Geld & Recht alle pijlers

Geen kant op

21-10-2014 13:28 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft zijn huis te koop staan maar woont inmiddels al ruim een half jaar bij mij in mijn 2-kamerappartement (huur) ivm reisafstand naar werk. Wonen in zijn huis is om die reden echt geen optie.

We zijn op het punt gekomen dat we serieus nadenken over trouwen en kinderen krijgen maar we voelen ons gevangen door zijn koophuis.

We willen graag samen een huis kopen in het dorp (of omliggende dorpen) waar we nu wonen. De huizen zijn hier echter erg duur en de enige betaalbare huizen zijn nieuwbouwwoningen waar er nog enkele van te koop staan die in 2015 gebouwd gaan worden. We kunnen financieel echter nog geen kant op. Ik verdien in mijn eentje te weinig om op mijn salaris een van die huizen te kunnen kopen helaas.

Als wij wachten op de volgende ronde van het nieuwbouwproject, zullen die huizen in 2017 opgeleverd worden. Dat betekent dat we de komende jaren nog niet aan kinderen kunnen beginnen. Een kind in een 2 kamerappartement (1 slaapkamer dus) is niet ideaal en particulier huren hier in de regio is onbetaalbaar (min 1200,- voor een eengezinswoning). Huis van vriend verhuren kan nu nog niet omdat het te kort te koop staat maar heeft ook absoluut niet onze voorkeur.

Huis kopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning is bij de nieuwbouwwoningen niet mogelijk omdat de huizen als warme broodjes over de toonbank vliegen.

We willen samen graag vooruit maar zien even geen mogelijkheden hoe dat nu moet lukken. Mis ik iets aan opties? Iemand een idee?
Huis goedkoper op de markt zetten? Baby bij jullie op de kamer? Huis wat verder weg huren?
Nee je mist niets aan opties.

Risico's van het kopen van een huis.

Het zou zo maar kunnen zijn dat je het niet kan verkopen als je dat wilt....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Tja, dat probleem heeft iedereen die wil verhuizen maar zijn eigen koophuis nog niet kwijt is. Je kan zakken met de prijs. Of verhuren, al is dat geen lange termijn oplossing. Verder weet ik het ook niet.

Je vriend heeft nog mazzel dat hij al meteen bij jou kon wonen. Anders had hij gewoon moeten reizen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Elk huis is te verkopen, maar niet tegen elke prijs.

Zakken in prijs is een optie, maar vaak niet de beste. Belangrijker is dat het huis goed in de markt gezet wordt, en perfect in orde is voor de doelgroep. Heb je wat geld over? Dan zou ik eens een goede stylist inhuren, en vragen wat er verbeterd kan worden. Het is meestal een combinatie van wat opknappen, een paar maanden huurmeubels erin, en perfecte foto's laten maken. Totale pakket kost meestal minstens 10k, maar verdient zichzelf wel terug in snellere verkooptijd en hogere opbrengst.

Bljiven wachten tot je een keer verkoopt is geen handige taktiek. De markt trekt wel wat aan, maar nog niet een derde van de woningen wordt daadwerkelijk verkocht, dus het is zaak dat je daar bij hoort. Genoeg woningen die perfect in orde zijn die binnen een maand of 2 verkocht worden, terwijl de buren al jaren met hun ellende in de verkoop zitten.

Overigens kun je de eerste tijd prima met een kind en 1 slaapkamer doen, al is dat altijd wat gedoe.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik herken je situatie, man en ik hadden allebei een koopappartement en waren bang nooit weg te komen. Wij stonden op een gegeven moment op het punt om, wat handigmetgeld adviseert, er geld tegenaan te gooien om alles op te knappen, maar die 10.000 euro kun je ook van je vraagprijs af trekken...

En toen was het ineens wel zo verkocht. Ja, we hebben nu een restschuld en daar zitten we nog 10 jaar aan vast (waarschijnlijk korter, maar dat hangt van onze behoefte aan wel/niet op vakantie gaan af... ) maar inmiddels wonen we wel in het huis van onze dromen, wordt de restschuld in ieder geval niet hoger/gebeurt er niks raars in een appartement waar wij niet meer wonen en weten we precies waar we aan toe zijn.

Het is dus een kwestie van kiezen en bedenken wat je waarvoor over hebt. en vooral heel goed rekenen en calculeren wat je wel/niet kan betalen.
Zakken in de prijs gaan we ook doen maar omdat het nog maar 3 maanden in de verkoop staat vinden we het wat raar als we nu al zakken. Het is een nieuwbouwhuis (2013 opgeleverd), helemaal ingericht op de doelgroep maar de doelgroep is klein omdat het in een heel klein dorpje staat waar je niet gaat wonen als je er niet vandaan komt.

Baby op de kamer zou inderdaad kunnen maar dat is meer een noodoplossing voor me dan dat het een optie is.
Maar als ze een restschuld overhouden, zitten een bruiloft en kinderen er ook niet zo snel in, lijkt mij?
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
Restschuld hebben we niet snel omdat de hypotheek veel lager is dan de prijs van het huis. Vriend heeft van ouders een voorschot op de erfenis gehad maar die zijn we wel grotendeels kwijt en dat doet wel erg zeer bij vriend en zijn ouders.
Jee, in 2013 opgeleverd? Dan heeft vriend maar kort in z'n huis gewoond zeg. Erg lang kennen jullie elkaar dan ook niet lijkt me (omdat hij dus recent een huis heeft gekocht)?

Hoe zit het met die reisafstand? Is dat echt niet te overbruggen?
Vanwaar je haast??
Oh even geloept, je kent hem sinds januari. Mijn advies; doe rustig aan. Koophuis en baby's komen tzt wel.
Hij heeft er maar een half jaartje gewoond. Wij kennen elkaar inderdaad nog geen jaar maar zijn wel erg zeker van elkaar.

Reisafstand is 2uur voor een enkele reis. Dit is te doen voor een paar weken maar langer dan dat is dat niet vol te houden. Daarnaast willen we niet in zijn dorp wonen. Ik zou daar een buitenstaander blijven en de meeste dorpsbewoners denken dat de hele wereld om hun dorp draait, beetje eng vind ik het. Vriend is ook blij dat hij daar weg is.
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:00:

Zakken in de prijs gaan we ook doen maar omdat het nog maar 3 maanden in de verkoop staat vinden we het wat raar als we nu al zakken. Het is een nieuwbouwhuis (2013 opgeleverd), helemaal ingericht op de doelgroep maar de doelgroep is klein omdat het in een heel klein dorpje staat waar je niet gaat wonen als je er niet vandaan komt.

Hoeveel staat er te koop in dat dorp? Hoeveel is er afgelopen jaar verkocht? Hoor je bij de 10% 'beste aanbiedingen'? Hoeveel kijkers heb je gehad? Durf je eventueel hier een linkje naar funda te plaatsen?

quote:Baby op de kamer zou inderdaad kunnen maar dat is meer een noodoplossing voor me dan dat het een optie is.Daar ben ik het wel mee eens, maar als je uitzicht hebt op een oplossing valt er wel een periode te overbruggen. Vroeger woonden mensen met veel meer mensen in veel kleinere huizen, daar wordt je echt niet meteen slechter van.
quote:lilalinda schreef op 21 oktober 2014 @ 14:11:

Vanwaar je haast??

Geen idee, heb geen rationele verklaring alleen maar een gevoelsmatige. We zijn jong genoeg (30) om even te wachten met kinderen en dat doen we ook maar het gaat zo belachelijk goed samen en we zijn zeker dat we ons leven met elkaar willen delen.

Het duurt toch nog even voordat we een huis samen kunnen kopen en je hebt ook niet van de ene op de andere dag een kind. Maar we zouden wel graag de weg er naartoe bewandelen en ook dat lijkt nu niet te kunnen.
Sorry, even een beetje off topic:reisafstand naar het werk is 2 uur enkele reisdorpsbewoners denken dat de hele wereld om hun dorp draait (vriend is blij dat hij daar weg is)huis is moeilijk verkoopbaar omdat er alleen mensen gaan wonen die bekend zijn met het dorpwaarde van het huis is sinds de recente aankoop blijkbaar flink gedaald als hij voorschot erfenis kwijt is, terwijl een nieuwbouwhuis over het algemeen niet zo hard in waarde is gedaald als een gewoon huis

Mijn vraag is: waarom heeft hij in vredesnaam dit huis gekocht? Wat ik vooral ook wil zeggen: denk echt goed na voor jullie een volgend huis kopen, om niet in weer zo'n moeilijke situatie terecht te komen.

Wat betreft je vraag: je zou een overbruggingshypotheek af kunnen sluiten, maar wij hebben daar juist niet voor gekozen omdat je nog maar moet zien dat je je oude huis op tijd kwijtraakt (er zitten meer nadelen aan dacht ik, heb ik even niet zo op een rij). Verder heb je weinig opties denk ik dan te wachten tot het huis van je vriend verkocht is.
Had je vriend niet kunnen voorzien dat hij van baan zou wisselen? Als je niet heel zeker weet dat je de komende vijf tot tien jaar prettig in dat hele kleine dorpje kunt blijven wonen koop je in de huidige huizenmarkt toch geen huis?

Zijn huis staat net 3 maanden te koop, hij heeft er net een jaar gewoond en woont nu ál 6 maanden bij jou in. Klinkt niet echt als een stabiele situatie. Ik zou sowieso nog even wachten met kinderen krijgen. Weet je vriend nu wel zeker dat hij de komende vijf tot tien jaar in jouw woonplaats kan blijven werken? En jij ook?

Zet anders zijn huis voorlopig te huur en ga zelf een paar jaar in de vrije sector huren. Kost misschien iets meer, maar dan zit je niet zo vast.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:handigmetgeld schreef op 21 oktober 2014 @ 14:13:

[...]

Hoeveel staat er te koop in dat dorp? Hoeveel is er afgelopen jaar verkocht? Hoor je bij de 10% 'beste aanbiedingen'? Hoeveel kijkers heb je gehad? Durf je eventueel hier een linkje naar funda te plaatsen?

[...]

Een link zet ik hier liever niet neer. Maar er geen enkel nieuwbouwhuis verder te koop in dat dorp. 2 Serieuze kopers gehad. De eerste wilde overgaan tot kopen maar familieleden waren het hier niet mee eens (vreemd verhaal). De tweede hebben uiteindelijk een huis gekocht wat al een garage heeft en waar ook niets aan hoefde te gebeuren (huis was wel een stuk ouder). Er staat best wat te koop maar aan alles moet veel gebeuren en het zijn allemaal huizen uit de jaren ' 60. Er wordt helaas weinig verkocht maar recentelijk zijn er twee scheidingen aangekondigd dus wie weet ;)
quote:handigmetgeld schreef op 21 oktober 2014 @ 13:44:

Elk huis is te verkopen, maar niet tegen elke prijs.

Heb je wat geld over? Dan zou ik eens een goede stylist inhuren, en vragen wat er verbeterd kan worden. Het is meestal een combinatie van wat opknappen, een paar maanden huurmeubels erin, en perfecte foto's laten maken. Totale pakket kost meestal minstens 10k, maar verdient zichzelf wel terug in snellere verkooptijd en hogere opbrengst.Wow. Verdien je dat ooit terug met een starterswoning?

toen hij dat huis kocht was de huizenmarkt op een dieptepunt.

ik snap dat die erfenis het makkelijk maakte,maar heeft hij dan niet verder nagedacht?
wij slapen nooit.
quote:merano schreef op 21 oktober 2014 @ 14:27:

[...]

Wow. Verdien je dat ooit terug met een starterswoning?Zonder de woning te zien kan ik daar weinig over zeggen. Maar zakken in prijs gaat meestal ook in stappen van minstens 10k, en dat levert meestal minder op.
Voor iemand met zoveel haast, lees ik alleen een lijst van eisen (en vooral wat je niet wil):Niet in zijn huisNiet in zijn dorpNiet in jouw 2-kamer appartementNiet wachten tot 2017en Verhuren van zijn huis ook liever niet.Dat is heel tegenstrijdig met de haast die je zegt te hebben.
quote:flatverkopen schreef op 21 oktober 2014 @ 14:21:

Sorry, even een beetje off topic:

reisafstand naar het werk is 2 uur enkele reisdorpsbewoners denken dat de hele wereld om hun dorp draait (vriend is blij dat hij daar weg is)huis is moeilijk verkoopbaar omdat er alleen mensen gaan wonen die bekend zijn met het dorpwaarde van het huis is sinds de recente aankoop blijkbaar flink gedaald als hij voorschot erfenis kwijt is, terwijl een nieuwbouwhuis over het algemeen niet zo hard in waarde is gedaald als een gewoon huis

Mijn vraag is: waarom heeft hij in vredesnaam dit huis gekocht? Wat ik vooral ook wil zeggen: denk echt goed na voor jullie een volgend huis kopen, om niet in weer zo'n moeilijke situatie terecht te komen.

Wat betreft je vraag: je zou een overbruggingshypotheek af kunnen sluiten, maar wij hebben daar juist niet voor gekozen omdat je nog maar moet zien dat je je oude huis op tijd kwijtraakt (er zitten meer nadelen aan dacht ik, heb ik even niet zo op een rij). Verder heb je weinig opties denk ik dan te wachten tot het huis van je vriend verkocht is.

Ben wat onduidelijk geweest denk ik. Hij is bij mij ingetrokken omdat het voor mij 2u reizen zou zijn naar mijn werk vanuit zijn huis. Nu zitten we precies tussen beide banen in en rijden we 45 minuten.

Hij heeft dat huis gekocht omdat hij geboren en getogen is in dat dorp, dat dus een hele logische zet was en op dat moment alweer even bij zijn ouders woonde na een verbroken relatie.

Hij heeft het voorschot van de erfenis gestoken in de hypotheek, in het zetten van een badkamer en een keuken en al het meerwerk wat in het huis zit. We hopen de helft van het voorschot over te kunnen houden. We hadden gehoopt om 75% over te kunnen houden maar dit is niet realistisch.
ga eerst maar eens 1 jaar samen wonen in een huur huis, en dan verder kijken...
quote:lilalinda schreef op 21 oktober 2014 @ 14:33:

Voor iemand met zoveel haast, lees ik alleen een lijst van eisen (en vooral wat je niet wil):

Niet in zijn huisNiet in zijn dorpNiet in jouw 2-kamer appartementNiet wachten tot 2017en Verhuren van zijn huis ook liever niet.Dat is heel tegenstrijdig met de haast die je zegt te hebben.Klopt helemaal. We hebben ook het gevoel vooruit te willen maar willen dit wel op een verstandige manier doen. We nemen dus geen overhaaste beslissingen en gaan ons niet in allerlei bochten wringen om het toch voor elkaar te krijgen om achteraf de rekening gepresenteerd te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven