Geld & Recht alle pijlers

Fietsplan

15-09-2010 13:36 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat hij hier goed staat.

Ben info aan het zoeken over het fietsplan.

Lees overal dat je een max. bedrag van 749 euro hebt te besteden.

Maar ik heb eens gehoord dat dat ook meer mag zijn.

Iemand een idee wat het maximale bedrag is wat je mag besteden?
Het bedrag is 749 en je mag per jaar ook nog een bepaald bedrag geruiken accessoires. Je mag altijd meer besteden natuurlijk, maar via je werkgever krijg je max Euro 749 vergoed.
anoniem_110902 wijzigde dit bericht op 15-09-2010 13:39
Reden: spellen is zo moeilijk
% gewijzigd
Je krijgt maximaal een lening van 749. En daarnaast de kosten van de verzekering en nog 75 euro aan accessoires.

Maar je mag natuurlijk best een fiets van 2000 euro kopen. Je krijgt alleen geen lening voor de rest van het bedrag.
Ja, daar was ik al bang voor. Jammer. Ik heb een duurdere op het oog en het zou mooi zijn als de werkgever iets meer zou lenen. Maar oke, bedankt voor jullie reacties
ik heb gebruik gemaakt van het fietsplan, 749 per 5 jaar, als je een duurdere fiets wil zul je zelf bij moeten leggen.

Hier krijg je overigens niets voor de verzekering, die moet je zelf betalen.
Hier is het 749 euro waarover je maximaal het belastingvoordeel krijgt. De fiets mag wel duurder zijn, maar er wordt maximaal 749 euro met de belasting verrekend. Aan accessoires is het hier maximaal 225 euro. En deelnemen aan het fietsplan mag 1 keer in de 3 jaar. Vraag het anders even aan je werkgever. Blijkbaar zitten er verschillen in per bedrijf.
wat kipkerrie zegt.

TO, koop gewoon die duurdere fiets als je dat wilt, zie het fietsplan als een 'korting' van 749 euro (is natuurlijk geen echte korting, maar een sigaar uit eigen doos uiteindelijk).

Oja, je mag ook alleen aan het fietsplan mee doen als je de fiuets ook daadwerkelijk voor woon-werkverkeer gebruikt. Fiets kopen en met de auto komen mag niet. (BD kan daar zelfs een werkgeversverklaring voor vragen dacht ik)
De fiets moet gebruikt worden voor (een deel van) woon-werkverkeer. Met de fiets naar het station of naar een carpoolplaats mag dus ook.
ja, dat kan ook, maar een kekke mountainbike kopen om mee in de duinen te crossen en vervolgens altijd met de auto naar het werk komen niet.
Daar heb je helemaal gelijk in starshine, dat mag inderdaad niet.
Heeft je werkgever geen fiets-plan waar in staat wat wel en niet kan? Als dat niet zo is, houd er dan rekening mee dat je werkgever misschien uberhaupt geen regeling heeft en je wellicht dus zelf je fiets moet regelen en betalen.
Ik ga gemiddeld drie a vier keer per week met mijn 'gewone' fiets naar het werk. Nu denk ik eraan om via het fietsplan een mountainbike aan te schaffen voor in mijn vrije tijd.

Er is toch geen hond die gaat controleren met welke fiets ik precies naar mijn werk ga?

Bij mijn werkgever mag je alleen meedoen als je op fietsafstand woont.
Rower, ik denk dat het volgens de letter van de wet niet zou mogen, maar inderdaad, wie controleert dat nou?

Ik heb ook een fietsplan via het fietsplan en over 2 jaar koop ik een nieuwe. Misschien wordt dat ook wel een mountainbike waar mijn man vervolgens meer op zou rijden dan ik.
Ik weet dat het kan bij ons. Maar nog niet hoe en wat.

Wel controleren ze of je de fiets ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Bij mijn vorige werkgever lette niemand daarop. Met als gevolg dat iedereen een tomos snorbrommer kocht...
Kijk even goed naar de voorwaarden in het fietsenplan, Ik heb een fiets van 1000 euro gekocht en 'betaald'met vakantiedagen. Het verschil tussen wat fiscaal maximaal is toegestaan met de prijs van de fiets is gewoon netto verrekend.

Je moet hem inderdaad voor woon-werk verkeer gebruiken. Ik woon op 6 km dus dat is vrij geloofwaardig.Als het erg regent/waait pak ik de auto, geen haan die er naar kraait hier.
je mag ook best af en toe wel met de auto/brommer/ov komen hoor. Het gaat erom dat je de meeste tijd met de fiets gaat (maar mijn baas staat ook niet met een turflijst bij de poort hoor).
quote:kipkerrie schreef op 15 september 2010 @ 13:48:

Hier is het 749 euro waarover je maximaal het belastingvoordeel krijgt. De fiets mag wel duurder zijn, maar er wordt maximaal 749 euro met de belasting verrekend. Aan accessoires is het hier maximaal 225 euro. En deelnemen aan het fietsplan mag 1 keer in de 3 jaar. Vraag het anders even aan je werkgever. Blijkbaar zitten er verschillen in per bedrijf.Bij ons ook 749 maar voor 250 accesoires (incl verzekering). Max 1 in de 3 jaar. Ik laat het altijd verrekenen met vakantiedagen. Ze schrijven dan ieder jaar een paar vakantiedagen af. Aangezien ik toch altijd overuren heb die ik in tijd opneem merk ik daar niets van.
Vandaag heb ik heel even gesproken met mijn werkgever.

Het is idd 749 euro en dan accesoires en verzekering.

Maar omdat ik hem maar heel even heb gesproken is het noet helemaal duidelijk.

Het is zo dat ik eerst het hele bedrag betaal aan de leverancier.En dan wordt dat in mei( vakantiegeld) of december (eindejaarsuitkering) verrekend/gecompenseerd? Ik snap er niets van. Krijg ik dan het hele bedrag terug?

Wie kent deze manier van het fietsplan?
Nee, je krijgt niet het hele bedrag terug! Hoeveel je wel terug krijgt hangt af van de hoeveelheid salaris die je krijgt en het % belasting wat je daarover betaalt. Op de site van de belastingdienst kun je hierover meer info vinden. Gewoon naar de site gaan en dat als zoekwoord 'fiets' intikken.
Ik vind het maar lastig zo. Bij vorige baas kocht ik een fiets. De rekening werd naar baas gestuurd. En elke maand werd een x bedrag van mijn broto loon ingehouden.
bruto
Bij ons gaat het hetzelfde als bij jou. Je koopt zelf de fiets en dan wordt het verrekend. December en mei zijn de gunstigste maanden om het te verrekenen (ivm vakantiegeld en eindejaarsuitkering).

Let wel op dat de fietsenwinkel jou een bon of factuur geeft met jouw naam erop. Anders is het niet geldig voor het fietsplan (dan zou je bij wijze van spreken het bonnetje van de buurman kunnen indienen).

Wat je terugkrijgt is het belastingvoordeel. Van het bedrag waarover je loonheffing zou moeten betalen wordt 749 afgehaald waardoor je over 749 dus geen loonheffing hoeft te betalen. Dat komt in de meeste gevallen neer op zo'n 42% van 749 euro. Dat is je 'winst'. De rest van de fiets betaal je zelf. Hoop dat het een beetje duidelijk is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven