Geld & Recht alle pijlers

feitelijk scheiding in duitsland

10-10-2010 22:55 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik ben duitse en ik ben hier getrouwd maar in feitelijke scheiding. Nu wil ik graag naar mijn vriend in nederland verhuizen, die daar een uitkering krijgt. Ikzelf ben ziek en kan op dit moment helaas niet werken. Nu weet ik helemaal niet hoe ik het moet doen. Neemt een ziekte verzekering in nederland me eigenlijk op als ik al ziek ben en betalen mij zolang ik ziek ben net als hier in duistland? En als niet, dan kan ik in nederland bijstand krijgen? En hoe is het dan als ik op papier nog getrouwd ben? Moet ik dan aan mijn man vragen dat hij me geld geeft? En als hij dat niet wilt, dan wordt mij geholpen?
Ligt aan het soort uitkering I guess. Sommige zijn exporteerbaar naar andere landen (Schengen), maar dat moet je echt bij je eigen uitkeringverstrekker navragen.

Bijstand zul je hier niet krijgen. Dat kun je vergeten. Maar wat voor soort uitkering heb je? Neem contact op met je uitkeringsverstrekker, zij weten of deze exporteerbaar is of anders het SVB in Nederland afdeling Buitenland. Die kunnen je ook helpen.

Ziektekostenverzekering geldt hetzelfde: vraag het na bij je verzekeraar, alhoewel Duitsland volgens mij een compleet ander systeem heeft dan Nederland.

Denk je ook aan pensioenrechten die je hebt opgebouwd? En AOW? Als je in Nederland kunt wonen, kun je je inkopen in de AOW. Denk wat dit soort dingen betreft in ieder geval niet al te lichtzinnig na en laat je heel goed voorlichten.
@TO, neem eens contact op met het Auswaertiges Amt. Ik zou eerst eens als 'tourist' gaan een paar weken en dan je informatie aan de Nederlandse kant bij elkaar sprokkelen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven