Geld & Recht alle pijlers

Geen pensioenregeling; wat kost zelf opbouwen?

05-01-2012 17:03 16 berichten
Mijn man werkt sinds kort voor een bedrijf dat geen pensioenregeling kent. Dus dat moet hij zelf gaan regelen en bekostigen. Hij heeft een offerte aangevraagd voor een vrijwillige voortzetting bij het bedrijfstakpensioenfonds waar hij tot voor kort pensioen opbouwde. in die bedrijfstak is hij nu niet meer werkzaam, maar dat maakt niet uit. Hij kan daar nog 3 jaar pensioen opbouwen. Dan zien we over 3 jaar wel weer verder.

De offerte meldt een maandpremie van 622 euro. In zijn geval is dat ongeveer 11% van zijn brutosalaris. Mij lijkt dat wel redelijk. Zelf vindt hij het erg veel.

Zijn er mensen hier in een vergelijkbare situatie of die op een andere manier zelf hun pensioen betalen? En wat (welk percentage) betaal jij?
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar gewoon zelf. Gewoon op een spaarrekening. Dan heb je niets te maken met slechte rendementen, dure kosten etc, etc. Maar dan moet je dus wel sterk in je schoenen staan en er van af blijven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wij sparen ook zelf. Daarnaast sparen we via onze werkgever, maar of we daar ooit iets van terug gaan zien is natuurlijk nog maar de vraag.
heb je er al eens over gedacht om zelf dat bedrag te sparen?

zie http://www.belastingdiens ... pensioen-02.html#P27_3176

Lijkt me ook interessant, ook omdat dat aftrekbaar is van je inkomen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Maar zo'n lijfrente moet dus altijd vanaf je 65ste 20 jaar lopen? En stel dat je vanaf je 60ste zou willen laten uitkeren, dan moet je het gespaarde bedrag dus door 25 jaar (en dan ev. door 12 maanden) delen? Want de uit te keren bedragen moeten hetzelfde zijn steeds?
Een goed pensioenfonds geeft volgens mij meer rendement dan zelf sparen. Dat was in elk geval altijd wel zo. Hoe dat nu precies zit in deze slechte tijden weet ik niet. Zijn pensioenfonds doet het nog heel behoorlijk met een dekkingsgraad van 111%. Mijn eigen pensioenfonds had in november nog maar een dekkingsgraad van 94% ...

Maar alle opties zijn open. Hoeveel sparen jullie dan?
Voor ons ook redelijk van toepassing, dus ik lees mee!
Dekkingsgraad zegt weinig over de toekomst. Rendement hangt samen met de beleggingsmix (aandelen, obligaties, derivaten, alternatieve beleggingen), opbouw van de deelnemers van het fonds (actieven, slapers, gepensioneerden), kwaliteteit van bestuur en uitvoeringsorganisaties en beleggingsplan. Dat zijn nog factoren specifiek voor het fonds.

Daarnaast is ook de rekenrente (nu 4%, maar wellicht in de toekomst zelf te bepalen), regelgeving omtrent pensioenfondsen, ingrijpen van toezichthouders et cetera van invloed.
Laat je informeren door een onafhankelijk financieel adviseur (dus eentje die jou een rekening stuurt ipv dat deze 'gratis' werkt en betaald wordt via commissies van de verzekeraars). Dat lijkt duurder, maar bij dit soort langlopende verzekeringen/spaarplannen kun je maar beter een zo goed mogelijk advies inwinnen dat past bij jouw individuele situatie. Sparen op een bankrekening is fiscaal ongunstig en fiscaal gunstige constructies zijn soms risicovol. Een deskundig advies betaalt zich uiteindelijk echt terug voor dit soort plannen!
Mijn vriend heeft als zelfstandige ook zijn pensioen laten regelen. Weet even niet meer in welke vorm (niet gewoon zelf sparen), maar hij moet daar 500 euro in de maand voor betalen.
quote:modus schreef op 05 januari 2012 @ 18:36:

Dekkingsgraad zegt weinig over de toekomst. Rendement hangt samen met de beleggingsmix (aandelen, obligaties, derivaten, alternatieve beleggingen), opbouw van de deelnemers van het fonds (actieven, slapers, gepensioneerden), kwaliteteit van bestuur en uitvoeringsorganisaties en beleggingsplan. Dat zijn nog factoren specifiek voor het fonds.

Daarnaast is ook de rekenrente (nu 4%, maar wellicht in de toekomst zelf te bepalen), regelgeving omtrent pensioenfondsen, ingrijpen van toezichthouders et cetera van invloed.Uiteraard. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar het feit dat dit fonds het nog redelijk doet heeft alles te maken met die dingen die je noemt.
11% van je mandsalaris lijkt mij niet zoveel eerlijk gezegd. Ik betaal (pensioenfonds in de zorg PGGM) ook iets van 11%, maar daarnaast legt de werkgever ook nogeens 11% neer (premieverdeling werkgever/werknemer is 50/50 in de zorg).

Bij mijn vorige werkgever was dat 2/3 voor de werkgever en 1/3 voor de werknemer, toen betaalde ik iets van 7% meen ik (ABP).
.
dubbel
Je mag niet zomaar zelf beslissen hoeveel je (fiscaal gunstig) opzij wilt zetten. De fiscus heeft daar een maximum aan verbonden en dat maximum is mede afhankelijk van je eventueel reeds opgebouwde pensioen en leeftijd en van het soort regeling dat je afsluit.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven