Geld & Recht alle pijlers

Ex man uit huis gezet en uitgeschreven BRP, gevolgen?

02-11-2018 19:41 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond allemaal,

Ik hoop hier wat meer informatie te krijgen of eventueel mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

3 jaar geleden bij mijn ex man weg gegaan en sinds 2 jaar officieel gescheiden. We hebben 3 kinderen maar die mag hij alleen nog maar zien onder toezicht .

Even zacht gezegd , hij heeft er een behoorlijke puinhoop van gemaakt. Maakte schulden en is uiteindelijk zelfs een paar maand terug uit huis gezet. Hij leerde toen net iemand kennen (nieuwe relatie) en is bij haar ingetrokken. Zij weet niet van de schulden, huisuitzetting en de reden van onder toezicht zien van de kinderen.

Meerdere instanties hebben geprobeerd te helpen maar hij steekt zijn kop in het zand... niemand dringt tot hem door en hij weigert zich in te laten schrijven bij zijn nieuwe vriendin (of ergens anders). Bang dat daar deurwaarders komen en alles aan het licht komt.
Tot overmaat van ramp heeft hij haar nu ook nog zwanger gemaakt.

Een paar weken geleden kreeg ik een brief van de gemeente waarin ze een verzoek deden om informatie te geven omdat ze zijn adres in onderzoek hadden. (Hij stond nog steeds ingeschreven in de woning waar hij uit is gezet) . Vandaag kreeg ik te horen dat ze op alle manieren geprobeerd hebben contact te krijgen met hem , hem ook hebben gesproken maar hij weigert om zich ergens in te schrijven en kwam met de ene smoes na de andere.
Ze hebben hem dus uitgeschreven uit de BRP .

Ik weet dat dit gevolgen kan hebben voor toeslagen / uitkering ed . Maar zijn er ook gevolgen voor mij en de kinderen ?
Hij heeft nog gezag (beide) en heb overal zijn toestemming voor nodig . Bij documenten als ID kaarten ook zijn toestemming met formulier van zijn eigen gemeente. Dit kan dus voor problemen gaan zorgen.. zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Hij heeft sinds de scheiding nog nooit iets betaald voor de kinderen of bijgedragen aan de kosten terwijl dit wel in convenant en ouderschapsplan staat. (Inmiddels ligt dit bij een advocaat)

Ik Hoop dat er mensen zijn die er misschien iets meer van op de hoogte zijn en mij een eindje op weg kunnen helpen
sugarmiss schreef:
02-11-2018 21:56
En dat mag dus niet als je zelf (gedeeltelijk) je baan opzegt omdat je onder partner alimentatie uit wil komen gaat de rechter er niet in mee om dat bedrag te verlagen.

En nee partneralimentatie is niet volkomen uit de tijd.

Voor kinderen van 0 tot 4 kan je nog wel een gastouder vinden die aan avond en weekend opvang doet.

Maar als je kind eenmal schoolgaand is heb je een groot probleem als je avond en weekenddiensten hebt.
Dat is bij steeds meer beroepen het geval.

BSO is dan niet open.

Je kan je kind niet 's avonds laat nog ophalen bij een gastouder want kind heeft zijn slaap nodig.
Ik bedoelde partneralimentatie voor de ouder die niet de zorg en de kosten draagt voor de kinderen (zelfs geen kleine bijdrage). In het geval van TO zou dat dus haar ex-man zijn. Dan moet je dus als alleenstaande ouder echt overal voor op draaien, terwijl de partner zonder kinderen op de bank zit en zijn hand ophoudt.
Alle reacties Link kopieren
Anewlife schreef:
02-11-2018 21:10
Veel hebben het hier steeds over dat ik hem alimentatie verschuldigd zou zijn maar dit is helemaal niet van toepassing.
Hij verdiend bijna het dubbele van wat ik verdien.
Maar het is inderdaad een behoorlijke verplichting 12 jaar lang. Nog 10 te gaan en dan maar hopen dat hij niet in de bijstand komt
Als de regels daaromtrent niet zijn veranderd sinds 2015, en voor zover ik weet zijn die niet veranderd, hoef je je daar niet druk om te maken.
Voor bijstandsverhaal moet er sprake zijn van een causaal verband tussen de behoefte aan bijstand en de scheiding.

Als jouw ex nu in de bijstand beland, is het overduidelijk dat dat niet komt door jullie scheiding. Er zal dan ook geen bijstandsverhaal worden gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-11-2018 22:02
Ik bedoelde partneralimentatie voor de ouder die niet de zorg en de kosten draagt voor de kinderen (zelfs geen kleine bijdrage). In het geval van TO zou dat dus haar ex-man zijn. Dan moet je dus als alleenstaande ouder echt overal voor op draaien, terwijl de partner zonder kinderen op de bank zit en zijn hand ophoudt.
Ja. Welkom in mijn wereld....nu nog kinderalimentatie dmv loon beslag. Binnenkort een rechtszaak dan wordt mijn ex waarschijnlijk op nihil gesteld ivm zijn schuldenlast.
En gelukkig woont hij in een gemeente waarbij ik niet hoef bij te dragen aan zijn tijdelijke bijstandsuitkering.
mieky80 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:07
9.06% gewijzigd
patchouli_ schreef:
02-11-2018 22:04
Als de regels daaromtrent niet zijn veranderd sinds 2015, en voor zover ik weet zijn die niet veranderd, hoef je je daar niet druk om te maken.
Voor bijstandsverhaal moet er sprake zijn van een causaal verband tussen de behoefte aan bijstand en de scheiding.

Als jouw ex nu in de bijstand beland, is het overduidelijk dat dat niet komt door jullie scheiding. Er zal dan ook geen bijstandsverhaal worden gedaan.
Dit bedoel ik dus en probeer ik steeds te zeggen!
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
02-11-2018 22:04
Als de regels daaromtrent niet zijn veranderd sinds 2015, en voor zover ik weet zijn die niet veranderd, hoef je je daar niet druk om te maken.
Voor bijstandsverhaal moet er sprake zijn van een causaal verband tussen de behoefte aan bijstand en de scheiding.

Als jouw ex nu in de bijstand beland, is het overduidelijk dat dat niet komt door jullie scheiding. Er zal dan ook geen bijstandsverhaal worden gedaan.
Dit klopt niet. Dat ligt aan de regelgeving van de desbetreffende gemeente. Sommige gemeentes hebben het causale verband beschreven, maar ook veel gemeentes niet.
Mieky80 schreef:
02-11-2018 22:06
Ja. Welkom in mijn wereld....nu nog kinderalimentatie dmv loon beslag. Binnenkort een rechtszaak dan wordt mijn ex waarschijnlijk op nihil gesteld ivm zijn schuldenlast.
En gelukkig woont hij in een gemeente waarbij ik niet hoef bij te dragen aan zijn tijdelijke bijstandsuitkering.
Dan zou het toch ook krom zijn als jij voor hem nu alimentatie zou moeten betalen?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-11-2018 22:09
Dan zou het toch ook krom zijn als jij voor hem nu alimentatie zou moeten betalen?
Klopt, maar dat is wel de wetgeving in dit land.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-11-2018 21:12
OK, maar in het geval van TO is dit niet eens aan de orde want haar ex werkt nog. Mocht hij toch in de bijstand terechtkomen dan kan ze in ieder geval eerst de niet betaalde kinderalimentatie verrekenen met hem, want ze heeft nog steeds een vordering op hem.

Het lijkt mij in ieder geval handig om juridisch advies in te winnen, want dit geval is best wel complex.
Bovendien heeft ex al een nieuwe partner. Een eventueel bijstandsverhaal in de toekomst lijkt mij vrij kansloos voor de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Mieky80 schreef:
02-11-2018 22:09
Dit klopt niet. Dat ligt aan de regelgeving van de desbetreffende gemeente. Sommige gemeentes hebben het causale verband beschreven, maar ook veel gemeentes niet.
Is dat zo? De gemeenten kunnen in hun beleidsregels opnemen of ze bijstandsverhaal doen of niet, maar gaat de wetgeving niet over in welke gevallen de gemeente bevoegd is bijstandsverhaal toe te passen?

Het is lastige materie en ik kan niet heel makkelijk documentatie vinden over hoe het is geregeld, heb er een paar jaar geleden zelf een topic over geopend hier. Naar aanleiding daar van wel terecht gekomen bij jurisprudentie en volgens mij klopt mijn eerste alinea in deze post.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
02-11-2018 22:18
Is dat zo? De gemeenten kunnen in hun beleidsregels opnemen of ze bijstandsverhaal doen of niet, maar gaat de wetgeving niet over in welke gevallen de gemeente bevoegd is bijstandsverhaal toe te passen?

Het is lastige materie en ik kan niet heel makkelijk documentatie vinden over hoe het is geregeld, heb er een paar jaar geleden zelf een topic over geopend hier. Naar aanleiding daar van wel terecht gekomen bij jurisprudentie en volgens mij klopt mijn eerste alinea in deze post.
De participatiewet is daarin erg open en biedt gemeentes hun eigen beleidsregels. Dus stelt niet welke eisen er aan de gemeentes worden gesteld.
Ik heb hiervoor niet in de jurisprudentie hoeven duiken, omdat mijn ex gelukkig in een gemeente woont die een causaal verband stelde tussen zijn schulden en scheiding. Deze was er niet dus de bijstand kon niet op mij verhaalt worden.
Heb er destijds wel over gesproken met een medewerker van de gemeente en hij stelde het hoe ik het net aangaf.
Het is wel zo dat er voor partneralimentatie eerst gekeken wordt naar je draagkracht mbt de kosten vd kinderen en pas daarna of er draagkracht is om partneralimentatie te betalen. Dus als je ex schulden heeft en draagkracht nihil waardoor jij alle kosten mbt kinderen zelf draagt is de kans wel erg klein dat er draagkracht over is voor partneralimentatie. Of je moet echt een goed inkomen hebben
bluebirdie schreef:
02-11-2018 22:44
Het is wel zo dat er voor partneralimentatie eerst gekeken wordt naar je draagkracht mbt de kosten vd kinderen en pas daarna of er draagkracht is om partneralimentatie te betalen. Dus als je ex schulden heeft en draagkracht nihil waardoor jij alle kosten mbt kinderen zelf draagt is de kans wel erg klein dat er draagkracht over is voor partneralimentatie. Of je moet echt een goed inkomen hebben
Dat lijkt mij dus ook, maar ik schijn waanideeën te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
02-11-2018 20:00
Zou geen eenhoofdig gezag vragen. Wat een gedoe om niks.
Is dat zo? Wat nu als kind met spoed een operatie moet ondergaan waar beide ouders toestemming voor moet geven? En vader is onbereikbaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou onmiddellijk eenhoofdig gezag aanvragen met de mededeling dat vader niet bereikbaar en onvindbaar is. Lijkt mij een goede reden om in één klap al deze problemen op te lossen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet onvindbaar. Hij woont gewoon bij zijn nieuwe vriendin en TO weet ook waar hij werkt.
Alle reacties Link kopieren
kataravrouw schreef:
02-11-2018 23:58
Is dat zo? Wat nu als kind met spoed een operatie moet ondergaan waar beide ouders toestemming voor moet geven? En vader is onbereikbaar?
Het zijn juist de operaties zonder spoed die het probleem zijn. Met spoed zullen doktoren gewoon handelen ook al is er geen enkele ouder in de buurt.
kataravrouw schreef:
02-11-2018 23:58
Is dat zo? Wat nu als kind met spoed een operatie moet ondergaan waar beide ouders toestemming voor moet geven? En vader is onbereikbaar?
Dan gaat die operatie heus wel door.
Alle reacties Link kopieren
Het is zo te lezen behoorlijk complex. Toch lijkt het erop dat het voor nu geen invloed heeft op mij en de kinderen. Dat is fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven