Energiemaatschappij Eon versus Eneco

dinsdag 19 januari 2010 om 13:31
Ik zit nu bijna 6 jaar bij Eneco; geen klachten daarover, maar er is dan ook nog nooit iets bijzonders gebeurd.
Nu heb een aanbieding van Eon hier liggen (scheelt voor mij 25 euro per maand) en ik twijfel of ik toch gebruik ga maken van de 7 werkdagen opzegtermijn. Reden ik heb een beetje koudwatervrees om te switchen.
Van Eneco weet ik uit ervaring dat ik geen rare dingen hoeft te verwachten. Eon lijkt mij ook een goed bedrijf, één van de grootste leveranciers van Europa, en toch twijfel ik of er wel verstandig aan doe om over te stappen. Ik ken niemand die uit eigen ervaring kan vertellen wat hij/zij van Eon vindt en hoop dat iemand mij op het forum wat meer kan vertellen. (Heb uiteraard internet afgestruind en kwam vanzelfsprekend negatieve ervaringen tegen, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel positieve ervaringen hier tegenover staan).
Nu heb een aanbieding van Eon hier liggen (scheelt voor mij 25 euro per maand) en ik twijfel of ik toch gebruik ga maken van de 7 werkdagen opzegtermijn. Reden ik heb een beetje koudwatervrees om te switchen.
Van Eneco weet ik uit ervaring dat ik geen rare dingen hoeft te verwachten. Eon lijkt mij ook een goed bedrijf, één van de grootste leveranciers van Europa, en toch twijfel ik of er wel verstandig aan doe om over te stappen. Ik ken niemand die uit eigen ervaring kan vertellen wat hij/zij van Eon vindt en hoop dat iemand mij op het forum wat meer kan vertellen. (Heb uiteraard internet afgestruind en kwam vanzelfsprekend negatieve ervaringen tegen, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel positieve ervaringen hier tegenover staan).
dinsdag 19 januari 2010 om 13:37
Als regel kun je zeggen dat klachten versus complimenten 20:1 is. Voor ieder compliment lees je wel 20 klachten. We zijn Nederlanders en klagen vaak en graag en verwachten gewoon dat alles goed is. En als dat zo is, melden we dat niet snel!
Voor de rest geen ervaring met overstappen of een van beide bedrijven. Ik vind het wel heel veel schelen wat je minder gaat betalen. Is EON dan ook voor gas en licht als je dat hebt? Met andere woorden: is de aanbieding identiek aan wat je hebt? Als dat zo is, zou ik overgaan. Dat vind ik veel geld!
Zegt iemand die nog steeds gewoon bij Nuon zit uit angst voor problemen bij de overstap...
Voor de rest geen ervaring met overstappen of een van beide bedrijven. Ik vind het wel heel veel schelen wat je minder gaat betalen. Is EON dan ook voor gas en licht als je dat hebt? Met andere woorden: is de aanbieding identiek aan wat je hebt? Als dat zo is, zou ik overgaan. Dat vind ik veel geld!
Zegt iemand die nog steeds gewoon bij Nuon zit uit angst voor problemen bij de overstap...
Volg je hart. Dat klopt.

