Fiets geleend door vriendin en gejat
donderdag 12 juni 2025 om 17:16
donderdag 12 juni 2025 om 17:19
Als de fiets verzekerd is, zou je aan moeten tonen dat die op slot stond.
Hoe oud is degene waarbij de fiets is gestolen? Een kind van 7 die een fiets niet op slot heeft gezet vind ik minder verantwoordelijk dan een meid van 16. Die zou moeten weten dat je een fiets op slot zet en zou dan met meid en/of ouders in gesprek gaan.
Hoe oud is degene waarbij de fiets is gestolen? Een kind van 7 die een fiets niet op slot heeft gezet vind ik minder verantwoordelijk dan een meid van 16. Die zou moeten weten dat je een fiets op slot zet en zou dan met meid en/of ouders in gesprek gaan.
donderdag 12 juni 2025 om 17:37
Ik lees hier juist een verhaal van een WA-verzekering die vreemd genoeg niet uitkeert omdat de fiets op slot stond:
https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-bean ... as-geleend
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 12 juni 2025 om 17:57
donderdag 12 juni 2025 om 18:12
Van de ene kant slim. Van de andere kant ontslaat het iemand ook niet van verantwoordelijkheid als die spullen leent.Theeleutje schreef: ↑12-06-2025 18:10Tja ik ben van het principe als je iets uitleent kan er van alles mee gebeuren. Eigen schuld dikke bult had je het maar niet uit moeten lenen. Daarom leen ik niets uit wat meer waarde heeft dan ongeveer een tientje.
donderdag 12 juni 2025 om 18:40
Ik zou het ook wel normaal vinden als de ouders van het meisje tenminste aanbieden om die fiets te vergoeden. "Dan had je het maar niet uit moeten lenen" vind ik geen argument. Degene die het leent, maakt ook bewust een keus en is er in dit geval ook nog slordig mee omgegaan.
Verder vind ik "eigen schuld, dikke bult" richting een kind dat zo lief was om haar vriendinnetje te helpen wel erg hard en onredelijk. Als de ouders niks betalen, zou ik het zelf doen.
Verder vind ik "eigen schuld, dikke bult" richting een kind dat zo lief was om haar vriendinnetje te helpen wel erg hard en onredelijk. Als de ouders niks betalen, zou ik het zelf doen.
Don't waste your time on jealousy,
donderdag 12 juni 2025 om 19:11
donderdag 12 juni 2025 om 19:17
Juridisch gezien is op grond van het burgerlijk recht de lener verantwoordelijk voor de fiets, dus ook voor de diefstal, tenzij er sprake was van overmacht. Ze heeft de fiets niet op slot gezet dus daar is geen sprake van, dus juridisch gezien moet zij de fiets vergoeden.
Maar je gelijk hebben en je gelijk krijgen en of halen is natuurlijk niet hetzelfde.
Ik zou even afwachten waar het meisje en de ouders zelf mee komen, en anders de ouders even bellen om te vragen of ze überhaupt wel van de situatie weten. Als ze verder niet armlastig zijn en het kind is niet erg jong, dan zou ik ook gewoon aangeven dat ik verwacht dat ze de fiets vergoeden als ze zelf niks aanbieden.
Maar je gelijk hebben en je gelijk krijgen en of halen is natuurlijk niet hetzelfde.
Ik zou even afwachten waar het meisje en de ouders zelf mee komen, en anders de ouders even bellen om te vragen of ze überhaupt wel van de situatie weten. Als ze verder niet armlastig zijn en het kind is niet erg jong, dan zou ik ook gewoon aangeven dat ik verwacht dat ze de fiets vergoeden als ze zelf niks aanbieden.
donderdag 12 juni 2025 om 19:21
Een FIETS-verzekering keert alleen uit als de fiets op slot stond, want je moet veilig met je fiets omgaan.Susan schreef: ↑12-06-2025 17:37Ik lees hier juist een verhaal van een WA-verzekering die vreemd genoeg niet uitkeert omdat de fiets op slot stond:
https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-bean ... as-geleend
Een AANSPRAKELIJKHEIDS-verzekering keert in bovenstaande situatie niet uit, juist omdát de lener veilig met de fiets omging. Hij is zorgvuldig geweest en daarom niet aansprakelijk voor de schade.
Je zult er juridisch vast lang over kunnen steggelen, maar het zijn verschillende verzekeringen met verschillende uitgangspunten.
Hoe dan ook, het lijkt me redelijk dat vriendinnetje en ouders deels of geheel de schade moeten vergoeden. Afhankelijk van leeftijd en situatie. Wisten jullie dat de fiets uitgeleend werd? Is het vriendinnetje oud genoeg om beter te moeten weten? Dat speelt wel mee.
In extremen: als jullie wisten dat de fiets uitgeleend werd aan een jong kind zonder benul, dan heb je zelf ook schuld aan de situatie. Als jullie niks wisten en een kind van 14 zet de fiets zonder slot in de stad neer, dan is het een ander verhaal.
donderdag 12 juni 2025 om 19:36
Solsol heeft de correcte juridische analyse geschetst. De stelling "dan had je de fiets maar niet moeten uitlenen" is volkomen krankzinnig. Feitelijk is het victim blaming. En juist het omgekeerde is het geval, als de lener geen risico van diefstal wil lopen had die maar niet moeten lenen. Het is zo simpel.
donderdag 12 juni 2025 om 19:39
Volgens mij niet. Als het een dure fiets is zou ik contact opnemen met de ouders. Juridisch is de lener (vriendinnetje) aansprakelijk. Dit zou dan gedekt moeten zijn door de WA-verzekering van haar ouders. Verschil is dat een fietsverzekering nalatig handelen niet dekt (fiets niet op slot) en een WA verzekering dekt geen opzet en ernstig nalatig handelen. Niet op slot is natuurlijk nalatigheid maar bij een jong kind zou ik dit niet ernstig nalatig of opzettelijk vinden. Bij een kind van 12 is het gewoon de aandacht op iets leuks en vergeten; bij een volwassene zou je dat wel kunnen vinden.
Laat even weten wat het geworden is of vraag advies bij een juridisch loket.
steven1980 wijzigde dit bericht op 12-06-2025 19:40
0.92% gewijzigd
donderdag 12 juni 2025 om 20:52
Volkomen krankzinnig? Zijn dat jouw woorden of die van die correcte juridische analyse? Ik vind het persoonlijk namelijk helemaal niet volkomen krankzinnig.
.
donderdag 12 juni 2025 om 20:58
WA verzekering bestaat alleen voor motorvoertuigen. Je bedoelt waarschijnlijk de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) en die is niet wettelijk verplicht (maar wel handig om te hebben). Maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Als de ouders van het vriendinnetje verantwoordelijk zijn moeten ze de schade vergoeden, ook als ze niet verzekerd zijn of dat de verzekeraar het niet wil vergoeden.
donderdag 12 juni 2025 om 21:04
Klopt, ik bedoelde de aansprakelijkheidsverzekering. Ik probeerde het even uit mijn hoofd te doen. Dat laatste klopt natuurlijk ook. In de praktijk leidt het natuurlijk wel tot minder ruzie met de ouders van het vriendinnetje als de schade door de verzekering wordt vergoed. Dat is geen juridisch argument meer in de relatie natuurlijk wel.Appletje schreef: ↑12-06-2025 20:58WA verzekering bestaat alleen voor motorvoertuigen. Je bedoelt waarschijnlijk de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) en die is niet wettelijk verplicht (maar wel handig om te hebben). Maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Als de ouders van het vriendinnetje verantwoordelijk zijn moeten ze de schade vergoeden, ook als ze niet verzekerd zijn of dat de verzekeraar het niet wil vergoeden.
donderdag 12 juni 2025 om 21:15
Volkomen krankzinnig vind ik ook overdreven. Het is namelijk best een interessante casus. Jammer dat we de leeftijd niet weten. Ook bij uitlenen bij minderjarige is de lener in beginsel aansprakelijk. Je kan je natuurlijk afvragen bij kleine kinderen in hoeverre je van verwijtbaar handelen kan spreken. Als jij een breekbaar vaasje uitleent een kind van drie kan jij de ouders niet aanspreken. Je bent dan zelf ook risicodragend.
Het BW ziet uitlenen namelijk als overeenkomst. Je kan als volwassene geen leenovereenkomst maken met een kind van drie. Het is dus interessant waar het kantelpunt zit. Twee kinderen van 7 jaar die iets uitlenen aan elkaar en dan aanspreken op het burgerlijk wetboek. Twijfelachtig vind ik dat.
donderdag 12 juni 2025 om 22:28
Ik ben van het principe dat als ik iets leen, dat ik schade en verlies vergoed, verzekering of niet.Theeleutje schreef: ↑12-06-2025 18:10Tja ik ben van het principe als je iets uitleent kan er van alles mee gebeuren. Eigen schuld dikke bult had je het maar niet uit moeten lenen. Daarom leen ik niets uit wat meer waarde heeft dan ongeveer een tientje.
donderdag 12 juni 2025 om 23:26
Het is mij ook overkomen. Mijn eigen fiets vergat ik vaak op slot te zetten maar dat was zo’n lelijk ding dat niemand hem wilde. De fiets die ik geleend had van een vriendin van mijn moeder helaas wel. Toen kon ik een nieuwe fiets gaan kopen voor die vriendin, wat me heel logisch lijkt (maar waar ik wel van baalde als 17-jarige).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in