Geld & Recht alle pijlers

En/of spaarrekening buitenlandse bank - geregistreerd partne

17-04-2024 21:25 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij overwegen vanwege de hogere rente een spaarrekening te openen bij een buitenlandse bank. Voor nu oog gericht op de ‘openbank’, een Spaanse bank.

We komen er alleen niet uit of je bij een buitenlandse bank een en/of rekening kan openen die dus op beide namen staat.
Verder erkennen ze in Spanje oa het geregistreerd partnerschap niet en geldt zover ik begrijp wel het erfrecht van het desbetreffende land.
Iemand die weet hoe dit werkt?

Dus bestaat de en/of, zo niet hoe onverstandig is het op 1 naam zetten van de rekening en hoe werkt erfrecht op moment als 1 van beide/rekeninghouder overlijdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
19-04-2024 09:03
Helemaal niet. Zoals ik al zei, in Spanje kun je op meerdere namen een rekening openen.
Of iemand anders autorisatie geven over jouw rekening.
Maar dat wil niet zeggen dat het geld bij overlijden van jou is.
Met en/of hoe verdelen ze dat dan aangezien het dan ook op mijn naam staat? Het zou toch gek zijn als dat ineens alleen beschouwd zou worden van de overledene?
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
19-04-2024 08:51
En/ of rekening is zeker niet uniek, maar het gaat om de afwikkeling van het geld ervan als 1 overlijdt. Dat verschilt dus per land.
Voor mij wel ooit 1 van de redenen geweest om te trouwen ipv geregistreerd partnerschap. In het buitenland heeft dat namelijk vaak niet zo'n zelfde status als in Nederland (denk ook aan als partner in het ziekenhuis terecht komt bijvoorbeeld).

Ik snap alleen niet helemaal waarom een omzetting niet erkend wordt? Je staat dan neem ik aan in de GBA als getrouwd en krijgt dan neem ik aan ook een trouwboekje?
Ah wacht, ik zie het ook op de overheidswebsite staan. Misschien even een check doen hoor dat voor Spanje specifiek zit dan een of het daar wel wordt erkend.
Spanje erkent een omzetting niet, al gecheckt.
En als we hadden geweten dat een omzetting alsnog niet in buitenland erkend werd hadden we misschien ook voor gelijk trouwen gekozen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
19-04-2024 20:03
Met en/of hoe verdelen ze dat dan aangezien het dan ook op mijn naam staat? Het zou toch gek zijn als dat ineens alleen beschouwd zou worden van de overledene?
Zij verdelen niks. Uiteraard kan jij bij het geld. Maar je zult over de helft erfbelasting moeten betalen, zou dat aan de orde zijn.
Hetzelfde geldt voor een Nederlandse en/of rekening.
Alle reacties Link kopieren Quote
En kun je ipv omzetten niet op de maandagochtend gratis trouwen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zit het bij Openbank als je bent getrouwd in gemeenschap van goederen?
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
19-04-2024 20:54
En kun je ipv omzetten niet op de maandagochtend gratis trouwen?
Uitgezocht, om te kunnen trouwen moet je eerst scheiden (via minimaal een notaris) en vervolgens opnieuw trouwen. In onze gemeente bestaat gratis trouwen niet meer, dus al met al kost t redelijk wat geld, tijd en gedoe. Dat vind ik het voor een spaarrekening niet waard.

We gaan nog even goed nadenken of we het risico nemen om bij evt overlijden de bank niet te informeren, maar ook andere landen/opties bekijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
19-04-2024 20:20
Zij verdelen niks. Uiteraard kan jij bij het geld. Maar je zult over de helft erfbelasting moeten betalen, zou dat aan de orde zijn.
Hetzelfde geldt voor een Nederlandse en/of rekening.
Niet als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt in Nederland toch? Dat was het hele idee van geregistreerd partnerschap: elkaar goed achterlaten met wat we samen opgebouwd hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citroenthee schreef:
19-04-2024 21:11
Hoe zit het bij Openbank als je bent getrouwd in gemeenschap van goederen?
https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/

Dit is wat ik erover gevonden hebt, geen idee hoe betrouwbaar de info is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
19-04-2024 23:40
Niet als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt in Nederland toch? Dat was het hele idee van geregistreerd partnerschap: elkaar goed achterlaten met wat we samen opgebouwd hebben.
Daarom zeg ik "zou dan aan de orde zijn". Je kunt namelijk ook een en/of rekening hebben met iemand waar je niet getrouwd of geregistreerd partner bent. Of als er een testament is.

Jij doet net alsof bij een en/of rekening alles van jou is. Dat is niet zo. De helft is van jou, de andere helft van je partner. Bij overlijden bepaalt het erfrecht of testament voor wie die andere helft is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp niet zo goed waarom het persé die Spaanse bank moet zijn, dat je zelfs daarvoor je partnerschap zou willen omzetten in een huwelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
19-04-2024 23:59
Daarom zeg ik "zou dan aan de orde zijn". Je kunt namelijk ook een en/of rekening hebben met iemand waar je niet getrouwd of geregistreerd partner bent. Of als er een testament is.

Jij doet net alsof bij een en/of rekening alles van jou is. Dat is niet zo. De helft is van jou, de andere helft van je partner. Bij overlijden bepaalt het erfrecht of testament voor wie die andere helft is.
Ik redeneerde vanuit m’n eigen situatie want daar begon ik het topic mee. Lees dat jij het niet zo beschreef inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
20-04-2024 00:02
Ik begrijp niet zo goed waarom het persé die Spaanse bank moet zijn, dat je zelfs daarvoor je partnerschap zou willen omzetten in een huwelijk?
Wil ik ook helemaal niet, schrijf volgens mij ook dat dat me het niet waard is.
Iemand anders schreef het wel als suggestie en snap dat wel. Als je een leuk bedrag aan spaargeld hebt, dan is het nl best aantrekkelijk om het in het buitenland (niet per se Spanje) weg te zetten tegen de betere rentes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
20-04-2024 00:08
Wil ik ook helemaal niet, schrijf volgens mij ook dat dat me het niet waard is.
Iemand anders schreef het wel als suggestie en snap dat wel. Als je een leuk bedrag aan spaargeld hebt, dan is het nl best aantrekkelijk om het in het buitenland (niet per se Spanje) weg te zetten tegen de betere rentes.
Als je een leuk bedrag aan spaageld wilt wegzetten, zijn er ook andere opties. Bijvoorbeeld geld langere tijd in deposito zetten, obligaties, aandelen, vastgoed, sparen voor extra pensioen (Kan soms fiscaal gunstig) etc etc. Want hoeveel ga je nu effectief meer rente behalen op die spaanse bank?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
21-04-2024 07:28
Als je een leuk bedrag aan spaageld wilt wegzetten, zijn er ook andere opties. Bijvoorbeeld geld langere tijd in deposito zetten, obligaties, aandelen, vastgoed, sparen voor extra pensioen (Kan soms fiscaal gunstig) etc etc. Want hoeveel ga je nu effectief meer rente behalen op die spaanse bank?
Nederlandse spaarrentes zijn echt behoorlijk laag vergeleken de spaarrentes in Spanje. Zeker ook de deposito's.
Alle andere opties die je noemt, geven geen garanties en zeker vastgoed is met de opkomende nieuwe regels niet heel interessant meer. Dus ik snap het helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
19-04-2024 23:59
Daarom zeg ik "zou dan aan de orde zijn". Je kunt namelijk ook een en/of rekening hebben met iemand waar je niet getrouwd of geregistreerd partner bent. Of als er een testament is.

Jij doet net alsof bij een en/of rekening alles van jou is. Dat is niet zo. De helft is van jou, de andere helft van je partner. Bij overlijden bepaalt het erfrecht of testament voor wie die andere helft is.
Geld dat op een en/of rekening wordt gezet blijft van degene van wie het is. Anders zou het een soort schenkingsrekening worden.

Als je in algehele gemeenschap van goederen bent getrouwd/geregistreerd dan is natuurlijk de helft voor ieder. Maar de geldt ook voor je privé rekening waar je partner niet bij kan.

Woon je samen of heb je een en/of met een vriend of je ouder, dan is alles wat je er op zet nog steeds van jou.

Zou anders ook gek zijn. Bijvoorbeeld je opent een en/of rekening met je ouder omdat die een dagje ouder wordt en dat handig is. Dan is niet -poef- de helft van het saldo van je ouder van jou.
Of je wilt een vriend geld schenken zonder schenkingsbelasting te betalen. Dat zou dan kunnen door het bedrag op een en/of te zetten.

https://www.spaarrente.nl/faq/en-of-rek ... overlijden
mariejan wijzigde dit bericht op 21-04-2024 09:02
Reden: Linkje toegevoegd
2.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Update:

Spaarrekening bij Santander met kantoor in België geopend. Hierbij konden we de spaarrekening op beide namen zetten en met als tegenrekening de en/of rekening die we al hadden in NL en onze huwelijkse staat (geregistreerd partnerschap) wordt (zover wij in kunnen zien) erkent.
Spaarrente iets gezakt, maar nog steeds leuker met ca 3,3% t.o.v. 1,3% bij onze huidige NL spaarrekening.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven