Geld & Recht alle pijlers

geld geleend en krijg niks terug

25-01-2010 02:05 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iemand geld geleend. STOM!! ja ik weet het.. Doe het ook nooooooooooooit meer. HEt gaat om best een aardig bedrag. Helaas heb ik het tot nu toe niet terug gezien. We hebben niks op papier gezet omdat we het binnen 2 weken terug zouden krijgen. Was al overbrugging bedoelt. Ik vertrouwde deze persoon voor 100%. Helaas is dat vertrouwen nu weg. MAar dat is dus niet het enige wat weg is. Mijn geld dus ook. Ik heb smsjes gestuurd, brieven gestuurd maar niks helpt. Er is nu volledige radiostilte. Hoe kan ik nu toch mijn geld terug krijgen?? Ik ben het nu helemaal zat. Ben al die tijd aardig geweest maar het punt van aardig zijn is deze persoon al lang voorbij.
Je bent niet stom, het was onverstandig niets officieel te maken. Helaas kun je bij mijn weten (ongeveer 99% zeker) naar je geld fluiten. Is mij ook overkomen, ging om 1000 euro, zou het de volgende maand geheel terugkrijgen want was enkel een startbedrag, hij ging in een ander land wonen over een zee en daar werken, een baan die ik voor hem had geregeld. Twee jaar heeft het geduurd en heb de helft enkel teruggekregen. Had ik verteld dat ik met diegene een liefdesrelatie had? Gelukkig is het over, want neuken en een intelligenter gesprek voeren dan over 'die goeie CD van Ha-sus' kon hij ook niet.

Jammer meid, lesje geleerd. Je zou uiteraard kunnen dreigen met ofwel juridische procedures (bluffen dus, als 'ie niet zo slim is trapt hij erin) ofwel met illegale middelen (je snapt wel waar ik heen wil). Vraag is of dat het geld waard is. Wat is 'best een aardig bedrag'? Hoger of lager dan die 1000 euro van mij? Niet dat het uitmaakt, want diegene moet zich kapotschamen.
Nokky, zo te zien aan je aantal berichten ben je pas lid of was je meer lezend forummer. Niet dat het wat uitmaakt, maar er zijn al meer topics over vergelijkbare dingen geweest. Misschien kun je daar iets terugvinden.

Heb zelf een vergelijkbaar iets aan de hand gehad. Jaren geleden. Mijn 'voordeel' was dat het bedrag per internetbankieren was overgemaakt. Wellicht heb jij het cash geleend.

Ik heb toen alle mail aan die persoon bewaard en na 2 jaar was ik het zat. Deurwaarder gebeld en bleek dat je die ook in private issues kunt inschakelen op basis van no cure no pay.

In mijn mails/betalingsverzoeken zag de deurwaarder voldoende optie om de zaak aan te nemen. Echter net op de dag dat e.e.a. verstuurd zou worden betaalde die persoon ineens. Dus eind goed, al goed.

Geen idee over wat voor een bedrag je het hebt, maar het kan de moeite waard zijn. Bij mij ging het op ruim 600 euro en dat vond ik de moeite waard.

Vaag advies dus, maar hoop dat je je geld terugkrijgt.

Bewaar iig alles van mail/verzoeken tot betaling etc.
He, had ik dat eerder geweten Thee. Maar goed, hij stikt er maar in. Karma's a bitch want hem zijn wat rottige zaken overkomen sinds die tijd. Niet dat ik in karma geloof, maar wat een eikel.

Hopelijk komt het goed Nokky en heb je iets aan de adviezen van Thee. En die persoon....niet meppen want dan krijg je een proces aan je broek, maar flink uitschelden mag best. Walgelijk.
Ik snap dat niet, vorig jaar was een vriendin zo lief me geld te lenen en we hebben direct afgesproken dat ik dit maandelijks terug betaal en dat doe ik ook. Kun je niet proberen zo'n regeling te treffen?
Heb ook 'n keer geld voor iemand voorgeschoten maar 't nooit meer terug gekregen. Bij mij ging 't gelukkig maar om 150 euro, maar het is wel exit vriendschap.
Oooh het slijk der aarde. Heb je al aangetekende brieven gestuurd enzo? Ik zou een dossier gaan opbouwen, netjes alles wat je al hebt bij elkaar stoppen. Nogmaals bellen (en ook dat opschrijven wanneer enzo) en brieven en mails sturen. Een ovk is een ovk ook al is het persoonlijk én je hebt wat op papier staan toch? Staat daar ook een handtekening van jullie beide op?

Dan weer brieven sturen met dreiging van incasso buro en als dat allemaal niet helpt dan inderdaad incasso buro inschakelen en kijken of ze wat met jouw opgebouwde dossier kunnen en willen.

Succes, want afgezien van het geld wat je kwijt bent, ben je ook het vertrouwen in deze vriend en ook een beetje de mensheid kwijt en dat is een nog veel groter verlies. Zonde.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Beste Nokky,

In deze kwestie is de bewijslast erg moeilijk wanneer de andere partij niet reageert op jouw brieven/mails. Het is zoals hierboven geadviseerd om nogmaals een brief te schrijven met het verzoek om terugbetaling. Je kunt ook aangeven dat wanneer betaling van het gehele bedrag niet mogelijk is een regeling mogelijk is. Wellicht dat de andere partij dan wel reageert. Op het moment dat er erkend wordt dat het geld is geleend, dan heb je een schriftelijk bewijs waarmee je eventueel juridisch het bedrag kunt vorderen als betaling uitblijft.

Wellicht kan mediation een oplossing bieden in deze kwestie. Voor informatie hieromtrent kun je contact opnemen met het Juridisch Loket.

Succes!
Er is 1 mailtje beantwoord waarin staat dat het idd zo snel mogelijk wordt overgemaakt.. de betalingsregeling hadden we eigenlijk van begin af aan. Maar die is dus nooit uitgevoerd. Die ene mail waar dus in staat dat er idd geld schuldig is bewaar ik ook op een veilige plek..

Ga ik idd maar eens een incassoburo opzoeken. Kijken wat die kunnen doen.

Bedankt voor de tips tot nu toe..
quote:nokky schreef op 25 januari 2010 @ 15:54:

Er is 1 mailtje beantwoord waarin staat dat het idd zo snel mogelijk wordt overgemaakt

Ah, dan heb je hem dus bij de ballen (figuurlijk dan).. Succes met het terugkrijgen van je geld...

Ik heb zelf ook eens 1000 euro uitgeleend aan een vriendin. Daar heb ik 500 euro van teruggekregen....
Beste Nokky,

De mail die je hebt kun je zien als een schuldbekentenis! Dus bewijs er dan wel!

Je kunt nog eenmaal een (aangetekende) brief sturen met daarin de bewijzen en de dreiging dat je bij het uitblijven van betaling verdere rechtsmaatregelen zal treffen.

Je kunt er ook voor kiezen om naar een incassobureau/ deurwaarder te gaan om de vordering uit handen te geven. Let wel, dat wanneer betaling ook uitblijft bij de deurwaarder of het incassobureau, dat de persoon in kwestie dan gedagvaard dient te worden om voor de rechter te verschijnen. Wanneer de rechter hem veroordeelt tot betalen, dan kun je door de deurwaarder beslag laten leggen!

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven