Geld & Recht alle pijlers

Geld terugstorten naar ex?

14-09-2013 15:32 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie mening over het volgende.

Ik heb 7 jaar een relatie gehad met een man. Van deze 7 jaar hebben wij 5 jaar samengewoond. Wij hebben geen kinderen, zijn niet getrouwd en hebben ook nooit een samenlevingscontract opgesteld.

Vijf jaar geleden is mijn ex voor zichzelf begonnen. Ik heb gestudeerd en kon na mijn afstuderen geen werk vinden. Omdat mijn ex's zaak op een gegeven moment goed ging lopen, heb ik een baan onder mijn niveau geaccepteerd en heb ik hem daarnaast geholpen met zijn zaak. Hiervoor is nooit iets op papier gezet, ik dit deed met alle liefde omdat ik hem steunde. Mijn ex verdiende erg goed met zijn zaak en betaalde de meeste van onze kosten. Ik daarentegen deed alles in het huishouden en een deel van zijn administratie. Hij zei vaak gekscherend tegen mij dat ik zij personal assistent was en dat hij me eigenlijk een salaris hiervoor zou moeten betalen.

Twee maanden geleden zijn we uit elkaar gegaan. Onze relatie was al aardig scheef gegroeid aangezien hij bakken met geld verdiende, ik nog steeds geen baan op niveau had gevonden en ook nog steeds wat betreft het huishouden overal alleen voor stond. We waren nog steeds heel erg gek op elkaar, maar de relatie raakte steeds meer uit balans. Uiteindelijk is hij vreemd gegaan.

Wat volgende was een emotionele achtbaan, ik was enorm gekwetst en verdrietig en kon echt niet meer met hem verder. Mijn ex begreep dit en stond er eigenlijk ook wel achter om de relatie te verbreken aangezien hij merkte dat hij de laatste tijd wat meer op zoek was naar spanning.. (Heel fijn ook dat hij dit nooit eerder gemeld heeft).

Mijn ex heeft tijdens onze relatie altijd gezegd dat hij mij financieel zou steunen als wij uit elkaar zouden gaan omdat ik hem zo gesteund heb bij het opzetten van zijn eigen bedrijf. We zijn uiteindelijk als vrienden uit elkaar gegaan en ik vertelde hem dat ik behoefte had om langere tijd op reis te gaan. Hij gaf aan dit een goed idee te vinden en mij te willen helpen door mij financieel te steunen.

Het komt er op neer dat mijn ex vervolgens een (heel) groot bedrag naar mijn rekening heeft overgemaakt. We zijn nu enkele dagen verder en ik ben druk met het plannen van mijn reis. Echter, vanmorgen kreeg ik een telefoontje van hem dat hij zich toch bedacht heeft. Hij heeft met zijn vrienden gesproken en die verklaarden hem voor gek dat hij mij geld heeft gegeven. Hij vroeg mij of ik het geld terug wil storten, hij wil dan samen gaan kijken naar een andere oplossing.

Nu mijn vraag, wat moet ik doen? Ik heb hem al die jaren gesteund en hier nooit iets voor gevraagd. Het is natuurlijk dom van mij dat we geen samenlevingscontract hadden en dat ik onder mijn niveau ben blijven werken voor hem. Maar mede daardoor heeft hij wel heel veel geld kunnen verdienen. Het bedrag wat hij mij heeft betaald, kan hij makkelijk missen. Ik neig naar niet terugbetalen, maar vind dit eigenlijk ook heel erg egoïstisch. En daarbij, heb ik überhaupt wel recht om het te houden? Kan hij nu bijvoorbeeld aangifte doen als ik het niet terugstort?
Als ik puur alleen naar je verhaal kijk zou ik zeggen, niet terug storten.

Ik zou het wel op je spaarrekening zetten voor de zekerheid, hij kan toch anders storneren?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Aangifte? Lijkt me niet toch, gegeven is gegeven.

Ik zou het hebben gehouden. Zou het zien als smartengeld vanwege het vreemdgaan. Maar ik ben dan ook een rancuneuze heks.
Pff, moeilijk. Ik zou ook neigen naar niet teruggeven, hij heeft het gegeven en kan het dan niet meteen zomaar weer opeisen.
Om wat voor bedrag gaat het?

Ik vind dit een soort sense and sensibility situatie van de schoonzus en broer.

Zoals jij het hier uitlegt zou ik het houden.
Het Viva forum is papaja.
Erg kinderachtig van hem. Makkelijk beïnvloedbaar.

Het kwam uit hemzelf toch. En nu zijn vrienden hem uitlachen...is het niet cool om de gulle gever te zijn

Ik zou het houden.
Oh en nog een aanvulling. Krijg ik geen gezeik met de belasting? Ik kan op de site van de belastingdienst nergens terugvinden hoeveel je op je rekening mag ontvangen zonder dat iemand daar vragen over gaat stellen..
Hij heeft dankzij jou een behoorlijke carrière kunnen opbouwen, goedlopende zaak, en jij hebt al die tijd pas op de plaats gehouden.

Mogelijk heb je straks een achterstand als je je volledig op de arbeidsmarkt gaat begeven.

En als stank voor dank hing hij 'm ergens anders naar binnen.

Ik zou 'm een kaart sturen uit de meest exotische, tropische oorden met de groetjes...
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Wat een lapzwans. Ik vind het een heel aardig gebaar van je ex dat hij vrijwilig over de brug kwam, maar eigenlijk heb je jarenlang dingen onbetaald voor hem gedaan en mede door jou inzet is hij nu waar hij is. Ik zou het geld houden en lekker op reis gaan.

Wat soetkees zegt.
Eens gegeven blijft gegeven. Da's niet alleen een fatsoensregel, maar 't volgt ook uit de wet. Een eenmaal gedane gift kun je niet terugeisen.
aan de ene kant neig ik naar niet teruggeven..Aan de andere kant vind ik dat je zelf ook aan deze situatie hebt meegeholpen..ja hij heeft zijn zaak kunnen opbouwen en jouw er niets voor gegeven, maar je had jezelf ook anders hierin kunnen opstellen en wel een baan op niveau kunnen gaan zoeken/salaris van hem ontvangen..

Je beschrijft het verhaal zo alsof hij deze keuzes heeft gemaakt..maar jij hebt hier net zo goed voor gekozen.
Toen ik begon met lezen dacht ik dat is netjes van hem.

Maar na een gesprekje met een vriend terug krabbelen, wat slap zeg

Zou toch nog eens een gesprek aangaan misschien bedenkt hij zich wel weer (tot dat hij er met zijn moeder over heeft gesproken)
Mmm, terugstorten en zeggen dat ie de boom in kan! Vervolgens alle contact verbreken en met opgeheven hoofd verder gaan!
quote:netniet schreef op 14 september 2013 @ 15:39:

Wat een lapzwans. Ik vind het een heel aardig gebaar van je ex dat hij vrijwilig over de brug kwam, maar eigenlijk heb je jarenlang dingen onbetaald voor hem gedaan en mede door jou inzet is hij nu waar hij is. Ik zou het geld houden en lekker op reis gaan.

TO geeft aan dat hij in de relatie "de meeste van onze kosten" betaalde. Zo onbetaald vind ik dat dus niet.

TO ik vind het nogal wat dat jouw behoefte om op reis te gaan gefinancierd moet worden door je ex. Wordt het niet eens tijd dat jij voor jezelf gaat leren zorgen?
Jij moet er vermogensrendementsheffing over betalen als je totale saldo van al je rekeningen bij elkaar op 31 december hoger was dan pak 'm beet 21000 euro. (zoek even na voor het precieze bedrag) Verder niks aan de hand. Net onder die grens is 0 betalen, wel over die grens maar voor 31 december in een auto gestoken is ook 0 betalen.

Ex zou wat mij betreft de pot op kunnen. Eerst vond hij dat je dat waard was en nu opeens niet meer. Inderdaad Sence and Sensibility.

MV, storneren kan de opdrachtgever alleen bij een incasso-opdracht. Nu niet. En als het wel zou kunnen maakt het niet uit dat het over is gestort naar een andere rekening.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 september 2013 @ 15:35:

Ik zou het wel op je spaarrekening zetten voor de zekerheid, hij kan toch anders storneren?Nee, dat kan alleen met automatische incasso's, niet als je zelf geld overschrijft.
Nee hoor, niet wachten totdat hij ook met zijn moeder, de buurman of godbetert z'n nookie heeft gesproken.

Ik zou het echt als achterstallig loon beschouwen. Wat denk je dat het hem gekost zou hebben om iemand als jij in dienst te nemen voor de administratie ed?

Tuurlijk, jij hebt ervoor gekozen, tuurlijk, jij hebt er ook van meegenoten.

Maar jij hebt nu wél een carrière-achterstand. Je hebt onder je niveau gewerkt, jarenlang. Je moet eigenlijk weer opnieuw beginnen, wat niet meevalt in deze tijd van crisis.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Gewoon lekker houden en meteen op je spaarrekening zetten, zodat hij niet kan storneren.
Natuurlijk zou hij aangifte kunnen doen. Maar waarvan?

Je hebt het geld immers gekregen ten titel van schenking, het is dus geen diefstal of verduistering. Er is dus niet zoveel waarvan hij aangifte zou kunnen doen (zonder er faliekant naast te zitten).

Hij zou het geld wel langs de civiele weg terug kunnen eisen. Ook dan maakt hij niet zoveel kans, tenzij hij hard kan maken dat het geen schenking betrof maar bijvoorbeeld een lening.

Blijkt er wellicht ook nog iets uit het betalingskenmerk?
Geredeneerd vanuit je OP, zeg ik houden!

Je zit eventueel met schenkbelasting. Voor personen die geen kind van de schenker zijn, geldt een vrijstelling van ¤ 2.057 voor 2013, alles hierboven betaal je tot een bedrag van ¤ 118.254 10% schenkbelasting. Als je boven dat laatstgenoemde bedrag 20%
Ik hoop TO dat je tot de conclusie komt dat je het houdt.

En dat je in een volgende relatie zakelijker te werk gaat met uitbetaling en vastlegging.

Maar dit was toch ook de mondelinge afspraak?

Ik zou hem duidelijk maken dat dit nu jouw geld is. Punt en als je bang bent dat hij je om kan praten zou ik ook niet meer opnemen nadat je duidelijk gemaakt hebt dat je niet terug gaat storten. Had hij maar eerder met zijn vrienden moeten overleggen als het zo belangrijk is wat zij vinden.
quote:soetkees schreef op 14 september 2013 @ 15:46:

Nee hoor, niet wachten totdat hij ook met zijn moeder, de buurman of godbetert z'n nookie heeft gesproken.

Ik zou het echt als achterstallig loon beschouwen. Wat denk je dat het hem gekost zou hebben om iemand als jij in dienst te nemen voor de administratie ed?

Tuurlijk, jij hebt ervoor gekozen, tuurlijk, jij hebt er ook van meegenoten.

Maar jij hebt nu wél een carrière-achterstand. Je hebt onder je niveau gewerkt, jarenlang. Je moet eigenlijk weer opnieuw beginnen, wat niet meevalt in deze tijd van crisis.Gaat zij dan ook achterstallige kosten voor het levensonderhoud van de afgelopen jaren betalen?
Ik zou het gesprek aangaan met hem. Niet terugstorten, maar praten.

Houden en nooit meer iets van je laten horen vind ik ook wat vreemd.
quote:miszlady schreef op 14 september 2013 @ 15:42:

aan de ene kant neig ik naar niet teruggeven..Aan de andere kant vind ik dat je zelf ook aan deze situatie hebt meegeholpen..ja hij heeft zijn zaak kunnen opbouwen en jouw er niets voor gegeven, maar je had jezelf ook anders hierin kunnen opstellen en wel een baan op niveau kunnen gaan zoeken/salaris van hem ontvangen..

Je beschrijft het verhaal zo alsof hij deze keuzes heeft gemaakt..maar jij hebt hier net zo goed voor gekozen.

Helemaal met je eens. Als jij meer op je strepen was gaans taan had je al die ajren van hem een goed salaris ontvangen en als je capabel genoeg was om een baan op je niveau te vinden was je dat vast wel gelukt.

Zie dit maar als de finale afrekening. je zou zelf nog een sommetje kunnen maken van gemiste inkomsten: 5 jaarsalarissen minus het bedrag dat je al hebt ontvangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven