Garantie vraag
dinsdag 27 juni 2017 om 10:54
Ik heb een vraag over garantie op een product. Ik wil graag weten wat mijn rechten/plichten zijn, en kan zo snel even niet op internet vinden hoe het zit.
Ik heb in maart 2016 een elektronisch product cadeau gekregen. Oktober was hier een defect aan, toen ben ik terug gegaan naar de winkel. Zonder problemen kreeg ik een nieuwe en een nieuwe bon. Nu heb ik echter hetzelfde defect, 8 maanden later. Ik ben opnieuw terug gegaan naar de winkel, en krijg het volgende te horen:
'Deze versie is niet meer leverbaar, je kunt voor het aankoopbedrag een andere uitzoeken.'
Echter is er op dit moment geen product in dezelfde prijsklasse omdat de fabrikant nieuwere versies heeft uitgebracht. Ik moet dan dus fors bijbetalen en heb eigenlijk in elk geval een kwalitatief minder product. Ik gaf aan dat ik in principe recht zou hebben op een vergelijkbaar product, de winkel zegt dat dit op prijs is en niet op kwaliteit. Klopt dit?
Ik dacht namelijk altijd dat ze je een kwalitatief gelijkwaardig product moesten aanbieden, en dat de consument hierbij een soort beschermde positie heeft.
Ik heb in maart 2016 een elektronisch product cadeau gekregen. Oktober was hier een defect aan, toen ben ik terug gegaan naar de winkel. Zonder problemen kreeg ik een nieuwe en een nieuwe bon. Nu heb ik echter hetzelfde defect, 8 maanden later. Ik ben opnieuw terug gegaan naar de winkel, en krijg het volgende te horen:
'Deze versie is niet meer leverbaar, je kunt voor het aankoopbedrag een andere uitzoeken.'
Echter is er op dit moment geen product in dezelfde prijsklasse omdat de fabrikant nieuwere versies heeft uitgebracht. Ik moet dan dus fors bijbetalen en heb eigenlijk in elk geval een kwalitatief minder product. Ik gaf aan dat ik in principe recht zou hebben op een vergelijkbaar product, de winkel zegt dat dit op prijs is en niet op kwaliteit. Klopt dit?
Ik dacht namelijk altijd dat ze je een kwalitatief gelijkwaardig product moesten aanbieden, en dat de consument hierbij een soort beschermde positie heeft.
dinsdag 27 juni 2017 om 11:06
Ja, ze mogen dit (helaas) wettelijk doen. Ik heb een tijdje bij de klantenservice van een electronicabedrijf gewerkt en soms kwamen klanten met dit probleem bij ons en dienden een klacht in. Meestal werd er dan voor gezorgd dat ze via ons een nieuwer model kregen, zonder bij te betalen dus. Om welk merk gaat het?
Je kunt dus nog proberen een klacht in te dienen bij de klantenservice, omdat er dus niks beschikbaar is wat je zou kunnen kopen.
Overigens, het geld bij die winkel mag je meestal ook gebruiken voor andere merken. Je zou dat ook nog even na kunnen gaan en misschien dat er dan wel iets is wat je zou kunnen kiezen.
Succes!
Je kunt dus nog proberen een klacht in te dienen bij de klantenservice, omdat er dus niks beschikbaar is wat je zou kunnen kopen.
Overigens, het geld bij die winkel mag je meestal ook gebruiken voor andere merken. Je zou dat ook nog even na kunnen gaan en misschien dat er dan wel iets is wat je zou kunnen kiezen.
Succes!
dinsdag 27 juni 2017 om 11:11
Wij hanteerden altijd vergelijkbaar qua prijs of anders geld terug. Maar dat ligt ook aan de afspraken die de winkel met de leverancier heeft. Sommige leveranciers zijn heel makkelijk, anderen willen eerst zelf kijken wat er mis is, kijken of ze het kunnen maken en daarna gaan ze bedenken of ze geld terug willen geven.
Heb je al op de site van Kassa gekeken? Of op de site van de winkel waar het om gaat? Algemene voorwaarden staan daar meestal wel op.
Heb je al op de site van Kassa gekeken? Of op de site van de winkel waar het om gaat? Algemene voorwaarden staan daar meestal wel op.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig
dinsdag 27 juni 2017 om 11:17
Een product dat je koopt dat binnen 6 mnd stuk gaat, kan gebeuren. Gaat de tweede dan ook maar 8 mnd mee, dan is er geen haar op mijn hoofd wat kan spreken van kwaliteit. Natuurlijk kan het een gevalletje pech zijn, maar ik zou het product niet meer willen. Zeker geen met nog minder kwaliteit.KingKong2705 schreef: ↑27-06-2017 10:54
Ik moet dan dus fors bijbetalen en heb eigenlijk in elk geval een kwalitatief minder product.
Hoeveel heb je uitgegeven aan het origineel en wat mag je bijbetalen als je overstapt naar een duurdere variant?
Als jij nl. wel hun klant wil blijven, dan kun je zelf ook onderhandelen.
Geld teruggeven zijn ze niet verplicht voor zover ik weet.
dinsdag 27 juni 2017 om 11:24
Ik heb hem dus gekregen. Er is toen 108 euro voor betaald. Deze versie is niet meer te koop volgens de winkel en vervangen voor een generatie 2. Het probleem is bekend bij de fabrikant want ik lees dit op internet massaal. De versie 2 is in de winkel geprijsd voor 159 euro. En ik zou dus 51 euro moeten bijbetalen om de 2e generatie van hetzelfde model te krijgen.GenieInABottle schreef: ↑27-06-2017 11:17Een product dat je koopt dat binnen 6 mnd stuk gaat, kan gebeuren. Gaat de tweede dan ook maar 8 mnd mee, dan is er geen haar op mijn hoofd wat kan spreken van kwaliteit. Natuurlijk kan het een gevalletje pech zijn, maar ik zou het product niet meer willen. Zeker geen met nog minder kwaliteit.
Hoeveel heb je uitgegeven aan het origineel en wat mag je bijbetalen als je overstapt naar een duurdere variant?
Als jij nl. wel hun klant wil blijven, dan kun je zelf ook onderhandelen.
Geld teruggeven zijn ze niet verplicht voor zover ik weet.
dinsdag 27 juni 2017 om 11:42
Ik kan niet zo snel iets vinden wat direct aansluit op jou specifieke situatie, maar misschien kun je hier wat mee:KingKong2705 schreef: ↑27-06-2017 11:27Heb je hier toevallig een linkje van met 'bewijs' wat ik de winkel kan laten zien?
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
dinsdag 27 juni 2017 om 15:05
Als de fabrikant weet dat er een probleem is, zou deze hier eigenlijk zelf een soort inruilactie voor moeten hebben. Misschien kun je het merk benaderen?KingKong2705 schreef: ↑27-06-2017 11:24Ik heb hem dus gekregen. Er is toen 108 euro voor betaald. Deze versie is niet meer te koop volgens de winkel en vervangen voor een generatie 2. Het probleem is bekend bij de fabrikant want ik lees dit op internet massaal. De versie 2 is in de winkel geprijsd voor 159 euro. En ik zou dus 51 euro moeten bijbetalen om de 2e generatie van hetzelfde model te krijgen.
dinsdag 27 juni 2017 om 16:23
Na veel 5en en 6en eindelijk toch opgelost. Kost je wel 3 tripjes naar de winkel, een verhitte discussie en onderhand 1,5 uur aan tijd (wachten op een medewerker, discussies en uiteindelijk om de boel op te lossen)
Ik zit nu wel even zonder, maar goed, dat is dan maar zo...
Nog allemaal bedankt voor de antwoorden!
Ik zit nu wel even zonder, maar goed, dat is dan maar zo...
Nog allemaal bedankt voor de antwoorden!