Geld & Recht alle pijlers

ervaringen schuldhulpverlening

02-09-2010 17:25 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zie het niet meer zitten, we komen er niet meer uit en we hebben hulp nodig! ik heb beslist dat we dat moeten zoeken en dat is geen gemakkelijke stap.

ik wil morgenochtend naar ons gemeentehuis voor de schuldhulp spreekuur.

heeft iemend ervaring met zulke hulpverleners? en hoe gaat/ging dat.

wij hebben vooral hulp nodig met de inkomsten en uitgaven balans want die is totaal zoek met als gevolg giga schulden bij onze ziektekosteverzekering en hypotheek.

dus wil iemand zijn ervaringen kwijt? of misschien tips?

gr susa
Juf_achterbak, helemaal met je eens hoor!

Het is mooi dat er schuldhulpverlening is, maar aan de andere kant is het ook schandalig dat je zo "makkelijk" van je schulden af kunt komen.

Zoals je al zegt, dat geld wat voor de hypotheek was bestemd is ergens anders aan uitgegeven. Prioriteiten stellen is heel moeilijk lijkt het wel ofzo. Ik snap dat nooit zo goed. Je kunt niet meer uitgeven dan je hebt en je moet nooit op het maximum van je geld gaan leven. Een tegenvaller is zo binnen en dan kun je geen kant meer op omdat je nooit gespaard hebt en gewend bent om veel teveel uit te geven. Ze zouden inderdaad budgetlessen moeten invoeren ofzo.
quote:susa schreef op 02 september 2010 @ 20:57:

het is eigenlijk ook niet de wens om in de sanering te gaan, maar dat iemand ons kan helpen met het op orde brengen van alles.

en inderdaad ismijn vriend zijn goedbetaalde baan kwijt en werkt nu wel maar dat is via het uitzendbureau en echt het scheeld 400 euro per maand, ook krijgt hij nu per week betaald zodat er elke keer rekeningen afgaan en wij echt zo snel zijn loon niet kunnen opsparen voor bv hypotheek.

nou en tja hoe hoog? valt opzich wel mee vind ik, maar ze worden hoger en hoger als er niet snel iets wordt gedaan.

ik wil gewoon weer uitkomen elke maand en mn boodschapjes kunnen kopen bij de aldi en de kids nieuwe schoenen geven gewoon als dat nodig is!

400 euro per maand ben je er dus op achteruit gegaan, dat moet, bij een redelijk salaris, wel tijdelijk kunnen. Werk jij? Kan jij uren uitbreiden?

Denk verder aan bezuinigingsmaatregelen:

-tijdelijk de hyporenteaftrek per maand uit laten betalen door de belastingdienst

-abonnementen opzeggen

-boodschappen minderen dwz niet meer lukraak kopen maar afgaan op de aanbiedingen bij diverse winkels. Ja, kost meer tijd, maar het loont altijd.

- tijdelijk geen luxeartikelen kopen, uitgaan, kleding, etc

Maak een overzicht mbt je in- en uitgaven, wat kan minder in je uitgaven, waar kan je eventueel nog geld vandaag halen (meer werken/maandelijks uitbetalen BD, etc)

En nogmaals; vraag hulp van een deskundige! Zolang je schuld nog geen 10.000 euro is, moet je het zelf kunnen zonder de schuldsanering in te hoeven.
quote:Donewithit schreef op 02 september 2010 @ 21:11:

De tip van Hollebollegijs vind ik zo heel erg niet kunnen. Op die manier onttrek je geld uit de boedelrekening, geld dat anderen toekomt.

Realiseer je eens dat mensen met schulden soms maar 10% van hun werkelijke schulden aflossen. Bedrijven ( groot en klein)die door de crisis ook tegenvallende resultaten boeken krijgen nooit waar ze in werkelijkheid recht op hebben.

3 x raden wie uiteindelijk die tekorten mogen ophoesten? juist!

Bah!

Bij een officiele instantie als bijv de gemeente, moet je afschriften over de laatste 3 maanden tonen als je daar komt en daarna elke 3 maanden weer .......hoezo spaargeld wegsluisen?

hoezo geen auto meer als er op de afschriften duidelijk te lezen is dat je wegenbelasting betaald........

Er zijn idd mensen die zo brutaal zijn om een goed gevulde spaarrekening te hebben, die aankloppen om geholpen te worden om uit de schulden te komen en dan gek opkijken dat ze eerst die spaar rekening er voor moeten gebruiken,voor ze geholpen kunnen worden.
quote:Juf_achterbak schreef op 02 september 2010 @ 23:01:

[...]

Ze zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die het zo doet.

Heb je een dubbeltje op zijn kant wel eens gezien. Mijn bek viel open van sommige mensen. Bakken met geld uitgeven aan allerlei hebben dingetjes, kind en vrouw sliepen op de grond. En dan nog bedelen bij een beddenzaak om een gratis tweepesoonsbed. Ik werd er onpasselijk van........Niet iedereen gaat op die manier met het geld om en belanden door omstandigheden in de schuldsanering,de groep mensen waar jij het over hebt hebben een goed inkomen en stel dat die in de sanering komen dan word er naar dat inkomen gekeken en moet je na draagkracht betalen, het is niet zo dat je als je ¤5000,- per maand aan inkomen hebt je dan maar ¤80,- moet betalen per maand, maar heel wat meer je inkomen word dan gekort tot 90% op bijstands niveau.
quote:ronniemitchel schreef op 03 september 2010 @ 11:36:

[...]

Niet iedereen gaat op die manier met het geld om en belanden door omstandigheden in de schuldsanering,de groep mensen waar jij het over hebt hebben een goed inkomen en stel dat die in de sanering komen dan word er naar dat inkomen gekeken en moet je na draagkracht betalen, het is niet zo dat je als je ¤5000,- per maand aan inkomen hebt je dan maar ¤80,- moet betalen per maand, maar heel wat meer je inkomen word dan gekort tot 90% op bijstands niveau.Nee, gelukkig niet, want dan zag ik het somber in...........
In de tijd met mijn ex heb ik in het minnelijke traject schuldsanering gezeten (lening bij kredietbank die deel van de schulden afgekocht had en die lening betaalden wij terug).

Nu, jaren later, heb ik mijn certificaat Budgetcoaching gehaald.

Wat heel belangrijk is:

* maak een lijst met alle inkomsten

* maak een lijst met alle uitgaven, verdeeld in:

- alle vaste lasten: dit zijn de lasten die echt niet kunnen ontbreken (hypotheek, gas/licht/water/belastingen/verzekeringen etc.)

- lasten die je wel hebt maar die ook (tijdelijk) weg kunnen: mobieltjes, abonnementen, auto, sportschool, etc.

- flexibele lasten (eten, kleding etc)

Kijk dan of uitgaven en inkomsten in balans zijn en hoeveel je zou kunnen aflossen per maand aan de schuldeisers.

Waarschijnlijk zijn ze niet in balans. Je moet dan gaan schrappen in de lasten die je wel hebt maar die gewoonweg niet meer kunnen én in de flexibele lasten.

Red je het om binnen drie jaar alles af te lossen? Doe dan een voorstel aan de schuldeisers. Kan het niet binnen drie jaar? Dan is het beter om naar de schuldhulpverlening te stappen en hulp te vragen.

Een auto noodzakelijk? Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen is deze niet noodzakelijk. Als je met het OV op je werk kunt komen kan de auto er uit. Dat is niet leuk, dat voelt rampzalig, maar op de lange duur vaak wel het beste. In de toekomst kan eht weer helemaal anders zijn.

Als je wilt dan kan ik je wel helpen. Ik kan je een speciaal formulier geven waar je alles op in kunt vullen en waarbij alles bij elkaar wordt opgeteld en afgetrokken, Je kunt dan op heel eenvoudige wijze de speld achter jullie probleem krijgen.

Je mag mijn emailadres opvragen via de angels.
quote:Carrrie schreef op 03 september 2010 @ 21:56:

In de tijd met mijn ex heb ik in het minnelijke traject schuldsanering gezeten (lening bij kredietbank die deel van de schulden afgekocht had en die lening betaalden wij terug).

Nu, jaren later, heb ik mijn certificaat Budgetcoaching gehaald.

Wat heel belangrijk is:

* maak een lijst met alle inkomsten

* maak een lijst met alle uitgaven, verdeeld in:

- alle vaste lasten: dit zijn de lasten die echt niet kunnen ontbreken (hypotheek, gas/licht/water/belastingen/verzekeringen etc.)

- lasten die je wel hebt maar die ook (tijdelijk) weg kunnen: mobieltjes, abonnementen, auto, sportschool, etc.

- flexibele lasten (eten, kleding etc)

Kijk dan of uitgaven en inkomsten in balans zijn en hoeveel je zou kunnen aflossen per maand aan de schuldeisers.

Waarschijnlijk zijn ze niet in balans. Je moet dan gaan schrappen in de lasten die je wel hebt maar die gewoonweg niet meer kunnen én in de flexibele lasten.

Red je het om binnen drie jaar alles af te lossen? Doe dan een voorstel aan de schuldeisers. Kan het niet binnen drie jaar? Dan is het beter om naar de schuldhulpverlening te stappen en hulp te vragen.

Een auto noodzakelijk? Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen is deze niet noodzakelijk. Als je met het OV op je werk kunt komen kan de auto er uit. Dat is niet leuk, dat voelt rampzalig, maar op de lange duur vaak wel het beste. In de toekomst kan eht weer helemaal anders zijn.

Als je wilt dan kan ik je wel helpen. Ik kan je een speciaal formulier geven waar je alles op in kunt vullen en waarbij alles bij elkaar wordt opgeteld en afgetrokken, Je kunt dan op heel eenvoudige wijze de speld achter jullie probleem krijgen.

Je mag mijn emailadres opvragen via de angels.

Laat ik nu al jaren als eerste de vaste lasten hebben betaald op de dag ons inkomen binnen was, en laten we nu net die vaste lasten niet in z'n geheel hebben kunnen betalen omdat : mijn WAO ineens niet meer betaald was omdat ik volgens de regering plotsklaps beter was,mijn partner ontslagen werd in de ziektewet en we dus van ¤700,- alles moesten betalen en ook nog eten,de UWV er 5 maanden over heeft gedaan om de partner toeslag te gaan betalen, er inmiddels elke week ¤80,- beslag op ons inkomen werd gelegd waardoor we de huur niet konden betalen en het daar bovenop nog eens 5 maanden heeft geduurd voor de UWV de beslaglegger niet meer door betaalde en we de helft van wat er beslag gelegd was terug kregen waardoor er nog een behoorlijk bedrag aan huurschuld openstond, wij op de toppen van de zenuwen geleefd hebben omdat we elke dag het huis uitgezet konden worden.

Je kan het allemaal zo mooi vertellen, maar als de klad er in komt en de instantie's niet mee werken maar te lui zijn om hun werk te doen ben je wel mooi het lul!
quote:ronniemitchel schreef op 05 september 2010 @ 03:01:

[...]

Laat ik nu al jaren als eerste de vaste lasten hebben betaald op de dag ons inkomen binnen was, en laten we nu net die vaste lasten niet in z'n geheel hebben kunnen betalen omdat : mijn WAO ineens niet meer betaald was omdat ik volgens de regering plotsklaps beter was,mijn partner ontslagen werd in de ziektewet en we dus van ¤700,- alles moesten betalen en ook nog eten,de UWV er 5 maanden over heeft gedaan om de partner toeslag te gaan betalen, er inmiddels elke week ¤80,- beslag op ons inkomen werd gelegd waardoor we de huur niet konden betalen en het daar bovenop nog eens 5 maanden heeft geduurd voor de UWV de beslaglegger niet meer door betaalde en we de helft van wat er beslag gelegd was terug kregen waardoor er nog een behoorlijk bedrag aan huurschuld openstond, wij op de toppen van de zenuwen geleefd hebben omdat we elke dag het huis uitgezet konden worden.

Je kan het allemaal zo mooi vertellen, maar als de klad er in komt en de instantie's niet mee werken maar te lui zijn om hun werk te doen ben je wel mooi het lul!

Dat is inderdaad de ellende! De instanties verlangen van alles van je maar schieten zelf tekort in hun uitvoering! Helaas ben je aan hen overgeleverd en dat is balen.

En als je dan ziet wat er voor bepaalde groepen wordt geregeld dan kan ik daar wel van :puke:

Bji een kennis van mij heeft het 6 (!!!!!) maanden geduurd voor ze kreeg waar ze recht op had. Het is dat ze nog kon leven via-via, anders had ze op straat moeten slapen o.i.d.

De 'reden' was: wisseling van personeel, vakanties en andere kutsmoezen bij de uitvoerende instantie.

Echt, om ziek van te worden!!!
Klote dat de instanties hun werk zo verschrikkelijk slecht doen af en toen!

Maar ligt ook niet een deel van de verantwoordelijkheid bij jezelf? Als je een kleine buffer van een paar duizend euro had aangelegd dan zouden (een deel van) deze problemen en zenuwen toch echt te vermijden zijn.
Eens met Zwup.

Sommige mensen nemen wel erg weinig verantwoordelijkheid voor hun eigen daden.
quote:Zwup schreef op 05 september 2010 @ 11:12:

Klote dat de instanties hun werk zo verschrikkelijk slecht doen af en toen!

Maar ligt ook niet een deel van de verantwoordelijkheid bij jezelf? Als je een kleine buffer van een paar duizend euro had aangelegd dan zouden (een deel van) deze problemen en zenuwen toch echt te vermijden zijn.Een buffer van een paar suizend euro kon niet worden aangelegd,zo groot was ons inkomen nu ook weer niet, wat we wel continu hebben gedaan is achter de instantie's aangezeten, en daarbij hoezo mijn verantwoording nemen?, wij hebben geen fouten gemaakt,dat waren de instantie's.
Sorry hoor, maar je bent verantwoordelijk voor je eigen financiele situatie in mijn ogen. Als je inkomen te laag is om iets van te kunnen sparen dan ga je opzoek naar een extra inkomstenbron of verlaag je je lasten. In mijn ogen is het, in de meeste gevallen, onverantwoordelijk om al je geld uit te geven. Dat er een verzorgingsstaat is met een vangnet,is hartstikke mooi. Maar dat ontslaat jezelf niet van de plicht om ook je best te doen zelf je broek op te kunnen houden. En ja, ook in "crisistijd".
quote:Zwup schreef op 06 september 2010 @ 13:10:

Sorry hoor, maar je bent verantwoordelijk voor je eigen financiele situatie in mijn ogen. Als je inkomen te laag is om iets van te kunnen sparen dan ga je opzoek naar een extra inkomstenbron of verlaag je je lasten. In mijn ogen is het, in de meeste gevallen, onverantwoordelijk om al je geld uit te geven. Dat er een verzorgingsstaat is met een vangnet,is hartstikke mooi. Maar dat ontslaat jezelf niet van de plicht om ook je best te doen zelf je broek op te kunnen houden. En ja, ook in "crisistijd".Op deze onzin ga ik dus echt niet in.
Eens met Zwup.

En het is toch een omgekeerde wereld als de instanties ineens de boosdoeners zijn.
Ronnie, kun je me uitleggen waarom je het onzin vindt? Ik vind het namelijk niet zo vreemd dat je naast het vangnet wat de overheid biedt ook zelf moet proberen zoveel mogelijk je broek op te houden. En ja, daar hoort ook sparen voor slechtere tijden bij.

Of ben ik nou gek?
Ik denk dat het punt van RM is dat niet iedereen van hun inkomen kan sparen Zwup. Dan is er dus simpelweg geen buffertje voor slechtere tijden.
quote:Carrrie schreef op 03 september 2010 @ 21:56:

Hier ben ik het niet mee eens. Al kun je je schuld niet in 3 jaar aflossen, dat wil toch niet automatisch zeggen dat je dan maar richting de schuldhulpverlening moet?

Als je inkomen voldoende is en je aflossingscapaciteit hebt, dan kun je het terug betalen zelf doen. ook als dat langer duurt dan 3 jaar. Er staat notabene 15 jaar voor het aflossen van je studieschuld bij de IBG!
Susa, is budgetbeheer niet iets voor jou? Volgens mij kan je dit bij iedere gemeente aanvragen. Dan beheren zij je inkomsten en uitgaven en wat er overblijft is voor jou en wordt wekelijks uitbetaald, als ik het goed heb.

Sowieso een overzicht van je inkomsten en uitgaven maken, dat is de 1e stap. Succes.
Ikbenanoniem, ik snap best dat er sommige gevallen zijn waar je niet kan sparen. Maar we lezen hier regelmatig dat zelfs de mensen met het laagste inkomen nog in staat zijn om bijvoorbeeld 25/50 euro of zelfs aanzienlijk meer opzij kunnen zetten per maand. Misschien duurt het een paar jaar voordat je een bedrag bijelkaar hebt, maar dat maakt niet uit. Dat is toch beter dan niks doen.

Mijn punt is gewoon dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor de situatie waarin je zit en dat je niet achterover moet leunen en denken dat je toch wel kan terugvallen op instanties.
quote:Zwup schreef op 07 september 2010 @ 00:09:

Ikbenanoniem, ik snap best dat er sommige gevallen zijn waar je niet kan sparen. Maar we lezen hier regelmatig dat zelfs de mensen met het laagste inkomen nog in staat zijn om bijvoorbeeld 25/50 euro of zelfs aanzienlijk meer opzij kunnen zetten per maand. Misschien duurt het een paar jaar voordat je een bedrag bijelkaar hebt, maar dat maakt niet uit. Dat is toch beter dan niks doen.

En toch: als je topics leest over spaargeld zijn er een heleboel mensen die nog een stukje maand over hebben aan het einde van hun geld.

Mijn punt is gewoon dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor de situatie waarin je zit en dat je niet achterover moet leunen en denken dat je toch wel kan terugvallen op instanties.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Al zal die verantwoordelijkheid bij mensen soms op een verschillende manier ingevuld worden. De één heeft bijvoorbeeld wat spaargeld, een ander treft snel een regeling met schuldeisers en weer een ander regelt tijdelijk rood staan bij de bank.

Ik wil wel benadrukken dat schulden niet alleen ontstaan door overmatig consumptiegedrag. Soms is het echt een geval van botte pech of een samenloop van omstandigheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven