Geld & Recht alle pijlers

Energietarieven vastzetten?

27-12-2011 12:48 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga ik dat doen?

En dan voor 3 of voor 5 jaar?

Zijn er mensen hier die hun tarieven hebben vastgezet en daar nu voordeel van ondervinden?

Zijn er serieuze tegens?
Het is en blijft altijd een gok. Er is een kans dat de prijzen omhoog gaan en er is een kans dat de prijzen omlaag gaan of ergens anders goedkoper zijn.

Een gok dus.

Zelf zou ik er nooit aan beginnen.
Het ligt er een beetje aan wat die vaste tarieven zijn.

De flexibele tarieven zullen per 1-1 stijgen, maar de energiebedrijven kunnen nu al inschatten, dat de tarieven per 1-7-2012 zullen gaan dalen.
Ik zet het steeds voor een jaar vast. Langer doe ik echt. Ik vetrouw het voor geen meter als de energie maatschappijen het hards roepen dat het vast gezet moet worden ivm verhogingen van de prijzen.

Als het wel extreem omhoog gaat dan heb ik pech, maar dat kom ik wel weer te boven!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik heb het gedaan, nu mijn tweede keer 3 jaar vast laten zetten, ik vind het ideaal, geen hoge kosten en geen naheffingen gehad.
Een tijdje terug belde onze energiemaatschappij ons, of we intresse hadden om vast te zetten, de mijnheer had blijkbaar niets te doen, en bleef echt een half uur aan de telefoon kweppen, over dat de tarieven idd een stuk hoger zouden worden, maar het is wél koffiedik kijken.

Hij legde keurig uit hoe het werkte, en gooide eigenlijk zijn hele verkooppraatje te grabbel. Hij moest verkopen, maar hij raade het ons ondertussen af.

Hij belde naar aanleiding van wat anders op, en was dus geen officiële verkoper, zeg maar. Hij had wél meer kennis van zaken dan de telefoonverkopers.

Om een lang verhaal kort te maken, hij raadde ons toch niet aan om het vast te zetten.

De onzekerheid hoe het in de toekomst ging lopen was toch te groot.
Je bent goedkoper uit door ieder jaar over te stappen. Vast zetten is gewoon een slimme truc om jou als klant langer vast te houden.
Energietarieven vast zetten is vooral goed voor de portemonnee van de energieleverancier.

Let op welke gedeelte van je totale rekening daadwerkrelijk wordt vastgezet. Kortom pak je laatste rekening er eens bij en zoek dit goed uit.
Als eerste: wat Redband zegt is ook mijn ervaring. Nooit ingaan op verkopers (over welk onderwerp/bedrijf dan ook). Zelf naar iets bellen en je krijgt betere (eerlijkere) uitleg van iemand die er verstand van heeft.

En wat betreft het vastleggen: ik doe dat ieder jaar voor één jaar. En het is al die jaren al ten gunste van mij geweest. Die ene keer dat het wel wat gezakt was, was enkel de elektra gezakt, en dat is niet het duurste (gas was gestegen, dus ik had alsnog veel voordeel).

En vaak krijg je bij het vastzetten ook nog een tegoedbon of korting o.i.d. wat ik ook meereken in het voordeel.
Wij hebben ze vastgezet. Waarna de variabele tarieven daalden. Wij zijn verhuisd en konden het contract niet stopzetten. Nu hebben we twee rekeningen, 1 voor de vaste kosten (levering oid door de regio-aanbieder) en 1 voor de variabele kosten waarbij we het contract hebben. Later nog eens een berekening gemaakt of het zinvol was over te stappen. Onze gasprijs was geloof ik lager, dat woog niet op tegen elektriciteit. Waardoor de kosten gelijk zouden blijven.
Volgens mij kun je niets veranderen aan het vastrecht, wat al een groot deel van je rekening is. Alleen het verbruik zou je vast kunnen zetten, maar dat blijft koffiedik kijken.

Als jij al zeker weet wat de energieprijzen gaan doen de komende jaren, dan hoor ik dat graag zodat ik mijn aandelenportefeuille daarop aan kan passen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het vastrecht kun je niet aanpassen, je kunt wel voor een andere leverancier kiezen die een lager vastrecht hanteert. Let wel: Er zijn 2 manieren om geld te verdienen voor een energiemaatschappij: vastrecht hoog, kWh prijs laag (dus hoe meer je verbruikt, hoe goedkoper deze manier is!) en vastrecht laag, kWh tarief hoog (dan verdienen zij dus aan je verbruik, aan te raden als je een laag verbruik hebt).

Vastzetten kun je doen, indien jij denkt dat de tarieven omhoog gaan. Een variabel of 1 jaar contract is altijd aan te raden, langer is gewoon niet verstandig.
quote:nike schreef op 27 december 2011 @ 13:05:

Wij hebben ze vastgezet. Waarna de variabele tarieven daalden. Wij zijn verhuisd en konden het contract niet stopzetten. Nu hebben we twee rekeningen, 1 voor de vaste kosten (levering oid door de regio-aanbieder) en 1 voor de variabele kosten waarbij we het contract hebben. Later nog eens een berekening gemaakt of het zinvol was over te stappen. Onze gasprijs was geloof ik lager, dat woog niet op tegen elektriciteit. Waardoor de kosten gelijk zouden blijven.Je zou eens kunnen vragen bij je leverancier naar het ''leveranciersmodel''. Dit houdt in dat ze jou leveren en tegelijkertijd de administratie voor de netbeheerder doen. Dit kost jou verder helemaal niets, maar je hebt wel 1 factuur per maand. Zij kunnen dit voor jou verzorgen en je merkt er niets van, behalve dat je dan gewoon 1 factuur hebt.
Ik ben altijd al huiverig geweest tav vastzetten. Ik had vandaag mijn energieleverancier ad lijn voor iets anders en toen heb ik de mogelijkheid van vastzetten even besproken.

Tuurlijk is vastzetten gunstig voor de levancier. Dat snap ik ook wel. Naar aanleiding van jullie anwoorden laat ik het nu gewoon zoals het is. Bedankt voor het meedenken.
Dat van ons staat nu 3 jaar vast en we hebben echt mazzel gehad. Deze tarieven heb ik nadien niet meer gezien.

Helaas loopt het in 2012 af en dan moeten we opnieuw gaan kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven