Geld & Recht alle pijlers

Energieverbruik

25-07-2012 13:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week kreeg ik mijn jaarafrekening binnen van gas en elektra en ik kreeg een euro terug, dus mijn voorschotten zijn perfect.

Ik vind het alleen zoveel dat ik voor een 1-p huishouden in een appartement ¤ 68,- per maand betaal.

Ligt het aan mij, moet ik bezuinigen of is energie echt zo prijzig? Elk jaar betaal ik steeds een beetje meer, verbruik ook meer op één of andere manier.

Spaarlampen aanwezig, werk bijna fulltime dus niet altijd thuis, verwarming nooit hoger dan 21 graden (meestal op 18), alles geisoleerd (niet perfect maar ja, ik huur).
Opladers uit het contact als ze niet opladen?

TV ed niet op standby?

Geen electrische luchtverfrissers?

Vaak ramen open? (Geventileerde kamers zijn makkelijker op te warmen dan ongeventileerde kamers, heeft iets met vochtige en droge lucht te maken)
.
Weet je ook je verbruik? Dat is altijd beter te vergelijken dan een bedrag per maand.

Ik ben alleen, fulltime werkend, en verbruik ongeveer 1100 kWh elektra en 1000 m3 gas per jaar.
68 euro per maand voor gas en elektra samen is toch niet veel?
Ik vind 68 euro heel, heel erg weinig. Toen ik acht (8!) jaar geleden op mijn mini-appartementje van 30m2 woonde betaalde ik 117 euro per maand, fulltime baan, weekenden weg en kreeg ik ook niets terug.
Als je ¤ 68,00 per maand aan energie verbruikt dan denk ik eigenlijk dat je vrij weinig kan besparen zonder overduidelijk aan comfort in te leveren. Het is geen hoog verbruik.
Wij betalen 70¤ per maand in een vrij slecht geisoleerd huis, met zijn tweeen. Ik vind 68¤ in je eentje dus niet echt goedkoop, ik schrok eigenlijk ook dat wij met zijn tweeen zoveel betalen. Maar op basis van de overige reacties is mijn mening niet representatief...
En ik vind 68 euro per maand ook niet zo veel, als je weet dat je al ongeveer 30 euro per maand aan netwerkkosten betaald voor Elektra en Gas samen, onafhankelijk van je verbruik.
Hmm...ik mag niet echt klagen dus. Ik verbruik 1400 kwh en 650 m3 aan gas. Heb volgens mij wel onnodig dingen op sta by staan of opladers in het stopcontact zitten. Daar kan ik wel beter op letten.
Ik woon in een studentenhuis met 3 personen en we betalen samen 33 euro per maand! Nooit iets terug of moeten betalen.
Kijk eens op energieleveranciers.nl en dan bij gemiddeld energieverbruikl 1 persoonshuishouden appartement.

Dan blijk je wat gas betreft precies op het gemiddelde gebruik te liggen en qua electriciteit zelfs onder het gemiddelde van 1500 kwh te zitten. Dat doe je dus netjes.
Mooi! :-)
Is die 68 euro inclusief de kosten die de netbeheerder aan je doorberekent?
.
quote:maantje91 schreef op 25 juli 2012 @ 14:12:

Ik woon in een studentenhuis met 3 personen en we betalen samen 33 euro per maand! Nooit iets terug of moeten betalen.Betaal jij dit aan huurbaas of direct aan het energiebedrijf?
Ik vind het meevallen.

Wij betalen in een redelijk geisoleerde huurwoning ¤ 95 per maand.

2 personen, beide werken fulltime. 2700 KwH elektra en 900 kuub gas per jaar.

Heb je ook gekeken naar je tarieven? Misschien zit je bij een dure aanbieder. Verbruik is wel handig om te weten.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 juli 2012 @ 14:17:

Is die 68 euro inclusief de kosten die de netbeheerder aan je doorberekent?Volgens mij zit alles in die 68 euro. Ik hoef nooit iets extra's te betalen.
68 is netjes hoor.

Een gemiddeld huishouden (2 volwassenen en 2 kinderen) zitten op 150 per maand.
Koopje.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven