Geld & Recht alle pijlers

ervaringen schuldhulpverlening

02-09-2010 17:25 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zie het niet meer zitten, we komen er niet meer uit en we hebben hulp nodig! ik heb beslist dat we dat moeten zoeken en dat is geen gemakkelijke stap.

ik wil morgenochtend naar ons gemeentehuis voor de schuldhulp spreekuur.

heeft iemend ervaring met zulke hulpverleners? en hoe gaat/ging dat.

wij hebben vooral hulp nodig met de inkomsten en uitgaven balans want die is totaal zoek met als gevolg giga schulden bij onze ziektekosteverzekering en hypotheek.

dus wil iemand zijn ervaringen kwijt? of misschien tips?

gr susa
Alle reacties Link kopieren
Dappere beslissing! Het is zeker geen makkelijk traject maar het kan je zeker helpen om orde op zaken te krijgen.



Ik heb ervaring met schuldhulpverlening vanuit mijn werk, ik help en bgeleid clienten naar de schuldhulpverlening toe.

Mijn tip is om alles te vertellen, dus waar heb je moeite mee, wat is er allemaal aan de hand, wat verwacht je (ook heel belangrijk!) en welke schulden/achterstanden zijn er.



Verder, lever alle papieren zo snel en compleet mogelijk in, dan gaat het allemaal wat sneller.



Heel veel succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Als je naar de schuldhulpverlening gaat, zullen zij je vertellen wat je moet doen. Je krijgt een vervolgafspraak met een hulpverlener die vraagt alles wat je hebt mee te nemen, daarna volgt een traject wat zal eindigen bij sociaal.nl of een organisatie die bij je in de buurt is.



Die onderhandelen met de schuldeisers, en als dat niet helpt dan word er bij de rechtbank bekeken of je een bewindvoerder krijgt voor de wsp, waar je onder een bewindvoerder komt voor een periode van 3 jaar.



Succes, en ga alvast je schulden op een rij zetten, daar word naar gevraagd.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is slecht.......ik heb er ook een aantal jaar geleden aangeklopt maar heel snel weer de deur achter me dicht getrokken.

Zat een beetje in het zelfde schuitje, ik had verwacht dat alles minder zou worden, heel logisch maar dat ze zo ver gingen dat de auto weg moest (en ik mijn werk dus onmogelijk kon doen) was ik er klaar mee.

Nu een aantal jaar later zijn we er zelf met heel hard knokken weer bovenop gekomen.
Wat is gigaschulden? Ik zou niet zomaar het schuldhulpverleningstraject ingaan. Zeker niet met een eigen huis.....!

Je kan ook cursussen doen budgetbeheer enzo. Of ga over die drempel heen en vraag een deskundige met verstand van geldzaken om praktische hulp om alles op een rijtje te zetten
Alle reacties Link kopieren
quote:susa schreef op 02 september 2010 @ 17:25:

ik zie het niet meer zitten, we komen er niet meer uit en we hebben hulp nodig! ik heb beslist dat we dat moeten zoeken en dat is geen gemakkelijke stap.

ik wil morgenochtend naar ons gemeentehuis voor de schuldhulp spreekuur.

heeft iemend ervaring met zulke hulpverleners? en hoe gaat/ging dat.

wij hebben vooral hulp nodig met de inkomsten en uitgaven balans want die is totaal zoek met als gevolg giga schulden bij onze ziektekosteverzekering en hypotheek.

dus wil iemand zijn ervaringen kwijt? of misschien tips?

gr susa





Vanuit de vriendenkring.

4 jaar op een houtje bijten en dan met een schone lei

beginnen.

1 tip, mocht je iets aan vermogen hebben, spaargeld,

een auto o.i.d.zorg dat het er niet meer is als je het traject

ingaat.

(tip krijg je via mij van iemand die nu 6 maanden uit de sanering is)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Vermogen cq spaargeld kan je beter gebruiken om je schulden in te lossen en uit de schuldsanering te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 02 september 2010 @ 17:52:

1 tip, mocht je iets aan vermogen hebben, spaargeld,

een auto o.i.d.zorg dat het er niet meer is als je het traject

ingaat.

(tip krijg je via mij van iemand die nu 6 maanden uit de sanering is)Dat is dus fraude en strafbaar, dus zou dat niet doen!
Alle reacties Link kopieren
Bovendien heb je kans dat ze afschriften willen zien van maanden terug, leg dat dan maar eens uit. Het lijkt me ook verstandig om dat vermogen dan te gebruiken om je schulden af te lossen. Volgens mij is dat ook de intentie van schuldhulpverlening: je schulden aflossen, en niet op je geld zitten. Op je geld zitten had je waarschijnlijk eerder moeten doen dan.
Alle reacties Link kopieren
ik heb in de WSNP gezeten, het zijn hele zware jaren geweest!



je moet met de billen bloot, alles op alles zetten om genoeg geld binnen te brengen.

waardevolle dingen verkopen om extra geld te hebben om je schulden af te lossen.



je krijgt een bewindvoerder, weekgeld, post via je bewindvoerder en moet voorkomen bij de rechter die beslist of je in de schuldsanering komt.



al met al ben ik bijna 5 jaar zoet geweest, voortraject, 3 jaar WSNP en afronding.

en godzijdank ben ik nu al sinds feb. 2007 schuldenvrij en heb nu geen ene schuld meer!!

zal mij noooooooooit meer overkomen!!
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nuiets langer dan een jaar in de wsnp en 2 jaar in de schuldhulpverlening.

Het is onze redding. Het is zwaar maar oh wat gaf het een hoop lucht in vergelijking met de schuldentijd. We hebben het nu al veel beter.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nooit zo goed hoe mensen zover kunnen komen.



Is een van de 2 zijn of haar baan misschien kwijt geraakt? Als dat zo is dan begrijp je toch wel dat je het huidige uitgaven patroon niet kan volhouden.



Bedoel je kan toch een lijst maken van de kosten elke maand, jaar enz. Dit optellen, dan een lijst met inkomsten en kijken hoeveel je kan uitgeven.



Heb je schulden, dan moet je van dat geld dat je uit kan geven een gedeelte apart leggen om de schulden mee af te lossen.



Vervolgens maak je een budget voor wat je per maand kwijt wil aan eten en de overige boodschappen.

Als je tot de conclusie komt dat je geen 150, maar 75 per week aan boodschappen kan uitgeven, dan ga je anders boodschappen doen, geen merken meer maar goedkope producten, niet meer bij de appie maar bij lidl of andere goedkope zaken.



Of is dit te simpel gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen lijstjes aan het maken ?
Alle reacties Link kopieren
dat is te simpel gedacht, zo ga je pas denken als het (bijna) te laat is
Alle reacties Link kopieren
Hoi Susa,



Vanuit m'n werk heb ik er ook ervaring mee en het zal erg zwaar worden. Als je evt. een eigen huis hebt zullen jullie dit moeten verkopen. Een auto hoeft niet percee verkocht te worden als je dit kan onderbouwen met argumenten (denk aan medische oorzaken of werk). Ik wil je wel aanraden goed contact te houden met de bewindvoerder en optijd de stukken aan te leveren! Dit is echt van belang om het traject goed te doorlopen.. Ik snap trouwens echt niet dat mensen dit niet doen en alsnog uit de WSNP worden gezet. Je moet trouwens eerst het minnelijk traject doorlopen bij de gemeente. Als 1 schuldeiser niet akkoord gaat komt er een WSNP verklaring.. Het zal dus wel even duren voordat alles loopt.



Even een persoonlijke vraag : heb je veel schulden?

Ik snap het uiteraard als je hier geen antwoord op wil geven.



Misschien is beschermingsbewind een idee?



Ik wens je veel succes!
Alle reacties Link kopieren
het is eigenlijk ook niet de wens om in de sanering te gaan, maar dat iemand ons kan helpen met het op orde brengen van alles.

en inderdaad ismijn vriend zijn goedbetaalde baan kwijt en werkt nu wel maar dat is via het uitzendbureau en echt het scheeld 400 euro per maand, ook krijgt hij nu per week betaald zodat er elke keer rekeningen afgaan en wij echt zo snel zijn loon niet kunnen opsparen voor bv hypotheek.

nou en tja hoe hoog? valt opzich wel mee vind ik, maar ze worden hoger en hoger als er niet snel iets wordt gedaan.

ik wil gewoon weer uitkomen elke maand en mn boodschapjes kunnen kopen bij de aldi en de kids nieuwe schoenen geven gewoon als dat nodig is!
Alle reacties Link kopieren
De tip van Hollebollegijs vind ik zo heel erg niet kunnen. Op die manier onttrek je geld uit de boedelrekening, geld dat anderen toekomt.



Realiseer je eens dat mensen met schulden soms maar 10% van hun werkelijke schulden aflossen. Bedrijven ( groot en klein)die door de crisis ook tegenvallende resultaten boeken krijgen nooit waar ze in werkelijkheid recht op hebben.



3 x raden wie uiteindelijk die tekorten mogen ophoesten? juist!

Bah!
Ach... Donewithit.. 10% is nog altijd beter dan helemaal niks (bij faillissement). En draai het eens om... hoeveel bedrijven gaan failliet waar particulieren en weer andere bedrijven nog veel zwaarder de dupe van zijn?



Ik zou ook eerst alles uit de boedel trekken voordat ik om hulp zou gaan vragen! Asociaal? Ja absoluut! Maar of ze nou 10 of 20% gaan vangen, maakt ook per saldo heel weinig uit.



Waar je voor uit moet kijken zijn schuldhulpverleningbureau's... die reserveren (terecht) eerst hun eigen onkosten alvorens ze je schulden gaan aflossen.



Ik zou eerst gaan googlen, alles heel goed op een rijtje zetten, alle post die waarschijnlijk nog ongeopend in een kastje ligt openmaken... en dan gaan bellen en aanschrijven. Regelingen treffen en uitleggen!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij zinnig om dit soort dingen 'basis behoefte' omgaan met geld. Al op school als verplicht vak moet worden gegeven.

En dat iedereen verplicht is om te werken met een huishoudboekje. Schulden maken buiten je hypotheek zijn gewoon verboden. Als je je eerste rekening niet kan betalen, gelijk actie ondernemen. Wat gaat er verkeerd.

Mensen moeten een leren dat je eerst moet sparen, voordat je die auto of die tv mag kopen. Alles moet maar gelijk, want de buren hebben het ook.



Er zijn gewoon veel te veel mensen die er een zooitje van maken en vinden dat ze ook het recht hebben op een nieuwe flatscreen tv een nieuwe auto, nieuwe kleding, vakantie enz.

Maar dat zijn helemaal geen rechten.



Ik heb ook geen vetpot, heb geen auto, koop zelden nieuwe kleding en ben dit jaar niet op vakantie geweest. Want ik wil naast mijn hypotheek geen extra schulden.



Want inderdaad na 4 jaar schuldsanering, word de rest kwijtgescholden en wie betaald dan de rekening van de zorgverzekeringen die niet betaald zijn?????
Alle reacties Link kopieren
Dus Bianca, jij denkt er serieus zo over dat als je schulden hebt gemaakt je dus eigenlijk het geld dat anderen toekomt eerst zelf nog even "wegzet"





On-be-grijpelijk
Alle reacties Link kopieren
Je kunt proberen om zelf regelingen te treffen met bedrijven, maar dan ben je wel minder succesvol. Ik werk bij een bedrijf waar veel betalingsregelingverzoeken binnenkomen, ik behandel ze zelf. Met instanties is veel mogelijk dan met particulieren. Je kunt het natuulijk altijd proberen.
Alle reacties Link kopieren
ik ben een vrouw van 32 en heb een kind van 8 dit is mijn tweede huwelijk hij doet helemaal niets in huis werk niet en wij gaan nooit samen ergens heen hij komt soms daggen niet naar huis of heel laat ik voelde me zo alleen .ik heb ontdek dat hij met vrouwen praat op msn.en heb hem eruit gegooid.heb scheiding aangevraagd.nu bel hij elke dag en zeg dat hij heel erg spijt heeft dat hij nu heel anders is en dat hij van me houd. en vanaf nu alles voor me gaat doen.en voor mij altijd zal zijn.maar de probleem is dat ik hem niet vertrouw.hij wil een laatste kan.hij is nu weg met al zijn spullen.als hij weer die zelfde fout gaat doen weet ik niet of we zonder knallen uit elkaar kunnen gaan. ik weet niet wat ik moet doen help aub
Alle reacties Link kopieren
quote:ulker schreef op 02 september 2010 @ 22:36:

ik ben een vrouw van 32 en heb een kind van 8 dit is mijn tweede huwelijk hij doet helemaal niets in huis werk niet en wij gaan nooit samen ergens heen hij komt soms daggen niet naar huis of heel laat ik voelde me zo alleen .ik heb ontdek dat hij met vrouwen praat op msn.en heb hem eruit gegooid.heb scheiding aangevraagd.nu bel hij elke dag en zeg dat hij heel erg spijt heeft dat hij nu heel anders is en dat hij van me houd. en vanaf nu alles voor me gaat doen.en voor mij altijd zal zijn.maar de probleem is dat ik hem niet vertrouw.hij wil een laatste kan.hij is nu weg met al zijn spullen.als hij weer die zelfde fout gaat doen weet ik niet of we zonder knallen uit elkaar kunnen gaan. ik weet niet wat ik moet doen help aubEh verdwaald???????
Alle reacties Link kopieren
1 tip, mocht je iets aan vermogen hebben, spaargeld,

een auto o.i.d.zorg dat het er niet meer is als je het traject

ingaat.



tssss dus eerst wil je dat al je restschulden worden kwijtgescholden en dan ga jij weer lekker verder in je mooie auto en koop je whatever van je spaargeld???



doe ff normaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigmeisje schreef op 02 september 2010 @ 22:47:

1 tip, mocht je iets aan vermogen hebben, spaargeld,

een auto o.i.d.zorg dat het er niet meer is als je het traject

ingaat.



tssss dus eerst wil je dat al je restschulden worden kwijtgescholden en dan ga jij weer lekker verder in je mooie auto en koop je whatever van je spaargeld???



doe ff normaal!



Ze zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die het zo doet.



Heb je een dubbeltje op zijn kant wel eens gezien. Mijn bek viel open van sommige mensen. Bakken met geld uitgeven aan allerlei hebben dingetjes, kind en vrouw sliepen op de grond. En dan nog bedelen bij een beddenzaak om een gratis tweepesoonsbed. Ik werd er onpasselijk van........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven