En dat kan hij niet omdat hij niet open is over wat hij nu nog blowt. Hij praat er gewoon nooit over en ik moet maar raden hoe de vlag erbij hangt.

Daarbij, als hij wil dat ik niet meer in zijn rekening kijk, dan had hij daar met mij een gesprek over moeten beginnen en niet zo ineens de afschriften gaan verstoppen.

Dat hij die afspraak verbreekt geeft aan dat hij me niet serieus neemt.

Het is echt niet zo dat hij op de komma alles moet verantwoorden. Wat hij contant uitgeeft aan sigaretten, cadeau's, de auto e.d., zou het niet weten en vraag er ook nooit naar. Dus ik maak het hem verder echt niet moeilijk.
Wij wonen samen, hebben twee kinderen. Het is mijn huis, dus ik betaal de hypotheek. Overige lasten delen we en betalen we vanaf een gezamenlijke rekening. Ik heb geen toegang tot de persoonlijke rekening van vriend en hij ook niet tot die van mij. Ik heb geen idee hoeveel spaargeld hij precies heeft en hij weet dat ook niet van mij.

Het heeft in onze optiek geen ruk te maken met vertrouwen of wantrouwen, maar gewoon het is niet nodig om elkaars gegevens in te zien.

In dit opzicht hebben we het dus iets anders als TO omdat al onze vaste lasten (op de hypotheek na) van onze gezamenlijke rekening betaald worden en tot die rekening hebben wij beiden toegang..

Alles op 1 hoop, 1 rekening, van mij is van jou etc. Daar doe ik niet aan en daar ga ik ook nooit (meer) aan doen. Heb dat in mijn eerste relatie (huwelijk) wel gedaan en ben daar niet gelukkiger van geworden. Als wij bij wijze van spreken zouden trouwen, gaat dat ook op basis van huwelijkse voorwaarden, mij vangen ze niet meer.
DTEEZ!
Oh lees nu pas over verslaving, blowen, rood staan etc.

Tja.

Dat er dan geen vertrouwen is snap ik.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 12 april 2012 @ 14:05:

Alles op 1 hoop, 1 rekening, van mij is van jou etc. Daar doe ik niet aan en daar ga ik ook nooit (meer) aan doen. Heb dat in mijn eerste relatie (huwelijk) wel gedaan en ben daar niet gelukkiger van geworden. Als wij bij wijze van spreken zouden trouwen, gaat dat ook op basis van huwelijkse voorwaarden, mij vangen ze niet meer.

Dat is het natuurlijk, als alles goed loopt, je hebt hetzelfde uitgave patroon is alles op een hoop prima te doen.

Maar als je om je heen wat mensen goed op hun snuffert hebt zien gaan of zelf een slechte ervaring hebt bedenk je je wel een keer voordat je dat nog een keer doet.

Zou voor mij ook geen optie zijn, ik verwacht overigens ook niet dat iemand het leuk vind aan mijn alimentatieverplichtingen, kinderfietsen e.d. mee te betalen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven