Geen vertrouwen in PSD2
dinsdag 3 oktober 2017 om 09:39
Hallo allemaal,
Wellicht hebben jullie al van PSD2 gehoord en ik vraag me af of ik nou een van de weinigen ben
die er totaal geen vertrouwen in heeft. Het idee alleen al is van de zotte, het komt er gewoon
op neer dat bedrijven je bankafschriften (alles, dus inkomsten en uitgaven) kunnen bekijken MITS
je daar toestemming voor geeft.
Aan dat laatste twijfel ik ten zeerste, wie controleert of je wel of geen toestemming hebt gegeven,
alsof er digitaal nooit iets mis gaat
Ik vrees dat het na verloop van tijd ergens in hele kleine letters in de algemene voorwaarden staat in
de trend van "zodra u de bestelling definitief plaatst geeft u ons automatisch toestemming om...."
Dat het alleen om betaalrekeningen gaat is nog helemaal niet zeker, spaarrekeningen zonder
beperkingen, dus als je direct over het spaargeld kunt beschikken (deposito's vallen hierbuiten)
zouden ook wel eens onder PSD2 kunnen vallen.
Hoe denken jullie over PSD2? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Wellicht hebben jullie al van PSD2 gehoord en ik vraag me af of ik nou een van de weinigen ben
die er totaal geen vertrouwen in heeft. Het idee alleen al is van de zotte, het komt er gewoon
op neer dat bedrijven je bankafschriften (alles, dus inkomsten en uitgaven) kunnen bekijken MITS
je daar toestemming voor geeft.
Aan dat laatste twijfel ik ten zeerste, wie controleert of je wel of geen toestemming hebt gegeven,
alsof er digitaal nooit iets mis gaat
Ik vrees dat het na verloop van tijd ergens in hele kleine letters in de algemene voorwaarden staat in
de trend van "zodra u de bestelling definitief plaatst geeft u ons automatisch toestemming om...."
Dat het alleen om betaalrekeningen gaat is nog helemaal niet zeker, spaarrekeningen zonder
beperkingen, dus als je direct over het spaargeld kunt beschikken (deposito's vallen hierbuiten)
zouden ook wel eens onder PSD2 kunnen vallen.
Hoe denken jullie over PSD2? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
maandag 23 oktober 2017 om 21:19
Net een stuk op tv gezien van Radar, waar dit werd besproken. Ik ben tegen. Ik ga contact opnemen met mijn bank en wil weten hoe ik kan zorgen dat dit niet gebeurt. Vind het een zorgelijke ontwikkeling.
Bankgegevens, medische gegevens, er blijft weinig meer geheim. En ik denk dat de generatie die na ons komt dit soort dingen al bijna normaal gaat vinden, juist omdat het steeds verder gaat, en het dan al zo gewoon ljkt. Dat niemand er nog bij stilstaat.
Bankgegevens, medische gegevens, er blijft weinig meer geheim. En ik denk dat de generatie die na ons komt dit soort dingen al bijna normaal gaat vinden, juist omdat het steeds verder gaat, en het dan al zo gewoon ljkt. Dat niemand er nog bij stilstaat.
maandag 23 oktober 2017 om 21:39
Hier moet je toch toestemming voor geven? Of begrijp ik het nu verkeerd? Het is toch niet zo dat per jan 2018 derden sowieso op mijn betaalrekening kunnen kijken?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 24 oktober 2017 om 09:33
Klopt. Maar leest iemand ooit de algemene voorwaarden waar je mee akkoord moet gaan (voor aankopen in webshops, voor apps, voor de updates van software op je laptop, voor cookies)? Of klikken we allemaal toch wel blind op akkoord?
Dat is natuurlijk ook expliciet toestemming geven voor, ja, wat eigenlijk?