Geld & Recht alle pijlers

Erfrecht vraag

28-12-2017 01:02 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oudere tante, ze is nooit getrouwd geweest. Ze komt uit een groot gezin, waarvan er ondertussen al een aantal overleden zijn.

Haar evtq. erfenis wordt verdeeld onder broers en zussen. Maar wat gebeurt er als zij al overleden zijn?

Erft de weduwe (als er geen kinderen zijn)?
Erven de neven / nichten als er wel kinderen zijn? En de weduwe dan niet?

Ik vraag het me af, want sommige familieleden ziet ze eigenlijk niet meer / hoort ze niet meer van.
Mystery schreef:
28-12-2017 01:02

Ik vraag het me af, want sommige familieleden ziet ze eigenlijk niet meer / hoort ze niet meer van.
Als ze niets geregeld ( mensen onterfd ) heeft, dan gaat het op " volgorde " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De groepen zijn:
Eerste groep: de echtgenoot of echtgenote (niet van tafel en bed gescheiden) en de kinderen; daarna eventuele kleinkinderen.
Tweede groep: de ouders tezamen met broers en zussen van de overledene; daarna ooms en tantes; daarna neven en nichten.
Derde groep: de grootouders; daarna oudooms en -tantes; daarna achterneven en -nichten.
Vierde groep: de overgrootouders.
Alleen familie erft
Om volgens het nieuwe erfrecht te kunnen erven, moet er een familierechtelijke relatie zijn. Daarbij doet het er niet toe of iemand ook de biologische vader is. Heeft hij een kind als het zijne erkend, dan is er sprake van een familierechtelijke relatie.
Ouders erven ook
Als de overledene alleenstaand is, geen (klein)kinderen en geen testament heeft, erven de ouders, broers en zusters. Iedere ouder krijgt in deze situatie (minstens) een kwart van de nalatenschap. Stel dat beide ouders nog leven en dat de overledene een broer en zus heeft, dan krijgt ieder van hen 'n gelijk deel (een kwart per persoon). Zijn er meer erfgenamen, dan erven de ouders per persoon een kwart; de anderen krijgen de rest van de nalatenschap. Als de overledene geen broers heeft en de ouders zijn de enige nabestaanden, krijgen zij ieder de helft van de hele nalatenschap.
Als een erfgenaam al is overleden
Het kan gebeuren dat een erfgenaam eerder overlijdt dan de erflater (degene die bezit nalaat). Indien de overleden erfgenaam zelf ook weer erfgenamen heeft, erven zíj van de erflater.
Dit heet plaatsvervulling. Deze plaatsvervulling gaat door tot in de zesde graad. Schoonfamilie komt niet in aanmerking voor erven of plaatsvervulling. Wilt u de schoonfamilie laten erven, dan kan dat alleen via een testament. Een bijzondere positie is in het erfrecht verder uitgebouwd voor de langstlevende .
Als langstlevende partner mag u 'ongestoord voortleven': u hebt de beschikking over het vermogen en uw kinderen krijgen een vordering op hun deel.

Wat is een erfenis?
De waarde van een erfenis is de som van alle bezittingen min de schuld. Bezittingen zijn alle zaken die je in geld kunt uitdrukken, zoals een schilderij of bankrekening. Schuld is bijvoorbeeld een nog openstaande hypotheek of persoonlijke lening. De erfenis heeft alleen betrekking op de bezittingen en schulden van de overledene. Als deze in gemeenschap van goederen was getrouwd, is de erfenis die hij nalaat de helft van de waarde van de gemeenschap van goederen.
Groep 2: ouders, broers, zussen
Zijn er geen erfgenamen in groep 1? Dan erven de ouders en broers en zussen ieder een even groot deel. Ouders krijgen elk minimaal een kwart. De (klein)kinderen van de broers en zussen erven door plaatsvervulling als hun vader of moeder al is overleden. Halfbroers en -zussen erven de helft van wat broers en zussen erven.
Voorbeeld 1: Een man heeft geen vrouw en geen kinderen. Bij zijn overlijden zijn in leven zijn beide ouders en twee broers. Ieder erft dan 1/4 gedeelte.
Voorbeeld 2: Een man heeft geen vrouw en geen kinderen. Bij zijn overlijden zijn in leven zijn beide ouders en drie broers, dan erven de ouders ieder 1/4 gedeelte en de broers ieder 1/6 gedeelte. Is al een broer vooroverleden met achterlating van kinderen, dan erven zijn kinderen samen in zijn plaats ieder 1/12 gedeelte.
En waarom wil je dit als nicht weten?
Heb je zelf veel contact met haar? Vraag je dit namens haar?
Misschien heeft je tante wel een testament die alles aan een goed doel overlaat als ze zelf geen man, kinderen en kleinkinderen heeft.
Ik heb regelmatig contact met haar, ze is mijn peettante en we zijn heel open. Dan kan ik het met haar bespreken. Niet voor mezelf, maar voor haarzelf en de paar andere familieleden die veel voor haar doen. Maar er zijn er ook bij die zouden erven, waarvan ze nooit wat hoort. Het was een behoorlijk groot gezin.

Als ze een testament heeft, des te beter natuurlijk.

Wat Bianca gegoogled heeft, vond ik ook. Maar 1 broer is overleden, hij heeft wel een weduwe en geen kinderen nagelaten. Van deze weduwe hoort tante nooit meer wat. Zou zij dan erven of gaat dit deel naar de andere erfgenamen?
De koude kant erft niet. Ook broers en zussen waar ze nooit wat van hoort, erven. Iemand onterven kan niet.
Is er een broer of zus al overleden, dan erven hun kinderen.
Pluisi - dit klopt niet. Alleen kinderen / 1e graad hebben een legitieme portie. 2e graad kun je vastleggen in je testament, en zo dus iemand onterven.
Pluisi schreef:
28-12-2017 02:05
De koude kant erft niet. Ook broers en zussen waar ze nooit wat van hoort, erven. Iemand onterven kan niet.
Is er een broer of zus al overleden, dan erven hun kinderen.
Dat kan juist wel, ook een kind kun je onterven, maar een kind heeft nog wel recht op de legitieme portie.
Aangezien je niet eens weet of er een testament is gok ik dat je tante jou niet gevraagd heeft dit uit te zoeken en daarom vraag ik me af waar jij je eigenlijk mee bemoeit? Het is jouw geld niet en het zijn jouw zaken niet tenzij je tante je expliciet vraagt je met haar erfenis bezig te houden. Het komt op mij vooral over alsof je zelf op een grotere erfenis zit te azen, want wat kan het jou anders schelen waar het geld van je tante heen gaat? Ik denk zo dat je familie dat ook zo zal zien als jij het voortouw neemt hen te laten onterven omdat jij vindt dat ze te weinig komen. Grote kans dat je je een hoop ruzie op de hals haalt als je je hier ongevraagd mee gaat bemoeien.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Laat tante een afspraak met een notaris maken. Dan kan ze zelf regelen wie van haar gaat erven.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Ligt eraan of ze een testament heeft. Of misschien geeft ze alles aan de paar vrienden die haar tot het laatst hebben bijgestaan. Of misschien heeft ze niet veel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mystery schreef:
28-12-2017 01:44
Ik heb regelmatig contact met haar, ze is mijn peettante en we zijn heel open. Dan kan ik het met haar bespreken. Niet voor mezelf, maar voor haarzelf en de paar andere familieleden die veel voor haar doen. Maar er zijn er ook bij die zouden erven, waarvan ze nooit wat hoort. Het was een behoorlijk groot gezin.

Als ze een testament heeft, des te beter natuurlijk.

Wat Bianca gegoogled heeft, vond ik ook. Maar 1 broer is overleden, hij heeft wel een weduwe en geen kinderen nagelaten. Van deze weduwe hoort tante nooit meer wat. Zou zij dan erven of gaat dit deel naar de andere erfgenamen?
En jij komt dan in het testament?

Genoemde weduwe in jouw vraag hierboven erft niet.
Nee, ik wil juist niet erven. Ik heb het al erg goed. En er is geen sprake van familieruzies, ik verwacht die ook niet. We zijn allemaal erg makkelijk, er zijn nog nooit ruzies geweest.

Ik bespreek het met haar, net zoals ik naar haar laatste wensen vraag. En haar heb geholpen door rollators aan te schaffen (die ze eerst niet wilde, en nu dolblij mee is) en nu hopelijk een traplift.

Haar overgebleven zussen & broer zijn ook al op leeftijd. Mijn moeder is de jongste, maar ze lijkt bijna ouder dan tante..

Lastig om mee te maken, dat verouderingsproces, ze kunnen steeds minder.
MwTheelepel schreef:
28-12-2017 07:03
Aangezien je niet eens weet of er een testament is gok ik dat je tante jou niet gevraagd heeft dit uit te zoeken en daarom vraag ik me af waar jij je eigenlijk mee bemoeit? Het is jouw geld niet en het zijn jouw zaken niet tenzij je tante je expliciet vraagt je met haar erfenis bezig te houden. Het komt op mij vooral over alsof je zelf op een grotere erfenis zit te azen, want wat kan het jou anders schelen waar het geld van je tante heen gaat? Ik denk zo dat je familie dat ook zo zal zien als jij het voortouw neemt hen te laten onterven omdat jij vindt dat ze te weinig komen. Grote kans dat je je een hoop ruzie op de hals haalt als je je hier ongevraagd mee gaat bemoeien.
Ze stelt gewoon een vraag over de volgorde van erven, wat haal jij er nou weer allemaal bij? Of ze op een erfenis zit “te azen”. Tjongejonge.
Mystery schreef:
28-12-2017 10:12
Nee, ik wil juist niet erven. Ik heb het al erg goed. En er is geen sprake van familieruzies, ik verwacht die ook niet. We zijn allemaal erg makkelijk, er zijn nog nooit ruzies geweest.

Ik bespreek het met haar, net zoals ik naar haar laatste wensen vraag. En haar heb geholpen door rollators aan te schaffen (die ze eerst niet wilde, en nu dolblij mee is) en nu hopelijk een traplift.

Haar overgebleven zussen & broer zijn ook al op leeftijd. Mijn moeder is de jongste, maar ze lijkt bijna ouder dan tante..

Lastig om mee te maken, dat verouderingsproces, ze kunnen steeds minder.
Ik zou het gewoon laten zoals het nu is. Om nou nu nog naar de notaris te gaan om te bepalen wie van haar familie er meer recht heeft op haar erfenis kan erg belastend zijn.
Als jij er niet op zit te azen, erven gewoon de broers en zussen. Als die al overleden zijn, hun kinderen. Tenzij je tante een testament heeft waarin ze bijv. alles aan unicef nalaat.
Wij hebben ook wat aan de hand. Mijn ouders zijn overleden, mijn moeder 4 maanden geleden. Ze hebben een hypotheekvrij koophuis. Al tijdens hun leven met zn allen afgesproken, oudste zus krijgt het huis. Dus de rest van de kinderen hoeft niks.
We krijgen het toch niet voor elkaar..... We kunnen op onze kop gaan staan, ze moet ons uitkopen! Maar we willen/hoeven dat geld niet!
Nu hebben we maar besloten dat wij haar verbouwing gaan betalen. Koop ik wel een nieuwe keuken voor haar.
Ja, we hadden de erfenis kunnen verwerpen, maar er is ook nog spaargeld en dat zou wel verdeeld worden onder de kinderen. Dat wisten we ook.
LizBakker schreef:
28-12-2017 10:32
Ze stelt gewoon een vraag over de volgorde van erven, wat haal jij er nou weer allemaal bij? Of ze op een erfenis zit “te azen”. Tjongejonge.

Dat antwoord had ze al gevonden en als dat puur en alleen de vraag was dan was ze vast niet meerdere keren begonnen over familieleden die niets laten horen.. Maar tenzij tante het gevraagd heeft zijn dit sowieso haar zaken niet en ik krijg niet het idee dat tante dit gevraagd heeft. Blijkbaar maakt TO zich er druk om en niet tante, tante wordt er ook niet slechter van als haar erfenis gaat naar mensen die ze zelden ziet of spreekt want die is toch dood dan dus zij wordt er niet beter van als haar geld anders verdeeld wordt, TO waarschijnlijk wel.

@TO Dat er nooit ruzie is geweest wil zeker niet zeggen dat die in deze situatie niet kan komen. Je wil niet weten hoe vaak erfenissen het begin zijn van langlopende familieruzies tussen mensen die het altijd goed met elkaar konden vinden. Geld kan het slechtste in mensen naar boven brengen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
MwTheelepel schreef:
28-12-2017 10:46
Dat antwoord had ze al gevonden en als dat puur en alleen de vraag was dan was ze vast niet meerdere keren begonnen over familieleden die niets laten horen.. Maar tenzij tante het gevraagd heeft zijn dit sowieso haar zaken niet en ik krijg niet het idee dat tante dit gevraagd heeft. Blijkbaar maakt TO zich er druk om en niet tante, tante wordt er ook niet slechter van als haar erfenis gaat naar mensen die ze zelden ziet of spreekt want die is toch dood dan dus zij wordt er niet beter van als haar geld anders verdeeld wordt, TO waarschijnlijk wel.

@TO Dat er nooit ruzie is geweest wil zeker niet zeggen dat die in deze situatie niet kan komen. Je wil niet weten hoe vaak erfenissen het begin zijn van langlopende familieruzies tussen mensen die het altijd goed met elkaar konden vinden. Geld kan het slechtste in mensen naar boven brengen.
Ja, daar heb je gelijk in, ik krijg ook niet de indruk dat tante zich dit op de hals haalt.

Wat betreft geld dat het slechtste in mensen naar boven haalt, afgezien daarvan kan het heel vreemd zijn om er na iemands dood mee geconfronteerd te worden dat jij als broer of zus blijkbaar minder waard bent dan een andere broer of zus en dan creëert de overledene na de dood opeens nog allerlei nieuwe familieverhoudingen.
Bedankt voor alle reacties. Jeetje Pluisi, dat is ook wat. Ik snap dat er wetten zijn, maar dat iets niet kan zelfs als iedereen het ermee eens is..

Ik ga me eerst eens inzetten voor een traplift, veel belangrijker.
Update: ik heb met tante gesproken, en het erfrecht uitgelegd. Ze heeft geen testament, en vindt het prima zo. Dus dat respecteer ik, vanzelfsprekend. Geen issue verder. Nog over haar laatste wensen gehad, en haar gezondheid.

Een traplift wil ze nog niet aan jammer genoeg (want traplopen gaat nog goed, volgens haar..), wel krijgt ze een alarmsysteem voor als ze valt. Dus dat is al een geruststelling, want ze is echt wankel.

Het was erg gezellig :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven