Ex wil geen alimentatie, waarom?
zaterdag 23 februari 2019 om 07:35
Over een week dient het hoger beroep tussen mij en ex. Mijn eisen: helderheid over verblijfsoverstijgende kosten en vaststellen bijpassende zorgkorting, en heroverweging hoofdverblijfplaatsen op werkelijke feiten ipv valse suggesties zijnerzijds. Zijn wedereisen: heroverweging van verdeling boedel à 30.000.
Nu ontving ik gisteravond een voorstel van zijn advocaat. Zodat we bij akkoord tijdens zitting alleen nog maar zijn financiële eisen behandeld hoeven te worden.
Het voorstel is op het eerste gezicht symphatiek. Hij wil alle 3 de kinderen bij mij laten inschrijven, maar wil geen alimentatie betalen. Dat laatste kan NU en ik heb geen aanvullende financieeen nodig (co-ouderschap, beide 2500,- netto uit loondienst, alimentatie is nihil).
Maar...
- het voelt alsof hij de kinderen in de uitverkoop gooit (last-minute voorstel met tijdsdruk om te reageren, agenda vd rechtbank vrijmaken voor zijn financiële eisen)
- ervaringen tot nu leren dat hij onbetrouwbaar is tot op het bot. Welk mes zie ik over het hoofd dat snel in mijn ruggetje gaat belanden?
- hoe de zorg voor de kinderen is geborgd wanneer mijn inkomen fors afneemt, is me geheel niet duidelijk. Ik heb een tijdelijk dienstverband en heb de komende jaren enkel recht op korte ww (3 maanden), daarna bijstand. Ik wil de zorg voor de kinderen duurzaam borgen, ook als ik weer in financieel zwaar weer beland. Hoe voorkom ik dat ik nooit meer aanspraak kan maken op alimentatie voor de kinderen.
-dit is niet zijn eerste voorstel (wel het eerste acceptabele). Terugkerend thema is dat hij geen alimentatieverplichting wil. Dat heeft niet met kosten te maken (nu nihil), maar puur met de verplichting an sich. Waarom? Is dit een psychologisch dingetje (geen geld naar ex, zo voelt hij dit) of heeft hij er voordeel bij, bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuw huis met zijn liefje? Op deze vraag zal ik van hem geen antwoord krijgen, maar interigeert me wel (geen behoefte zijn samenwooonplannen te saboteren, hij doet maar). Weet iemand dit?
Zijn er misschien experts of ervaringsdeskundigen die wat inzichten hebben?
Nu ontving ik gisteravond een voorstel van zijn advocaat. Zodat we bij akkoord tijdens zitting alleen nog maar zijn financiële eisen behandeld hoeven te worden.
Het voorstel is op het eerste gezicht symphatiek. Hij wil alle 3 de kinderen bij mij laten inschrijven, maar wil geen alimentatie betalen. Dat laatste kan NU en ik heb geen aanvullende financieeen nodig (co-ouderschap, beide 2500,- netto uit loondienst, alimentatie is nihil).
Maar...
- het voelt alsof hij de kinderen in de uitverkoop gooit (last-minute voorstel met tijdsdruk om te reageren, agenda vd rechtbank vrijmaken voor zijn financiële eisen)
- ervaringen tot nu leren dat hij onbetrouwbaar is tot op het bot. Welk mes zie ik over het hoofd dat snel in mijn ruggetje gaat belanden?
- hoe de zorg voor de kinderen is geborgd wanneer mijn inkomen fors afneemt, is me geheel niet duidelijk. Ik heb een tijdelijk dienstverband en heb de komende jaren enkel recht op korte ww (3 maanden), daarna bijstand. Ik wil de zorg voor de kinderen duurzaam borgen, ook als ik weer in financieel zwaar weer beland. Hoe voorkom ik dat ik nooit meer aanspraak kan maken op alimentatie voor de kinderen.
-dit is niet zijn eerste voorstel (wel het eerste acceptabele). Terugkerend thema is dat hij geen alimentatieverplichting wil. Dat heeft niet met kosten te maken (nu nihil), maar puur met de verplichting an sich. Waarom? Is dit een psychologisch dingetje (geen geld naar ex, zo voelt hij dit) of heeft hij er voordeel bij, bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuw huis met zijn liefje? Op deze vraag zal ik van hem geen antwoord krijgen, maar interigeert me wel (geen behoefte zijn samenwooonplannen te saboteren, hij doet maar). Weet iemand dit?
Zijn er misschien experts of ervaringsdeskundigen die wat inzichten hebben?

dinsdag 26 februari 2019 om 13:24
Je kan niet in de toekomst kijken dus de zaken regelen voor de huidige situatie en bij veranderingen ga je alles opnieuw bekijken.
Ten eerste zou ik als ik je ex was mminimaal één van de kinderen op zijn adres laten inschrijven vanwege kinderbijslag, toeslagen en belastingvoordelen.
Ten 2e kom je niet onder het betalen van kinderalimentatie uit dus beetje knullig om dat voor te stellen van hem.
Ten eerste zou ik als ik je ex was mminimaal één van de kinderen op zijn adres laten inschrijven vanwege kinderbijslag, toeslagen en belastingvoordelen.
Ten 2e kom je niet onder het betalen van kinderalimentatie uit dus beetje knullig om dat voor te stellen van hem.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 26-02-2019 13:57
19.19% gewijzigd

dinsdag 26 februari 2019 om 13:34
Waarom maar 3 maanden? Heb je recent ww gehad of echt zo weinig arbeidsverleden? Weet je dit zeker aangezien ik 13 jaar jonger ben dan jij en 12 jaar arbeidsverleden hebt lijkt het me sterk als men geen arbeidsverleden heeft op jouw leeftijd.

dinsdag 26 februari 2019 om 13:37
Als het huidige contract korter is dan 6 maanden, dan heb je maar 3 maanden recht. TO kan uitzoeken of dan haar uitkering vanuit vorige baan ‘ herleeft’ , maar als ze al haar max ww die heeft verbruikt, niet.
dinsdag 26 februari 2019 om 13:51
Omdat ik de afgelopen jaren ondernemer was en daarna ziek. Vandaar. (Eis 4 vd 5 jaar werken voor uitkering red ik dus niet, heb wel een arbeidsverleden van 19 jaar zonder eerdere ww aanspraak).
dinsdag 26 februari 2019 om 14:31
Kinderalimentatie hoeft niet betaalt te worden. TO en ex verdienen vrijwel hetzelfde en hebben 50/50 co-ouderschap, het enige wat afgesproken hoeft te worden is wie wat betaalt.Blankepit schreef: ↑26-02-2019 13:24Je kan niet in de toekomst kijken dus de zaken regelen voor de huidige situatie en bij veranderingen ga je alles opnieuw bekijken.
Je kunt gezamenlijk afspraken maken, ik (m) heb kinderen bij twee vrouwen. Bij de èèn betaal ik 0,0, dit is in gezamenlijk overleg gegaan. Bij de ander geen alimentatie maar in plaats daarvan de volledige hypotheek van de onverdeelde woning en buiten de verblijfskosten bij mij wordt alles door moeder betaalt, dit is vastgelegd in het convenant en ouderschapsplan.
dinsdag 26 februari 2019 om 14:55
dinsdag 26 februari 2019 om 20:10
Nog niets... Mijn advocate is slecht bereikbaar. Ik ga ervan uit dat we morgen contact hebben, vrijdag is de zaak immers al.
Van ex wel een reactie op mijn aanvullende vragen. Over hoe dan met kleding en opvang is hij zoals altijd ontwijkend. Ook over wat als mijn draaglast inklapt door zijn financiële eisen. Enige waar hij duidelijk over was is de vraag wat te doen als de kinderen 18 worden. Antwoord: dat duurt nog heel lang (wel 5 jaar namelijk) en hij vindt dat we dan beiden een morele plicht hebben om in de behoefte te voorzien.
Als hij woorden gebruikt als ‘morele’. plicht, gaan mijn haren overeind staan. Heb echt geen moraliteit bespeurd de laatste 2,5 jaar, wel immoraliteit. Doe mij dus maar de optie: ‘formele’ plicht. Afsprakennmaken wordt niets. Ik weet het echt niet meer met deze man, hoop dat de rechtbank een wijs besluit neemt.
dinsdag 26 februari 2019 om 20:21
Als hij een huis koopt met zijn lief en dus gaat samenwonen vervalt het gehele kindgebondenbudget. En hij gaat samenwonen. Onder de streep is hij daarom goedkoper af door mij alles te laten dragen en af te zien van kinderbijslag. Combikorting ontvangt ie wegens co-ouderschap sowieso (ook zonder inschrijving).
Ik wil graag regie en woonplaats (heb ik nu niet), hij wil geen alimentatie. Veel van zijn gedrag komt vaak voort uit platte financiele belangen die niet in het belang van de kinderen zijn.
woensdag 27 februari 2019 om 08:22
Maar Franky, jullie verdienen beiden ongeveer hetzelfde. Jij krijgt de kindertoeslag er straks ook nog bovenop. De zorg is 50/50 verdeeld. Het is toch normaal dat hij jou geen extra kinderalimentatie betaalt? Ik ken geen stellen met co-ouderschap waarbij de man ook nog eens kinderalimentatie betaalt. In beide gevallen hebben ze een gezamenlijke rekening voor de kinderen waar ieder hetzelfde deel op stort.
Zijn nieuwe vriendin is financieel niet verantwoordelijk voor jouw kinderen. Of zijn ze getrouwd?
En de opvang in de weken dat de kinderen bij jou zijn zal je zelf moeten regelen / betalen.
Zijn nieuwe vriendin is financieel niet verantwoordelijk voor jouw kinderen. Of zijn ze getrouwd?
En de opvang in de weken dat de kinderen bij jou zijn zal je zelf moeten regelen / betalen.
woensdag 27 februari 2019 om 08:56
Ik zou het liefste ook gewoon afspraken willen maken en die alimentatie zal me eigenlijk een worst wezen. En in meer alimentatie omdat hij gaat samenwonen heb ik ook geen zin (maar is waarschijnlijk deel van zijn rekensom: vervallen KGB bij hem, daarom noemde ik het).-zeemeermin- schreef: ↑27-02-2019 08:22Het is toch normaal dat hij jou geen extra kinderalimentatie betaalt? Ik ken geen stellen met co-ouderschap waarbij de man ook nog eens kinderalimentatie betaalt. In beide gevallen hebben ze een gezamenlijke rekening voor de kinderen waar ieder hetzelfde deel op stort.
Probleem wat speelt is dat hij geen afspraken wilde maken tot nu toe, en ook nu weer ontwijkt om duidelijk te zijn (over bijv. kosten opvang in zijn weken, natuurlijk betaal ik de opvang in mijn weken zelf). Daarin verschilt mijn situatie dus wezenlijk van co-ouders die in goed overleg de financiële zaken regelden en die elkaar kunnen vertrouwen. (heeft ook mijn voorkeur, situatie is helaas anders). En dat is wat het moeilijk maakt om met deze tijdsdruk tot een waterdichte overeenkomst te komen voordat de rechtszaak dient. De rechtbank moet dus maar beslissen, dan is het een formele beschikking.
Ik wacht overigens nog altijd op telefoontje van mijn advocaat. Vertrouw op haar inzicht.

vrijdag 1 maart 2019 om 19:54
Even een update.
Vanochtend was de zitting. Mijn advocaat was ook voor het voorstel met een paar kleine mitsen en maren. Akkoord dus. De rechtbank neemt het akkoord over in de beschikking. Dus: ik heb vanaf 31 maart mijn kinders weer op mijn adres en kan als budgethouder zorgen voor een goede besteding van het geld voor de kinderen. De vlag mag uit!
Financiële zaken liepen ook in goede orde en zonder verrassingen. Ik heb wel mijn afschuw uitgesproken over het feit dat ex bij mij een niet bestaande X-box claimde. Voor wat het waard is. Financiën is echt afwachten tot de uitspraak over zes weken, maar ik maak me er niet teveel zorgen over. Mijn advocaat zat goed in de feiten, ik wist waar nodig netjes antwoord te geven en de wederpartij bleef met onbewezen verdachtmakingen komen. We zullen het zien. Bedankt voor het meedenken allemaal <3.
Vanochtend was de zitting. Mijn advocaat was ook voor het voorstel met een paar kleine mitsen en maren. Akkoord dus. De rechtbank neemt het akkoord over in de beschikking. Dus: ik heb vanaf 31 maart mijn kinders weer op mijn adres en kan als budgethouder zorgen voor een goede besteding van het geld voor de kinderen. De vlag mag uit!
Financiële zaken liepen ook in goede orde en zonder verrassingen. Ik heb wel mijn afschuw uitgesproken over het feit dat ex bij mij een niet bestaande X-box claimde. Voor wat het waard is. Financiën is echt afwachten tot de uitspraak over zes weken, maar ik maak me er niet teveel zorgen over. Mijn advocaat zat goed in de feiten, ik wist waar nodig netjes antwoord te geven en de wederpartij bleef met onbewezen verdachtmakingen komen. We zullen het zien. Bedankt voor het meedenken allemaal <3.