Geld & Recht alle pijlers

Erfpacht afkopen ja of nee

06-05-2018 18:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel heel erg of ik mijn erfpacht ga betalen of niet.
We hebben een brief gekregen met een voorstel van +/_ €15000. Wie heeft nog meer een brief gekregen met een voorstel en wat gaan jullie ermee doen???
Alle reacties Link kopieren
In Menterwolde hebben we het voor eeuwig afgekocht voor iets van 27 gulden, geloof ik... Elk jaar een paar dubbeltjes betalen vonden we teveel moeite.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Je zit denk ik net in een lastige periode. Zit je vlak voor of vlak na zo'n afkoopmoment dan is de keuze makkelijk.

Nu is de vraag of een koper je gaat betalen voor het afkopen van de erfpacht. Als je je huis over 10 jaar wil verkopen gaat het zeker meespelen: dan is er namelijk een groot risico voor de koper omdat het verlopen dichtbij komt en die zal daarom minder gaan betalen voor je woning.

Hoe dichter je bij die einddatum komt, hoe minder iemand dus voor je huis over heeft als de erfpacht niet is afgekocht.

Ik zou het uitrekenen. Met inflatie van 2,5% per jaar is die 15.000 euro nu over 16 jaar ongeveer een bedrag van 23.000 euro. Dus als je verwacht dat in 2034 de afkoopsom hoger ligt dan 23.000 euro, dan is het nuttig om nu af te kopen. Verwacht je dat die lager ligt, dan is afkopen voor dit bedrag dus te duur.

Nu weet ik niet wat de waarde van de grond is. Het lijkt een beperkt bedrag en daardoor de moeite waard - erfpacht is een melkkoe van de gemeente en kan dus relatief hard stijgen. Maar ja, als het voor jou al je spaargeld is, dan snap ik dat dit een moeilijek keuze is.
Mijn appartement ligt in Amsterdam, dus misschien dat de regelingen niet helemaal overeen komen. Maar ik ga mijn erfpacht wel eeuwigdurend afkopen. Ik heb de aanvraag al ingevuld. Mijn erfpacht is al afgekocht tot 2058, waardoor het bedrag nu niet zo hoog is. er zijn mensen die tot 100.000 zouden moeten betalen voor de afkoop.
Ik betwijfel of je een afgekoopte erfapcht heel concreet in de verkoopprijs kan zien, maar als er twee huizen te koop staan waarvan je bij de 1 jaarlijks moet betalen en bij de ander niet, dan lijkt dat laatste me toch aantrekkelijekr voor kopers. Het is een relatief klein bedrag ten opzichte van de waarde van het huis, dus ik doe het wel.
Alle reacties Link kopieren
Er is een facebook groep over erfpacht in Utrecht. Daar wordt veel informatie gedeeld. Ook over notaris kosten en hoe dingen specifiek in elkaar zitten. Het is de moeite waard om daar lid van te worden.

Ook is er een stichting opgericht die een zaak aanhanging maakt bij de gemeente. Als je zoekt op erfpacht utrecht en De geer advocaten zou je die zeker moeten kunnen vinden.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht waarop erfpacht berust (is dit goed Nederlands?). Wij hebben de erfpacht zeker mee laten wegen in ons bod en de taxateur heeft het ook mee laten wegen in zijn taxatie van de woning. Sinds bekend is wat de regeling precies inhoud en welke kosten er bij komen kijken heeft het dus wel degelijk invloed op de woningwaarde.

Belangrijkste voordeel van nu afkopen is wat mij betreft dat het duidelijk is welke kosten je nu maakt en welke kosten je de komende 30 jaar maakt. Als je de erfpacht niet afkoopt weet je niet wat er straks gaat gebeuren als het straks wel afloopt. En de gemeente doet nu wel een voorzet, maar is niet heel betrouwbaar gebleken als partij om afspraken mee te maken als het gaat om erfpacht.

Verder is er dus sprake van 5% korting op jaarbasis over het afkoop bedrag zoals het nu geprojecteerd is en dat levert een behoorlijke korting op. Wij zijn daarom voornemend om het af te kopen. Belangrijkste vraag nu is, hoe gaan we de afkoop financieren en wat is de goedkoopste manier om het administratief allemaal rond te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel kaatje dit zijn hele nuttige tips👍🏼
Alle reacties Link kopieren
Succes, het is een complex traject waar weinig over bekend is.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
06-05-2018 20:36
In Amsterdam west liepen in 2008 en 2014 tijdvakken erfpacht af. De transactieprijzen van de woningen in die specifieke delen met aflopende erfpacht waren net zo hoog als van naastgelegen woningen met nog lang afgekochte erfpacht. En de looptijden waren ook gelijk. Zo zijn er tig meer voorbeelden. De theorie klopt inderdaad, maar de praktijk in de steden is echt anders.

Hoogte hypotheek kan wel belangrijk zijn, als het geen afgekochte erfpacht betreft (dus jaarlijkse betaling).
Dit klopt maar je maakt de verkeerde vergelijking. In het geval van TO gaat het om erfpacht versus eeuwig afgekochte erfpacht. En in dat geval vond datzelfde onderzoek als waar jij volgens mij op doelt dat woningen op eigen grond gemiddeld 10% meer waard zijn (transactieprijs) dan vergelijkbare woningen met erfpacht.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik doelde niet op een onderzoek, maar op de praktijk, maar weet denk ik wel welke je bedoelt. Daar zaten nogal wat haken en ogen aan oa dat de panden niet echt helemaal vergelijkbaar waren (te maken).
Alle reacties Link kopieren
@Domtoren, geen idee of je nog actief bent, maar heb je al een keuze gemaakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven