Geld & Recht alle pijlers

erfenis verwerpen uit Buitenland

11-03-2012 14:42 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik verwacht binnenkort een negatieve erfenis (zowel financieel als emotioneel) en wil dus deze weigeren. Deze persoon woont echter in het buitenland (Ierland)

Kan ik dan de erfenis voor mijzelf en mijn zoon in NL verwerpen of zou ik daarvoor naar Ierland moeten? (ik mag toch hopen van niet!!!)

Ik begreep dat de kosten van verwerpen ongeveer ¤100 (p/p?) zijn...gelukkig momenteel maar 1 kind :D

Of weet iemand wat de kosten zullen zijn om de erfenis te weigeren als die persoon in Ierland woont?
Is je kind minderjarig?

Als dat zo is, dan mag je in principe een erfenis niet weigeren, maar moet je benificiair aanvaarden. tenzij echt overduidelijk is dat de erfenis negatief is. Weet niet hoe het zit met uit t buitenland errven....
op deze link ik kan m vanwege auteursrecht niet kopieren, staat dat ik zelf kan verwerpen en voor mijn minderjarig kind ook kan verwerpen, met machtiging van de kantonrechter. Maar dat is niet zo?

pffff er komt al zoveel rompslomp bij kijken (verwaarloosd meisje dat veel medische zorg nodig heeft, waarvan ik verwacht dat ik dat uit eigen zak mag betalen (geen nl paspoort) dat ik niet ook nog eens flink wil investeren om van die schulden af te komen...
Ik heb net namens mijzelf en mijn zoon (minderjarig) een erfenis uit het buitenland verworpen.

Ik moest naar de ambassade, samen met mijn zoon en diens vader. Het kostte mij 20,- in totaal. De ambassade maakte de stukken op en heeft deze naar de juiste instantie in het buitenland gestuurd.

Bij mij werkte het anders dan het in NL gaat. In dit land kun je niet eerst uitzoeken of het een nega. of posi. erfenis is. Je hebt pas recht op inzicht op het moment dat je de erfenis accepteert. Nu was dat bij mij geen issue, dus kon het ook zo.

Ik had trouwens 6 maanden de tijd om te verwerpen of te accepteren.

Succes!
Waarom informeer je niet bij de ambassade hier over hoe dat in zijn werking gaat?
mag ik vragen uit welk land? dus het is goedkoper om een buitenlandse erfenis te weigeren dan een nederlandse? of was die ¤20 bovenop de nederlandse kosten?

Door wie werd jij benaderd over de erfenis? (geen idee of er een executeur testamentair is)
@redband omdat ik niet zeker weet of de persoon in kwestie aan deze aandoening overlijdt of niet...wordt binnen een paar dagen als het goed is bekend...

maar dat zou ik morgen ook kunnen doen idd....bedankt voor de tip!
Regeren is vooruitzien, je wilt toch ook in de toekomst weten waar je aan toe bent?
ja idd,daarom ga ik morgen bellen! *auw! bedankt voor de schop onder mijn kont*
Bij mij ging het om Duitsland en die kosten waren alles wat ik moest betalen. Je hebt in principe niets te maken met de NL wet. Dus idd morgen gelijk de ambassade bellen. Dan weet je het zeker.
Gelukkig meisje, je hebt in deze situatie helemaal niets aan de regels en kosten met betrekking tot Nederlandse erfenissen. Die zijn niet van toepassing. Het gaat hier om de Ierse regels. Dus misschien dat er iemand hier verstand heeft van Iers erfrecht, maar ik denk inderdaad dat je daar weinig kans op hebt.
mmmm, net met de Ierse ambassade gebeld en die zeggen dat het bedrijf dat de erfenis regelt, vanzelf contact op zal nemen....ik wacht dus wel even af....
http://www.successions-europe.eu/nl/ireland/topics

misschien heb je hier wat aan.
Bedankt voor het helpen, maar daar lees ik niks over verwerpen of over schulden....alleen over wie wanneer wat erft...

nou ja, ik laat het voor nu wel zitten en onderneem wel actie zodra iemand contact opneemt....wat het wellicht nog gecompliceerder maakt is dat deze persoon geen Ierse nationaliteit heeft (een andere EU paspoort) en pas sinds een paar weken in Ierland woont...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven