Geld & Recht alle pijlers

ex en incasso bureaus

11-02-2012 12:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil even mijn frustratie kwijt en even vragen of hier geen oplossing voor te bedenken valt.

Mijn ex en ik zijn0 uit elkaar sinds vorg jaar dec

Onze relatie heeft 2,5 jaar geduurd en hij heeft altijd incasso bureaus achter zich aan gehad. Na drie maanden relatie trok hij bij me in. Ongeveer een half jaar heeft hij zijn schulden voor mij verborgen gehouden. We woonden in een flat en hij haalde de post.

Toen ik er tijdens een grote opruiming achter kwam was ik eerst razend maar daarna besloot ik maar hem te gaan helpen. Toen dacht ik nog dat hij 'te redden 'was en dat het allemaal een kwestie was van leren met geld om te gaan.

Maar ja, het probleem verdween natuurlijk nooit. Hij bleef meer geld uit geven dan er binnen kwam. We hadden veel ruzie. Het was niet zo gek dat hij door die vele ruzies verliefd werd op een ander.

Hij mocht van mij voorlopig wel in mijn huis blijven wonen, samen met mij. Ik ben de hoofdhuurder en hij stond als inwonend. Maar hij betaalde geen huur en zolang hij ingeschreven stond kon ik geen huurtoeslag krijgen.

Hij is in juni 2011 met terugwerkende kracht uitgeschreven per 1 maart. ( Ik heb een procedure opgestart bij de gemeente,) Daar staat hij nu bekend als 'geemigreerd.'

Ik heb nu helemaal geen contact meer met hem. Hij heeft wel een baan maar geen vast woonadres. Toen ik andere sloten had en dus niet meer bij mij kon wonen is hij naar zijn moeder gegaan. Zij zit echter in de bijstand en wil niet dat hij zich bij hem inschrijft.

Ex is dus al een jaar 'zwervende.'

En ik krijg dus ook al een jaar lang nog steeds incasso brieven van hem. Het is wel minder geworden, ik kreeg ze bijv. eerst ook nog van het CJIB, maar om de zes weken ongeveer komen ze weer. OOk altijd meerdere tegelijk. Alsof ze dan weer 'een nieuwe ronde ' proberen.

Ik bel wel steeds braaf op. Het zijn soms echt al dingen die bijv. 4 jaar lopen, maar het lijkt wel alsof ze nog steeds bij mij uit komen omdat dit gewoon zijn laatst bekende adres is.

Het meest irritante vind ik nog dat ik heel vaak dezelfde krijg. Hij heeft bijv. een schuld bij de ANWB. Bel ik gisteren met Incasso Unie en geef aan dat ze bij mij al eerder op zoek zijn geweest naar ex maar dat hij er toch echt niet meer woont en ook al een jaar niet meer. Nou, beweert meneer doodleuk dat dit pas de eerste keer is dat ze iets sturen. Dat is gewoon niet waar. Met Lindorf heb ik dat ook al 6x gehad.

En ik bel wel, want anders komen ze dadelijk aan mijn deur, maar ik vind het wel vervelend. Ik zou het liefst naar alle bureaus een brief sturen dat meneer X uit X niet meer daar woont, maar er zijn zoveel bureaus... Ik heb ook echt al dertig verschillende gezien denk ik, als het er niet nog meer zijn.

Is er geen andere oplossing?

Sorry voor de lap tekst...
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
alle brieven retour sturen met de mededeling "geadresseerde onbekend". Vaak doen ze meer met retour gekomen post dan met een telefoontje.
Iedere brief met verhuisd, retour afzender weer in de brievenbus mikken. Niet meer bellen, dat heeft geen zin. Je kunt aantonen dat je ex er niet meer woont dus een eventuele deurwaarder heeft geen toegang tot jouw woning.
Ik zou vooral niet meer aangeven dat het je ex-vriend is die nu niet meer bij je woont, maar gewoon aangeven dat die persoon niet meer op dat adres woont. Zolang jij aangeeft een relatie met diegene te hebben gehad, denken ze dat er toch wat te halen valt. Niet doen dus.

Verder inderdaad post terugsturen.
Been there, done that.. Echter was ik degene die ging verhuizen. Dus sindsdien nooit meer incassobrieven en deurwaarders aan de deur.

Je kan de brieven gewoon terug sturen met op de envelop "woont hier niet meer".

Niet openmaken - briefgeheim.

Hoe zou 't zijn als jij hier nieuw kwam wonen en deze post is van de vorige bewoner. Heb je toch ook niks mee?

Geen zorgen maken en retour sturen die hap, deurwaarders etc kunnen niks bij jou halen. Hij woont er immers niet meer. De schuld is persoonsgeboden en noet adresafhankelijk!
Of je schrijft op de envelop retour en het adres van zijn moeder
Vervelend zeg. Ik zou het niet weten.

