Geld & Recht alle pijlers

enWat een boel geld eigenlijk!

04-02-2012 16:01 31 berichten
Ik heb net eens zitten berekenen wat we nu daadwerkelijk kwijt zijn als we over 28 jaar (zit nu 2 jaar erop van de 30) onze hypotheek hebben afbetaald. Tenminste, 75%.

Mijn hemel, aan het einde van deze 30 jaar hebben we bijna het dubbele betaald, dan dat we geleend hebben! Hoezo geld lenen, kost geld

Wat wil ik hiermee? Eigenlijk niks, maar ben er toch van geschrokken. Gek eigenlijk dat ik dit nooit eerder heb beseft.

PS. Zie nu dat mijn titel verkeerd getypt is.
Alle reacties Link kopieren
Dat (sloeg dus op inflatie, inmiddels crosspost) is in elk geval het uitgangspunt voor heel veel mensen, en daar is ook niet zoveel mis mee, alleen je kunt daar niet de conclusie uit trekken dat het 'dus' geen zin heeft om af te lossen.

Als je over minder dan 30 jaar je huis moet verkopen (verhuizing, scheiding), dan is het allerminst zeker dat je schuld minder waard is geworden. Ik mag toch hopen dat iedereen intussen bekend is met het woord 'restschuld'. Wie afgelost heeft, heeft een grotere kans dat het huis meer waard is dan de schuld.

En vergeet ook het aflopen van de rentevaste periode niet. Zat mensen die een paar jaar geleden voor 3% hebben geleend, en nu met een hogere rente geconfronteerd worden. In de jaren 80 hebben we rentepercentages rond de 13% gekend. Als mijn rentevaste periode afloopt in een tijd dat de rente veel hoger is dan de rente die ik nu betaal, hoop ik dat tegen die tijd een beetje op te kunnen vangen doordat mijn schuld veel minder is geworden. En valt het tzt mee met de rente, dan is dat alleen maar prettig.

En als de HR-aftrek afgeschaft wordt, heb ik ook liever een beperktere schuld. Nederland heeft een gigantisch grote hypotheekschuld en daar gaat de komende 30 jaar nog wel wat meer aan gebeuren dan de paar maatregelen die er tot nu toe zijn geweest (zoals beperking aflossingsvrij lenen).
Ik wacht juist op dit moment heel even met aflossen. Ik was het wel van plan, omdat door de waardedaling van mijn huis m'n WOZ-waarde nu lager is dan m'n lening (balen!!!), maar ik hoop eigenlijk dat de overheid bij het afbouwen van de hypotheekrente-aftrek, juist het aflossen fiscaal gaat stimuleren. Dat laatste tijd heb ik al een paar keer van mensen die bij dat soort beleid betrokken zijn zoiets gehoord. Zou zonde zijn als ik net een stuk schuld heb afgelost en vervolgens wordt aflossen deels aftrekbaar of zoiets. Bovendien hou ik op dit moment nog net iets meer over van sparen dan van aflossen.
..
Als je een spaarhypotheek hebt kun je extra storten zonder af te lossen. Vaak is dat het voordeligst. Je krijgt een relatief hoge rente over het geld dat je stort en je houdt het volledige belastingvoordeel.

En geen vermogensbelasting, in het geval je die zou moeten betalen.

Ooit gaan ze er ongetwijfeld aan lopen morrelen. Maar zo lang het een volslagen raadsel is hoe en wanneer, ga ik daar niet op anticiperen.
Toen wij 10 jaar geleden onze hypotheek van 270.000 euro(50.000 bouwdepot) afsloten was de rente laag,en dus niet verstandig om eigen vermogen bij/in te leggen.

Nu 10 jaar later is de situatie andersom, hypotheekrente is hoger,en spaarrente lager,dus gaan we met een groot gedeelte van ons eigen vermogen hypotheek aflossen.
Wij proberen ook regelmatig af te lossen, alle beetjes helpen, en altijd beter dan belasting betalen over je spaargeld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Gravinnetje schreef op 04 februari 2012 @ 19:01:

Maar los je dan af van je aflossingsvrije deel of het spaar deel?

En als je dat doet, ben je dan eerder klaar of worden je maandlasten lager als je dat bedrag hebt gestort?

Dat kun je meestal allemaal zelf kiezen. Extra inleggen in het spaardeel is bijna altijd fiscaal het aantrekkelijkst. Bij mijn bank kun je er dan voor kiezen je maandelijkse inleg te verlagen, of je hypotheek eerder af te lossen. Er zitten wel beperkingen aan hoeveel je maximaal extra in mag leggen, zowel van de bank, als van de fiscus. Maar het loont eigenlijk altijd.

Zoals Whympy al benoemt: als je de bespaarde maandlasten het jaar erop ook nog meeneemt bij een extra aflossing/inleg, dan tikt het echt flink aan over een aantal jaar.

Ik gebruik er zelf meestal mijn hypotheekrenteaftrek-belastingteruggave voor. Dan voel je er zelf helemaal niets van en betaalt voor je gevoel de fiscus je hypotheek af. (wat natuurlijk niet waar is, maar zo voelt t wel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven