Geld & Recht alle pijlers

expartner wil geen alimentatie betalen....

28-01-2011 17:27 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 maanden geleden heb ik een punt achter onze relatie gezet van 10 jaar. We hebben een zoon van bijna 3. We zijn nooit getrouwd en hadden geen samenlevingscontract. Toch moet hij, volgens mij, alimentatie betalen voor zijn zoon aan mij. Zoon woont bij mij.

Ik heb uitgezocht wat hij ongeveer zou moeten gaan betalen, en dat is best een behoorlijk bedrag ( voor mij )

Ik heb hem erover aangesproken, maar waait t weg...

Moet ik nu naar een advocaat? Ik heb geen zin in ruzie, maar wil wel waar ik ( mijn zoon ) recht op heb.

Heeft iemand hier advies voor?

En weet iemand wat voor kosten ik zou moeten maken om toch alimentatie te ontvangen van mijn ex?
Tja, jij kunt niet even zelf bepalen dat hij moet betalen. Toch maar even officieel gaan regelen.
Je kunt wel zelf uitzoeken hoeveel hij volgens jou moet betalen maar een procedure googelen lukt je niet?
Ja, je moet naar een advocaat. Hij is onderhoudsplichtig voor zijn zoon.Hij moet dus betalen.
quote:lilalinda schreef op 28 januari 2011 @ 17:34:

Tja, jij kunt niet even zelf bepalen dat hij moet betalen. Toch maar even officieel gaan regelen.

Wat jij zegt.

Misschien eerst eens even naar de rechtswinkel om te vragen wat je kunt regelen met je ex? Zij kunnen meestal wel een antwoord geven.
idd, ik zal eens langs de rechtswinkel ga. Thnx voor de tip.

Maar het beste zou zijn om samen langs een advocaat of miss een notaris te gaan om alles vast te leggen?

Maar als ik in toekomst ( wat er zeker in zit ) minder ga verdienen, dan wordt de hoogte vd alimentatie toch aangepast? Gaat dit dan automatisch of moeten we dan weer naar n advocaat??
Nee je hoeft niet samen, dat kun je alleen. De alimentatie word berekend naar draagkracht, en als je minder gaat verdienen zul je een verzoek tot herziening moeten indienen zodat er een nieuwe berekening plaatsvindt. Dit gaat natuurlijk niet automatisch, en hier zijn kosten aan verbonden.
Waarom ben je er zo zeker van dat je in de toemkomst minder gaat verdienen?

En is het dan bij voorbaat eerlijk dat je ex dat gat gedeeltelijk moet gaan opvullen?
En zet het hele gedoe niet meteen op scherp. Denk eerst eens aan een mediator. Is wat minder felle manier van onderhandelen.
Gewoon naar de advocaat.

Niet alleen is hij ondehoudsplichtig en moet hij volgens berekening kinderallimentatie betalen( en jaarlijkse indexering)

Ook moeten jullie samen een ouderschapsplan opstellen.

Omgangsregeling treffen( komt in het ouderschapsplan)

En dat alles officieel vast leggen.

Je kan natuurlijk niet na 10 jaar en met kind houdoe en bedankt roepen.
Hoewel bepaalde iemanden dat wel denken
Heeft het er nog mee te maken of partner het kind heeft erkend of niet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom zou je minder gaan werken?
Volgens mij niet, Himalaya, zolang hij maar niet het vaderschap wil ontkennen.
@evaaaatje heeft je partner jullie kind wel erkend? want dat is wel belangrijk om te weten
Volgens mij is erkenning niet zo belangrijk. Stel hij ontkent, dan kan TO altijd een vaderschapstest aanvragen om zo voor de rechter te bewijzen dat hij wel de vader is. En als hij de biologische vader is, is hij volgens mij alimentatieplichtig (voor de kinderalimentatie).

Verder (maar dat weet ik niet helemaal zeker) is kinderalimentatie enkel afhankelijk van het inkomen van de vader en niet van dat van de moeder. Dus of TO minder gaat verdienen of niet, de kinderalimentatie blijft hetzelfde.
anoniem_118028 wijzigde dit bericht op 28-01-2011 18:40
Reden: (voor de kinderalimentatie)
% gewijzigd
quote:saartjuhhh schreef op 28 januari 2011 @ 18:37:

@evaaaatje heeft je partner jullie kind wel erkend? want dat is wel belangrijk om te wetenWaarom? Dat maakt qua onderhoudsplicht niets uit hoor.
Jawel dat maakt wel uit. Als de erkenning niet geregeld is moet er eerst een vaderschap test worden gedaan, dan kan er pas eventueel alimentatie gevraagd worden. Maar to ga naar een advocaat en laat het allemaal goed uitzoeken
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ook afhankelijk van dat van de moeder. Als moeder gaat samen wonen zou vader ook een herziening kunnen aanvragen in verband met woonlasten. Deed mijn ex ook maar hij was vergeten dat hij ook samen woonde dus
Ik vond dit: http://www.jipdenhaag.nl/ ... r=10588&achtergrondvar=18

Maar internet zegt zoveel. Dus hop hop naar de rechtswinkel en/of advocaat. Mediation is er voor bemiddeling, een objectieve partij die je helpt om er samen uit te komen, zoals bijv. bij een echtscheiding. Dit lijkt me geen geschikte zaak daarvoor, maar ik zou het eens aan mijn moeder (die is naast personeelsmanager ook mediator) moeten vragen.
Als ik jou was zou ik ook even checken of mediation wat voor jullie is. Meestal is de procedure van mediation een stuk korter dan het gedoe met advocaten. Volgens mij kun je bij de meeste mediators ook gratis een kennismakingsgesprek starten om te kijken of jij en je ex alletwee achter mediation staan en of dit in jullie geval de beste oplossing is.

Zelf vind ik mediation fijn omdat naar beide partijen wordt geluisterd maar dat jij en je partner samen tot een beslissing komen met behulp van de mediator. Dan is het ook niet een ''opgedragen beslissing van de rechter''. Neem dit mee in je achterhoofd
qua bepalen omgang ben ik het met je eens Marit. Maar qua berekening alimentatie zou ik het zakelijk houden. Gewoon volgens de norm en klaar.
Maar zij moeten wel altijd nog met elkaar door 1 deur lijkt mij.

Dus als je de ''relatie'' IVM het kind, dan vind ik mediation toch meer een aanrader. En bij mediation wordt meestal ook gecheckt of het geschikt is voor partijen. Dus dan kan ze (na de gratis kennismaking) altijd nog besluiten naar de rechter te stappen

Zakelijk snap ik natuurlijk maar denk dat de relatie hierbij ook belangrijk is
Kind draagt zijn achternaam, maar nooit officieel bij de rechtbank erkent.

Ik kan nu alleen bijna de kosten niet opbrengen voor mijn koophuis. Heb mn huis te koop gezet. Wil graag terug verhuizen naar mijn familie 175km verder. Dus een andere baan zal er in de toekomst wel in zitten.

(Ik heb nu een zeer goede functie binnen het bedrijf van mn ex.)
Dus als je de relatie IVM het kind goed wil houden dan vind ik mediation een betere manier dan de gang naar de rechter. Dat bedoelde ik hierboven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven