Geld & Recht alle pijlers

ex en incasso bureaus

11-02-2012 12:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil even mijn frustratie kwijt en even vragen of hier geen oplossing voor te bedenken valt.

Mijn ex en ik zijn0 uit elkaar sinds vorg jaar dec

Onze relatie heeft 2,5 jaar geduurd en hij heeft altijd incasso bureaus achter zich aan gehad. Na drie maanden relatie trok hij bij me in. Ongeveer een half jaar heeft hij zijn schulden voor mij verborgen gehouden. We woonden in een flat en hij haalde de post.

Toen ik er tijdens een grote opruiming achter kwam was ik eerst razend maar daarna besloot ik maar hem te gaan helpen. Toen dacht ik nog dat hij 'te redden 'was en dat het allemaal een kwestie was van leren met geld om te gaan.

Maar ja, het probleem verdween natuurlijk nooit. Hij bleef meer geld uit geven dan er binnen kwam. We hadden veel ruzie. Het was niet zo gek dat hij door die vele ruzies verliefd werd op een ander.

Hij mocht van mij voorlopig wel in mijn huis blijven wonen, samen met mij. Ik ben de hoofdhuurder en hij stond als inwonend. Maar hij betaalde geen huur en zolang hij ingeschreven stond kon ik geen huurtoeslag krijgen.

Hij is in juni 2011 met terugwerkende kracht uitgeschreven per 1 maart. ( Ik heb een procedure opgestart bij de gemeente,) Daar staat hij nu bekend als 'geemigreerd.'

Ik heb nu helemaal geen contact meer met hem. Hij heeft wel een baan maar geen vast woonadres. Toen ik andere sloten had en dus niet meer bij mij kon wonen is hij naar zijn moeder gegaan. Zij zit echter in de bijstand en wil niet dat hij zich bij hem inschrijft.

Ex is dus al een jaar 'zwervende.'

En ik krijg dus ook al een jaar lang nog steeds incasso brieven van hem. Het is wel minder geworden, ik kreeg ze bijv. eerst ook nog van het CJIB, maar om de zes weken ongeveer komen ze weer. OOk altijd meerdere tegelijk. Alsof ze dan weer 'een nieuwe ronde ' proberen.

Ik bel wel steeds braaf op. Het zijn soms echt al dingen die bijv. 4 jaar lopen, maar het lijkt wel alsof ze nog steeds bij mij uit komen omdat dit gewoon zijn laatst bekende adres is.

Het meest irritante vind ik nog dat ik heel vaak dezelfde krijg. Hij heeft bijv. een schuld bij de ANWB. Bel ik gisteren met Incasso Unie en geef aan dat ze bij mij al eerder op zoek zijn geweest naar ex maar dat hij er toch echt niet meer woont en ook al een jaar niet meer. Nou, beweert meneer doodleuk dat dit pas de eerste keer is dat ze iets sturen. Dat is gewoon niet waar. Met Lindorf heb ik dat ook al 6x gehad.

En ik bel wel, want anders komen ze dadelijk aan mijn deur, maar ik vind het wel vervelend. Ik zou het liefst naar alle bureaus een brief sturen dat meneer X uit X niet meer daar woont, maar er zijn zoveel bureaus... Ik heb ook echt al dertig verschillende gezien denk ik, als het er niet nog meer zijn.

Is er geen andere oplossing?

Sorry voor de lap tekst...
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Heeft iemand toevallig kassa vanavond gezien?

Was een item over de des betreffende incasso bureaus waar to het over heeft. De incasso unie en lindorf. Over de zooi die hun maken.
Wat kan je doen als het incassobureau je ten onrechte blijft bestoken?

De leden van de NVI hebben een klachtenprocedure, dus daar kan je je klacht indienen. Als een klacht terecht is, moet die direct worden opgelost en tikt de NVI het betreffende lid op de vingers en deelt een boete uit van ¤ 100. Weinig consumenten weten echter van het bestaan van de klachtenprocedure, omdat de incassobureaus er vaak niet duidelijk op wijzen. Als men er ondanks de klachtenprocedure niet uitkomt, dan is er de onafhankelijke Raad van Toezicht. Als die de klacht gegrond verklaart, kan het incassobureau een boete opgelegd worden van maximaal ¤5000. In het uiterste geval kan een lid geroyeerd worden. Aangesloten incassobureaus schrikken over het algemeen als er een klacht over hen wordt ingediend bij de branchevereniging, waardoor ze het doorgaans proberen te voorkomen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Primabella schreef op 11 februari 2012 @ 16:11:

Maar je bent toch een procedure gestart om hem uit te schrijven? Heb je daar geen enkele documentatie van?Nee, niet schriftelijk. Ik kan een uittreksel uit het GBA opvragen waar in staat dat ik dus de enige bewoner ben en als ik er om vraag kunnen ze er geloof ik ook bij zetten sinds wanneer maar ik krijg daar zelf niks van op schrift. Heel stom eigenlijk. Ik had het ook nodig voor mijn huurtoeslag aanvraag maar dee gemeente werkte daar niet aan mee. Het heeft vanaf het moment dat ex mij heeft verlaten zes maanden geduurd voor ik weer huurtoeslag had.
quote:Cameron10 schreef op 12 februari 2012 @ 10:33:

Wat kan je doen als het incassobureau je ten onrechte blijft bestoken?

De leden van de NVI hebben een klachtenprocedure, dus daar kan je je klacht indienen. Als een klacht terecht is, moet die direct worden opgelost en tikt de NVI het betreffende lid op de vingers en deelt een boete uit van ¤ 100. Weinig consumenten weten echter van het bestaan van de klachtenprocedure, omdat de incassobureaus er vaak niet duidelijk op wijzen. Als men er ondanks de klachtenprocedure niet uitkomt, dan is er de onafhankelijke Raad van Toezicht. Als die de klacht gegrond verklaart, kan het incassobureau een boete opgelegd worden van maximaal ¤5000. In het uiterste geval kan een lid geroyeerd worden. Aangesloten incassobureaus schrikken over het algemeen als er een klacht over hen wordt ingediend bij de branchevereniging, waardoor ze het doorgaans proberen te voorkomen.

Goede tip, maar ik zie nergens waar je dan een klacht in zou kunnen dienen. ( Ik kan er natuurlijk wel gewoon naar toe bellen / een brief sturen.)

Ik heb die uitzending van Kaasa terug gekeken. Die voorzitter van de NVI zei dat alle incasso bureaus een klachten regeling MOETEN hebben. Nou, op de site van Inkasso Unie reppen ze met geen woord over klachtenregeling.

Overigens had ik te doen met de mensen uit de Kassa reportage. Bij mij staat het ten minste nog niet op mijn naam en ik kan het ook aan tonen als het moet dat hij hier niet woont.
Als ik het goed begrijp, is het enige vervelende dat je brieven krijgt van incasso-bureaus? Dat is toch niet zo'n probleem? Of zit er meer aan vast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven