Geen pensioenregeling; wat kost zelf opbouwen?

donderdag 5 januari 2012 om 17:03
Mijn man werkt sinds kort voor een bedrijf dat geen pensioenregeling kent. Dus dat moet hij zelf gaan regelen en bekostigen. Hij heeft een offerte aangevraagd voor een vrijwillige voortzetting bij het bedrijfstakpensioenfonds waar hij tot voor kort pensioen opbouwde. in die bedrijfstak is hij nu niet meer werkzaam, maar dat maakt niet uit. Hij kan daar nog 3 jaar pensioen opbouwen. Dan zien we over 3 jaar wel weer verder.
De offerte meldt een maandpremie van 622 euro. In zijn geval is dat ongeveer 11% van zijn brutosalaris. Mij lijkt dat wel redelijk. Zelf vindt hij het erg veel.
Zijn er mensen hier in een vergelijkbare situatie of die op een andere manier zelf hun pensioen betalen? En wat (welk percentage) betaal jij?
De offerte meldt een maandpremie van 622 euro. In zijn geval is dat ongeveer 11% van zijn brutosalaris. Mij lijkt dat wel redelijk. Zelf vindt hij het erg veel.
Zijn er mensen hier in een vergelijkbare situatie of die op een andere manier zelf hun pensioen betalen? En wat (welk percentage) betaal jij?
donderdag 5 januari 2012 om 17:09

donderdag 5 januari 2012 om 17:15
heb je er al eens over gedacht om zelf dat bedrag te sparen?
zie http://www.belastingdiens ... pensioen-02.html#P27_3176
Lijkt me ook interessant, ook omdat dat aftrekbaar is van je inkomen.
zie http://www.belastingdiens ... pensioen-02.html#P27_3176
Lijkt me ook interessant, ook omdat dat aftrekbaar is van je inkomen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

donderdag 5 januari 2012 om 17:26

donderdag 5 januari 2012 om 17:27
Een goed pensioenfonds geeft volgens mij meer rendement dan zelf sparen. Dat was in elk geval altijd wel zo. Hoe dat nu precies zit in deze slechte tijden weet ik niet. Zijn pensioenfonds doet het nog heel behoorlijk met een dekkingsgraad van 111%. Mijn eigen pensioenfonds had in november nog maar een dekkingsgraad van 94% ...
Maar alle opties zijn open. Hoeveel sparen jullie dan?
Maar alle opties zijn open. Hoeveel sparen jullie dan?
donderdag 5 januari 2012 om 18:36
Dekkingsgraad zegt weinig over de toekomst. Rendement hangt samen met de beleggingsmix (aandelen, obligaties, derivaten, alternatieve beleggingen), opbouw van de deelnemers van het fonds (actieven, slapers, gepensioneerden), kwaliteteit van bestuur en uitvoeringsorganisaties en beleggingsplan. Dat zijn nog factoren specifiek voor het fonds.
Daarnaast is ook de rekenrente (nu 4%, maar wellicht in de toekomst zelf te bepalen), regelgeving omtrent pensioenfondsen, ingrijpen van toezichthouders et cetera van invloed.
Daarnaast is ook de rekenrente (nu 4%, maar wellicht in de toekomst zelf te bepalen), regelgeving omtrent pensioenfondsen, ingrijpen van toezichthouders et cetera van invloed.

donderdag 5 januari 2012 om 20:26
Laat je informeren door een onafhankelijk financieel adviseur (dus eentje die jou een rekening stuurt ipv dat deze 'gratis' werkt en betaald wordt via commissies van de verzekeraars). Dat lijkt duurder, maar bij dit soort langlopende verzekeringen/spaarplannen kun je maar beter een zo goed mogelijk advies inwinnen dat past bij jouw individuele situatie. Sparen op een bankrekening is fiscaal ongunstig en fiscaal gunstige constructies zijn soms risicovol. Een deskundig advies betaalt zich uiteindelijk echt terug voor dit soort plannen!

vrijdag 6 januari 2012 om 13:08
quote:modus schreef op 05 januari 2012 @ 18:36:
Dekkingsgraad zegt weinig over de toekomst. Rendement hangt samen met de beleggingsmix (aandelen, obligaties, derivaten, alternatieve beleggingen), opbouw van de deelnemers van het fonds (actieven, slapers, gepensioneerden), kwaliteteit van bestuur en uitvoeringsorganisaties en beleggingsplan. Dat zijn nog factoren specifiek voor het fonds.
Daarnaast is ook de rekenrente (nu 4%, maar wellicht in de toekomst zelf te bepalen), regelgeving omtrent pensioenfondsen, ingrijpen van toezichthouders et cetera van invloed.Uiteraard. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar het feit dat dit fonds het nog redelijk doet heeft alles te maken met die dingen die je noemt.
Daarnaast is ook de rekenrente (nu 4%, maar wellicht in de toekomst zelf te bepalen), regelgeving omtrent pensioenfondsen, ingrijpen van toezichthouders et cetera van invloed.Uiteraard. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar het feit dat dit fonds het nog redelijk doet heeft alles te maken met die dingen die je noemt.
vrijdag 6 januari 2012 om 15:15
11% van je mandsalaris lijkt mij niet zoveel eerlijk gezegd. Ik betaal (pensioenfonds in de zorg PGGM) ook iets van 11%, maar daarnaast legt de werkgever ook nogeens 11% neer (premieverdeling werkgever/werknemer is 50/50 in de zorg).
Bij mijn vorige werkgever was dat 2/3 voor de werkgever en 1/3 voor de werknemer, toen betaalde ik iets van 7% meen ik (ABP).
Bij mijn vorige werkgever was dat 2/3 voor de werkgever en 1/3 voor de werknemer, toen betaalde ik iets van 7% meen ik (ABP).