dinsdag 19 januari 2010 om 13:40
Hahaha Pink, ik ken jouw angst, ik heb er ook last van . Ja in principe is de offerte uitgegeven op basis van mijn laatste rekeningen bij Eneco (via inkoopcollectief van Vereniging Eigen Huis (VEH) aangevraagd). Natuurlijk zal het eerste jaar de dienstverlening top zijn want dan houden de juristen van VEH behoorlijk de vinger aan de pols, maar ja daarna wat dan? Wat kan ik verwachten als Eon zijn normale dienstverlening gaat uitvoeren?
dinsdag 19 januari 2010 om 13:43
Geen ervaring met EON, wel ervaring met de overstap van leveranciers. Heb er ook tijden mee gewacht, uit angst voor alle rompslomp. Bleek in mijn geval totaal ongegrond. Ben via internet overgestapt, alles werd automatisch voor me geregeld, en heb verder neits hoeven doen. Ook de eenmalige korting die ik aangeboden kreeg werd prima geregeld.
Ik kan het overstappen dus aanraden.
Ik kan het overstappen dus aanraden.
dinsdag 19 januari 2010 om 13:48
Pompiedoe, als je overstapt via het collectief van Vereniging Eigen Huis leg je echt een goede prijs vast. Deze prijs is tot stond gekomen op een soort van veiling waar diverse leveranciers op in konden schrijven.
Bij alle energieleveranciers worden fouten gemaakt, dat is bij EON niet anders. Maar er zijn veel meer klanten waar alles goed gaat. Bovendien, mocht er bij jou iets fout gaan, dan heb je altijd nog Vereniging Eigen Huis die kunnen bemiddelen.
Bij alle energieleveranciers worden fouten gemaakt, dat is bij EON niet anders. Maar er zijn veel meer klanten waar alles goed gaat. Bovendien, mocht er bij jou iets fout gaan, dan heb je altijd nog Vereniging Eigen Huis die kunnen bemiddelen.
dinsdag 19 januari 2010 om 13:56
Klachten worden gepubliceerd en de goede verhalen houdt men vaak binnenshuis.
Ik zit bij Eneco en bij Essent (heb 2 huizen). Heb bij beide geen klachten. Ik heb al diverse overstapaanbiedingen gehad ega daar niet op in. Een paar jaar terug wilde men mij ook vste contracten die zogenaamd goedkoper waren aanbieden. Maak ik na 2 jaar de rekening op en blijk ik met een flexibel contract nog steeds goedkoper uit te zijn geweest.
Ik vind het allemaal leuk, maar zonder gezeur blijf ik zitten waar ik zit.
Als je portemonnee wat krapper is, wordt het verhaal natuurlijk anders. Dan ga je gewoon op zo'n site van Ben Woldring kijken en elk jaar evalueren naar welke leverancier je gaat.
Ik zit bij Eneco en bij Essent (heb 2 huizen). Heb bij beide geen klachten. Ik heb al diverse overstapaanbiedingen gehad ega daar niet op in. Een paar jaar terug wilde men mij ook vste contracten die zogenaamd goedkoper waren aanbieden. Maak ik na 2 jaar de rekening op en blijk ik met een flexibel contract nog steeds goedkoper uit te zijn geweest.
Ik vind het allemaal leuk, maar zonder gezeur blijf ik zitten waar ik zit.
Als je portemonnee wat krapper is, wordt het verhaal natuurlijk anders. Dan ga je gewoon op zo'n site van Ben Woldring kijken en elk jaar evalueren naar welke leverancier je gaat.

dinsdag 19 januari 2010 om 14:04
Het contract van Eon is éénjarig (durfde niet zo goed meteen voor 3 jaar te gaan ) en betreft vaste prijzen. Met oog op de verhoging dat per 1 juli gaat komen, leek mij dat voor 1 jaar wel zo verstandig.
Voor het eerste jaar zit ik gebakken met name door de back up vanuit VEH, maar ik heb geen zin om elk jaar te onderzoeken welke maatschappij nou goedkoper of beter is. Aan de andere kant ik kan mij natuurlijk ook elk jaar bij VEH aansluiten als ze weer gaan inkopen . Humm en het is maar voor 1 jaar, ik kan dan natuurlijk altijd terug naar Eneco .
Voor het eerste jaar zit ik gebakken met name door de back up vanuit VEH, maar ik heb geen zin om elk jaar te onderzoeken welke maatschappij nou goedkoper of beter is. Aan de andere kant ik kan mij natuurlijk ook elk jaar bij VEH aansluiten als ze weer gaan inkopen . Humm en het is maar voor 1 jaar, ik kan dan natuurlijk altijd terug naar Eneco .
dinsdag 19 januari 2010 om 14:15
quote:Pompiedoe schreef op 19 januari 2010 @ 14:04:
Het contract van Eon is éénjarig (durfde niet zo goed meteen voor 3 jaar te gaan ) en betreft vaste prijzen. Met oog op de verhoging dat per 1 juli gaat komen, leek mij dat voor 1 jaar wel zo verstandig.
Volgens mij gaan binnenkort de energie prijzen juist dalen toch?
zie o.a. http://www.telegraaf.nl/b ... prijs_sterk_omlaag__.html
zie o.a. http://www.telegraaf.nl/b ... prijs_sterk_omlaag__.html

dinsdag 19 januari 2010 om 14:20
quote:gizz schreef op 19 januari 2010 @ 14:15:
[...]
zie o.a. http://www.telegraaf.nl/b ... prijs_sterk_omlaag__.htmlIk had begrepen dat gas omhoog gaat en waarschijnlijk wordt het meer dan die 1%.
[...]
zie o.a. http://www.telegraaf.nl/b ... prijs_sterk_omlaag__.htmlIk had begrepen dat gas omhoog gaat en waarschijnlijk wordt het meer dan die 1%.
dinsdag 19 januari 2010 om 14:24
Gizz, dat artikel wat jij aanhaalt gaat over de prijzen per 1 januari 2010, die zijn over het algemeen gedaald, zeker voor elektra, een aantal leveranciers hebben hun gastarieven iets verhoogd.
Per 1 juli 2010 zullen de prijzen weer wijzigen en dan is het maar weer afwachten wat de prijzen gaan doen. De verwachting is wel dat ze dan gaan stijgen, maar dat is oa afhankelijk van hoe de economie zich herstelt. Trekt die aan, dan zullen de prijzen stijgen (vraag naar energie neemt toe).
Maar dat is nu dus nog een beetje koffiedik kijken. Maar de vaste prijs van Vereniging Eigen Huis is echt heel scherp, dus ben van mening dat je daar een hele goede deal mee hebt.
Per 1 juli 2010 zullen de prijzen weer wijzigen en dan is het maar weer afwachten wat de prijzen gaan doen. De verwachting is wel dat ze dan gaan stijgen, maar dat is oa afhankelijk van hoe de economie zich herstelt. Trekt die aan, dan zullen de prijzen stijgen (vraag naar energie neemt toe).
Maar dat is nu dus nog een beetje koffiedik kijken. Maar de vaste prijs van Vereniging Eigen Huis is echt heel scherp, dus ben van mening dat je daar een hele goede deal mee hebt.

dinsdag 19 januari 2010 om 16:10
Nou ja wat bizar. Heb nu alle tarieven ontvangen van alle vormen bij Eneco en vergeleken met dat contract. Nu heb ik maar een verschil van 88 euro op jaarbasis met een nw contract (exclusief de korting 50 euro, dus eigenlijk is het verschil maar 38 euro het eerste jaar). ik denk erover om toch maar bij Eneco te blijven, voor die 3 euro per maand hoef ik het niet te doen.

dinsdag 19 januari 2010 om 18:49
Van 235 euro naar 75 euro geloof ik ook niet. Vermoed dat dat stel heel veel moet bijbetalen straks.
Ik heb inmiddels al ontdekt waar dat verschil van ruim 300 euro zit. Om te vergelijken heb ik het totale eindbedrag doorgegeven en Eon het totaalbedrag zonder transportskosten en huur van de meter, maar deze kosten moet ik natuurlijk ook bij optellen.
Zit nu in dubio, met mijn huidige status scheelt Eon mij 110 euro op jaarbasis.
Met het nw contract van Eneco is het verschil 88 euro (zonder de korting over het 1e jaar)
Het verschil tussen het nw contract en huidige contract van Eneco is 20 euro, maar het nw contract wordt jaarlijks verleng terwijl mijn huidige contract onbepaald is (dus direct opzegbaar).
Oftewel ga ik rompslomp beginnen voor 9 euro per maand voordeel? Op welk moment is het voor jullie om over te stappen?
Ik heb inmiddels al ontdekt waar dat verschil van ruim 300 euro zit. Om te vergelijken heb ik het totale eindbedrag doorgegeven en Eon het totaalbedrag zonder transportskosten en huur van de meter, maar deze kosten moet ik natuurlijk ook bij optellen.
Zit nu in dubio, met mijn huidige status scheelt Eon mij 110 euro op jaarbasis.
Met het nw contract van Eneco is het verschil 88 euro (zonder de korting over het 1e jaar)
Het verschil tussen het nw contract en huidige contract van Eneco is 20 euro, maar het nw contract wordt jaarlijks verleng terwijl mijn huidige contract onbepaald is (dus direct opzegbaar).
Oftewel ga ik rompslomp beginnen voor 9 euro per maand voordeel? Op welk moment is het voor jullie om over te stappen?
donderdag 21 januari 2010 om 19:59
Ik zou niet beginnen aan overstappen maar voor mij is 9 euro niet zo'n enorm bedrag maar anderen moeten er twee dagen van eten, dan is het weer wel de moeite waard. Ik vind het wel prettig dat bij Eneco alles bij elkaar zit, dus niet apart de transportkosten. Ook vind ik opzeggen wanneer je wilt wel prettig. Moeilijk hoor, ik ga er dan ook maar niet achteraan wat ik zou kunnen besparen....hoef ik die keuze tenminste niet te maken