Misschien kun je wel een aangetekende brief sturen dat je de situatie erg vervelend vindt, maar dat je inmiddels meerdere keren hebt aangegeven hebt dat je ex er niet meer woont en dat je in het vervolg niet meer zal reageren? En dan kopietjes van de vorige brieven erbij en een kopie van de uitschrijving van de gemeente.

En dan gewoon niet meer reageren, wat ze ook sturen. Wel goed bewaren natuurlijk, zodat als ze aan de deur mochten komen je dat wel kunt laten zien.
Oja, de oplossing van de andere forummers is beter. Ik had er niet aan gedacht dat ze niet aan jou gericht zijn.
Je weet ook waar ie werkt? Zijn nieuwe werkgever even vermelden.

Hij is zo gevonden voor incasso bureau.
quote:Primabella schreef op 11 februari 2012 @ 12:23:

Oja, de oplossing van de andere forummers is beter. Ik had er niet aan gedacht dat ze niet aan jou gericht zijn.Ik vind jouw tip beter hoor. De NUON stond bij mij op de stoep om mij af te sluiten. De vorige bewoner had een schuld. Ik had alle post netjes retour afzender gestuurd, maar dat hielp dus niets.
kreeg regelmatig post voor vorige bewoners... alles retour gestuurd met opschrift `zit voor onbepaalde tijd gedetineerd` nooit meer iets van gehoord...
Ai dat is vervelend, daydream. Heb je ze wel kunnen overtuigen je niet af te sluiten?
De Nuon loopt drie jaar achter met hun registratie, als jij je rekeningen hebt betaald, dan mogen ze je niet afsluiten. Maar dat terzijde.

Ik weet niet hoe goed jij nog contact hebt met zijn familie, maar het is inderdaad een idee om post te retourneren met het adres van zijn mama. Jij blijft nu gestalkt worden met post, terwijl ex lekker verdient en onvindbaar is en zijn moeder hem onderdak geeft en ondertussen haar recht op bijstand houdt. Na zo'n lange tijd had ik het hun probleem gemaakt.

Ik zou niet meer bellen, je hebt ondertussen bewijs dat ex er niet meer woont.

Wel vervelend trouwens dat jij er last van blijft houden.
Dus als ik morgen niet betaal bij Nuon, dan komen ze er pas na 3 jaar achter? Of bedoel je dat niet?
Dat zou helemaal ideaal zijn. Maar zoals vele organisaties zijn ze altijd heel snel met geld halen, maar niet zo snel met andere zaken op orde maken.

Ik heb een soortgelijke ervaring als Daydream, alleen heb ik moeten vechten om aangesloten te worden omdat zij niet wisten dat het adres was afgesloten. Na vele klachten en vier jaren later, worden de oude bewoners (die destijds zijn ontruimd) nog steeds door Nuon aangeschreven dat ze voordelig kunnen overstappen.
Als je het retour stuurt met nieuwe adres onbekend, gaan ze jouw adres niet uit hun bestand mikken. Retour met het adres van z'n moeder erop zal beter werken, vooral als ze dezelfde achternaam gebruiken.
quote:Primabella schreef op 11 februari 2012 @ 12:59:

Ai dat is vervelend, daydream. Heb je ze wel kunnen overtuigen je niet af te sluiten?Ik heb die man mijn klantgegevens (papieren administratie) en legitimatie laten zien. HIJ heeft toen boos naar ZIJN collega's gebeld.
Voordat incasso bij jou komt, controleren ze dit bij de gemeente of x er nog woont. Dat woont hij niet dus langskomen doen ze niet. Je huis is echt niet leeg als je een keer thuis komt. Bellen is netjes van je, verder negeren! Ik weet dit omdat ik dat heb uitgezocht omdat wij ditzelfde hebben maar dan van vorige bewoners. Ik had angst dat mijn huis opeens leeg zou zijn maar is mij uitdrukkelijk verteld dat dit nooit zal gebeuren!!

Succes!!
Dank voor alle reacties.

Retour afzender heeft helemaal geen zin. Dan blijven ze JUIST brieven sturen. Dat heb ik al zo vaak gedaan. Adres door gekrast en gezet: uitgeschreven sinds. Helpt geen zak. Dan krijg je zo weer een nieuwe.

Vervolgens ben ik dus maar gaan bellen. Dan vragen ze om een dossiernummer. Als ik dan aangeef dat ik die niet weet omdat ik de brief dicht heb gelaten ( want idd brief geheim) dan moet ik die open maken en het dossier nummer doorgeven.

Punt is ook dat je van de gemeente geen 'bewijs 'krijgt dat ie is uitgeschreven. Dat 'doen ze niet."Incasso bureaus kunnen hoogstens bij de gemeente informeren wie er ingeschreven staat op adres X en dan kom ik er als enige bewoner uit. Maar ik heb het dus niet op schrift en dat krijg ik ook niet.
ik heb het ook gehad, toen ik net in dit huis woonde. Krijg continu post van de vorige bewoners. Banken, belastingdienst, incassokantoren. Alles retour afzender gestuurd. Toen kreeg ik een enveloppe van de belastingdienst, volgens mij stond er "dringend" ofzo op. Ik heb hem opengemaakt, ook al was ie niet voor mij. En dat is maar goed ook, anders was ik de volgende dag uit mijn werk gekomen en was mijn voordeur opengebroken door deurwaarder en belastinginspecteur..Vorige bewoners hadden een vette belastingschuld.

Ik heb toen meteen die inspecteur gebeld en het uitgelegd. Daarna nooit meer post gehad voor de oude bewoners.. Maar ik kreeg het wel ff benauwd!!
Jij bent hier niet voor aansprakelijk en schuldeisers kunnen je dus ook niets maken. Je kan de brieven desnoods in de vuilnisbak gooien, wil je netjes zijn, dan stuur je eventueel een mailtje. Je hoeft ook niet bang te zijn voor deurwaarders of i.d. als hij niet meer bij jou ingeschreven staat. Een deurwaarder komt pas langs als er een vonnis is en moet dan ook nakijken of degene waartegen het vonnis is uitgesproken is ingeschreven staat op het betreffende adres. Overigens wordt dat meestal al gecontroleerd voordat een procedure wordt begonnen en een dagvaarding moet worden uitgebracht. Kortom, je hoeft je nergens zorgen over te maken als hij idd maar niet bij jou ingeschreven staat.
quote:Bella1 schreef op 11 februari 2012 @ 14:54:

ik heb het ook gehad, toen ik net in dit huis woonde. Krijg continu post van de vorige bewoners. Banken, belastingdienst, incassokantoren. Alles retour afzender gestuurd. Toen kreeg ik een enveloppe van de belastingdienst, volgens mij stond er "dringend" ofzo op. Ik heb hem opengemaakt, ook al was ie niet voor mij. En dat is maar goed ook, anders was ik de volgende dag uit mijn werk gekomen en was mijn voordeur opengebroken door deurwaarder en belastinginspecteur..Vorige bewoners hadden een vette belastingschuld.

Ik heb toen meteen die inspecteur gebeld en het uitgelegd. Daarna nooit meer post gehad voor de oude bewoners.. Maar ik kreeg het wel ff benauwd!!Dit is een vreemd verhaal, want ook een belastingdeurwaarder moet het adres eerst controleren, dus kijken of iemand ingeschreven staat voordat er een dwangbevel of id wordt betekend. Misschien hadden ze zich niet uitgeschreven ?
quote:zonnetje59 schreef op 11 februari 2012 @ 14:57:

[...]

Dit is een vreemd verhaal, want ook een belastingdeurwaarder moet het adres eerst controleren, dus kijken of iemand ingeschreven staat voordat er een dwangbevel of id wordt betekend. Misschien hadden ze zich niet uitgeschreven ?

Zonnetje: Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij heb ik ook wel eens een dagvaarding voor hem gehad. ( Ik weet het niet meer zeker want kan ook zijn dat er stond dat ze die op gingen maken.) Maar het negeren helpt iig echt niet.

\ik ben er ook niet voor aansprakelijk weet ik, ik ben ongeveer 3x bij de gemeente geweest en er werd steeds bevestigd dat hij er niet woont. Maar ik vind het gewoon irritant. Negeren helpt niks, terug sturen ook niet. Bellen wel, ( op incasso unie en lindorf na) maar het zijn er gewoon zoveel ddat ik steeds nieuwe aan mijn adres krijg.

Lindorf heb ik uiteindelijk een brief gestuurd met het vriendelijke verzoek mijn gegevens uit hun database te verwijderen. Dat heb ik gedaan omdat Lindorf je ook telefonisch benaderd. ( Op mijn vaste nummer.) Dat vind ik gewoon brutaal. En dan zei ik dus dat hij er niet woonde en dan was het: oh sorry, blabla en dan werd ik de volgende dag WEER gebeld. Na die brief is het wel opgehouden.
Maar je bent toch een procedure gestart om hem uit te schrijven? Heb je daar geen enkele documentatie van?
Ik lees even mee, krijg ook rekeningen die voor iemand anders bestemd zijn. Heb gebeld en brieven retour gezonden. Heeft niet geholpen...
Doubt kills more dreams than failure ever will

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven