Excel kasboek, hoe doe ik dit?
zaterdag 10 november 2012 om 09:57
Ik wil meer overzicht in mijn financiën hebben en zoek een manier waarbij ik aan het begin van de maand (of welke dag dan ook) kan zien hoeveel ik nog te besteden heb. Waarbij er rekening wordt gehouden met hetgene wat er later in die maand nog vanaf zal gaan aan vaste kosten.
Natuurlijk kan ik die maandelijkse kosten die er dan nog van af moeten gaan, zelf van mijn saldo aftrekken, maar er zijn ook periodieke kosten die niet maandelijks maar 1 x per kwartaal er van af gaan. Een kasboek heb ik zo gemaakt in Excel, en er zijn ook sjablonen voor te vinden, maar ik wil mijn besteedbaar bedrag kunnen zien. Weet iemand hoe ik dit doe in Excel? Beetje omslachtig omschreven, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.
Mochten er kasboeken zijn die deze functie hebben, dan hoor ik het graag. Zelf heb ik Afas gedownload, en dit is wel overzichtelijk, maar ik weet nog steeds niet wat ik precies zou kunnen uitgeven.
Natuurlijk kan ik die maandelijkse kosten die er dan nog van af moeten gaan, zelf van mijn saldo aftrekken, maar er zijn ook periodieke kosten die niet maandelijks maar 1 x per kwartaal er van af gaan. Een kasboek heb ik zo gemaakt in Excel, en er zijn ook sjablonen voor te vinden, maar ik wil mijn besteedbaar bedrag kunnen zien. Weet iemand hoe ik dit doe in Excel? Beetje omslachtig omschreven, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.
Mochten er kasboeken zijn die deze functie hebben, dan hoor ik het graag. Zelf heb ik Afas gedownload, en dit is wel overzichtelijk, maar ik weet nog steeds niet wat ik precies zou kunnen uitgeven.
zaterdag 10 november 2012 om 10:14
ik/wij gebruiken naast excel ook het kasboek van simpel huishoudboekje.
hierin hebben ze ook overzichten van kwartaal en jaarrekeningen.
schulden, sparen overig. etc.
ik vul hier alles in en zie mn saldo , daarnaast nog het bedrag wat ik moet betalen en wat ik nog ''over'' heb zeg maar.
misschien is dit iets voor je.
je hebt meerdere versies ervan. zowel gratis als betaald.
hierin hebben ze ook overzichten van kwartaal en jaarrekeningen.
schulden, sparen overig. etc.
ik vul hier alles in en zie mn saldo , daarnaast nog het bedrag wat ik moet betalen en wat ik nog ''over'' heb zeg maar.
misschien is dit iets voor je.
je hebt meerdere versies ervan. zowel gratis als betaald.
zaterdag 10 november 2012 om 10:21
Ik heb een excell jaar-overzichtje als volgt gemaakt, van boven naar beneden:
inkomsten
vaste lasten die maand -/-
spaargeld die maand -/-
over voor boodschappen, benzine, mezelf.
Dit bedrag varieert per maand, en ik stort dat over naar een aparte betaalrekening. Ik maak me dus nooit druk of de vaste lasten afgeschreven kunnen worden.
Soms zijn er duurdere maanden, bij mij wordt elke keer de krant en het waterschap tegelijk afgeschreven, dus dat verdisconteer ik dan met alle andere maanden, zodat mijn vrij besteedbare inkomen niet heel erg wisselt.
inkomsten
vaste lasten die maand -/-
spaargeld die maand -/-
over voor boodschappen, benzine, mezelf.
Dit bedrag varieert per maand, en ik stort dat over naar een aparte betaalrekening. Ik maak me dus nooit druk of de vaste lasten afgeschreven kunnen worden.
Soms zijn er duurdere maanden, bij mij wordt elke keer de krant en het waterschap tegelijk afgeschreven, dus dat verdisconteer ik dan met alle andere maanden, zodat mijn vrij besteedbare inkomen niet heel erg wisselt.
zaterdag 10 november 2012 om 11:14
Eerst alle vaste lasten, daarnaast een kolom met hoe hoog het bedrag is (in rood)!dat er af gaat, en daarnaast voor wat erbij komt (groen).
Als laatste een kolom met wat er dan op m'n bankrekening zou moeten staan, met een formule. Dus het bedrag van de kostenpost ervòòr, + inkomsten, - uitgaven. Als ik dus iets verander, wijzigt de rest van mijn 'saldo' van dat jaar mee. Ik hoop dat het voor jou duidelijk is. Ik heb er natuurlijk een beeld bij, dus het kan wat ingewikkeld overkomen. Ik ben trouwens een kneus met excel, maar dit was appeltje eitje.
Als laatste een kolom met wat er dan op m'n bankrekening zou moeten staan, met een formule. Dus het bedrag van de kostenpost ervòòr, + inkomsten, - uitgaven. Als ik dus iets verander, wijzigt de rest van mijn 'saldo' van dat jaar mee. Ik hoop dat het voor jou duidelijk is. Ik heb er natuurlijk een beeld bij, dus het kan wat ingewikkeld overkomen. Ik ben trouwens een kneus met excel, maar dit was appeltje eitje.
zaterdag 10 november 2012 om 11:16
Ik heb een excellfile met alle inkomsten per maand onder elkaar. Daar onder alle uitgaven in die maand. Iedere maand gaat er een vast bedrag af voor mijn boodschappen, (daar heb ik een aparte rekening voor) en een vast bedrag voor vrij te besteden. Wat er daarna over blijft (inkomsten - vaste lasten -boodschappen- vrij te besteden bedrag) spaar ik. Dat sparen is dus variabel omdat ik niet iedere maand dezelfde lasten/inkomsten hebt. Sparen voor de kinderen reken ik trouwens bij mijn vaste lasten.