Geld & Recht alle pijlers

geld reserveren?

04-09-2013 19:32 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Kan er met mijn hoofd niet bij dat dit kan, maar goed.

Het volgende is er vandaag gebeurd. Ik probeer het zo kort mogelijk te omschrijven :-)

Ik ga pinnen bij mijn bank en vraag eerst mijn saldo op, saldo is nog genoeg om er geld vanaf te pinnen dus dat wil ik gaan doen. Staat er dat dit niet kan, omdat mijn saldo ontoereikend is?!?

Ik naar mijn bank toe, die kon me eerst niet helpen en vond dit heel raar, omdat ik gewoon saldo had. Medewerker haalt collega erbij en die vertelt me dat een bedrijf waarvan er maandelijkse incasso is, het geld heeft gereserveerd tot de 6e van deze maand???? De bank had hier nog nooit van gehoord en adviseerde me om dit stop te zetten, zodat ik daarna gewoon kon pinnen. Zo gezegd zo gedaan.

Ik weer naar de pin automaat en weer hetzelfde verhaal. Weer na de bank toe en daar kwam een andere medewerker en die vertelde dat desbetreffend bedrijf dit had overlegd met het hoofdkantoor van mijn bank om het te laten reserveren?!?

Ik gaf aan dit erg belachelijk te vinden, omdat dit beslaglegging is op mijn loon. Terwijl ik geen achterstanden bij dit bedrijf heb en nog nooit heb gehad. Bank kon niks voor me doen! Desbetreffend bedrijf gebeld en zij nemen het niet serieus en ik kreeg als antwoord dat ze het niet wisten, maar dat dit waarschijnlijk standaard was.

Mijn vraag is nu: Kunnen de bank en/of het bedrijf dit zomaar doen?

Alvast bedankt!
Ik heb er de ballen verstand van maar het klinkt belachelijk!

Welk bedrijf is dat?

Staat het ergens in voorwaarden die je hebt ondertekent?

En heb je al zo' radar tas?
Even andersom: als ik geld overmaak in het weekend dan staat er een * bij. Wat reservering betekent. Het geld is dus al van mijn saldo af bij het overzicht maar nog niet werkelijk overgeboekt. Ik zie het alleen niet en kan het ook niet pinnen.

Zou andersom logischerwijze ook best kunnen denk ik? Anders had je het wel kunnen pinnen lijkt me.
@absor; Ik heb hier niet voor getekend of hier een brief over ontvangen. En nee ik heb nog geen radar tas hier ga ik achteraan.

@nemesis; Volgens de bank was dit het niet. Er staat op mijn internetbankieren als ik incasso aanklik, letterlijk. Gereserveerd (naam bedrijf) en afschrijving 06-09-2013
Nou, morgen in ieder geval storneren dan, zou ik zeggen.

Ken je het bedrijf?
Wat krijgen we GVD nou?
@Nemesis; Dit was ik ook wel van plan, maar het gaat mij om het principe dat ze dit doen. Het bedrijf ken ik, het gaat om een energiebedrijf die maandelijks een bedrag van mijn rekening schrijft.

@amand; Dat dacht ik nou ook!
Nou vind het hondsasociaal zeg! Zo kom je als mens toch in de problemen? Hebben ze alleen t geld van je maandelijkse bijdrage gereserveerd of alles?
Ga je dit verder uitzoeken, TO? Ik ben wel erg benieuwd naar hoe de vork in de steel zit.
Kan het de jaarafrekening zijn?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Amand schreef op 04 september 2013 @ 20:02:

Ga je dit verder uitzoeken, TO? Ik ben wel erg benieuwd naar hoe de vork in de steel zit.Ik ook. Ben je mooi klaar mee, met dit soort ongein.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Maar dan moet je toch juist zijn bij de bank nu? Die heeft de regels toch bepaald? Het lijkt me niet dat dat bedrijf dit kan doen zonder akkoord van de bank.
Nou zeg, wat belachelijk.

Sorry verder geen tips, ik zou wel (terug) naar de bank gaan om te zeggen dat je het belachelijk vind dat ze dit toelaten.

Welke bank is het?
@boerderijgeit; Het is het maandbedrag, maar het gaat mij om het principe. Ik vind dit zelf namelijk ook erg asociaal.

@merano; Het gaat niet om de jaarafrekening, maar als het wel zo was vind ik het nog steeds asiociaal.

@Nemesis: Medewerker van de bank zei idd dat de bank dan akkoord is gegaan. Maar naar mijn idee mag de bank dit niet zomaar doen.

Ik heb ondertussen het juridisch loket gebeld. Die hadden hier nog nooit van gehoord en vonden het erg raar, maar ze konden niet met zekerheid zeggen of ik in mijn recht sta. Zij adviseerden om een klachtenbrief te doen naar mijn bank. Dit ga ik in ieder geval doen.
Wat een belachelijke toestand. Ik zou daar zelf ook pisnijdig van worden. Welk energiebedrijf en welke bank gaat het om? Ben ik wel nieuwsgierig naar, straks heb ik hetzelfde.

Hvm
Als het energiebedrijf niet gereserveerd had, hadden ze deze maand dus geen geld gekregen? Want als je nu al niet meer kan pinnen staat er blijkbaar te weinig geld op je rekening? En als jij dan gepind had kon de incasso van het energiebedrijf er niet meer af

Ik ken alleen de reserveringen met een *, wat jij beschrijft is geen reservering maar een afboeking die 2 dagen te vroeg komt. Wel vreemd hoor.
@hvm; Ja helemaal als je niet serieus wordt genomen. Weet niet of ik bedrijf en bank hier zo maar kan noemen maar als je inlogt op je internetbankieren, kun je een kopje incasso aanklikken, daar moet het onder staan. Denk dat elke bank dit wel heeft.
quote:eeka schreef op 04 september 2013 @ 20:35:

Als het energiebedrijf niet gereserveerd had, hadden ze deze maand dus geen geld gekregen? Want als je nu al niet meer kan pinnen staat er blijkbaar te weinig geld op je rekening? En als jij dan gepind had kon de incasso van het energiebedrijf er niet meer af

Het enige dat van belang is voor een incasso, is dat er op de dag van incasso genoeg op de rekening staat. Of die ene specifieke rekening de dag van tevoren ¤20.000 negatief staat, is alleen een zaak van de rekeninghouder.
@Eeka; Ten eerste beur ik wekelijks en de 6e staat er gewoon weer geld op. Ten tweede als het wel zo was wat jij zegt, dan is dat nog altijd iets tussen het bedrijf en mij. Daar heeft de bank niets mee te maken.

@Amand: Precies, het gaat om die dag zelf.
Wat is normaal de incassodatum?

Ik weet toevallig dat de banken in het begin van de maand een computerprobleem hadden mbt incasso's die er normaal de 1ste of 2de van de maand afgaan.

De bedrijven (verzekeringen,energie,huur ed) geven wel de incasso opdracht en die is dan geaccepteerd door de bank..door die storingen is dat vertraagd.

Zou dat ook in jouw geval zo kunnen zijn? dat het bedrag er normaal al afgehaald zou zijn?
Niet gelijk het vingertje naar het energiebedrijf uitsteken. Je weet het niet.

Bankmedewerkers lullen er ook soms maar een fiets aan als ze het niet weten.
@Biebeliee; Dat zou wel kunnen, maar het wordt altijd de 6e eraf gehaald. En ik steek mijn vingertje niet gelijk uit. De naam van het energiebedrijf staat er bij en daarachter staat gereserveerd. Het lijkt me niet dat de bank dat er zomaar even neer zet.
Ik hoop juist van wel, TO. Het alternatief zou namelijk zijn dat een leverancier zelf controle over jouw bankrekening kan nemen
@amand: Ik hoop het ook en ik snap je wel, maar het lijkt me niet dat de bank dit er zomaar neerzet en schijnbaar kunnen er dus 2 partijen zomaar over mijn bankrekening beslissen.
quote:butterfly_1985 schreef op 04 september 2013 @ 20:52:

@Biebeliee; Dat zou wel kunnen, maar het wordt altijd de 6e eraf gehaald. En ik steek mijn vingertje niet gelijk uit. De naam van het energiebedrijf staat er bij en daarachter staat gereserveerd. Het lijkt me niet dat de bank dat er zomaar even neer zet.

Ik geloof nooit dat een energiebedrijf dat kan. Zij zijn net zo goed klant bij de bank.

Incassocontracten zitten heel strak in elkaar.

Zo mogen bedrijven op bepaalde data de batches aanleveren en de bank zorgt dan voor het incasseren.

Ik geloof echt dat dit voortvloeit uit de storing eerder deze week.

Toen hadden de banken de zooi ook niet op orde.

(ik werk voor een groot bedrijf dat normaal de 1ste van de maand incasseert en dat was een drama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven