Geld & Recht alle pijlers

Geld overgemaakt naar oude rekening (die niet meer bestaat)

16-01-2011 03:10 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hè Bah...

Dacht net ff geld apart te kunnen zetten, voor onze vakantie van aankomend jaar....

Klik in in het adresboek onze oude spaarrekening aan.. Die inmiddels al niet meer bestaat!!

In principe heb ik dus een verkeerd rekening nummer ingetoetst... Maar natuurlijk zag ik dat pas toen het al was overgeboekt... En GRRRR.... kan natuuuuurlijk pas maandag bellen... Wie heeft dit wel n's gehad?? Duurt het lang voordat je je geld weer terug krijgt???

Ik baal echt zoooo hard!!
Nou volgens mij heb je dan net een betaling gedaan naar een wildvreemde. Het kan zijn dat het nummer niet meer in gebruik is,maar ze hergebruiken nog wel eens nummers.

Dit noemen ze een onverschuldigde betaling en het kan zijn dat diegene die het geld ontvangt dit niet gaat terugstorten,

Dus het kan afhangen van de goodwill van diegene die je geld heeft ontvangen.

Je hebt echter wel recht op je geld volgens de volgende wetgeving;

BW 6 Artikel 203 (lid 2 geloof ik)

Het kan zelfs zo zijn dat de bank aangeeft dat je zelf je geld mag gaan terugvorderen en kunnen ze zijn naam niet vrijgeven en kun je nog via Interpay een procedure starten om achter de naam van de ontvanger te komen. Het kan zelfs zover gaan dat je een deurwaarder/incassobureau moet inschakelen om het geld terug te krijgen

Hopelijk bestaat het nummer niet meer en zie je maandag dat het geld niet is overgeboekt, bel wel meteen je bank maandagochtend, misschien kunnen zij toch meer voor je betekenen.

Ik wil je niet bang maken met het bovenstaande, maar vaak storten mensen het ontvangen bedrag niet terug en dan ben je de sjaak.
Ik heb dat ook eens gedaan; van de ene bank naar de andere bank. Gelukkig kon er niet meer op die rekening geboekt worden, dus had ik het na een paar dagen weer terug. Als het rekeningnummer al in gebruik is, moet je vriendelijk verzoeken of het geld terug gestort kan worden. Het wordt er dus niet zo maar weer afgehaald en teruggestort. Maar gelukkig is niet iedereen zo achterbaks om het dan te houden...
Ik heb laatst ook een keer geld overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer (meer dan 1000,-). Soms controleert de bank of de naam die je ingegeven hebt overeenkomt met degene op wiens naar die rekening staat maar bij mij was dat niet het geval. Het stond gewoon op naam van iemand ergens in het land. Baalde enorm. In principe moet je het melden bij je bank en gaan zij een brief schrijven naar die tenaamgesteld met de vraag om het terug te storten. Maar ja...als diegene niet wil dan zit je daar. Dan gaat het lang duren. Ik wilde daar niet op wachten en heb uitgezocht bij welke bank deze persoon zijn rekening had lopen. Ik heb toen die bank gebeld en uitgelegd dat ik er slecht van sliep (blablabla). Die mevrouw heeft toen de rekeninghouder gebeld en diezelfde dag werd het nog terug gestort. Was heel blij!
Het lulligste is, als het geld terechtkomt op een rekening die zwaar rood staat. Dan willen ze misschien wel terugbetalen, maar ze kunnen niet.

En een voordeel is in elk geval, dat het rekeningnummer bij dezelfde bank wordt aangehouden als waar jij je rekening hebt lopen. Rekeningnummers worden vaak hergebruikt, maar ze verhuizen niet naar een andere bank. Jouw bank weet dus wie de rekeninghouder is.

Ik zou vooral maandagochtend heel vroeg bellen. Of ernaartoe gaan.
Denk dat ze het wel terug zullen storten. Als bankrekeningnr. en de gebruikte tenaamstelling niet met elkaar matchen, wordt het geld teruggestort. Hoelang zoiets duurt, geen idee...
Hoe lang geleden is het dat die rekening opgeheven is? In principe duurt het 2, 3 jaar (verschilt per bank) voordat een eerder gebruikt rekeningnummer opnieuw wordt uitgedeeld. Vaak wordt een bedrag dat wordt overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet meer bestaat, retour gestuurd naar de rekening van herkomst. Soms komt het op de verschillenrekening van de bank van de rekening waar het geld naartoe moest. Verschilt ook weer per bank. Als die oude spaarrekening en je lopende betaalrekening bij dezelfde bank lopen (liepen), morgen gewoon even de klantenservice bellen. Zo niet, dan de klantenservice bellen van de bank waar die oude spaarrekening liep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven