Geld & Recht alle pijlers

Ervaring bewindvoering

12-02-2014 11:48 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze week bewindvoering aanvragen voor een (gehuwd) dementerend familielid, maar ik kom er niet helemaal uit.

- Binnen enkele weken na de benoeming stuurt de bewindvoerder een overzicht van de goederen en financiën plus bankrekeningen die onder het bewind vallen naar de kantonrechter. Ook houdt hij de boekhouding bij.

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n overzicht? En wat bij boekhouding?

-Daarnaast moet er jaarlijks verantwoording worden afgelegd aan de kantonrechter.

Ook hier weer: wat moet ik me hierbij voorstellen? Zijn daar formulieren voor, moet je een balans maken of een overzicht van alle transacties inleveren?

Ik ben benieuwd of hier iemand is met (professionele) ervaring op dit gebied, het is nog erg zoeken voor mij, maar het moet wel gebeuren. En ik wil geen fouten maken
Ik maak gebruik van 2 rekeningnummers. Eentje voor het betalen van de vaste lasten en eentje voor het boodschappengeld. Ik verklaar dan boodschappengeld als: 12x leefgeld per maand.

Daar mogen de mensen zelf mee doen wat ze willen en heb ik geen mening over.

En als ze extra's vragen, schrijf ik: extra leefgeld volgens afspraak ¤ zoveel. op datum: die, die, die

Je verantwoord alleen voor de persoon onder bewind. Dus alleen dat inkomen. Is er weinig inkomen, dan betaal je alleen de rekeningen die bestemd zijn voor die persoon. Als degene met inkomen alle vaste lasten betaald, blijft er voor jou weinig over te verantwoorden. Wat is het nut van deze bewindvoering? Met het oog op de toekomst? Is er sprake dat partner later ook onder bewind komt?
Doel van de bewindvoering is om de financiële zaken te kunnen regelen en het huis te kunnen verkopen.

Partner komt waarschijnlijk niet onder de bewindvoering, hoewel ze er een verschrikkelijke janboel van heeft gemaakt, omdat ze het niet meer overziet. Maar goed, dat doen "gezonde" mensen ook, dus dat lijkt me geen reden voor bewind en het is inmiddels rechtgebreid. Het is echt voor partner, die dementerend is en in een verpleeghuis woont.

De tip van twee rekeningen is handig, zo heb ik het nieuwe financiële systeem al opgezet, dus dat is makkelijk.
Mocht je meer info willen, dan 'durf' ik je wel mijn nummer te geven in een PB voor een telefonische afspraak. En je wat dingen door te sturen en gewoon samen even te sparren hoe dit het beste aan te pakken. Denk er even over na, dan hoor ik het wel!
Dat zou geweldig zijn. Ik weet niet of een PB werkt, maar mijn mailadres is *******

Als ik het zo zie kom ik er met het aanvraagformulier wel uit, misschien dat ik vastloop bij de boedelbeschrijving.

Heb nog wel een klein vraagje voor je, maar dat is niet zo geschikt voor het forum, meer voor de mail.

Duizend maal dank
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 februari 2014 @ 20:13:

Doel van de bewindvoering is om de financiële zaken te kunnen regelen en het huis te kunnen verkopen.

Partner komt waarschijnlijk niet onder de bewindvoering, hoewel ze er een verschrikkelijke janboel van heeft gemaakt, omdat ze het niet meer overziet. Maar goed, dat doen "gezonde" mensen ook, dus dat lijkt me geen reden voor bewind en het is inmiddels rechtgebreid. Het is echt voor partner, die dementerend is en in een verpleeghuis woont.

De tip van twee rekeningen is handig, zo heb ik het nieuwe financiële systeem al opgezet, dus dat is makkelijk.Maar ga jij dan dat huis verkopen terwijl er nog een partner is? Waar moet zij heen dan? En weet zij dit ook, ze zijn tenslotte in GVG getrouwd.
Dit klinkt als vreselijk maatwerk

Ik stuur je een e-mail!
quote:prada schreef op 12 februari 2014 @ 20:44:

[...]

Maar ga jij dan dat huis verkopen terwijl er nog een partner is? Waar moet zij heen dan? En weet zij dit ook, ze zijn tenslotte in GVG getrouwd.Partner wil graag verhuizen, zit nu in haar eentje in een te groot huis met veel onderhoud.
Ah oké, dus er is wel overleg. Gelukkig.

Sterkte ermee.
quote:prada schreef op 12 februari 2014 @ 21:28:

Ah oké, dus er is wel overleg. Gelukkig.

Sterkte ermee.

Ja hoor, er is zeker overleg.

Voordat de toestand van oom verslechterde heb ik al zijn wensen uitgebreid met hem doorgesproken. Vandaar dat ik het ook graag zelf wil doen, om me aan mijn belofte te houden die ik gedaan heb.
Lief van je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven